Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.3 => Emne startet av: advale på onsdag 11. november 2020, klokken 12:47

Tittel: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: advaleonsdag 11. november 2020, klokken 12:47
Så Teslabjørns sin gjennomgang av ID4. Der var førermiljøet på et helt annet kvalitetsnivå og ikke lenger plastic fantastic. Og ikke minst setene ser ikke u-land-ish lenger.

Mange som har forsvart prisen til ID3 (og mange som har sagt prisen er for høy), men nå kan det vel slås fast at prisen på ID3 er altfor høy når man får en mye større bil, med hengerfeste og takfeste, og kjører lengre for kun 20' mer (plus versjonen).

Og som Teslabjørn sier, for ca en halv million får man ID3 med største batteripakken som kun tar 4 personer og masse annet begrensninger, og samtidig til samme pris for man altså fullspekket ID4.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: hemionsdag 11. november 2020, klokken 12:51
Alle venner med id3 reservasjon droppe å bestille når prisen kom, så du er nok ikke på noe.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 11. november 2020, klokken 12:56
Sitat fra: hemi på onsdag 11. november 2020, klokken 12:51
Alle venner med id3 reservasjon droppe å bestille når prisen kom, så du er nok ikke på noe.

Sammenlignet med f.eks Kona og Niro er ikke ID3 spesielt dyr.
Det er heller det at ID4 er veldig billig. Nesten uforståelig billig.
Så spørs det hvor interessert VW er i å selge ID3. De må ned i pris for å selge den, men så lenge rullebåndet i Zwickau er fyllt opp med andre MEB-modeller spiller det vel liten rolle?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: advaleonsdag 11. november 2020, klokken 12:59
Er mange som stiller seg i kø når det annonseres elbiler, gjerne på flere samtidig. Så frafallet er uansett stor. Men det utleveres mange tusen ID3 og mange venter fortsatt, så problematikken er fortsatt reell..

VW trodde vel at ID3 skulle selge av seg selv og bommet grovt. Ser ut som de i det minste har lært litt av det ved prissettingen av ID4.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 11. november 2020, klokken 20:20
Sitat fra: advale på onsdag 11. november 2020, klokken 12:47
Så Teslabjørns sin gjennomgang av ID4. Der var førermiljøet på et helt annet kvalitetsnivå og ikke lenger plastic fantastic. Og ikke minst setene ser ikke u-land-ish lenger.

Mange som har forsvart prisen til ID3 (og mange som har sagt prisen er for høy), men nå kan det vel slås fast at prisen på ID3 er altfor høy når man får en mye større bil, med hengerfeste og takfeste, og kjører lengre for kun 20' mer (plus versjonen).

Og som Teslabjørn sier, for ca en halv million får man ID3 med største batteripakken som kun tar 4 personer og masse annet begrensninger, og samtidig til samme pris for man altså fullspekket ID4.

Uavhengig av pris, så er interessen for ID. 4 mye større. Når ID. 3 kom, så var det ikke noe snakk på jobb om den i det hele tatt. Når ID. 4 og Enyaq ble vist, så snakket "alle" om dem. Bare på jobb vet jeg om mer en en håndfull bestillinger av de to. Ingen har, eller har bestilt ID. 3 med unntak av meg så vidt jeg vet.

Har selv en ID. 3 Max, og ja, den er litt kostbar, men størrelsen passer oss bedre til det den skal brukes til.

Når det er sagt, det er registert nær 5000 ID. 3 til nå, så de har ikke bommet helt med den heller. Største batteriet på den er helt bortkastet.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: elektrosøndag 15. november 2020, klokken 02:06
ID.3 og 4 er helt forskjellige biler. De som kjøper ID.3 er ikke på utkikk etter en stor bil. Leaf, Kona mf. selger da som hakka møkk. Det er disse ID.3 konkurrerer mot.

Hvis du synes den er for dyr så kjøp en billigere bil. Eller hvis du synes ID.4 er mer for pengene og passer deg like godt, eller bedre, så kjøp den. Personlig synes jeg en ID.3 Plus eller Pro Performance business til 399' er helt greit. Den gjør det meste bedre enn de direkte konkurrentene, selger mer, har et sterkt merkenavn og mindre verditap. Hvorfor skal de selge den billigere?

Model 3 SR er bedre på papiret. Men hvis du ikke kjører veldig mye og langt, og ikke ønsker en sedan «uten speedometer» og knapper, som har middels lys og høyt støynivå, så hjelper det lite.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: z4rdsøndag 15. november 2020, klokken 07:00
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer.

Også er det ofte slik at mange som skal gå fra diesel, bensin eller hybrid til helelektrisk gjerne ser på biler i ulike klasser. Mange som har endt opp med å kjøpe en bil i annen klasse enn det de egentlig har behov for, ene og alene på drivlinjen og pris sammenlignet med andre alternativer.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 15. november 2020, klokken 09:05
z4rd :+1: :+1: Ser den :+1: :+1: Voksen alder krever sitt.

Men når det er sagt så er ID.3 en veldig tøff bil :+1: :+1:

Kopi:
"Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer."


----

Fant forørig en oversikt på Bilnorge som greit viser forskjellene på de to ID modellene.

Overskrift:
Satser tungt på VW ID.4, kan bli bestselger i 2021

Blir ID.4 landets mest kjøpte bil i 2021? VW-importøren mener det, og det skal ikke stå på levering av biler, ei heller når firehjulsdrift er på plass etter sommerferien.
Øivind Skar
// Nye biler // BilNorge.no // 10-11-2020 // 08:00

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54261
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 15. november 2020, klokken 10:08
Sitat fra: z4rd på søndag 15. november 2020, klokken 07:00
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer

Er det egentlig så mye problemer?
Det er utrolig lite skriving om problemer her på forumet til tross for at det er mange 1000 biler ute allerede. Går du inn på e-tron, Tesla eller i-pace er det tråder(i flertall) lange som år om ulike problemer.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: jonnyjbsøndag 15. november 2020, klokken 10:23
Jeg har kjøpt den rimeligste 1st-utgaven, da jeg syntes den ga "mest for pengene" til mitt bruk. Har hatt den på verksted to ganger; en for å justere den ene passasjerdøra bak, og en for å oppgradere programvare pga. feilmelding "Feil med kollisjonsputer". Fikk bruke en ID.3 Max begge gangene mens bilen var på verksted, så ikke så store ulemper for min del.

Bortsett fra det nevnt over har jeg ikke hatt noe trøbbel med bilen (har kjørt ca 1200 km), og jeg er veldig fornøyd. Mulig mindre utstyr fører til mindre sjanse for trøbbel?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: z4rdsøndag 15. november 2020, klokken 10:29
jonnyjb: Skjønner situasjonen din, men til sammenligning så har gamlingene hatt Lexusen sin på verksted kun ifm serviceintervaller, samt bytte til/fra vinter- og sommerdekk. Gjerne gjort samtidig, ila de siste 5 årene. Basert på dette vurderer de ny Lexus hybrid, noe jeg prøver å styre de vekk fra, og da kunne ID3/4 vært en «verdig» erstatter. De trenger noe som er stabilt og greit.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: femailsøndag 15. november 2020, klokken 11:56
Kan vel ikke sammenligne id3 og E-Niro??Niro er vel en endel større bil plassmessig,og rundt 430 inkl vinterhjul,topp utstyrt og 100kg taklast, kommer vel den veldig gunstig ut ,for ikke å snakke om problemfritt bilhold og 7 års garanti.Selv Kona er jo en minst like stor bil, og testvinner på det meste.
Id3 har ikke akkurat fått den beste start??
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 15. november 2020, klokken 12:21
Sitat fra: femail på søndag 15. november 2020, klokken 11:56
Kan vel ikke sammenligne id3 og E-Niro??Niro er vel en endel større bil plassmessig,og rundt 430 inkl vinterhjul,topp utstyrt og 100kg taklast, kommer vel den veldig gunstig ut ,for ikke å snakke om problemfritt bilhold og 7 års garanti.Selv Kona er jo en minst like stor bil, og testvinner på det meste.

Innvendig plass i Kona er mellom Polo og Golf. ID3 er mye større mtp på passasjerplass. På nivå med eNiro, men sistnevnte har mer bagasjeplass.
Men hvem i herrens navn kjøper en Kona til 410-20.000 når man får en helt greit utstyrt ID4 til 10000 kr mer.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: hemisøndag 15. november 2020, klokken 12:49
Elbiler gjør at man havner på merkelige kjøp man ellers aldri hadde gjort.

Gleder meg til vi kan kjøpe elbiler, på lik linje med fossil, utfra rekkevidde behov, størrelse innvendig for folk/bagasje, hengervekt osv. Evnt kanskje bare har lyst på noe sportslig i hverdagen
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Komlesøndag 15. november 2020, klokken 15:15
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. november 2020, klokken 10:08
Sitat fra: z4rd på søndag 15. november 2020, klokken 07:00
Eller for å snu litt på det - hvis du liker masse knapper og buggy software. Sistnevnte er hovedårsaken til at jeg ikke har anbefalt mine gamle foreldre å kjøpe seg en ID3, nå som de skal bytte bil. De har rett og slett ikke tid eller kunnskap til feilsøking og slikt... Håper barnesykdommene ordner seg, for bilen virker bra ellers, og dette momentet er nettopp noe som har blitt trukket frem ved ID4, at softwaren skal være "på plass" når bilen kommer

Er det egentlig så mye problemer?
Det er utrolig lite skriving om problemer her på forumet til tross for at det er mange 1000 biler ute allerede. Går du inn på e-tron, Tesla eller i-pace er det tråder(i flertall) lange som år om ulike problemer.

Det er en del problemer, det ser man tydelig på gruppene på facebook. Personlig har jeg hatt "feil med airbag" to ganger, en gang har infotainmentsystemet restartet seg selv under kjøring, ryggekamera har gått i svart en gang. Det er vrient å få god hastighet på Ionity-laderne. Ikke noe store greier som jeg har brydd meg med å klage på enn så lenge, mtp at de er veldokumenterte feil på facebookgruppa. Det har kommet noen småpatcher som visstnok fikser airbagfeilen og lignende. Jeg har heldigvis ikke hatt noen problemer med 12V-batteriet, bank i bordet.

Skal inn på Møller i morgen (ikke relatert til softwarefeil, vi ble påkjørt bakfra i en rundkjøring...) og regner med at de slenger på den nyeste patchen i samme slengen.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: femailmandag 16. november 2020, klokken 12:16
De som påstår at Kona er mellom Polo og Golf,kan umulig ha sittet i disse😳At id3 er på størrelse med eNiro innvendig ?? Bare å sette seg inn og måle.Flere eNiro går som taxi, id3 som taxi!?😄
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 16. november 2020, klokken 13:08
Sitat fra: femail på mandag 16. november 2020, klokken 12:16
De som påstår at Kona er mellom Polo og Golf,kan umulig ha sittet i disse😳At id3 er på størrelse med eNiro innvendig ?? Bare å sette seg inn og måle.Flere eNiro går som taxi, id3 som taxi!?😄

TV2 skriver dette om Kona i test mot e-golf og Leaf
"Dette er den minste bilen i testen. Plassen i baksetet er best egnet for barn og heller ikke bagasjerommet imponerer, med sine 322 liter."

https://www.autozeitung.de/bmw-i3-hyundai-kona-elektro-kia-e-niro-vw-id3-vergleichstest-199040.html

AZ skriver at ID3 har best baksetekomfort. Men jeg er enig i at det nødvendigvis ikke betyr mest plass. Men gjerne mest behagelig sittestilling. At baksetet i en ID3 er mye større enn i en Golf er utvilsomt. Og det går mange Golfer som taxi. Riktignok Golf Variant, men den har samme baksete som vanlig Golf. Den har større bagasjeplass og det samme gjelder for eNiro, noe som gjør den bedre egnet som drosje.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Bjorismandag 16. november 2020, klokken 16:00
Jeg har hatt ENiro, den er nå solgt i påvente av ID 4. Jeg syns det er helt magisk at vi kan få en ID4 med org vinterhjul for 430 samtidig som vi selger vår ENiro 18 mnd gml kjørt 32.000 for 372. 58 i mellomlegg for 2 år nyere bil med helt nye dekk, ikke behov for service før om 2 år etc. På toppen av at det er nesten en klasse opp fra Niro hva gjelder plass. (og sikkert en klasse ned når det gjelder driftssikkerhet ;)

Dette gir ikke mening, enten så går ID4 opp i pris ellers må ENiro ned i pris. Antakelig skjer begge deler, VW var avhengig av en pangstart på ID4 og det må de ha fått med disse prisene, også MAX er utrolig mye bil for pengene når en ser alt utstyret.

ID3 blir ett annet marked, betalingsviljen for Golf har alltid vært høy og VW flyter på dette. Det er jo sånn at det hjelper lite at ID4 er mer bil for pengene om det er ID3 som er rett bil. Samtidig hadde det nok blitt solgt vesentlig færre ID3 i Norge om ID4 ble lansert med disse prisene først!!

Vi får se når ID6 kommer, kanskje vi med ID4 da tenker, shiiit😂😂

Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: femailmandag 16. november 2020, klokken 21:44
For noen av oss, som vurderer både det ene og det andre, og tenker beholde bilen 3-4 år,er det ganske så utrolig at man kan si så mye om plass,kvalitet osv på id4, når den ikke engang er tilgjengelig for normal prøving??Tatt ibetraktning av div. ikke helt gode omtaler av id3, er dette ganske så utrolig? Ikke engan prøvekjørt,prøvesittet, testet reel rekkevidde os,osv. Det hevdes 430 inkl vinterdekk? Javel, når grunnprisen er 427.,++ Vel, vel,og får man nesten like mye for eNiro etter nesten2 år som den kostet ny, så er det jo helt fantastisk?For all del,id4 blir sikkert en hit salgsmessig men er veldig usikker på uprøvde, såkalte moderne plattformer, kvalitet,driftsikkerhet.
En topp utstyrt id4, med bakhjulsdrift kommer på 510, + vinterhjul osv.
1st tror jeg vel kan være et bra kjøp, men nå i 21 kommer det mye bra.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: ihaaltirsdag 17. november 2020, klokken 07:37
Hvis man har prøvekjørt ID3 vet man ganske mye om ID4 allerede. I 1st er skjerm og software (minus barnesykdommer) helt likt og man får dessuten et godt inntrykk av beinplass osv da akselavstanden er den samme. At ID4 jevnt over blitt mer romslig er kjent, også blir alle kvalitetshopp fra ID3 (feks bedre seter og mindre hardplast som mange har påpekt) en bonus.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Bjoristirsdag 17. november 2020, klokken 16:12
Sitat fra: femail på mandag 16. november 2020, klokken 21:44
For noen av oss, som vurderer både det ene og det andre, og tenker beholde bilen 3-4 år,er det ganske så utrolig at man kan si så mye om plass,kvalitet osv på id4, når den ikke engang er tilgjengelig for normal prøving??Tatt ibetraktning av div. ikke helt gode omtaler av id3, er dette ganske så utrolig? Ikke engan prøvekjørt,prøvesittet, testet reel rekkevidde os,osv. Det hevdes 430 inkl vinterdekk? Javel, når grunnprisen er 427.,++ Vel, vel,og får man nesten like mye for eNiro etter nesten2 år som den kostet ny, så er det jo helt fantastisk?For all del,id4 blir sikkert en hit salgsmessig men er veldig usikker på uprøvde, såkalte moderne plattformer, kvalitet,driftsikkerhet.
En topp utstyrt id4, med bakhjulsdrift kommer på 510, + vinterhjul osv.
1st tror jeg vel kan være et bra kjøp, men nå i 21 kommer det mye bra.

Det finnes veldig mye info på nettet, det er mange som har fått prøvekjørt premodellene også. Når det gjelder omtale av ID3 etter å ha sett mye så skryter alle av plass, komfort, kjøreegenskaper, bilen er relativt stillegående. Det det klages på er ikke bygg kvaliteten i seg selv, men at det er veldig mye hardplast samt at det også ser litt billig ut, ikke en VW verdi ser jeg mange sier. Vi vet at ID4 har mindre hardplast og de som har sett det sier at det oppleves mye mer premium, uten at det er noe halleluja, tenker at Enyaq blir hakket bedre faktisk her. Dersom du jakter på en premium opplevelse så tror jeg du blir skuffet. For oss som ikke er så innmari opptatt av dette, men som liker at ting er skikkelig og at det ikke er blikklyd i dører og andre ting så tror jeg dete er innanfor, men kan jo ta feil, men tror ikke det når så mange sier det samme om at det er ett bra hakk opp i ID4. Jeg har sett ID3 selv og er enig at det var litt skuff, men ikke så voldsomt som mange har kommentert. Du går jo ikke rundt å kakker over alt i bilen hele tiden for å høre hvilken lyd som kommer:)

I tillegg kommer den uferdige SWen som delvis nok er årsaken til at infotainment ofte blir kritisert. Her er det jo mye som kan bli bedre med tiden slik det har blitt hos Tesla, med OTA oppdateringer så jeg er ikke så veldig bekymret for dette selv om VW burde klart å ha dette klart før de leverte ut bilene, men vi vet jo alle hvorfor de ikke kunne vente ifht disse straffegebyrene.

Når det gjelder pris på ID4 så får noen rabatt og andre ikke, 430 med vinterhjul bør ikke være umulig om du går til flere forhandlere, noen gir som sagt ingenting andre gir mye. Beste jeg har hørt er 417 med vinterhjul, men det var en veldig bra stor-kunderabatt som jeg tror forhandler misforstår. Det skal være en helt annen % avslag på ebiler siden disse jo ikke har avgift, enn på fossilbiler, men jeg har sett kopi av kontratkter der noen har fått 8% avslag, det sykt mtp at bilen er utrolig godt priset fra før, iflg alle andre konkurrenter.

Så det er ikke så vanskelig å si ganske mye om denne bilen før en har prøvd den... MEN, det er jo helt forståelig om en ønsker å prøve bilen før en kjøper, kan nok være lurt å se litt ann nå, jeg ville bytte snarest i tilfelle ENiro falt veldig nå som ID4 kom så billig ut, ser ut som prisene på finn.no ikke har falt, men snakket med en som måtte ned i 350 for å få solgt så det går nok den veien. Det er ellers riktig, jeg gav 392 for min ENiro da fikk jeg tak i org.felger/dekk på vinter billig ved en tilfeldighet. Jeg tenker at dekkene var ca halvslitt nå og at en derfor kan trekke fra minst 10 bare der så vipps har det nesten vært gratis bil, men skyldes jo at det er få brukte og at de nye har blitt altfor dyre. Det er flott bil, men 450 for en ENiro nå er ikke riktig
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Nilsernlørdag 09. januar 2021, klokken 21:50
Ser at det er mange nesten nye ID3 på Finn til langt under offisiell nypris. Til og med merkeforhandlere selger til rundt 350k for plus utgaven med vinterdekk. Tipper at det er for mange Plus utgaver på lager. Max og basusmodellen holder seg bedre. Kommer det snart prisreduksjon eller enda bedre kampanjer på nye biler?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: advalemandag 11. januar 2021, klokken 20:04
Noen som har fått med seg denne?

https://motor.no/bilbransjen-elbil-rabatt/frykter-flom-av-subsidierte-elbiler-til-norge/189381

Flom av subsidierte elbiler vil snart komme til Norge. Samt norsk kronen er sterk nå, i motsetning til ved lanseringen av ID3.

Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 11. januar 2021, klokken 20:18
Slik var det jo med elbiler via Sverige for noen år siden og hvis det skjer med ID.3 - ja da er det vel slik da :D ;D :D 8) 8)

Kopi:

"Støttes dobbelt opp

Fordi elbilene har avgiftsfritak Norge kan en slik bil altså importeres avgiftsfritt til Norge, på toppen av at den allerede har fått subsidier i landet den først ble solgt."
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Bjorismandag 11. januar 2021, klokken 20:59
Dette er ikke noe nytt, men mulig omfanget kan bli mye større. Når det gjelder akkurat ID3 så er det vel slik at det er ekstra med varmepumpe i de fleste andre land og er det noe nordmenn er redd så er det elbil uten varmepumpe:)

MEN, det blir ett spennende år. Til den som har kjøpt bil så er det ikke mye en får gjort med det uten å glede seg over bilen. De fleste beholder bilene sine i mange år og prisen ved innkjøp betyr ikke stort mer enn litt såret stolthet av ikke å ha fått den laveste prisen mulig:)
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 11. januar 2021, klokken 21:06
Bjoris :+1: :+1: enig
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: ihaaltorsdag 14. januar 2021, klokken 17:06
Ser at Møller nå selger unna siste rest av ID3 1st Plus til 390 000 kr inkludert vinterdekk. De sa vel i sommer at den ikke kom til å bli billigere enn det man fikk tilbudom da...  ::)
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: hemitorsdag 14. januar 2021, klokken 19:32
skal vel ned enda mer når ID4 begynner rulle ut og?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Hansifredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Daniel_0007fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.

Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: telcontarfredag 15. januar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.

Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre

Tror de kan tåle å ligge 50k høyere i pris enn visse merker. Jeg ville f.eks ikke kjøpt MG om den var 100k billigere enn de kjente merkene (ikke bare VW).
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Daniel_0007fredag 15. januar 2021, klokken 12:12
Sitat fra: telcontar på fredag 15. januar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.


Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre

Tror de kan tåle å ligge 50k høyere i pris enn visse merker. Jeg ville f.eks ikke kjøpt MG om den var 100k billigere enn de kjente merkene (ikke bare VW).

3720 er ikke enig med deg  ;D Men ja er ikke bare mg, du har alle bilene til psa pluss zoe,leaf,honda e, i3 og mx30
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: telcontarfredag 15. januar 2021, klokken 14:01
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 12:12
Sitat fra: telcontar på fredag 15. januar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 15. januar 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Hansi på fredag 15. januar 2021, klokken 02:04
Enig. Litt til deres forsvar var de uheldig med timing og kronekursen da de satte prisene på ID.3. Hvordan blir prisen på ID.3 med den minste batteripakken mon tro? Snakkket med en på serviceavdelingen hos en forhandler som sa den minste batteripakken kanskje ikke ville tas inn til Norge, det syns jeg hadde vært veldig synd i så fall.


Vil tippe de ikke ønsker å ta den inn pga konkuransen, i segmentet med biler på rundt 50kwh batteri er ganske hardt og tror ikke de ønsker å prise seg ut, tipper prisen hadde nok startet på 299 000 og selv det hadde vært for høyt når man kan få zs ev til 50 000 mindre

Tror de kan tåle å ligge 50k høyere i pris enn visse merker. Jeg ville f.eks ikke kjøpt MG om den var 100k billigere enn de kjente merkene (ikke bare VW).

3720 er ikke enig med deg  ;D Men ja er ikke bare mg, du har alle bilene til psa pluss zoe,leaf,honda e, i3 og mx30

Utenom MG og Leaf, så er de fleste konkurrentene god del mindre i prisklassen sub 300k (e208, zoe, honda e og i3). Jeg vil gjerne se id3 billigere for all del, men tror ikke de dropper id3 base med minste batter til 249k. Under 300k ja, men hvor langt gjenstår å se.

Kinabilene skal få noen år på norske markedet før jeg vurderer en. Synes de har mye kult på gang, spesielt BYD Han ser bra ut.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 19. januar 2021, klokken 20:36
308.700 er prisen på ID3 Pure Performance City. Den er spartansk utstyrt og mangler blant annet varmepumpe. WLTP rekkevidde er 340 km. (347 med VP)
Jeg kjører litt MG som noen har nevnt her. Hadde tatt denne før MGen 365 dager i året. 30% mer rekkevidde og mye fastere kjøreegenskaper avgjør den saken.
Men fortsatt er ID3 for dyr. I Tyskland koster billigste med 58kwh 29.400 euro. Euroen nærmer seg 10 med stormskritt.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: telcontarfredag 22. januar 2021, klokken 15:33
Burde vært under 300k for den Pure varianten, men igjen så blir det vel rabatter i ymse grad.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Daniel_0007fredag 22. januar 2021, klokken 15:50
rart at dinside sier 299 000 men kanskje møller regner med fraktprisen

https://dinside.dagbladet.no/motor/bestselgeren-bryter-grensa/73316890

Tipper kommer nok kampanjer etterhvert
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Trond.mlørdag 23. januar 2021, klokken 08:37
Så vil de fleste legge til 18.600 kr for varmepumpe og metallic. Og da er det vel stålfelger som standard. Da blir det fort 350K med vinterhjul, så det er jo ikke ekstremt billig.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: hemilørdag 23. januar 2021, klokken 10:32
betale... for metallic farge? :o nei de fleste vil nok ikke det.

30-40.000 for vinterhjul? nei folk vil nok ikke det heller.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Trond.mlørdag 23. januar 2021, klokken 10:53
Sitat fra: hemi på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:32
betale... for metallic farge? :o nei de fleste vil nok ikke det.

30-40.000 for vinterhjul? nei folk vil nok ikke det heller.
Hvem sier det ? Foreslår at du tar en titt på prislisten før du trekker dine konklusjoner 😏

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-3/Prisliste_Volkswagen_ID3.pdf

Pris ink. frakt og levering: 308.700
Varmepumpe 11.900 !!
Metallic           6.700 (ja folk flest betaler det og det gir høyere restverdi) !!
Vinterhjul  18 tom... vanskelig å komme under 15K

Fortsatt er det da bare stålfelger på sommerhjulene, men mange vil sikkert kryssbytte med vinterhjul. Uansett er man vel da omtrent på 350K før eventuelle rabatter... og langt unna 299K

Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: nesbryggmandag 25. januar 2021, klokken 20:23
En rask utregning av pris med Tollvesenets avgiftskalkulator og "ordinære" avgifter gir en pris på mellom 625' og 700' for den bilen jeg har betalt 480' for. Det er står ikke i forhold til opplevelsen av kvalitet og utstyr - her blir vi i Norge lurt trill rundt.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Daniel_0007mandag 25. januar 2021, klokken 22:48
Sitat fra: nesbrygg på mandag 25. januar 2021, klokken 20:23
En rask utregning av pris med Tollvesenets avgiftskalkulator og "ordinære" avgifter gir en pris på mellom 625' og 700' for den bilen jeg har betalt 480' for. Det er står ikke i forhold til opplevelsen av kvalitet og utstyr - her blir vi i Norge lurt trill rundt.

Nå har det vel aldri vært snakk om avgifter på elbiler slik som på fosil biler, er vel bare moms det skal komme på elbil så din bil på 480 000 ville kostet 600 000 med full moms på 25% så ja elbiler må mer ned i pris men tenker etter et år eller to når alle ville gått tilbake til diesel purka så ville nok regjeringen gjort som andre land og hatt incentiver hvor man får igjen penger f.eks etter et år på biler under 500 000
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: trygvanonsdag 27. januar 2021, klokken 09:31
Det har vært foreslått vektavgift for elbil, omtalt som "Teslaavgiften" i 2017. Prøvde lete fram argumenter. Et motargument var at noen hundre kilo fra eller til visstnok ikke sliter stort mer på vegen. Det skal være piggdekk og tungtransport som er problem for veiene. En annen ting er energiforbruket da, men det er vel en annen skål.

Men ja, virker som elbilene er relativt dyre ja, men på den annen side så har vel bilprisene relativt sett opp mot lønnsnivå gått ned i mange år, mens nå må jo bransjen gjøre en hel del investeringer både i teknologimiljø og fabrikker.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Edisonlørdag 17. april 2021, klokken 09:42
Tar opp igjen denne tråden.

Har tenkt at ID3 er veldig dyr, men ser litt på 45 kWh-modellen med Style utstyrsnivå. Er ikkje den ganske greit prisa til 317 400? Eller er det noko essensielt denne manglar? Bortsett frå varmepumpe.

Er det andre bilar i denne prisklassen (dvs. under 350 000 levert med alt) som gir meir for pengane?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 17. april 2021, klokken 09:47
TM3 SR+ har jo nettopp denne uken blitt satt ned 50K til 350. Den har jo VP. Men men... om det kan sammenlignes med det du spør om er noe annet. Jeg liker begge bilmerkene veldig godt.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Edisonlørdag 17. april 2021, klokken 10:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. april 2021, klokken 09:47
TM3 SR+ har jo nettopp denne uken blitt satt ned 50K til 350. Den har jo VP. Men men... om det kan sammenlignes med det du spør om er noe annet. Jeg liker begge bilmerkene veldig godt.

