FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Handyman på søndag 17. juli 2022, klokken 20:14
Sitat fra: emurof på søndag 17. juli 2022, klokken 18:44
Sitat fra: Handyman på lørdag 16. juli 2022, klokken 23:22
Sitat fra: emurof på lørdag 16. juli 2022, klokken 19:38
Sitat fra: Handyman på lørdag 02. juli 2022, klokken 12:01
Sitat fra: emurof på fredag 01. juli 2022, klokken 20:26
Sitat fra: daktari på fredag 01. juli 2022, klokken 00:12
Sitat fra: emurof på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:26"FSD" er navnet på produktet som selges. Det er altså ingen forvrenging. Ingen har påstått at FSD er ferdig. Poenget er at FSD finnes i kunders biler og er i bruk i dag. I uferdig form, men det er fortsatt produktet det er snakk om.

Det er IKKE produktet som er solgt som er tilgjengelig. Det ligner på saken der de solgte 700 hk på 85 PD.

Produktet FSD er tilgjengelig for over hundre tusen kunder, men det er altså ikke et ferdig produkt enda.
Nei, ærlig talt. FSD kan ikke sies å være tilgjengelig for en eneste kunde, når produktet ikke kan tas i bruk. Produktet er kun tilgjengelig for forhåndsbetaling... levering skjer først en gang i fremtiden.

Nå skrev jeg ikke at det er tilgjengelig for hver eneste kunde, men at det er tilgjengelig for over hundre tusen kunder.
Du tenker sikkert på FSD-beta. Min påstand om at FSD ikke er tilgjengelig for kunder står seg nok fremdeles 100%.

Ja, FSD som ferdig produkt er ikke tilgjengelig. Men en uferdig beta er det. Så vi er kanskje egentlig enige da.

Men du skrev at "FSD kan ikke sies å være tilgjengelig for en eneste kunde", som om jeg hadde påstått noe slikt. Noe jeg altså ikke har gjort. Greit å få presisert det for å unngå videre misforståelser.
Du skrev: ....at det (=FSD) er tilgjengelig for over hundre tusen kunder.
FSD ikke er tilgjengelig for en eneste kunde, og heller ikke over hundre tusen. "Greit å få det presisert". ;)

Jo, den er jo det. Betaen er i bruk av over hundre tusen kunder. "FSD" er navnet på funksjonaliteten, og versjonen som er i bruk blant kunder nå er en betaversjon av denne.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 07. august 2022, klokken 11:29Utfordringen ligger kanskje her: "without requiring constant manual control by a human operator". I bilverden er dette et autonom-nivå på minimum 3. Tesla er på nivå 2 som egentlig ikke er et autonomt nivå, men bare et førerassistent-system. Så Autopilot er det definitivt ikke. Personlig bryr jeg meg lite om hva de kaller det, men jeg bryr meg om funksjonsbeskrivelsen.

Teslas Autopilot krever jo ikke konstant manuell kontroll. Dvs. føreren trenger ikke å konstant styre bilen selv. Men han må fortsatt følge med.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 07. august 2022, klokken 00:06Da har Californias "Department of motor vehicles" fått nok av navnene Autopilot og Full self driving og ber Tesla endre sIN markedsføring. Der var vel på tide iom at det er en stund siden Teslas ledelse fortalte Ca DMV at FSD aldri ville bli mer enn adas/lvl 2 og at de derfor ikke behøver rapportere statistikk over sikkerheten.
https://electrek.co/2022/08/06/tesla-hot-water-california-dmv-autopilot-self-driving-claims/

Uansett tenker jeg dette er en bra vei for Tesla til å komme seg vekk fra autonomi-lovnaden de ikke klarer fikse. Det vil bli mindre bråk, og billigere å refundere pengene nå, enn når de har solgt 1 mill biler til. Restarte og fjern alle gamle forpliktelser. Kast gamle holdninger om hvilke sensorer man trenger osv,
Rett og slett får de starte på nytt - og de kan skylde på myndighetene.

De som kjøpte Model 3 i 2019 og håpet den skulle finansiere lånet som selvkjørende robotaxi blir jo sure, men de kan kompenseres. Aksjekursen vil nok få en knekk, men hvem bryr seg om den.

Dette ender vel som det gjorde i Tyskland, at retten omgjør det hele. Som vanlig vil det koke ut i ingenting, vil jeg tro.

emurof

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2022, klokken 11:35Helt grei oppsummering av FSD her  :):

https://www.youtube.com/watch?v=lD6ICmMRSL8

Vel, nei. Videoen er laget av en svindler, Common Sense Skeptic, som er kjent for å lage videoer fulle av faktafeil. Og når noen påpeker alle faktafeilene, så blokkerer han folk eller rapporterer dem for å prøve å få dem utestengt. Ikke akkurat noen god kilde.

emurof

Sitat fra: geear på mandag 15. august 2022, klokken 09:45Tesla sitt kamerasystem er 100% avhengig av at objektene faktisk gjenkjennes og dermed detekteres som en hindring, hvis ikke vet ikke bilen at det er en fysisk hindring der og kjører bare på.

Det stemmer faktisk ikke. "Hackere" som har tatt data fra systemet og visualisert det, har bevist at FSD ser hindre, også av objekter som ikke er kjente alt. F.eks. vegger, stolper, osv. De har til og med laget videoer som viser hva bilen "sanser" rundt seg.

Bare fordi noe ikke er synlig på skjermen betyr ikke at bilen ikke ser det.

Lidar eller radar vil vite at det er en fysisk hindring der, og at bilen MÅ stoppe, selv uten at de trenger å forstå hva som er der. De vet bare det er noe fysisk i veien. For AP/FSD så vil det bare ignoreres om man ikke klarer å detektere at det er en fysisk ting.

Lidar eller radar vil vite at det er en fysisk hindring der, og at bilen MÅ stoppe, selv uten at de trenger å forstå hva som er der. De vet bare det er noe fysisk i veien. For AP/FSD så vil det bare ignoreres om man ikke klarer å detektere at det er en fysisk ting.

Sitat fra: geear på torsdag 11. august 2022, klokken 10:12Noen som har sett FSD beta i skikkelig stop&go-kø? I praksis er iallfall min Y P med vision only (går jeg ut fra) helt tragisk på AP/TACC, den aksellerer veldig hardt og bremser også nesten like hardt. Og holder for lang avstand til bilen foran i den type kø, selv innstilt på 1. Rett og slett helt ubrukelig til den type kø per nå.

Hvordan kan du ha den innstilt på 1 når den ikke går lenger ned enn til 2 enda? Eller har de endret dette over natten?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 22. august 2022, klokken 14:35Hvorfor betaler vi i Europa så mye mindre for FSD enn det det koster i USA? Det har vært slik i 2-3 år. Kjøpekraften er omtrent den samme, og EMs pengebegjær er grenseløs.

Fordi FSD-betaen ikke er tilgjengelig her enda.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 10. august 2022, klokken 21:57Litt rart at Y ikke enda har blitt testet av EuroNCAP, snart et år etter at den kom på markedet i EU? Uansett gjorde 3ern det ganske bra der mtp. nødbrems for fotgjengere, inkl barn som kommer på tvers i både sol og nattemørke.
https://youtu.be/cMiZa3HgRVE

Hvis Tesla vil vise at bilen kan nødbremse med og uten radar så får de sende noen biler til EuroNCAP.

Har notert meg at folk mener at bilen ikke stopper fordi sjåføren holder foten på pedalen, men hvis den aldri vil nødbremser når man gjør det er jo systemet ubrukelig all den tid man ikke bremser.

PS WholeMars er en jugafant som man ikke skal stole på et sekund. Trist at sånne liksom skal få representere fansen - men han representerer vel kanskje mest aksjen TSLA og slik sett sin egen rikdom.

Din bønn er hørt:

https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2022/09/07/tesla-model-y-gets-highest-safety-score-ever-in-european-test/

Model Y uten radar fikk høyeste score av noen bil, noen gang. Dette kommer i tillegg til toppscore fra IIHS. Det ser styggere og styggere ut for de som påstår at radar er et must.

Hva er poenget med å angripe WholeMarsBlog? Han lyver da ikke.

Handyman

Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:19
Sitat fra: Handyman på søndag 17. juli 2022, klokken 20:14
Sitat fra: emurof på søndag 17. juli 2022, klokken 18:44
Sitat fra: Handyman på lørdag 16. juli 2022, klokken 23:22
Sitat fra: emurof på lørdag 16. juli 2022, klokken 19:38
Sitat fra: Handyman på lørdag 02. juli 2022, klokken 12:01
Sitat fra: emurof på fredag 01. juli 2022, klokken 20:26
Sitat fra: daktari på fredag 01. juli 2022, klokken 00:12
Sitat fra: emurof på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:26"FSD" er navnet på produktet som selges. Det er altså ingen forvrenging. Ingen har påstått at FSD er ferdig. Poenget er at FSD finnes i kunders biler og er i bruk i dag. I uferdig form, men det er fortsatt produktet det er snakk om.

Det er IKKE produktet som er solgt som er tilgjengelig. Det ligner på saken der de solgte 700 hk på 85 PD.

Produktet FSD er tilgjengelig for over hundre tusen kunder, men det er altså ikke et ferdig produkt enda.
Nei, ærlig talt. FSD kan ikke sies å være tilgjengelig for en eneste kunde, når produktet ikke kan tas i bruk. Produktet er kun tilgjengelig for forhåndsbetaling... levering skjer først en gang i fremtiden.

Nå skrev jeg ikke at det er tilgjengelig for hver eneste kunde, men at det er tilgjengelig for over hundre tusen kunder.
Du tenker sikkert på FSD-beta. Min påstand om at FSD ikke er tilgjengelig for kunder står seg nok fremdeles 100%.

Ja, FSD som ferdig produkt er ikke tilgjengelig. Men en uferdig beta er det. Så vi er kanskje egentlig enige da.

Men du skrev at "FSD kan ikke sies å være tilgjengelig for en eneste kunde", som om jeg hadde påstått noe slikt. Noe jeg altså ikke har gjort. Greit å få presisert det for å unngå videre misforståelser.
Du skrev: ....at det (=FSD) er tilgjengelig for over hundre tusen kunder.
FSD ikke er tilgjengelig for en eneste kunde, og heller ikke over hundre tusen. "Greit å få det presisert". ;)

Jo, den er jo det. Betaen er i bruk av over hundre tusen kunder. "FSD" er navnet på funksjonaliteten, og versjonen som er i bruk blant kunder nå er en betaversjon av denne.
FSD (er et produkt, og ikke en funksjon) er ikke tilgjengelig for noen. FSD-Beta er tilgjengelig for noen utvalgte, det er ikke noe som kan kjøpes, men en forsmak og testing av hva FSD kan bli. Er det virkelig over hundre tusen som er med i programmet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:36

Jeg har også hørt denne påstanden tidligere her på forumet (av samme person?). Den kan selvfølgelig være sann, men det kunne ha vært interessant og hørt hva slags løgner det er snakk om.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kanutten

Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:28
Common Sense Skeptic, som er kjent for å lage videoer fulle av faktafeil. Og når noen påpeker alle faktafeilene, så blokkerer han folk eller rapporterer dem for å prøve å få dem utestengt.

Kan du dokumentere dette?

daktari

Sitat fra: RuneW på fredag 09. september 2022, klokken 08:54

Jeg har også hørt denne påstanden tidligere her på forumet (av samme person?). Den kan selvfølgelig være sann, men det kunne ha vært interessant og hørt hva slags løgner det er snakk om.
Har du virkelig ikke sett videoene hans?

Han skriver "no interventions" gang på gang, men hvis du følger nøye med så ruller på farsthjulet og trykker på gassen for å få bilen til å gå. Gjerne så ffw han videoen når det skjer.
Hver eneste versjon er "mindblowing" mens alle andre derimot ser små små steg fremover og et I all hovedsak ubrukelig system.
Tror du han legger ut videoer der ting ikke gikk så bra?

Selv om dere er optimister mtp å få robotaxi i Norge så er det greit å være basis kildekritisk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RuneW

Sitat fra: daktari på fredag 09. september 2022, klokken 09:56

Så å ikke legge ut videoer der ting ikke går bra er det er det samme som å lyve i din verden.

Notert. Da vet jeg ca hvor du legger listen  ::)

Foretrekker forresten Dirty Tesla og Chuck sine videoer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Sitat fra: RuneW på lørdag 10. september 2022, klokken 01:43
Sitat fra: daktari på fredag 09. september 2022, klokken 09:56

Så å ikke legge ut videoer der ting ikke går bra er det er det samme som å lyve i din verden.

Notert. Da vet jeg ca hvor du legger listen  ::)

Foretrekker forresten Dirty Tesla og Chuck sine videoer.
Det var ikke det jeg sa, jeg stilte et spørsmål. Useriøst angrep.
Hva med å svare på spørsmålet istedet?
Hva mener du om hvordan mars fremstiller kvaliteten?

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

IbizaMan

Model Y uten radar fikk høyeste score av noen bil, noen gang. Dette kommer i tillegg til toppscore fra IIHS. Det ser styggere og styggere ut for de som påstår at radar er et must.

Ja, du fornekter deg ikke. Det er helt greit at du ikke forstår (eller vil forstå) men litt respekt for egne argumenter bør du vel tillate deg å ha?

Det at Tesla eller andre får god score på en sikkerhetstest er helt topp det og det gleder meg selvfølgelig at jeg selv kjører rundt i nettopp en Tesla. MEN, dette har ingenting med argumentasjonen for flere sensorer å gjøre ettersom testene er gjort under identiske/optimale forhold for hver eneste bil. Hele argumentasjonen for flere sensorer i forhold til selvkjøring er at bilen skal kunne håndtere variable forhold og slik sett blander du to diskusjoner.

Men jeg forventer ikke at du kommer til å forstå det denne gangen heller dessverre......  :)

Motorwatt

Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:19
Din påstand om at "den er i bruk av over hundre tusen kunder" er nettopp det. Bare en påstand. Det kan være at den kan brukes av hundre tusen (hvis man har oppnådd kravene), men min påstand er at det er atskillig færre. Noen har gitt opp på grunn av at de ikke har fått oppdateringer på flere måneder (det er nemlig ikke slik at alle får oppdateringer), enda flere har meldt seg ut på grunn av det definerer som "ubrukelig og farlig". Og mange har rett og slett ikke giddet å prøve på å oppnå kravet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA