Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Altfor høy pris på ID3

Startet av advale, onsdag 11. november 2020, klokken 12:47

« forrige - neste »

advale

Så Teslabjørns sin gjennomgang av ID4. Der var førermiljøet på et helt annet kvalitetsnivå og ikke lenger plastic fantastic. Og ikke minst setene ser ikke u-land-ish lenger.

Mange som har forsvart prisen til ID3 (og mange som har sagt prisen er for høy), men nå kan det vel slås fast at prisen på ID3 er altfor høy når man får en mye større bil, med hengerfeste og takfeste, og kjører lengre for kun 20' mer (plus versjonen).

Og som Teslabjørn sier, for ca en halv million får man ID3 med største batteripakken som kun tar 4 personer og masse annet begrensninger, og samtidig til samme pris for man altså fullspekket ID4.

hemi

Alle venner med id3 reservasjon droppe å bestille når prisen kom, så du er nok ikke på noe.

Stikkkontakt

Sitat fra: hemi på onsdag 11. november 2020, klokken 12:51
Alle venner med id3 reservasjon droppe å bestille når prisen kom, så du er nok ikke på noe.

Sammenlignet med f.eks Kona og Niro er ikke ID3 spesielt dyr.
Det er heller det at ID4 er veldig billig. Nesten uforståelig billig.
Så spørs det hvor interessert VW er i å selge ID3. De må ned i pris for å selge den, men så lenge rullebåndet i Zwickau er fyllt opp med andre MEB-modeller spiller det vel liten rolle?

advale

Er mange som stiller seg i kø når det annonseres elbiler, gjerne på flere samtidig. Så frafallet er uansett stor. Men det utleveres mange tusen ID3 og mange venter fortsatt, så problematikken er fortsatt reell..

VW trodde vel at ID3 skulle selge av seg selv og bommet grovt. Ser ut som de i det minste har lært litt av det ved prissettingen av ID4.

Strøm Tycoon

Sitat fra: advale på onsdag 11. november 2020, klokken 12:47
Så Teslabjørns sin gjennomgang av ID4. Der var førermiljøet på et helt annet kvalitetsnivå og ikke lenger plastic fantastic. Og ikke minst setene ser ikke u-land-ish lenger.

Mange som har forsvart prisen til ID3 (og mange som har sagt prisen er for høy), men nå kan det vel slås fast at prisen på ID3 er altfor høy når man får en mye større bil, med hengerfeste og takfeste, og kjører lengre for kun 20' mer (plus versjonen).

Og som Teslabjørn sier, for ca en halv million får man ID3 med største batteripakken som kun tar 4 personer og masse annet begrensninger, og samtidig til samme pris for man altså fullspekket ID4.

Uavhengig av pris, så er interessen for ID. 4 mye større. Når ID. 3 kom, så var det ikke noe snakk på jobb om den i det hele tatt. Når ID. 4 og Enyaq ble vist, så snakket "alle" om dem. Bare på jobb vet jeg om mer en en håndfull bestillinger av de to. Ingen har, eller har bestilt ID. 3 med unntak av meg så vidt jeg vet.

Har selv en ID. 3 Max, og ja, den er litt kostbar, men størrelsen passer oss bedre til det den skal brukes til.

Når det er sagt, det er registert nær 5000 ID. 3 til nå, så de har ikke bommet helt med den heller. Største batteriet på den er helt bortkastet.

elektro

ID.3 og 4 er helt forskjellige biler. De som kjøper ID.3 er ikke på utkikk etter en stor bil. Leaf, Kona mf. selger da som hakka møkk. Det er disse ID.3 konkurrerer mot.

Hvis du synes den er for dyr så kjøp en billigere bil. Eller hvis du synes ID.4 er mer for pengene og passer deg like godt, eller bedre, så kjøp den. Personlig synes jeg en ID.3 Plus eller Pro Performance business til 399' er helt greit. Den gjør det meste bedre enn de direkte konkurrentene, selger mer, har et sterkt merkenavn og mindre verditap. Hvorfor skal de selge den billigere?

Model 3 SR er bedre på papiret. Men hvis du ikke kjører veldig mye og langt, og ikke ønsker en sedan «uten speedometer» og knapper, som har middels lys og høyt støynivå, så hjelper det lite.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

#6
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer.

Også er det ofte slik at mange som skal gå fra diesel, bensin eller hybrid til helelektrisk gjerne ser på biler i ulike klasser. Mange som har endt opp med å kjøpe en bil i annen klasse enn det de egentlig har behov for, ene og alene på drivlinjen og pris sammenlignet med andre alternativer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

#7
z4rd :+1: :+1: Ser den :+1: :+1: Voksen alder krever sitt.

Men når det er sagt så er ID.3 en veldig tøff bil :+1: :+1:

Kopi:
"Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer."


----

Fant forørig en oversikt på Bilnorge som greit viser forskjellene på de to ID modellene.

Overskrift:
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021

Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
Øivind Skar
// Nye biler // BilNorge.no // 10-11-2020 // 08:00

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54261

Stikkkontakt

Sitat fra: z4rd på søndag 15. november 2020, klokken 07:00
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer

Er det egentlig så mye problemer?
Det er utrolig lite skriving om problemer her på forumet til tross for at det er mange 1000 biler ute allerede. Går du inn på e-tron, Tesla eller i-pace er det tråder(i flertall) lange som år om ulike problemer.

jonnyjb

Jeg har kjøpt den rimeligste 1st-utgaven, da jeg syntes den ga "mest for pengene" til mitt bruk. Har hatt den på verksted to ganger; en for å justere den ene passasjerdøra bak, og en for å oppgradere programvare pga. feilmelding "Feil med kollisjonsputer". Fikk bruke en ID.3 Max begge gangene mens bilen var på verksted, så ikke så store ulemper for min del.

Bortsett fra det nevnt over har jeg ikke hatt noe trøbbel med bilen (har kjørt ca 1200 km), og jeg er veldig fornøyd. Mulig mindre utstyr fører til mindre sjanse for trøbbel?
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

z4rd

#10
jonnyjb: Skjønner situasjonen din, men til sammenligning så har gamlingene hatt Lexusen sin på verksted kun ifm serviceintervaller, samt bytte til/fra vinter- og sommerdekk. Gjerne gjort samtidig, ila de siste 5 årene. Basert på dette vurderer de ny Lexus hybrid, noe jeg prøver å styre de vekk fra, og da kunne ID3/4 vært en «verdig» erstatter. De trenger noe som er stabilt og greit.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

femail

Kan vel ikke sammenligne id3 og E-Niro??Niro er vel en endel større bil plassmessig,og rundt 430 inkl vinterhjul,topp utstyrt og 100kg taklast, kommer vel den veldig gunstig ut ,for ikke å snakke om problemfritt bilhold og 7 års garanti.Selv Kona er jo en minst like stor bil, og testvinner på det meste.
Id3 har ikke akkurat fått den beste start??

Stikkkontakt

Sitat fra: femail på søndag 15. november 2020, klokken 11:56
Kan vel ikke sammenligne id3 og E-Niro??Niro er vel en endel større bil plassmessig,og rundt 430 inkl vinterhjul,topp utstyrt og 100kg taklast, kommer vel den veldig gunstig ut ,for ikke å snakke om problemfritt bilhold og 7 års garanti.Selv Kona er jo en minst like stor bil, og testvinner på det meste.

Innvendig plass i Kona er mellom Polo og Golf. ID3 er mye større mtp på passasjerplass. På nivå med eNiro, men sistnevnte har mer bagasjeplass.
Men hvem i herrens navn kjøper en Kona til 410-20.000 når man får en helt greit utstyrt ID4 til 10000 kr mer.

hemi

Elbiler gjør at man havner på merkelige kjøp man ellers aldri hadde gjort.

Gleder meg til vi kan kjøpe elbiler, på lik linje med fossil, utfra rekkevidde behov, størrelse innvendig for folk/bagasje, hengervekt osv. Evnt kanskje bare har lyst på noe sportslig i hverdagen

Komle

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. november 2020, klokken 10:08
Sitat fra: z4rd på søndag 15. november 2020, klokken 07:00
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer

Er det egentlig så mye problemer?
Det er utrolig lite skriving om problemer her på forumet til tross for at det er mange 1000 biler ute allerede. Går du inn på e-tron, Tesla eller i-pace er det tråder(i flertall) lange som år om ulike problemer.

Det er en del problemer, det ser man tydelig på gruppene på facebook. Personlig har jeg hatt "feil med airbag" to ganger, en gang har infotainmentsystemet restartet seg selv under kjøring, ryggekamera har gått i svart en gang. Det er vrient å få god hastighet på Ionity-laderne. Ikke noe store greier som jeg har brydd meg med å klage på enn så lenge, mtp at de er veldokumenterte feil på facebookgruppa. Det har kommet noen småpatcher som visstnok fikser airbagfeilen og lignende. Jeg har heldigvis ikke hatt noen problemer med 12V-batteriet, bank i bordet.

Skal inn på Møller i morgen (ikke relatert til softwarefeil, vi ble påkjørt bakfra i en rundkjøring...) og regner med at de slenger på den nyeste patchen i samme slengen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA