Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

TøddiVedder

Funket ganske greit for meg i danmark i sommer.
Hva er det som egentlig er problemet?

hemi

Den klarer ikke skifte fil raskt nok, når du tar igjen saktegående kjøretøy fort 40-50kmh diff, ender med å bråbremse rett før du treffer de, halveis i filskiftet.

Motorwatt

Når man vet om det (aldri opplevd det selv), er det enkelt å tilpasse seg situasjonen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hemi

ja, kjørte uten autopilot/FSD om det var biler i syne, og styrte manuelt. Den vil også ofte bremse ned om saktegående kjøretøyet er i nabofilen, selv om den skjønner det, liker den ikke passere med stor fartsforskjell. Skjer meg også ofte i norge nå som vi har 110 sone.

Er det da... FULL SELF DRIVING?


Motorwatt

Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 10:55
Er det da... FULL SELF DRIVING?

Hmmm. Du har da ikke "Full Self driving". Ingen utenom en testgruppe i USA har det. Kommer muligens til oss i første halvdel av 2021.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 10:55...
Er det da... FULL SELF DRIVING?
Nei, det er ikke FSD, men FSD har jo ikke kommet ennå.
Helt enig i at slike ting ikke burde skje, og det kan absolutt ikke skje når FSD er lansert.
(Men altså uenig i at det er det samme som at "filskifte på motorvei er en spøk";)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

Men filskift, er vel en av de tingene vi fikk tidlig, og som skulle virket, for å vise at vi fikk noe ekstra for de 50k i starten (sammen med summon som ikke virket heller)

Motorwatt

For meg fungerer semi-automatisk* filskifte over 90% av de gangene jeg benytter den (og det er veldig ofte. Kjører mye på motorvei). Noen ganger er "kamera tildekket", og noen ganger kommer det varsel om at den ikke kan brukes (av ukjent årsak). NoA synes jeg er noe tull, da dette er enklere å gjøre manuelt. Summon-funksjon er redusert på grunn av lovverket, og Smart Summon har vi av samme grunn ikke i det hele tatt her.

*Semi-automatisk fordi man må bekrefte med rattbevegelse. Ikke nødvendig i USA der det er helautomatisk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 11:29
Men filskift, er vel en av de tingene vi fikk tidlig, og som skulle virket, for å vise at vi fikk noe ekstra for de 50k i starten (sammen med summon som ikke virket heller)
De sier jo at man skal være klar til å bryte inn når som helst, og skriver jo "beta" på alt, så de har nok sitt på det tørre (med unntak av forventningsstyringen og lovnader om når ting skal komme).
Når (hvis) FSD kommer og de sier at man kan brukes den uten å følge med, så MÅ dette fungere.
Videre er det jo naturlig å tolke det som at vi har fått noe tidlig "for å vise at vi fikk noe ekstra" for FSD-pengene, men dette har jo ikke Tesla sagt.
Skal man klage på noe som ville holde i en rettssak, så må det være på noe de har lovet, som feks at vi ikke fikk bykjøring i fjor.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. november 2020, klokken 11:48...NoA synes jeg er noe tull, da dette er enklere å gjøre manuelt...
NoA er super å bruke på spagettikryss på motorveier i Europa, men i Norge har den liten verdi annet enn dersom man glemmer at man skal kjøre av motorveien. Men når FSD beta kommer, så blir den jo fin:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Kodax ; "..Skal man klage på noe som ville holde i en rettssak, så må det være på noe de har lovet, som feks at vi ikke fikk bykjøring i fjor.."

Husk at i Norge så trenger man ikke bevis. Det er nok med flere indisier.
Jeg har kjøpt FSD pga alle lovnadene til Musk. Når man legger alle disse sammen, så blir det kanskje vanskeligere å kun kalle det for uttalelser og drømmer..

Men får vi det neste år, (den setningen har jeg vel skrevet noen ganger ::) :-\ :-X :police: ;D ) så tilgir jeg Musk.
Alt i alt så har vi i hvert fall fått være med på reisen, selv om destinasjonen har vært forandret mange ganger, og vi ikke har kommet i land.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: JorEl på torsdag 12. november 2020, klokken 14:07
Kodax ; "..Skal man klage på noe som ville holde i en rettssak, så må det være på noe de har lovet, som feks at vi ikke fikk bykjøring i fjor.."

Husk at i Norge så trenger man ikke bevis. Det er nok med flere indisier.
Jeg har kjøpt FSD pga alle lovnadene til Musk. Når man legger alle disse sammen, så blir det kanskje vanskeligere å kun kalle det for uttalelser og drømmer..

Men får vi det neste år, (den setningen har jeg vel skrevet noen ganger ::) :-\ :-X :police: ;D ) så tilgir jeg Musk.
Alt i alt så har vi i hvert fall fått være med på reisen, selv om destinasjonen har vært forandret mange ganger, og vi ikke har kommet i land.


Trodde du virkelig at det skulle komme innen få år? Da Tesla startet med TMS her i Norge, så sa jeg til meg selv at disse bilene neppe vil på FSD innen de er blitt til spiker igjen, så eventuell kjøp av pakken må man se mer på som crowd funding, bortsett fra at du må kjøpe Tesla med FSD-pakken for å få lov til og "crowd-funde".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

IbizaMan

Hmmmm.....har Norges største Tesla fan mista troa? Uvanlig negativ @16:20 inn i videoen. They havn't fixed "jack shit"  :)


https://youtu.be/xj73Q3lWvFM




geear

Sitat fra: hemi på torsdag 12. november 2020, klokken 10:55
ja, kjørte uten autopilot/FSD om det var biler i syne, og styrte manuelt. Den vil også ofte bremse ned om saktegående kjøretøyet er i nabofilen, selv om den skjønner det, liker den ikke passere med stor fartsforskjell. Skjer meg også ofte i norge nå som vi har 110 sone.

Er det da... FULL SELF DRIVING?
Du har misforstått, det står for FUTURE SELF DRIVING.  :laugh: :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA