FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 23. august 2021, klokken 20:39
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 21. august 2021, klokken 19:15FSD er vel Tesla sin Snake Oil.

Bortsett fra at FSD-betaen faktisk er brukt av kunder. Men troll videre, du.

Et fåtall utvalgte youtubere som bruker en FSD-beta hvor de stadig fremdeles må gjøre inngripener, 4-5 år etter at Tesla begynte å ta betalt for FSD?
Hvor mange nordmenn har opplevd å få utbytte av FSD'en de har betalt for? Ok, man får oppgradering av computeren i bilen, men det hjelper jo fint lite når man ikke får brukt den likevel.

Når kan nordmenn, eller europeere i det hele tatt, eller sågar hvermannsen i USA, få glede av FSD?

keepitsimple

Nå skal det jo komme nye hardware igjen. Så det gir jo lite mening å kjøpe FSD på disse bilene som er til salgs nå.

Men jeg syns det går framåt. De har gått fra en kamera til flere kamera. De har begynt å bruke tiden i tillegg til geometri. Dette krever vel mer eller mindre ubegrenset hardware, beroende på hvor små tids steg de skal bruke og hvor lang tid de skal bruke.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

IbizaMan

Veldig interessant å se Tesla AI Day og få litt mer innsyn i de teknologiske nyvinningene rundt FSD. Ingeniørene hos Tesla må jo ha det supergøy på jobben hver eneste dag vil jeg tro. Men så bekreftet jo bare AI Day at Tesla befinner seg i starten av det som refereres til som "verdens vanskeligste/mest komplekse oppgave" eller noe i den dur. Har man jobbet med utvikling og satt seg litt inn i temaet selvkjøring og da med nivå 5 som målsetning, forstår man ganske raskt at om FSD er ensbetydende med Nivå 5 så ligger dette så langt fram i tid at man i dag ikke engang trenger å diskutere dagens HW og diverse SW Beta versjoner.

Velger man derimot å spesifisere 100% hva FSD faktisk er, ja da kan man jo være mer konkret. I dag er det vel ingen som kan fortelle meg hva FSD faktisk er for noe (som er målbart), ikke engang Tesla tror jeg vet hva målet er i forhold til tidslinjen. Men så lenge begeistringen og troen er stor nok blandt folk, hvilken rolle spiller vel det.

En ting som kan diskuteres relativt konkret, er det Musk faktisk sa på AI Day. Han sa at HW3 ville være i stand til FSD (hva nå enn dette er) men at HW4 som kommer til neste år ville være enda mer kapabel. Dette uttrykte han ved at HW3 ville være x% tryggere enn menneskekjøring mens HW4 ville være y% tryggere. Jeg husker ikke de eksakte tallene men Y er jo da selvfølgelig større enn X.

Hva betyr egentlig det? Har Tesla nå egentlig lansert 2 versjoner av FSD, altså FSD(HW3) og FSD(HW4)? Hva betyr dette for dere som tror dere skal få oppdatert bilene deres fremover med nye sensorer og chipset? Hva betyr dette for f.eks. kategorisering av selvkjørende biler på veiene? Hvordan tror dere forsikringsselskapene vil forholde seg? En pris for FSD(HW3) og en litt bedre pris om du har FSD(HW4)?

Tenk dere scenarioet; fotballkamp for guttungen/jentungen, 2 biler har meldt seg til å kjøre, en med FSD(HW3) og en annen med FSD(HW4). Din sønn/datter får plass i bilen med FSD(HW3) og det skjer en ulykke? Noe å tenke på for kommende foreldre om dette en gang skulle bli realitet (noe jeg dog ikke tror....).

Det finnes uttallige innfallsvinkler for å diskutere "verdens mest komplekse oppgave" og hva dette faktisk kommer til å bety etter hvert........  :) :+1:

daktari

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:25
Sitat fra: emurof på mandag 23. august 2021, klokken 20:39
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 21. august 2021, klokken 19:15FSD er vel Tesla sin Snake Oil.

Bortsett fra at FSD-betaen faktisk er brukt av kunder. Men troll videre, du.

Et fåtall utvalgte youtubere som bruker en FSD-beta hvor de stadig fremdeles må gjøre inngripener, 4-5 år etter at Tesla begynte å ta betalt for FSD?
Hvor mange nordmenn har opplevd å få utbytte av FSD'en de har betalt for? Ok, man får oppgradering av computeren i bilen, men det hjelper jo fint lite når man ikke får brukt den likevel.

Når kan nordmenn, eller europeere i det hele tatt, eller sågar hvermannsen i USA, få glede av FSD?
Neppe på mange mange år. 72 kunder som har FSD beta.
Musk lovet jo nedlastingsknapp i USA ved v11, men så skal det komme ny versjon hver 2. Uke. Med jevnt tempo er det ca 36-40 uker til, de er på v 9.2 nå.
Men fra 9 til 9.2 har det skjedd fint lite, og det er fortsatt et SAE level 2 assistanse-system. 0 autonomi. Har sett en 30-talls videoer, og felles for alle er en eller annen snag, rar situasjon eller avbrytelse hvert 5. minutt dessverre.

Ser at de som er mest ukritiske av testerne har startet å tro på mirakler (se under) men ingen forsøker å gjenskape dette på en trygg måte. ingen vil forsøke å få FSD beta til å følge etter en Waymo i Phoenix heller, men nå starter Waymo i San Fran, så der er det beta-testere.

https://twitter.com/teslaownersSV/status/1427415654013956118?s=20
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Ikke oppløftende når sjefen som skal selge sier det er "not great". Lurer på hvor lang tid massive retraining of NN vil ta, lenger eller kortere enn 40 uker?
https://twitter.com/getouttahere145/status/1429903290515525640?s=20
Mine I-Pace videoer

geirci2

Tja...
SitatFSD Beta 9.2 is actually not great imo, but Autopilot/AI team is rallying to improve as fast as possible.
    We're trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.
    — Elon Musk (@elonmusk) August 23, 2021

SitatJust drove FSD Beta 9.3 from Pasadena to LAX. Much improved!
    — Elon Musk (@elonmusk) August 24, 2021
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.7
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

daktari

Jaja, se der, nå er alt løst! Fantastisk!
Mine I-Pace videoer

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:10
Tja...
SitatFSD Beta 9.2 is actually not great imo, but Autopilot/AI team is rallying to improve as fast as possible.
    We're trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.
    — Elon Musk (@elonmusk) August 23, 2021

SitatJust drove FSD Beta 9.3 from Pasadena to LAX. Much improved!
    — Elon Musk (@elonmusk) August 24, 2021

Tipper han fikk litt intern respons på den første uttalelsen og klar beskjed om at dette måtte han ordne opp i fort som fy......  :)

Når det er sagt, jeg ville vel ikke ha lagt så mye vekt på hva Elon sier om FSD og tidslinjer lenger ettersom hans troverdighet på dette området er relativt lav....

VoltWay

Han har vel sagt selv at det slipper en del gjennom filteret som ikke var så gjennomtenkt. Skyter litt fra hofta. Så Twitter-feeden til Musk er vel ikke der en bør hente informasjonen fra.

Har ikke de som jobber med dette i Tesla en kommunikasjonskanal?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sjekket datoen på den artikkelen før du kommenterte?

Hint! Den artikkelen er endel eldre enn den uttalelsen du mener skal være årsaken til det som står i artikkelen du linket til, så dette er jo bare BS fra din side, eller et dårlig forsøk på humor.

Jeg håper det siste, men jeg er jammen ikke sikker...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

RJK

Tweeten som ble referert til er fra i år. Den artikkelen om nedlagt presseavdeling er fra 2020. Altså hadde ikke den nedleggelsen noe med tweeten å gjøre.

Sånn, da kan vi hoppe tilbake til tema...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Du bør dempe ordbruken, og spesielt når det er du som ikke har skjønt bæret. Jeg refererer ikke noe til noen tweet, men til innlegget foran mitt hvor det spørres om kommunikasjonskanaler hos Tesla (aka PR-avdeling). Da har datoen ingen betydning. Skjønner du det nå da?
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA