Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førerassistentysystemer deaktivert ved start hjemmefra

Startet av gte-bjørn, søndag 26. juni 2022, klokken 10:58

« forrige - neste »

gte-bjørn

Jeg opplever av og til, og i det siste veldig ofte, at jeg får en advarsel om at diverse advarsler m.m. ikke virker, rett etter at jeg har startet hjemmefra. Først en melding i rødt og så en i gult men de forsvinner veldig fort. Og hvis jeg forsøker å aktivere Hastighetsbegrensning (som jeg bruker på lengre turer) så får jeg beskjed om at det ikke kan aktiveres.  ???

Men dette skjer *aldri* når jeg har parkert et annet sted.

I parkeringskjelleren parkerer jeg med fronten inn, og inntil veggen står det parkert en sykkel. Nå vintersykkelen, tidligere sommersykkelen. Min teori er at det er noe med den sykkelen rett foran sensorene i front som får bilen til å tro at sensorene ikke virker. Virker som det er blitt verre etter at sommersykkelen ble byttet med vintersykkel.

Nå bilen først har bestemt at systemet ikke virker, så har den bestemt seg for det, det eneste som hjelper er å parkere, gå ut, låse og låse opp igjen bilen, og så starte på nytt. Det er jo egentlig meningsløst å deaktivere hastighetsbegrensning, for den trenger jo ingen sensorer foran  ::) Men de har vel gjort det enkelt og bare skrur av hele "pakka". Jeg kunne ignorere det på korte turer hvor jeg ikke har tenkt å bruke det, men det er jo også andre sikkerhets-systemer som ikke vil virke og det er ikke bra.

Det ser ut til at problemet forsvinner hvis jeg stopper med veldig god klaring til sykkelen, jeg har hatt for vane å kjøre nesten kloss opptil.

Er det flere som har opplevd noe lignende? Jeg ser en nabo med ID.4 som parkerer veldig nær veggen men de har ingen sykkel imellom. Neste gang jeg treffer dem kan jeg spørre om de har opplevd  det samme.

Jeg har dessverre ikke noe annet egnet sted å parkere den sykkelen, men jeg kan prøve å flytte den litt til siden for å se om det hjelper. Kan være den står ekstra uheldig plassert i forhold til sensorene.

daktari

Snodig sak. Du kan jo se om radaren kommer på linje med en stor metalldel på sykkelen. Kanskje det gir en "overflow" av signal som ødelegger start-sjekken til radar?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gte-bjørn

Var innom Møller idag, primært i at annet ærend men spurte også om dette. De mente det kunne være lydreflekser fra veggen *og* sykkelen som forvirret sonaren. Sonaren sitter i feltet rett over nummerskiltet. Jeg hadde på forhånd testet å flytte sykkelen til side slik at kun fronten av forhjulet stod foran midten og da virket det. Får håpe det er alt som skal til.

gte-bjørn

Oppdatering på gammel tråd, men jeg har nettopp innsett hva det er som trigger feilen. Det er *ikke* sykkelen, det fant jeg ut en dag da sykkelen midlertidig ikke stod der og det skjedde likevel.

Det som bestemmer om det oppstår, er om bilen til høyre for min plass er der eller ikke. Når jeg skal rygge ut, så vrir jeg max. mot venstre og rygger helt til høyre hjørne foren nesten er borti nabobilen (så nær at det piper og lyser rødt varsel). Så retter jeg opp, rygger et stykke rett bakover, stopper, vrir max til venstre igjen og nå kan jeg rygge ut og gå klar av hjørnet på naboen. Og komme i posisjon til å kjøre rett fram og ut porten.

Denne manøvren med å nesten dunke borti bilen ved siden av er nødvendig fordi det er lite plass bak og kort avstand til garasjeporten. Og nei jeg har aldri dunket borti. :angel: Det er derfor jeg ikke har opplevd det andre steder: man kan normalt vente med å svinge til man er kommet lenger ut, og trenger ikke svinge så krapt.

Jeg har testet ut å ikke svinge fullt så langt at det lyser rødt varsel, kun gult. Og da fikk jeg ikke opp feilmeldingen. Men det ble mindre rom for manøvrering etterpå.

Det er altså det røde varselet i front rett etter oppstart som får bilen til å tro at varslingssystemet ikke virker. ::) Jeg skal få oppdatering til 3.2 på torsdag, kan jo håpe det er fikset.

Nomade

Hva om du rygger inn på parkeringsplassen din, er det ikke mulig kanskje? For trangt?

gte-bjørn

Det er nok mulig å rygge inn men jeg tror det da blir enda mer komplisert å komme seg i posisjon for å kjøre ut. Og: de gangene jeg faktisk skal bruke bilen så har jeg ofte behov for tilgang til bagasjerommet og det blir da vanskelig.

Etter at jeg postet over, så har naboen med bil til høyre flyttet til Spania for et par år, og leid ut til en familie som ikke har bil. Så jeg vet ikke om SW 3.2 kan ha fikset problemet. Men da jeg kom hjem fra jul nå så stod det plutselig en bil der likevel, en annen nabos ID.4 ??? Så da får jeg kanskje testet det snart likevel.

Jeg tipper det er det at den får kollisjonsvarsel i *front* mens jeg *rygger* som får den til å tro at noe må være veldig feil. ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA