Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester

Startet av Ebe, fredag 11. desember 2020, klokken 20:54

« forrige - neste »

Ebe

https://elbil.no/test-av-maxus-euniq-mpv-budsjett-elbuss-for-familien/?fbclid=IwAR1nNfatG8Iy23-KTOyj1eWNP5g-N_FmCPqlvyR-BAluIefy0eXH-JF6J7k

Knusende nederlag for ladehastighet. Klarer aldri 50 kw, snittladehastighet rundt 40.

Stor fare for vi avbestiller vår, etter en så ræva ladekapasitet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

EV_Mor10

Litt usikker på kommentaren om at det er litt kronglete å komme seg inn i bakerste seterad.
Jeg er over 50 med en del ryggplager og stiv kropp, og hadde ingen problemer med å komme meg inn bakerst. Det er viktig å gå inn på høyre side av bilen, da setet her legges ned og skyves forover i en handling.
Også litt usikker på om støyen er spesielt sjenerende, da både svigersønn og jeg bemerket at det var veldig behagelig støynivå. Vi kjører hhv Kona, RAV4 EV og Soul EV.
Litt overrasket over hurtigladehastighet, men vi kjører nesten aldri langturer og lader hjemme i oppvarmet garasje, men skjønner bekymringen til andre.

Ojaa

Jeg er imponert  etter 146,1 km med snitt på 72 km ble forbruket 1,9 pr mil parkerte bilen med 48 % gjenværende batteri   det vil jo si 270 km på regnvåt dag, hvor vindus pusser gikk konstant og full varme. Turen var på riksveier i Østfold i mellom indre og ytre, lade hastighet er ikke den største utfordringen da de fleste rundt meg ikke gir mer en 50 kw/h, sete passer meg meget godt fin kjørestilling, støynivå er ikke noe jeg tenkte på i det hele tatt, mye lavere en på feks e Nv
test til jobb i dag på e18. 67 km med snitt på 82 km for bruk på 2,03  rest på batteriet 74 %  med kun 22 km med 80 sone og resten med 100 sone og en hastighet på 116 km på bilen  Dette er mye bil for penga :-)

EV_Mor10

Gratulerer med ny bil :)

Dette hørtes lovende ut, gleder meg til å hente min om kort tid.

Scaniacruiser

Vil også få gratulere. Alltid gøy med ny bil. Og denne har jo fått blandede mottakelser, både fra testere og ikke minst tastatur-synsere.

Jeg skal hente min bil etter sigende, på mandag. Så får vi se hva den duger til på egne premisser.
2020 Maxus Euniq prøvekjørt og bestilt. Venter i spenning...
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019??? Nei, ble kansellert.
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent! Men ble ikke bestilt.
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....Men lommeboka ville ikke.
Hjemmehørende vest for Bergen

Radial

#5
Prøvesatt og studerte den i detalj selv her om dagen (kjørte ikke).
Ett scoop for de som trenger 7-seter (vs EQV feks) pga unger feks tenker jeg.

Men setene forran er virkelig dårlige... Jeg kjører ZS EV i det daglige (som ikke er noe luksus), men Euniq vil jeg ikke holde ut lenge i😄 sammenligner den derfor med ZS. Ikke har den (som ZS) lengdejustering på rattet, mangler tilt på setet(must for lange ben, ZS mangler dette også), GLATTE skinnseter uten sidestøtte (ZS er mye bedre her) 😄

Bakseteplassen er dårlig til å være en så stor bil. du sitter veldig lavt på 2.seterad (sykt langt fra hodet til taket), jeg på 185cm ser så vidt ut vinduet...
Førere over 180 vil nok ha setet i bakerste posisjon og da kan man så vidt sitte bak seg selv uten at knærne kræsjer.. dette slipper du på ZS faktisk, der har du klaring.

3. Seterad stjeler masse høyde i bagasjen når de er sammenslått, og det er dessverre null innfesting for skikkelig lastenett. Det er derfor 50-60cm med plass over nakkestøttene du ikke får brukt bak der... Bagasjerommet ble plutselig veldig lite når dette ikke er på plass.
Knappen for el-bakluka slarker flere millimeter sideveis.

SAIC kan bedre enn dette, dette virker litt for "billig" i løsningene til å være en 400k bil 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ebe

Jeg også fikk følelsen av at mye plass er bortkastet. Ikke mulighet for hverken lastenett eller skille mellom bagasjerom og cupé, noe som gjør at man ikke kan fylle bagasjerommet mer enn til seteryggen. Og som Radial skriver, men begynner å laste inn høyt.

Er veldig usikker på hva vi gjør.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

vinterdekk

En til test her. https://dinside.dagbladet.no/motor/storfamiliens-elektriske-alternativ/73203568

Får inntrykk av at RSA har annonsert en modell med større batteripakke enn det de har tatt inn når både rekkevidde og ladekapasitet ikke når opp til forventningene. RSA burde justere forventningene til denne bilen så de ikke får så mye negativ omtale.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:37
En til test her. https://dinside.dagbladet.no/motor/storfamiliens-elektriske-alternativ/73203568

Får inntrykk av at RSA har annonsert en modell med større batteripakke enn det de har tatt inn når både rekkevidde og ladekapasitet ikke når opp til forventningene. RSA burde justere forventningene til denne bilen så de ikke får så mye negativ omtale.


nja er vel heller at rsa annonserte med wltp urban tall først som reel rekkevidde slik at folk trodde rekkevidden var vesentlig bedre.
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

På Facebook skriver de at en software oppdatering skal gi en bil med maks 45 kWh under ideelle forhold og uten temperaturkontroll av batteriet, over 100 kWh lading. Ett sted går grensen for uheldig markedsføring og direkte mangel ved en bil og jeg er ikke den rette til å uttale meg når denne krysses. Vi får håpe hurtigladding blir bedre for de som har skrevet kontrakt på denne bilen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:39
På Facebook skriver de at en software oppdatering skal gi en bil med maks 45 kWh under ideelle forhold og uten temperaturkontroll av batteriet, over 100 kWh lading. Ett sted går grensen for uheldig markedsføring og direkte mangel ved en bil og jeg er ikke den rette til å uttale meg når denne krysses. Vi får håpe hurtigladding blir bedre for de som har skrevet kontrakt på denne bilen.


Hadde jeg skrevet kontrakt med bakgrunn i tidlig info, og så nå fått høre at det var Urban-tallene og hurtiglading var så dårlig at tallene reklamert for fremstår som tåkeprat eller drømmer, så hadde jeg hatt mer enn nok gode argumenter for å kommet meg ut av kontrakt. Dette er langt under hva som var lovet, såpass mye at RSA har lite de skal ha sagt.


Værste er jo at de etablerer et inntrykk av at de er skikkelig useriøs, så enhver bil de selger, blir nå påvirket av det ryktet de legger opp til selv. Jeg kommer helt garantert til å unngå enhver bil fra dem. Hjelper lite hvor positivt man vurderer selve kjøretøyet, når man ikke har tiltro til forhandler/importør lengre.


Og det er selvpåført, og ikke bare uheldige omstendigheter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ebe

Vi valgte i dag å avbestille bilen, pga den ikke holder kvaliteten som vi bestilte. Vi hadde heldigvis klausul om prøvekjøring i kontrakten, men det er ikke behov for å prøvekjøre engang med så dårlige dokumenterte kvaliteter i testene.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

De bekrefter nå selv på sine nettsider at ladehastigheten er 45 kw, og ikke 120 som tidligere.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Daniel_0007

Men de reklamerer fortsatt med 356km rekkevidde wltp med stjerne så må man skrolle langt ned for å finne at det gjelder urban  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

At de har satt på * og laget en fotnote på det, er faktisk en forbedring. Da er det mer opp til potensielle kunder å lese OG forstå, eller spørre om dette. Før var det ikke markert, og uten fotnote.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA