iX3 LCI "facelift"

Startet av JorgenM, tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: zaltoz på onsdag 11. august 2021, klokken 08:51
Da er konfiguratoren oppdatert med facelift. Ser ut som prisen er opp en god del også? Riktignok med laserlys og varme i ratt. Er det ellers noe annet som er nytt som dere kan se? Ser man kan bestille integrert dashcam for 1 800,-.
Dashcam finnes på eksisterende modell. Tok det med, men installerte allikevel Blackvue da Drive recorder er ganske begrenset på funksjonalitet.

Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. august 2021, klokken 11:50
Her er noen sammenlikningsbilder iX3 vs iX3 LCI:

Hmm. Litt finere ventiler på begge sider av rattet. Spesielt den til venstre for rattet syntes jeg var kjip når jeg prøvekjørte første gang, men etter kjøp har jeg egentlig glemt den :)

Ellers var det ikke så store endringer. Burde gått for samme løsning som I4 og IX synes jeg. Dette var relativt moderat endring. Veldig liten klimakontroll-skjerm i den nye?

Eksteriørt synes jeg de nye baklyktene var kule. Støtfangeren foran derimot var rotete og ikke særlig pen. Antakelig mindre effektiv også.

Men det mest overraskende var prisen. Tenkte kanskje å bytte til ny IX3 neste år for å få med facelift`en, men det var ganske solid prispåslag. Venter på tilbud, men stiger IX3 50-70k i pris slik flere har regnet seg frem til beholder jeg den jeg har. Strengt talt var dette gode nyheter ift verditap, og så lenge 4wd og hengerfeste ikke er endret er det ikke så mange grunner til å bytte til nye versjonen for min del. Ventilerte seter kunne vært utløsende faktor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Synes det var mange små endringer, som til sammen utgjorde en forskjell. At Pizza-stykkene er borte er jo bra, men det gikk jo an å gjøre selv. Finere ratt med varme og laserlys er egentlig det viktigste. Ser at hjulbuene nå er lakkert og det ser finere ut. Men det forsvarer nok ikke en prisforskjell på mer enn 30K i mine øyne. Spørsmålet blir jo verditapet på den gamle. Slik markedet er i dag så burde ikke prisfallet bli så stort. Og den nye blir jo 22 modell, så da får man 1 år nyere bil samtidig.

1317142119

Har dere forresten lagt merke til at iX3 LCI FC koster omtrent det samme som en godt utstyrt (ifølge Bavaria) iX? Riktig nok ikke fullutstyrt og størst batteripakke, men den går da omtrent like langt som iX3.

Når iX3 koster 720 000 og mye større iX med AWD koster 740 000, så blir det fort et klasseskille her: de som liker gamle BMW vs de som liker nye BMW/vil ha AWD.

Jeg tipper at BMW gjør med iX3 som med i3 120Ah. Bæsjer litt på leggen med prislisten til iX3 og enten a) setter ned prisen ved nyttår eller b) kjører evigvarende kampanjer på iX3, slik de gjør med i3.

Trond.m

Regnestykket ditt stemmer nok ikke i praksis. Med likt utstyrt bil vil forskjellen utgjøre 150-170.000. Det er jo en del penger, og iX er nok for stor og spesiell for mange. Og flertallet av iX kundene vil velge iX50, og da snakker vi om en differanse på 300.000.

Tibia

Skulle gjerne hatt rattvarme og de nye felgene, fornyende derimot står jeg over. Greit nok at fronten på ix3 ser gammel ut, men den på ix3 LCI er ikke pen. Når kommer viktige oppgraderinger som  rekkevidde, mer hengervekt eller AWD?

Trond.m

Sitat fra: Tibia på onsdag 11. august 2021, klokken 18:15
Skulle gjerne hatt rattvarme og de nye felgene, fornyende derimot står jeg over. Greit nok at fronten på ix3 ser gammel ut, men den på ix3 LCI er ikke pen. Når kommer viktige oppgraderinger som  rekkevidde, mer hengervekt eller AWD?
Kommer nok aldri som facelift. Da må det nok komme en helt ny generasjon X3.

Radial

Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)

Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)

Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.

i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.

https://www.tv2.no/a/13898755/

Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen,  men de har vært litt lite synlige de siste årene.

batterimannen

Bilen nådde ikke helt opp her da jeg vurderte den opp mot Enyaq, men jeg har blitt mer positivt overrasket i det siste. Den har lavt forbruk i flere tester. Ser også at den har bra interiør og bedre plass enn jeg først antok, basert på Teslabjørn sine tester. Synes rattvarme var en av de større hakene, men det blir fikset med denne faceliften.

Selv med akademikerne pluss rabatt så synes jeg den er litt for høyt priset for å konkurrere med Enyaq, men jeg synes gapet er mindre enn da jeg vurdere denne (og mange andre elbiler).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

Sitat fra: Trond.m på onsdag 11. august 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05

iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.

i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.

https://www.tv2.no/a/13898755/

Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen,  men de har vært litt lite synlige de siste årene.

Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd... Mer en "compliance car", som ikke skulle røre bilene de tjener penger på (ICE/PHEV).

iX40 ble til slutt litt i samme gate. Midt imellom X3 og X5 i startpris, men veldig dyr (selv uten mva), men ser romslig ut innvendig (minus bagasjerommet). Man får ikke åpne panseret , og de droppa å utnytte panseret til praktisk lagring av ladekabler. De klarte klemme inn awd og endelig en brukbar hengervekt, og bekledde bilen med rare blåfarger for å få folk til å kjøpe en dyrere modell 😄
Den slår så vidt eTron 55 på rekkevidde, en bil som faktisk er over 3 år gammel nå og kom fra intet (mens BMW har hatt i3 i mange år), og er veldig ineffektiv og tung.
Mercedes EQC vil jeg ikke blande inn, den er bare helt elendig på effektivitet, plass og praktiske løsninger...minus hengerfestet som faktisk har bransjestandard.

MEB plattformen med Q4/ID4/Enyaq til VAG fikser biffen på de fleste områder vel så bra som BMW iX3. Men de koster 200k mindre, og har derfor mer økonomiske løsninger.

Så hva er da iX3? Komfortabel, sånn midt på treet rask, sånn akkurat passe stor. Og elektrisk da, slik at alle kan reise på hytta med god samvittighet.

Nå høres jeg veldig negativ ut, hadde håpet BMW lagde min neste bil. Men BMW vil ikke helt dette med elektrisk. Med unntak av iX som faktisk er egen modell, så er det så mye halvhjertet.

Amen 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Synes iX3 er en ok bil - dog kun med rwd som drar kraftig ned. Synes den var relativt dyr før facelift sett opp mot konkurrentene og de nye prisene gjør det jo ikke bedre. Nå er det vel også slik at bestiller du i dag er det vel en del utstyr som bilen ikke lenger fås med? Selgeren jeg snakket med tidligere i sommer nevnte i alle fall flere mulige endringer som følge av halvleder mangel - f.eks at elektriske passasjerseter utgikk. Nå vet jeg ikke om dette faktisk gjelder eller om dette var selgerprat uten rot i virkeligheten...
Noen som vet om det er noe utstyr som er blitt borte som følge av halvleder problematikk?

1317142119

Ikke pga halvledermangel, men siden den kommer med sportspakken som default så har de har fjernet muligheten for å ha blanke lister på bilen. Da blir det jo fort obligatorisk å huke av for utvidet shadow line uavhengig av hvilken utstyrspakke man velger. Har man sportsbil skal det tydeligvis se ut som man har den billigste modellen med plastrails og ulakkerte vinduslister (for de som er for unge til å forstå: sorte rails og sorte vinduslister var kjennetegn på de aller billigste utstyrsmodellene på biler før - de som var så dårlig utstyrt at man etterhvert ikke engang tok de inn til Norge).

1317142119

Ellers var det litt snakk på Facebook-gruppen i sommer om at HK ikke ble levert lenger pga halvledermangel. Men det ser det ut som de har gjort noen prioriteringsendringer på, for HK finnes på iX3, mens den ikke er mulig å legge til på bestillingsbiler på X3. Så her prioriterer nok BMW elbilene. Kudos!

Trond.m

@Radial. Tror ikke vi blir enige om iX3 og iX. Men det er jo litt rart at du trekker fram dårlig rekkevidde, når iX tross alt får 630 km WLTP med største batteri. iX40 burde du kanskje heller sammenlikne med etron 50, og da er jo rekkevidden over 30 % bedre. Prisforskjellen er neppe mer ca 50 K med tilsvarende utstyr.  Den rare blåfargen du snakker om kjenner jeg ikke til, men bilen kan leveres i fargeløs sort, grå og hvit også 😉

Når det gjelder pris så vil det med litt rabatter være ca 100K som skiller id.4 Max fra iX3. Jeg har kjørt flere tusen km med begge biler, og jeg vil påstå at det er stor forskjell i opplevd kvalitet. Så 100K mener jeg er en differanse som iX3 tåler, men en premium bil med høyt utstyrsnivå og høyere pris selvfølgelig aldri vil oppnå de samme salgstallene som VW id.4.

batterimannen

Noen som vet leveringstiden er nå på iX3 Fully Charged Facelift?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA