Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iX3 LCI "facelift"

Startet av JorgenM, tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:55

« forrige - neste »

Sjokosaus

Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Trond.m på onsdag 11. august 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05
Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)

Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.

i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.

https://www.tv2.no/a/13898755/

Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen,  men de har vært litt lite synlige de siste årene.

Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd... Mer en "compliance car", som ikke skulle røre bilene de tjener penger på (ICE/PHEV).

iX40 ble til slutt litt i samme gate. Midt imellom X3 og X5 i startpris, men veldig dyr (selv uten mva), men ser romslig ut innvendig (minus bagasjerommet). Man får ikke åpne panseret , og de droppa å utnytte panseret til praktisk lagring av ladekabler. De klarte klemme inn awd og endelig en brukbar hengervekt, og bekledde bilen med rare blåfarger for å få folk til å kjøpe en dyrere modell 😄
Den slår så vidt eTron 55 på rekkevidde, en bil som faktisk er over 3 år gammel nå og kom fra intet (mens BMW har hatt i3 i mange år), og er veldig ineffektiv og tung.
Mercedes EQC vil jeg ikke blande inn, den er bare helt elendig på effektivitet, plass og praktiske løsninger...minus hengerfestet som faktisk har bransjestandard.

MEB plattformen med Q4/ID4/Enyaq til VAG fikser biffen på de fleste områder vel så bra som BMW iX3. Men de koster 200k mindre, og har derfor mer økonomiske løsninger.

Så hva er da iX3? Komfortabel, sånn midt på treet rask, sånn akkurat passe stor. Og elektrisk da, slik at alle kan reise på hytta med god samvittighet.

Nå høres jeg veldig negativ ut, hadde håpet BMW lagde min neste bil. Men BMW vil ikke helt dette med elektrisk. Med unntak av iX som faktisk er egen modell, så er det så mye halvhjertet.

Amen 😂

Det koster bare 2700kr å fjerne den blå trimmen med shadowline.
Liker elbiler

svenb

Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.
2021 BMW iX3. 2010 BMW 330xd (Solgt). 2007 BMW 525d (Solgt)

Radial

Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.

Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hallgrim86

Sitat fra: Radial på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:34
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.

Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.

Mangel på AWD og hengervekt er nok grunnlaget til prisen, jeg kjøpte min for ca 600k. Dette var med 20" + 20", alt utstyr og endring av utvendige detaljer så den ser ut som en X3 (ikke el).

For å få samme utstyrsnivå i en 30e må du ut med 886000. EDIT: Og da må du fortsatt endre 19" vitnerhjul ti 20".

Radial

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Radial på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:34
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.

Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.

Mangel på AWD og hengervekt er nok grunnlaget til prisen, jeg kjøpte min for ca 600k. Dette var med 20" + 20", alt utstyr og endring av utvendige detaljer så den ser ut som en X3 (ikke el).

For å få samme utstyrsnivå i en 30e må du ut med 886000. EDIT: Og da må du fortsatt endre 19" vitnerhjul ti 20".

Og i sånn måte må man finne seg en X3 uten x-drive, for å sammenligne krone for krone etc. Men det er vel ikke på ei eneste liste i Norge tror jeg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

anorway

Sitat fra: Radial på mandag 18. oktober 2021, klokken 13:28
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Radial på søndag 17. oktober 2021, klokken 19:34
Sitat fra: svenb på søndag 17. oktober 2021, klokken 18:14
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd...
Hvordan får du den til å bli tilsvarende i pris? En fullspekket iX3 ligger vel nå rundt 660.000 mens en X3 med noenlunde tilsvarende utstyr er vel over 60.000 dyrere. Og vi som kjøpte iX3 på kampanjepris fikk den enda nesten 70.000 rimeligere enn det igjen.

Den setningen var ment å peke på mangel av AWD og hengervekt, ikke pris i sånn måte.

Mangel på AWD og hengervekt er nok grunnlaget til prisen, jeg kjøpte min for ca 600k. Dette var med 20" + 20", alt utstyr og endring av utvendige detaljer så den ser ut som en X3 (ikke el).

For å få samme utstyrsnivå i en 30e må du ut med 886000. EDIT: Og da må du fortsatt endre 19" vitnerhjul ti 20".

Og i sånn måte må man finne seg en X3 uten x-drive, for å sammenligne krone for krone etc. Men det er vel ikke på ei eneste liste i Norge tror jeg.

Kan vel da konkludere med at IX3 er et fantastisk bra kjøp og mye for pengene!

Dersom man klarer seg uten AWD og en betydelige lavere vekt kapasitet på hengerfeste så sparer man godt over 200.000,- kr i forhold til en X3 med tilsvarende utstyrsnivå.

Et kupp i mine øyne.

Hallgrim86

Det er en litt høy stv med bakhjulstrekk, god rekkevidde og en meget godt utstyrsnivå. For min del trenger jeg ikke 4x4, er null stress å kjøre på hytta med 2wd for min del. Jeg trekker aldri noe på hengerfeste og hadde valgt det vekk om det ikke var der allerede.

Jeg er nok litt utenfor den typiske kundegruppen i Norge, og iX3 er ingen "Norgesbil" for folk. Kommer sikkert ikke til å selge noe særlig, så det er kult for oss som eier de. Er ikke gøy å kjøre rundt i noe alle har :)

Øyvind.h

IX3 er rett og slett en veldig god bil :) Med 2wd. Det jeg testet av fremkommelighet forrige vinter med den var veldig positivt, så er en i grenseland mtp behov for 4wd kan den nok holde fint.

Hadde ikke prisen gått opp 45-50k for facelift hadde jeg bestilt en til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#68
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 10:07
Hadde ikke prisen gått opp 45-50k for facelift hadde jeg bestilt en til.
Bilen er knallbra 👍 Satte på vinterhjul i går og kjørte til hytta. Asker - Dagalifjell  18,5 mil 1100 moh 0-5 grader med 49 % rest. Da kjører jeg fint tur / retur uten lading. Kjører tynnkledt med god varme (comfort) og følger fartsgrensen.
Faceliften er vel nøyaktig 20K dyrere (609 - 629), og da får man oppvarmet m-sport ratt og laserlys på kjøpet. Det er da en god deal, så når du sier 45-50 ekstra så tar du nok utgangspunkt i differansen mellom salgsprisen på en brukt 21 modell og ny 22 modell facelift.

Øyvind.h

#69
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 10:25
Faceliften er vel nøyaktig 20K dyrere (609 - 629), og da får man oppvarmet m-sport ratt og laserlys på kjøpet. Det er da en god deal, så når du sier 45-50 ekstra så tar du nok utgangspunkt i differansen mellom salgsprisen på en brukt 21 modell og ny 22 modell facelift.
Nei jeg tar utgangspunkt i tilbudet på fullspekket facelift bil med vinterhjul som jeg fikk fra selger, sammenlignet med hva jeg ga for min forrige IX3. Ser ikke på det som står av priser på nettside/kampanjer. Helt nøyaktig differanse var 43.000,-.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Men var det ikke slik at iX3 facelift manglet noe utstyr slik som dagens iX3 har?
Nevnte vel i tråden tidligere noe med elektriske passasjerseter - stemmer det fortsatt?

Dersom BMW kommer med en god kampanje på denne - noe de sikkert gjør dersom en får 600k som momsgrense - så er den definitivt fortsatt aktuell her i gården. Eneste jeg ikke liker med BMW er jo denne rabatt jungelen de opererer med. De har jo en egen "avtalebok" selgeren kan dra frem for å sjekke om du er verdig 8% rabatten.
Jeg sier "verdig"  - for det er litt ymse avtaler både her og der. Skulle ønske de åpnet for nettkjøp med netto priser - mao. alle som bestiller på nett får 8% rabatt......og kan hente bilen på kaia i Drammen. Det hadde vært helt ok for egen del det.

Hallgrim86

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 11:39
Men var det ikke slik at iX3 facelift manglet noe utstyr slik som dagens iX3 har?
Nevnte vel i tråden tidligere noe med elektriske passasjerseter - stemmer det fortsatt?

Dersom BMW kommer med en god kampanje på denne - noe de sikkert gjør dersom en får 600k som momsgrense - så er den definitivt fortsatt aktuell her i gården. Eneste jeg ikke liker med BMW er jo denne rabatt jungelen de opererer med. De har jo en egen "avtalebok" selgeren kan dra frem for å sjekke om du er verdig 8% rabatten.
Jeg sier "verdig"  - for det er litt ymse avtaler både her og der. Skulle ønske de åpnet for nettkjøp med netto priser - mao. alle som bestiller på nett får 8% rabatt......og kan hente bilen på kaia i Drammen. Det hadde vært helt ok for egen del det.

Du får ikke korsryggstøtte i fører/passasjersete og ikke HK anlegg om jeg forsto selger riktig. Korsryggstøtte og HK anlegg er oppgraderinger jeg ikke ville vært foruten. Det er ikke veldig god lyd i HK anlegget sammenlignet med andre premium-merker sine løsninger, men det er langt bedre enn det originale.

Trond.m

Bare bortfall av korsryggstøtte og justerbar sidestøtte på passasjersete. (som på andre BMW modeller). Det leveres HK lydanlegg.

hELgenen

Ok..så høyde justering er ikke rørt..Mao passasjer kan justere høyde på sete elektrisk..ekstrem viktig funksjon her i gården..

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:40
Ok..så høyde justering er ikke rørt..Mao passasjer kan justere høyde på sete elektrisk..ekstrem viktig funksjon her i gården..
Ja, samme seteregulering, elektrisk forover/ bakover, høyde, vinkel på rygg, vinkel på sittepute. Manuell lengdejustering av i
sitteputen. Uten minne på passasjersetet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA