FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:12
Sitat fra: SurSnasen på mandag 14. februar 2022, klokken 17:43
Ikke så lenge igjen til FSD er klar for public release!


https://youtu.be/pbHt5bivL2k

Interessant situasjon rundt 13 minutter ut i filmen. Og en til rett etter.

Tror nok at vi minst må på HW5 og 10 år til før de lykkes!
Tenker du da på L3, 4 eller 5?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Nå bruker vel ikke Tesla autonomi levels, men har av en eller annen grunn laget sitt eget. Og det er AP eller Full Self Driving! Så L2 eller L5 i vanlig språk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:49
Nå bruker vel ikke Tesla autonomi levels, men har av en eller annen grunn laget sitt eget. Og det er AP eller Full Self Driving! Så L2 eller L5 i vanlig språk.
Tror ikke alle er enige om at FSD garantert er L5 (alle forhold). Min mening er at Tesla kan anse FSD som levert dersom det tilfredsstiller L4. L3 er helt klart ikke FSD.
Forskjellen mellom L4 og L5 tror jeg er formidabel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 13:54
Tror ikke alle er enige om at FSD garantert er L5 (alle forhold). M
FSD må være L5, all den tid den skal kunne kjøre som Robottaxi uten folk i bilen.

https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Det er akkurat dette som er utfordringen. Vi vet alle hva EM definerte FSD som i 2016, og det var utvilsomt L5. FSD som L4 har aldri vært et tema. Hvem er uenige i dette?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 13:54
Tror ikke alle er enige om at FSD garantert er L5 (alle forhold). M
FSD må være L5, all den tid den skal kunne kjøre som Robottaxi uten folk i bilen.

https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html
Det kan vel L4 også? bare ikke i snøstorm ol. L4 skal jo klare nesten alle forhold helt uten hjelp fra sjåfør.
Diskusjonen er jo kjempeinteressant.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Her er vel "nesten" nøkkelordet som skiller 4 og 5. Kan ikke huske at EM har brukt dette ordet i denne forbindelsen. (nearly).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:13
Her er vel "nesten" nøkkelordet som skiller 4 og 5. Kan ikke huske at EM har brukt dette ordet i denne forbindelsen. (nearly).
Vi snakker om alle/nesten alle forhold, og ikke begrenset av steder slik jeg leser SAE. Er det noen som i det heletatt tror at L5 vil kunne kjøre kolonnekjøring på høyfjellet i snøstorm? Hvis Robotaxi kan kjøre rundt alene under nesten alle forhold. Regn, vanlig snøvær på brøytede veier i mørket mm. så er dette L4 slik jeg leser det. Da vil jeg påstå at Tesla har dekning for påstandene.
Hva tenker i så fall folk at L5 er da? Tornado, snøstorm, flom, eller bare vanlig høstvær.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

FSD forholder seg ikke til SAE. Hadde de gjort det, så hadde det faktisk vært greit.
--------------

Nå har den samme mannen også ymtet at i 2023 skal Tesla levere biler uten ratt og pedaler.... 🤣🤣🤣

https://futurism.com/the-byte/25000-tesla-no-steering-wheel
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Doff86

#879
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:38
FSD forholder seg ikke til SAE. Hadde de gjort det, så hadde det faktisk vært greit.
--------------

Nå har den samme mannen også ymtet at i 2023 skal Tesla levere biler uten ratt og pedaler.... 🤣🤣🤣

https://futurism.com/the-byte/25000-tesla-no-steering-wheel

Og er det ikke merkelig at den kan kjøre seg selv til den prisen, mens prisen på FSD for de andre modellene skal bli høyere og høyere fra et allerede høyt nivå?
Skjønner dere andre logikken her?

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. februar 2022, klokken 14:38
FSD forholder seg ikke til SAE. Hadde de gjort det, så hadde det faktisk vært greit.
Det kan du godt si, men min påstand er at Tesla uansett før eller siden må klassifisere FSD enten som L4 eller L5. Det er jo SAE som er definisjonen på autonomi, og danner regelverket for hva FSD skal samsvare mot. Det er derfor denne diskusjonen er veldig interessant, uansett hva Tesla sier.
Jeg tror Tesla kan komme unna med å definere FSD som L4, men er ikke helt sikker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Tesla vil nok drøye klassifiseringen så lenge som bare mulig. Når den tid kommer, vil misfornøyde kunder nemlig kunne få en krok å henge et erstatningskrav på. I dag er det for diffust.

Jeg hadde nok vært fornøyd med L4. Selv med bevisstheten om at det ikke er det jeg har kjøpt og betalt for.  Det skjer nok ikke i mitt eierskap.

Dette har vært diskutert tidligere, men et gjenkjøp av Tesla for mitt vedkommende kan bare  bli aktuelt hvis jeg får FSD-kjøpet overført til ny bil. Eller en kreditnota....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Jeg tror man skal være fornøyd med level 4.

Men, hvertfall på amerikanske nettsider endret de teksten om FSD ganske radikalt i 2019. Det kan etter det stilles spørsmål om man bare får level 2 "city steer" etter 2019, ikke faktisk full selvkjøring.

At Musk derimot reklamerer for robotaxi den dag i dag blir jo da desto mer absurd.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:55Men, hvertfall på amerikanske nettsider endret de teksten om FSD ganske radikalt i 2019. Det kan etter det stilles spørsmål om man bare får level 2 "city steer" etter 2019, ikke faktisk full selvkjøring.

Hva mener du? Hvilke amerikanske nettsider, og hva endret de?

daktari

Sitat fra: emurof på tirsdag 15. februar 2022, klokken 19:42
Sitat fra: daktari på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:55Men, hvertfall på amerikanske nettsider endret de teksten om FSD ganske radikalt i 2019. Det kan etter det stilles spørsmål om man bare får level 2 "city steer" etter 2019, ikke faktisk full selvkjøring.

Hva mener du? Hvilke amerikanske nettsider, og hva endret de?
på salgssiden til Tesla:
https://electrek.co/2019/02/28/automatic-driving-city-stop-signs/
(Flere gullkorn i den artikkelen som snart har 3 års jubileum). Men hovedpoenget er at de tar forbehold om at man må overvåke hva bilen gjør fra mars 2019, mens 2016-versjonen er eksplisitt på at sjåføren ikke behøve rgjøre noe som helst. L2 VS L4 rett og slett.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA