FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Joda. Men det er ikke sikkert at de engang har begynt å se på autopark i forbindelse med FSD. Det er noen mil å gå før dette blir en nødvendighet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

førategangtesla

Nå diskuteres det egentlig FSD i denne tråden, men har et spørsmål som gjelder tesla sin inkluderte autopilot.

Jeg har en bestilling inne på en tesla model y performance, jeg tenkte lenge og kom frem til at jeg dropper EAP og FSD da det blir litt penger og jeg ønsker å bruke litt på en helfoliering med PPF. Det går jo ann å kjøpe dette på et senere tidspunkt hvis jeg skulle ønske det.

Det jeg lurer på er om den inkluderte autopiloten fungerer helt likt som den i EAP og FSD ved kjøring i en fil? Er det sånn at man kan bruke denne i eksempelvis en kø og så holder bilen køen ved å starte/stopppe/styre ved satt avstand? Eller er det kun under fart?

Motorwatt

Dropp foliering, og kjøp EAP. Semianutomatisk filskifte får du bare med EAP. TACC er standard, så adaptive cruise control får du uten EAP. FSD trenger du IOM ikke engang å tenke på. Kjøper du EAP på et senere stadie må du betale moms.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Men vær klar over følgende. EAP gir deg også:

Autopark (fungerer bare "så der"
Summon (fungerer bare for noen)
Smart Summon (fungerer ikke for noen)
Tesla S75D - 09/2018

janvei

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 20. august 2022, klokken 09:03
Det jeg lurer på er om den inkluderte autopiloten fungerer helt likt som den i EAP og FSD ved kjøring i en fil? Er det sånn at man kan bruke denne i eksempelvis en kø og så holder bilen køen ved å starte/stopppe/styre ved satt avstand? Eller er det kun under fart?

Basic autopilot følger bilen forran og styrer selv i start/stopp kjøring. I praksis er den helt lik EAP bare at den ikke kan bytte fil selv, eller ta av fra motorvei + autopark.

FSD er på en annen "stack" dvs at denne oppdateres seperat fra autopilot. (Men tesla jobber for å kombinere disse i fremtiden) FSD finnes fortsatt ikke i Europa så i praksis blir det å betale for et produkt som ikke finnes foreløbig.

Du kan som nevnt oppgrader til EAP eller FSD i ettertid men vær dog klare over at du må betale moms på prisen.

For meg personlig var ingen av oppgraderingene verdt det, og jeg vil heller bruke de pengene på å ivareta bilen.
Det er mye begrensinger på systemet i dag grunnet lovgivning i EU og det er usikkert på hvordan systemene blir å fungere i fremtiden.

førategangtesla

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 20. august 2022, klokken 09:07
Dropp foliering, og kjøp EAP. Semianutomatisk filskifte får du bare med EAP. TACC er standard, så adaptive cruise control får du uten EAP. FSD trenger du IOM ikke engang å tenke på. Kjøper du EAP på et senere stadig må du betale moms.

Lakkbeskyttelsesfilm (PPF) det skal jeg ha uansett  :) god beskyttelse mot småriper, etseskader fra sur nedbør/kalk, fuglebæsj, redusert risiko for steinsprutskader, småriper mtp trang parkering og folk som rusler tett med louis vuitton vesken sin og drar den langs bilen  :) litt piece of mind, ikke verre enn at jeg tar den av før salg om 5 år hvis jeg skulle solgt den, så har jeg gjerne en 100% strøken lakk under. Har hørt så mye om at tesla har myk/tynn lakk så jeg ønsker den ekstra sikkerheten.

Men tilbake til tema.

Jeg kjører relativt lite på motorvei og holder meg stort sett i ett felt. Summon føler jeg ikke at jeg trenger, ei heller navigering på motorvei. Men det kunne være greit bruke autopilot iblant, gjerne at den fungerer i kø?

Motorwatt

Med den tilleggsinformasjonen kan du droppe EAP også.

ps. Men tenk på restverdien. Du får nesten garantert mer igjen for EAP enn en blank bil....
Tesla S75D - 09/2018

Lapskaus

Sitat fra: janvei på lørdag 20. august 2022, klokken 09:26

Basic autopilot følger bilen forran og styrer selv i start/stopp kjøring. I praksis er den helt lik EAP bare at den ikke kan bytte fil selv, eller ta av fra motorvei + autopark.

Nå tenker du på eldre autopilot. Autopilot som leveres i dag med hw 2.5/3.0 følger ikke bare bilen foran. Fungerer helt fint på tom vei.

EAP har liten verdi, men jeg ville kjøpt det hvis jeg skulle bestilt ny bil nå. Men som etterbestilling Med moms gidder jeg ikke.

førategangtesla

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 20. august 2022, klokken 09:28

ps. Men tenk på restverdien. Du får nesten garantert mer igjen for EAP enn en blank bil....

Hvis jeg hadde hatt to biler tilgjengelig, en med EAP men med steinsprut og riper, eller en strøken bil uten EAP så hadde jeg valgt strøken bil og kjøpt EAP selv. Det går jo ann å kjøpe på et senere tidspunkt også. Ikke misforstå meg, jeg skulle gjerne hatt EAP og kommer kanskje til å kjøpe det på et senere tidspunkt, men jeg kommer til å erge meg grønn over riper/steinsprut og det koster jo litt å måtte fylle riper og steinsprut med jevne mellomrom hos micropaint/lakkverksted også.

Jeg går utifra at det bare blir moms på beløpet på selve EAP det snakk om isåfal neste år? Eller er det da sånn at jeg må betale moms på hele beløpet av bilen over 500 tusen kroner i tillegg til moms på EAP hvis jeg kjøper det om 12 måneder?

Men hvis det er sånn at autopilot som medfølger ikke er like god (tenker da ikke på filbytte etc) så blir jeg kanskje nødt til å kjøpe EAP likevel.

Kan man bruke medfølgende autopilot i kø?

geear

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 20. august 2022, klokken 09:28

Kanskje litt, men du får ikke igjen prisforskjellen, har man da ingen nytte av funksjonaliteten i mellomtiden, så er det et rent tap å kjøpe EAP også. Har hatt FSD og har kjøpt to biler etterpå uten både EAP og FSD. Eneste gangene jeg har nytte av EAP er på E18 fra Krsand og østover noen få ganger i året, og det er det ikke verdt. Og så er jeg litt barnslig også, og vil ikke støtte Tesla med mer enn jeg må etter å allerede ha betalt for EAP/FSD en gang med svært liten verdi.

Ved salg av Y LR hadde jeg ikke et eneste spørsmål om EAP/FSD, men det var helt tydelig at 20" Induction og krok var viktig.

Motorwatt

@føtstegangstesla: Skjønner at du er opptatt av blank og fin bil, og den vil muligens være noe mere lettsolgt som fin i lakken, men neppe noe særlig verdiøkning.

EPA koster deg 7500.- mere som ettermontert. I USA koster EAP 6000 USD, og den prisen kan også komme til Norge.

@lapskaus. AP1 biler hadde også adaptiv cruise Control, og i mange henseende bedre enn dagens.
Tesla S75D - 09/2018

Motorwatt

@geear: Selvsagt får man aldri det samme igjen. Men kjøp av EAP er betinget av nytteverdi, og det er det nok flere som har enn behovet for enn en ripefri bil. Jeg snakker om vanlig vedlikehold. Min bil ser nesten ny ut etter 4 år og 70K kilometer uten eksessivt vedlikehold. Kun 4 små steinsprut fora. Og det er etter masse motorvei i høy hastighet. Sommer og vinter.

ps. Glemte en 1.5 cm. ripe nederst på bakluka. Selvforskyldt...

ps2. Min bil står ute. Sommer og vinter.
Tesla S75D - 09/2018

førategangtesla

Jeg beklager at jeg sporet av hele tråden her, det var ikke meningen. Jeg lurte egentlig bare på om den medfølgende autopiloten fungerer like bra som eap/fsd sålenge man ikke har behov for filbytte, summon, autopark, osv og har vel egentlig fått svar på det  :)

Jeg lånte en model y performance demobil i sommer, denne hadde FSD og fungerte knall synes jeg, men jeg brukte den bare i en fil da jeg kjørte på motorvei. Så hvis jeg får dette inkludert som fungerer like bra så er jeg superfornøyd (frem til første FANTOMBREMSING?  ;) )

PPF får selvsagt være opp til hver enkelt, jeg må ha det for å få ro i sjela og for å nyte bilen 100% uten å tenke på steinsprut etc. Selvfølgelig kan noe skje likevel, men betydelig redusert risiko for småskader med påmontert PPF vil jeg påstå. Det koster, men verd hver krone for min del selv om det bare skulle gitt meg ro til å nyte bilen.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 20. august 2022, klokken 12:01
Jeg beklager at jeg sporet av hele tråden her, det var ikke meningen. Jeg lurte egentlig bare på om den medfølgende autopiloten fungerer like bra som eap/fsd sålenge man ikke har behov for filbytte, summon, autopark, osv og har vel egentlig fått svar på det  :)

Jeg lånte en model y performance demobil i sommer, denne hadde FSD og fungerte knall synes jeg, men jeg brukte den bare i en fil da jeg kjørte på motorvei. Så hvis jeg får dette inkludert som fungerer like bra så er jeg superfornøyd (frem til første FANTOMBREMSING?  ;) )

PPF får selvsagt være opp til hver enkelt, jeg må ha det for å få ro i sjela og for å nyte bilen 100% uten å tenke på steinsprut etc. Selvfølgelig kan noe skje likevel, men betydelig redusert risiko for småskader med påmontert PPF vil jeg påstå. Det koster, men verd hver krone for min del selv om det bare skulle gitt meg ro til å nyte bilen.
De funksjonene som er aktive (eks. TACC og Autostyring), fungerer helt likt, uansett hvilken pakke du har. Forskjellen mellom pakkene er hvilke funskjoner du har tilgang til . SW er altså den samme, men noen funksjoner har man ikke tilgang til uten å betale. Om man betaler får man altså ingen ny SW, Tesla låser bare opp tilgangen til funksjonene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA