Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HybridGate?

Startet av kodax, mandag 23. november 2020, klokken 18:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. november 2020, klokken 07:30

Ja, hvis bruksmønsteret består av å trekke tunge hengere korte distanser så kan det kanskje passe med en hybrid. Hvis man derimot stort sett kjører langtur med tung henger så kan man like godt kjøpe en dieselbil hvis forbruk er viktig.
Nja, har man behov for å trekke henger  relativt ofte, la oss si en eller to ganger i uken, og ellers bruker bilen til pendling sånn ca innenfor rekkevidde, så er vel PHEV ett godt alternativ. Eller om den daglige distansen ikke er så lang.

Ren dieselbil ville jeg kun kjøpt hvis jeg kjørte langt (type 30-40 mil pluss) daglig med tung henger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

#16
Man behøver ikke å kjøre henger hver uke som nevnt over, blir en nedgradering for de fleste å ikke kunne trekke henger man eier i det store og hele. Mest ett problem i kompaktbil-segmentet riktig nok.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

#17
Ser at en ladehybrid blir årets bil. Akkurat denne hybriden er jeg enig i kan få lov til å være det, med ca 90km elektrisk rekkevidde (gjennomsnittsbilen kjører 33km per dag). I tillegg har den over 300 hk og lite feil.

Det jeg synes er rart er at den tidligere Vårt Land journalisten skriver at kanskje hybriden er fremtidens løsning???  Senere skriver han og at Polestar har bedre kjøreegenskaper en Tesla Model 3...? Rart.

Når Toyota har klart å presse et 9mils,-batteri inn i en RAV4 så kunne de nok kastet ut alle bensinmotorer og deler, og puttet inn mer batterier, og fått en fantastisk elbil...noe de begynte på med Tesla-drivlinje for ca 8 år siden...


https://motor.no/karing-ladehybrid-suv/arets-beste-bilkjop-er-det-ypperste-fra-to-verdener/186568
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#18
Fra et radio intervju. Ja Toyota nr 1. Jounalisten sa det var siste gang det ikke ble en elbil som ville vinne :+1: :+1: TM3 sist gang.

vinterdekk

Var en undersøkelse tidligere som viste at det var en sammenheng mellom elektrisk rekkevidde og gjennomsnittlig elektrisk kjøring hos den jevne plugin hybrid-eieren. Så rav4 plugin er vel framtidsrettet i at den er med på å øke standarden for gjennomsnittlig elektrisk kjøring. Tipper det vil selges mange ladbare hybridbiler noen år til. Framskritt for ladbare hybrider til tross, elbilene kommer til å vinne på økonomi.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Motor har forøvrig en artikkel om «hybrid-gate» saken, med respons fra mitshi, bmw og volvo. https://motor.no/a/186215
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#21
EPA målene er forresten mye bedre enn WLTP, de oppgir også EPA målt i bensin/hybrid modus. Ikke alle modellene har samme navn og konfigurasjon på det amerikanske markedet, men man får en bedre ide.  :)

Vedlagt bilde viser forbruk i liter/100km (man kan velge enhet). Toyota Prius PRIME er kanskje den som kommer best ut, så greit referansepunkt. Tallene er høyst realistiske ut fra mine egne erfaringer med Kia Niro.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Edit.. Toyota RAV4 plugin har veldig lavt forbruk og god rekkevidde i forhold til bilklassen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 28. november 2020, klokken 08:30
Ser at en ladehybrid blir årets bil.
Dette er ikke "årets bil", men Motors sin kåring av "årets beste bilkjøp". Og er ikke enig i det hele tatt, den er jo dyr.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA