Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: HybridGate?  (Lest 1267 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #15 på: Fredag 27. November 2020, klokken 07:39 »

Ja, hvis bruksmønsteret består av å trekke tunge hengere korte distanser så kan det kanskje passe med en hybrid. Hvis man derimot stort sett kjører langtur med tung henger så kan man like godt kjøpe en dieselbil hvis forbruk er viktig.
Nja, har man behov for å trekke henger  relativt ofte, la oss si en eller to ganger i uken, og ellers bruker bilen til pendling sånn ca innenfor rekkevidde, så er vel PHEV ett godt alternativ. Eller om den daglige distansen ikke er så lang.

Ren dieselbil ville jeg kun kjøpt hvis jeg kjørte langt (type 30-40 mil pluss) daglig med tung henger.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 261
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #16 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 07:50 »
Man behøver ikke å kjøre henger hver uke som nevnt over, blir en nedgradering for de fleste å ikke kunne trekke henger man eier i det store og hele. Mest ett problem i kompaktbil-segmentet riktig nok.
« Siste redigering: Lørdag 28. November 2020, klokken 07:54 av vinterdekk »
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1781
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #17 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 08:30 »
Ser at en ladehybrid blir årets bil. Akkurat denne hybriden er jeg enig i kan få lov til å være det, med ca 90km elektrisk rekkevidde (gjennomsnittsbilen kjører 33km per dag). I tillegg har den over 300 hk og lite feil.

Det jeg synes er rart er at den tidligere Vårt Land journalisten skriver at kanskje hybriden er fremtidens løsning???  Senere skriver han og at Polestar har bedre kjøreegenskaper en Tesla Model 3...? Rart.

Når Toyota har klart å presse et 9mils,-batteri inn i en RAV4 så kunne de nok kastet ut alle bensinmotorer og deler, og puttet inn mer batterier, og fått en fantastisk elbil...noe de begynte på med Tesla-drivlinje for ca 8 år siden...


https://motor.no/karing-ladehybrid-suv/arets-beste-bilkjop-er-det-ypperste-fra-to-verdener/186568
« Siste redigering: Lørdag 28. November 2020, klokken 08:56 av ToWalkOrDrive »
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2305
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: HybridGate?
« Svar #18 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 09:46 »
Fra et radio intervju. Ja Toyota nr 1. Jounalisten sa det var siste gang det ikke ble en elbil som ville vinne :+1: :+1: TM3 sist gang.
« Siste redigering: Lørdag 28. November 2020, klokken 09:48 av Electric cars in Norway »

vinterdekk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 261
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #19 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 12:25 »
Var en undersøkelse tidligere som viste at det var en sammenheng mellom elektrisk rekkevidde og gjennomsnittlig elektrisk kjøring hos den jevne plugin hybrid-eieren. Så rav4 plugin er vel framtidsrettet i at den er med på å øke standarden for gjennomsnittlig elektrisk kjøring. Tipper det vil selges mange ladbare hybridbiler noen år til. Framskritt for ladbare hybrider til tross, elbilene kommer til å vinne på økonomi.
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

vinterdekk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 261
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #20 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 13:29 »
Motor har forøvrig en artikkel om «hybrid-gate» saken, med respons fra mitshi, bmw og volvo. https://motor.no/a/186215
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

vinterdekk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 261
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #21 på: ſøndag 29. November 2020, klokken 09:13 »
EPA målene er forresten mye bedre enn WLTP, de oppgir også EPA målt i bensin/hybrid modus. Ikke alle modellene har samme navn og konfigurasjon på det amerikanske markedet, men man får en bedre ide.  :)

Vedlagt bilde viser forbruk i liter/100km (man kan velge enhet). Toyota Prius PRIME er kanskje den som kommer best ut, så greit referansepunkt. Tallene er høyst realistiske ut fra mine egne erfaringer med Kia Niro.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Edit.. Toyota RAV4 plugin har veldig lavt forbruk og god rekkevidde i forhold til bilklassen.

  [ You are not allowed to view attachments ]  
« Siste redigering: ſøndag 29. November 2020, klokken 10:12 av vinterdekk »
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #22 på: ſøndag 29. November 2020, klokken 09:23 »
Ser at en ladehybrid blir årets bil.
Dette er ikke "årets bil", men Motors sin kåring av "årets beste bilkjøp". Og er ikke enig i det hele tatt, den er jo dyr.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013