Takk for svar. Fikk med meg det, og det er jo ein veldig god pris samanlikna med mange andre. Trur nok fleire produsentar må ned i pris for å konkurrere med Tesla etter kvar. Her var eg i utgangspunktet meir ute etter å samanlikne same type bil, dvs. OK utstyrt "bybil" med mulighet for langtur ein sjeldan gang.
Synes det er litt vanskelig å få oversikt over kva som er inkludert av utstyr på dei ulike versjonane av ID3.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: JLindberglørdag 17. april 2021, klokken 23:21
Underskrev avtale på id.3 Pure City versjonen til 285.000 kr i dag. Det er med levering og vinterhjul (måtte prute litt om prisen), men uten varmepumpe. Angret meg på ikke å ha varmepumpe her i kvelden, så sendte en mIl til selgeren om jeg kan nå å tilføye dette.

Hadde tidligere vurdert å kjøpe en brukt e-golf, som var maks 2 år gammel, men prisforskjellen var så lille (50.000 kr ca) til en ny ID.3.

Det jeg synes pure city versjonen mangler mest er rykkekamera, men den har sensorer, så jeg tror det skal gå uten.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: OlaMfredag 23. april 2021, klokken 11:20
Sitat fra: JLindberg på lørdag 17. april 2021, klokken 23:21
Underskrev avtale på id.3 Pure City versjonen til 285.000 kr i dag. Det er med levering og vinterhjul (måtte prute litt om prisen), men uten varmepumpe. Angret meg på ikke å ha varmepumpe her i kvelden, så sendte en mIl til selgeren om jeg kan nå å tilføye dette.

Hadde tidligere vurdert å kjøpe en brukt e-golf, som var maks 2 år gammel, men prisforskjellen var så lille (50.000 kr ca) til en ny ID.3.

Det jeg synes pure city versjonen mangler mest er rykkekamera, men den har sensorer, så jeg tror det skal gå uten.

Synes det er et bra kjøp jeg, håper du får varmepumpen med. Ryggekamera er veldig kjekt, men med den relativt korte lengden og den utrolige manøvrerbarheten så kommer du nok til å klare deg fint.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: unik42fredag 23. april 2021, klokken 12:27
Ca. 300k for bilen da, med varmepumpe?

Kan jeg spør hvorfor du ikke vurderte Model 3? Ikke kritikk, jeg er bare nysgjerrig. Jeg valgte bort M3 på grunn av plass da jeg kjøpte ID4, men hadde kanskje valgt MY om den var tilgjengelig og 40-50k billigere.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 23. april 2021, klokken 21:19
Sitat fra: unik42 på fredag 23. april 2021, klokken 12:27
Ca. 300k for bilen da, med varmepumpe?

Kan jeg spør hvorfor du ikke vurderte Model 3? Ikke kritikk, jeg er bare nysgjerrig. Jeg valgte bort M3 på grunn av plass da jeg kjøpte ID4, men hadde kanskje valgt MY om den var tilgjengelig og 40-50k billigere.

Er man programforpliktet å alltid ha med Model 3 i sine vurderinger?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: JLindbergfredag 23. april 2021, klokken 22:55
Sitat fra: unik42 på fredag 23. april 2021, klokken 12:27
Ca. 300k for bilen da, med varmepumpe?

Kan jeg spør hvorfor du ikke vurderte Model 3? Ikke kritikk, jeg er bare nysgjerrig. Jeg valgte bort M3 på grunn av plass da jeg kjøpte ID4, men hadde kanskje valgt MY om den var tilgjengelig og 40-50k billigere.

Ja det ble 296.000 kr. med varmepumpe. Det er vår bil nummer to, så vi behøver ikke så mye plass i bilen. Men den primære årsaken til vi fravalgt  Model 3 er prisen. M3 ville komme opp omkring 380.000 kr med vinterdekk, og så er det 85.000 kr i forskjell.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: EV_and_ICEmandag 13. september 2021, klokken 09:50
Hei,

Lurer på å kjøpe en demobrukt id3 plus fra Møller, 2020 produsert og gått ca. 10000. Hva vil en "god" pris på denne være? Har sjekket på finn og synes de prisene er litt høye.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: ihaalmandag 13. september 2021, klokken 10:29
Tenker ca 325-330.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: EV_and_ICEmandag 13. september 2021, klokken 11:36
ja, det høres fornuftig ut :)
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Ramgadtirsdag 18. januar 2022, klokken 20:38
Hvordan tror dere prisutviklingen på ID3 blir fram mot sommeren? Jeg ønsker ikke å bruke mer en 250k. Alternativet er e-golf, men jeg er litt skeptisk på å sette pengene på en døende bil.

City modellen fungerer mer enn nok til mitt bruk.

Ser ID3 starter på cirka 300k på Finn akkurat nå.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: OlaMsøndag 23. januar 2022, klokken 19:00
Sitat fra: Ramgad på tirsdag 18. januar 2022, klokken 20:38
Hvordan tror dere prisutviklingen på ID3 blir fram mot sommeren? Jeg ønsker ikke å bruke mer en 250k. Alternativet er e-golf, men jeg er litt skeptisk på å sette pengene på en døende bil.

City modellen fungerer mer enn nok til mitt bruk.

Ser ID3 starter på cirka 300k på Finn akkurat nå.

Mulig du får prutet litt, men det virker som at etterspørselen er ganske høy og tilbudet litt begrenset. Vurdert noen alternativ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=245597356
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Truls Antonsensøndag 23. januar 2022, klokken 19:15
Utfordringen er vel at selv om en ny id3 Pure koster fra 275'...så blir de ikke produsert før tidligst til sommeren. Har vært stopp i produksjon av dem noen måneder nå.

Og uten påfyll av nye biler, så handler den gruppen som kan betale for ny bil i den prisklassen i bruktmarkedet også, og holder prisene oppe.

Jeg var på jakt etter e-golf 2020-2021, men prisene lå så godt som flatt, gjerne over 200' for en 3.år gammel bil. Resulterte i at jeg bestilte en ny id3 til 300' på sommeren, og fikk den i november. Men de som bestilte vare noen uker senere, er jeg ikke sikker på har fått bil enda, pga prod-stopp.

Vil anta det kommer en større korreksjon på prisene når det blir mer normal leveranse av nye biler, dvs ta dette med i kalkylen om du må ha ny bil nå...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: gte-bjørnsøndag 23. januar 2022, klokken 23:10
Jeg bestilte ID.3 Pro S 30. juni. Ringte selgeren på onsdag og han kunne fortelle at den nettopp var gjort klar for sending fra Oslo (til Trondheim). Så det har tatt sin tid ja; den var visst egentlig ferdig produsert 28/9 men har ventet på elektroniske komponenter. Jeg har angret på at jeg ikke var litt tidligere ute for jeg hadde egentlig bestemt meg i mai.  ::)
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 25. januar 2022, klokken 20:36
Vi gikk for Cupra Born. 349.000 inkl serviceavtale og vinterdekk. Den mangler matrix-lys, men har det som vi trenger i en nr 2 bil. Syns den er penere og mer eksusiv enn ID3. Den kjører også bedre(mer sporty) og koster mindre. Bestilte sent i november. Får bilen om 2 uker.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: moby666torsdag 27. januar 2022, klokken 12:56
Hvilken farge valgte du da? Blå? Fikk sett alle bilene live og personlig synes jeg std. fargen kledde bilen desidert best. Så her er det mye penger å spare. 339 komplett for Cupra Born First


Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:36
Vi gikk for Cupra Born. 349.000 inkl serviceavtale og vinterdekk. Den mangler matrix-lys, men har det som vi trenger i en nr 2 bil. Syns den er penere og mer eksusiv enn ID3. Den kjører også bedre(mer sporty) og koster mindre. Bestilte sent i november. Får bilen om 2 uker.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 28. januar 2022, klokken 12:10
Ja. Blå. Det var avgjørende for den korte leveringstiden.
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Kiresmandag 18. desember 2023, klokken 11:49
Nye priser på ID.3 nå. Begynner å bli mere spiselige nå så vurderer en Pro Highline her:

Pro Highline 58 kWh 204 hk
370,700
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Nomademandag 18. desember 2023, klokken 16:44
Sitat fra: Kires på mandag 18. desember 2023, klokken 11:49Nye priser på ID.3 nå. Begynner å bli mere spiselige nå så vurderer en Pro Highline her:

Pro Highline 58 kWh 204 hk
370,700

Kilde/link?
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: Kiresmandag 18. desember 2023, klokken 19:33
https://www.volkswagen.no/no/kjope-bil/prisliste.html

Pro Highline er ok utstyrt i mine øyne, legger vel til 19 felger
Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: nojaconsdag 20. desember 2023, klokken 17:45
Fikk tilbud på 376 000 for Highline med vinterdekk, 3 års serviceavtale og leveringskostnader. Et godt tilbud?

Usikker på om tilbudet på vinterdekk og serviceavtale fortsetter etter nyttår.

De mest aktuelle alternativene for meg er Volvo EX30 og MG4.

Tittel: Sv: Altfor høy pris på ID3
Skrevet av: daktarionsdag 20. desember 2023, klokken 17:54
Sitat fra: nojac på onsdag 20. desember 2023, klokken 17:45Fikk tilbud på 376 000 for Highline med vinterdekk, 3 års serviceavtale og leveringskostnader. Et godt tilbud?

Usikker på om tilbudet på vinterdekk og serviceavtale fortsetter etter nyttår.

De mest aktuelle alternativene for meg er Volvo EX30 og MG4.


Prøv å få inn 4 år serviceavtale, det er bare service hvert 2.annet år. 3 år blir stort sett 1 service ved normal kjørelengde.