Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: kodax på Mandag 23. November 2020, klokken 18:45

Tittel: HybridGate?
Skrevet av: kodaxMandag 23. November 2020, klokken 18:45
https://www.teslarati.com/tesla-vs-phev-gate-pollution-cheating-europe/
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: Electric cars in NorwayMandag 23. November 2020, klokken 18:59
Kodax :+1: takk for info. Ja dette er vel ingen bombe :D :D  Bare se tabellen. 

https://www.transportenvironment.org/press/plug-hybrids-new-emissions-scandal-tests-show-higher-pollution-claimed
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkTirsdag 24. November 2020, klokken 09:00
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkTorsdag 26. November 2020, klokken 05:27
Ut fra utslippkalkulatoren på smartepenger (https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/883-beregn-bilens-co2-utslipp) ligger min Kia Niro 108% over oppgitt 29 co2/km basert på snittforbruk. Reelt co2 utslipp blir da 60 g/km.

Hva bilen oppgir kan jo være optimistisk. Runder jeg opp snittforbruket til nærmeste hele tall blir utslippene 140% over og 70 g/km reelt.

Litt vanskelig å trekke parallell til testen, det står at The BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander slapp ut 28-89% mer CO2 enn annonsert under optimale forhold. Optimale forhold ville for meg bety kjøring på sommerhalvåret og under optimal kjørelengde/kjørerute.

Gjennomsnittlig utslipp på personbiler i EU er 121,8 g/km iflg. https://motor.no/a/120008 Det er ut fra oppgitte tall ikke beregnet ut fra normalt bruk så jeg antar det faktiske tallet er endel høyere.

Konklusjonen er vel, ja plugin hybrider er dessverre ekstremt påvirket av kjøremønster, vinter og ladevaner. Samtidig er det ukomplisert å kjøre mer miljøvennlig enn bilparken forøvrig.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: Maxwell_400Torsdag 26. November 2020, klokken 09:54
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.
 
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: jlanTorsdag 26. November 2020, klokken 10:13
Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkTorsdag 26. November 2020, klokken 11:12
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.

Du har rett, den er ikke så tung når jeg ser etter. Men sammenligner man Mitsubishi Outlander plugin hybrid med Hyundai Ioniq plugin hybrid, mener jeg at Ioniq tar miljømedaljen med god margin.

0.22l/mil i snitt er svært bra. Har 0.26l/mil akkurat nå, ser ut til at snittet påvirkes av at jeg for tiden kjører mye småturer med kald motor og at bilen ikke kommer med elektrisk varmer. Må kjøre noen kilometer inntil forbruket går ned på denne årstiden.

Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92

Kia Niro Plugin har 2400 kroner i reg. avgift, Niro (vanlig hybrid) har ca 55000 kroner i reg. avgift iflg. dagens priser. Hva betyr det at BMW i3 REx burde hatt negativ CO2 avgift?

Det virker uheldig om i3 REx ikke har mulighet til samme reg. avgift som andre lette plugin hybrider visst jeg forstår deg rett.

Ladbare seriehybrider (om det eksisterer) eller elbiler med rekkeviddeforlenger er antagelig mer effektive enn serie-parallell hybrid med svak elmotor og sterkere bensinmotor. Bedre rekkevidde og sterkere elmotorer iforhold til bensinmotor vil gjøre at flere motiveres til å lade.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: elektroluxTorsdag 26. November 2020, klokken 13:24
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: automatTorsdag 26. November 2020, klokken 15:28
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Her sammenligner du epler med pærer. Og setter best tenklige scenario for hybrid mot værst tenkelige scenario for elbil.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkTorsdag 26. November 2020, klokken 23:10
Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: Øystein16Torsdag 26. November 2020, klokken 23:23
Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Eg tok eit par samtidige skjermfoto frå begge dei ladbare golfane i sommar. Hybriden hadde i den perioden vore mykje brukt til transport for eit byggjeprosjekt - det var den einaste bilen me fann i 2015 som kunne trekkja tilhengjar med eldrift.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: turfsurfFredag 27. November 2020, klokken 06:28
Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..
Joda, hvis man stopper og lader hver femte mil så.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: turfsurfFredag 27. November 2020, klokken 06:32
Eg tok eit par samtidige skjermfoto frå begge dei ladbare golfane i sommar. Hybriden hadde i den perioden vore mykje brukt til transport for eit byggjeprosjekt - det var den einaste bilen me fann i 2015 som kunne trekkja tilhengjar med eldrift.

Forbruket til hybridbiler er jo totalt avhengig av bruksmønster.

Men kjører man så lite på drivstoff at man kommer ned i den type forbruk så kan man like godt ha elbil og låne/leie annen bil hvis man trenger spesielt lang rekkevidde.

Eneste grunnen til å kjøpe plugin hybrid slik jeg ser det er hvis det ikke finnes biler med den egenskapen man trenger som elbil i prisklassen man ønsker.

F.eks trekke tunge hengere o.l.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vartliFredag 27. November 2020, klokken 07:26
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler

Har Renault tatt med elektrisk forbruk? Hvis ikke så er det 0Wh/km for en elbil om en skal regne likt.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: RosstopherFredag 27. November 2020, klokken 07:30
Eneste grunnen til å kjøpe plugin hybrid slik jeg ser det er hvis det ikke finnes biler med den egenskapen man trenger som elbil i prisklassen man ønsker.

F.eks trekke tunge hengere o.l.

Ja, hvis bruksmønsteret består av å trekke tunge hengere korte distanser så kan det kanskje passe med en hybrid. Hvis man derimot stort sett kjører langtur med tung henger så kan man like godt kjøpe en dieselbil hvis forbruk er viktig.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: turfsurfFredag 27. November 2020, klokken 07:39

Ja, hvis bruksmønsteret består av å trekke tunge hengere korte distanser så kan det kanskje passe med en hybrid. Hvis man derimot stort sett kjører langtur med tung henger så kan man like godt kjøpe en dieselbil hvis forbruk er viktig.
Nja, har man behov for å trekke henger  relativt ofte, la oss si en eller to ganger i uken, og ellers bruker bilen til pendling sånn ca innenfor rekkevidde, så er vel PHEV ett godt alternativ. Eller om den daglige distansen ikke er så lang.

Ren dieselbil ville jeg kun kjøpt hvis jeg kjørte langt (type 30-40 mil pluss) daglig med tung henger.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkLørdag 28. November 2020, klokken 07:50
Man behøver ikke å kjøre henger hver uke som nevnt over, blir en nedgradering for de fleste å ikke kunne trekke henger man eier i det store og hele. Mest ett problem i kompaktbil-segmentet riktig nok.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: ToWalkOrDriveLørdag 28. November 2020, klokken 08:30
Ser at en ladehybrid blir årets bil. Akkurat denne hybriden er jeg enig i kan få lov til å være det, med ca 90km elektrisk rekkevidde (gjennomsnittsbilen kjører 33km per dag). I tillegg har den over 300 hk og lite feil.

Det jeg synes er rart er at den tidligere Vårt Land journalisten skriver at kanskje hybriden er fremtidens løsning???  Senere skriver han og at Polestar har bedre kjøreegenskaper en Tesla Model 3...? Rart.

Når Toyota har klart å presse et 9mils,-batteri inn i en RAV4 så kunne de nok kastet ut alle bensinmotorer og deler, og puttet inn mer batterier, og fått en fantastisk elbil...noe de begynte på med Tesla-drivlinje for ca 8 år siden...


https://motor.no/karing-ladehybrid-suv/arets-beste-bilkjop-er-det-ypperste-fra-to-verdener/186568
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 28. November 2020, klokken 09:46
Fra et radio intervju. Ja Toyota nr 1. Jounalisten sa det var siste gang det ikke ble en elbil som ville vinne :+1: :+1: TM3 sist gang.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkLørdag 28. November 2020, klokken 12:25
Var en undersøkelse tidligere som viste at det var en sammenheng mellom elektrisk rekkevidde og gjennomsnittlig elektrisk kjøring hos den jevne plugin hybrid-eieren. Så rav4 plugin er vel framtidsrettet i at den er med på å øke standarden for gjennomsnittlig elektrisk kjøring. Tipper det vil selges mange ladbare hybridbiler noen år til. Framskritt for ladbare hybrider til tross, elbilene kommer til å vinne på økonomi.
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkLørdag 28. November 2020, klokken 13:29
Motor har forøvrig en artikkel om «hybrid-gate» saken, med respons fra mitshi, bmw og volvo. https://motor.no/a/186215
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: vinterdekkſøndag 29. November 2020, klokken 09:13
EPA målene er forresten mye bedre enn WLTP, de oppgir også EPA målt i bensin/hybrid modus. Ikke alle modellene har samme navn og konfigurasjon på det amerikanske markedet, men man får en bedre ide.  :)

Vedlagt bilde viser forbruk i liter/100km (man kan velge enhet). Toyota Prius PRIME er kanskje den som kommer best ut, så greit referansepunkt. Tallene er høyst realistiske ut fra mine egne erfaringer med Kia Niro.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Edit.. Toyota RAV4 plugin har veldig lavt forbruk og god rekkevidde i forhold til bilklassen.

  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: HybridGate?
Skrevet av: turfsurfſøndag 29. November 2020, klokken 09:23
Ser at en ladehybrid blir årets bil.
Dette er ikke "årets bil", men Motors sin kåring av "årets beste bilkjøp". Og er ikke enig i det hele tatt, den er jo dyr.