FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 17. februar 2023, klokken 18:05
Ikke galt svart fra roboten!

Kan være greit å minne på at ChatGPT også er lystløgner i faktabaserte spørsmål...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Jeg venter fortsatt på saklige argumenter basert på fakta. Helst med henvisninger til forskrifter og krav.
Jeg antar at ChatGPT-greiene var ment som en spøk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. februar 2023, klokken 21:42
Sitat fra: daktari på fredag 17. februar 2023, klokken 18:05
Ikke galt svart fra roboten!

Kan være greit å minne på at ChatGPT også er lystløgner i faktabaserte spørsmål...
Lystløgner????

Det er en AI den har ingen lyster, den baserer seg på tilgjengelig informasjon. Den kan selvfølgelig ha samme mangler som andre som setter sammen informasjon. Men det er mange brukere på forumet her som har skjevere fremstilling enn det vi så fra GPT her om selvkjøring.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:10
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 19:38
Litt apropos
Bildet av CT er fra august 22, og ikke akkurat en nyhet, selv om flere ser ut til å tro det.
https://twitter.com/RyanHLevenson/status/1626791859594096640
Du godtar ikke det faktum at det er en Lidar fordi det ikke skjedde denne uka?

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. februar 2023, klokken 21:42
Kan være greit å minne på at ChatGPT også er lystløgner i faktabaserte spørsmål...

Enig - Mye bedre å spørre emurof.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 18. februar 2023, klokken 13:21
Lystløgner????

Det er en AI den har ingen lyster, den baserer seg på tilgjengelig informasjon. Den kan selvfølgelig ha samme mangler som andre som setter sammen informasjon. Men det er mange brukere på forumet her som har skjevere fremstilling enn det vi så fra GPT her om selvkjøring.
Poenget var at noen her  så ut til å ta det som kommer fra ChatGPT for sannhet, en absolutt fasit. Det var det jeg kommenterte, ikke det spesifikke den skrev om FSD.

Det er foresten ganske skummelt å sammenligne ChatGPT og nå Bing med mennesker. Disse AIene har ingen skrupler, men heller ingen bakenforliggende motiver.

ChatGPT sin språkmodell er slik at den prøver å fremstå sannferdig, ikke å være korrekt. Det er bare å prøve å gi den noen enkle regnestykker eller faktaspørsmål så merker man det fort.

Den legger gjerne svaret frem som den hele og fulle sannhet uten noen som helst tvil. Da er betegnelsen lystløgner ganske treffende, og noe som blir brukt om den tjenesten ganske mye.

Ganske interessant artikkel her, med linker til bakenforliggende materiale:

https://daringfireball.net/2023/02/bing_the_most_exciting_product_in_tech
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 18. februar 2023, klokken 13:24
Sitat fra: Handyman på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:10
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 19:38
Litt apropos
Bildet av CT er fra august 22, og ikke akkurat en nyhet, selv om flere ser ut til å tro det.
https://twitter.com/RyanHLevenson/status/1626791859594096640
Du godtar ikke det faktum at det er en Lidar fordi det ikke skjedde denne uka?
Jeg kommenterte kun at det var en "gammel sak", og at det ikke var en nyhet. Intet mer eller mindre, og ikke noe skrevet mellom linjene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. februar 2023, klokken 14:21
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 18. februar 2023, klokken 13:24
Sitat fra: Handyman på lørdag 18. februar 2023, klokken 12:10
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. februar 2023, klokken 19:38
Litt apropos
Bildet av CT er fra august 22, og ikke akkurat en nyhet, selv om flere ser ut til å tro det.
https://twitter.com/RyanHLevenson/status/1626791859594096640
Du godtar ikke det faktum at det er en Lidar fordi det ikke skjedde denne uka?
Jeg kommenterte kun at det var en "gammel sak", og at det ikke var en nyhet. Intet mer eller mindre, og ikke noe skrevet mellom linjene.
Ok. Det er greit. Aksepterer fullt ut at det ene bildet ikke er nytt.

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 17. februar 2023, klokken 18:05
Jeg vil kanskje legge til at måten Tesla har fikset interaksjon mellom fører og bil, med en "enten/eller" ikke passer til L2 men er en L3-og opp-design. Bilen er ikke da en assistent som kjører sammen med sjåføren, men bilen vil helst kjøre alene. Hjelp/korreksjon fra sjåfør fører til avbrytelse - ikke hjelp/korreksjon.
Det er OK at du mener dette, men du uttaler deg som at dette er opplest og vedtatt. Kan du vise til referanser (ikke påstander) om at Teslas løsning ikke samsvarer med L2?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. februar 2023, klokken 15:59
Sitat fra: daktari på fredag 17. februar 2023, klokken 18:05
Jeg vil kanskje legge til at måten Tesla har fikset interaksjon mellom fører og bil, med en "enten/eller" ikke passer til L2 men er en L3-og opp-design. Bilen er ikke da en assistent som kjører sammen med sjåføren, men bilen vil helst kjøre alene. Hjelp/korreksjon fra sjåfør fører til avbrytelse - ikke hjelp/korreksjon.
Det er OK at du mener dette, men du uttaler deg som at dette er opplest og vedtatt. Kan du vise til referanser (ikke påstander) om at Teslas løsning ikke samsvarer med L2?
Dette er daktari sin personlige preferanse. Selv synes jeg den "andre" måten å gjøre det på er helt ubrukelig. Assistanse systemer som kobler ut og inn uten at du vet det er det fint liten nytte i.

Det eneste jeg liker fra de er at man kan ta ett feltskifte på motorveien manuelt, og så kobler automatikken inn igjen når du har skiftet felt. Det kunne godt Tesla ha gjort og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

IbizaMan


overskyet

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 22. februar 2023, klokken 11:45
Denne er litt interessant i forhold til flere av temaene diskutert i denne tråden:

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-recall-iihs-president-analysis/

Ingenting er interessant med Teslarati. Det er en skrulleside og like pålitelig som informasjonen på landsmøte i vaksinenekting.

Counterpointer

Sitat fra: overskyet på onsdag 22. februar 2023, klokken 15:21
Sitat fra: IbizaMan på onsdag 22. februar 2023, klokken 11:45
Denne er litt interessant i forhold til flere av temaene diskutert i denne tråden:

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-recall-iihs-president-analysis/

Ingenting er interessant med Teslarati. Det er en skrulleside og like pålitelig som informasjonen på landsmøte i vaksinenekting.
Teslarati er helt klart fanside.

Nå er det imidlertid direkte sitater fra myndighetene som sier at problemet er at førerne tror systemet kan mer enn det skal kunne og dette utgjør en fare.
Det andre poenget er at systemet er merket og beskrevet på en måte fra produsent som lett fører til feiloppfatning av systemets prestasjon og funksjon.

Det beskrives reelle problemer og deler av disse problemene er ikke mulig å rette via software.

daktari

Teslarati forsøker å avlede og glatte litt over, men innvendingene fra IIHS er ganske alvorlige.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA