FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på ons 09. okt 2024, kl. 08:33Jeg finner bare denne informasjonen fra Tesla. Har du noe mere som understøtter påstanden om at godkjenning fra UNECE/EU er på vei?
Som jeg forstår det så ble den nye reguleringen godkjent av GRVA (teknisk arm av UNECE som har med bl.a autonome kjøretøy å gjøre)  den 30. september.

WP.29 (ett forum for harmonisering av kjøretøystandarder) skal ha ett møte 12-15 november hvor det er forventet at de vedtar det også.

https://unece.org/sustainable-development/press/new-un-regulation-paves-way-deployment-driving-assistance-systems

Edit: Det interessante vedr. FSD er muligheten til systeminitiert manøvrering

Sitat5.3.7.2.1.1. A manoeuvre shall only be initiated if the driver is not detected to be
disengaged, and
(a) has commanded the system to perform the manoeuvre for a driver-
initiated manoeuvre; or
(b) has acknowledged the system's intention as needed for a driver-
confirmed manoeuvre; or
(c) is given sufficient notice to react for a system-initiated manoeuvre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på ons 09. okt 2024, kl. 09:13Takk, dette er vel fremdeles L2?
Se redigeringen jeg nettopp gjorde. Supervised FSD kommer til å bli lansert som L2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på tir 08. okt 2024, kl. 20:40
Sitat fra: Handyman på tir 08. okt 2024, kl. 14:17Ufattelig hvordan noen slår knute på all virkelighetsforståelse, og hevder at man forsvarer Musk når man påpeker forbehold i Teslas markedsføring av FSD. Glem nå Musk.
Jeg valgte ikke å gå for FSD da jeg bestilte TM3 i 2016, nettopp på grunn av forbeholdene. For meg virket FSD som en form for crowdfunding, mer enn noe man ville få nytte av. Jeg tror en del kjøpte FSD med dette som utgangspunkt. Andre trodde nok (med optimistisk bias) at det ville komme raskt.
Forstår ikke hvor du vil med denne argumentasjonen?

I innlegget sitert skriver du i klartekst at det er 3 måter å forstå FSD på:
1) lufslott/bløff (pga skriftlige forbehold)
2) crowdsourcing som ikke var tydeliggjort (pga skriftlige forbehold)
3) som det var beskrevet

Musk har hele tiden trukket i retning 3.

De skriftlige forbeholdene er vage, og må sees i kontekst av all informasjon, bl. a.  FSD-bloggen og videoen Tesla nå har fjernet fra nettsidene. Musk sin twittring.
Nei, dette skriver jeg IKKE i klartekst. Og som du selv skriver, er det åpenbart at du ikke forstår. Dette er dine påstander og meninger som bygger på dine forutsetninger og betingelser.

PS; det er forskjell på croudfunding (som jeg skrev) og croudsorcing (som du skrev). Det betyr dog lite i denne sammenhengen. Det er bare et eksempel at du ikke fikk med deg hva jeg skrev.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sitat fra: Ellemelle på ons 09. okt 2024, kl. 08:06
Sitat fra: filtvet på ons 09. okt 2024, kl. 07:45FSD er forsåvidt imponerende når det fungerer, men litt livsfarlig i nesten hver kjøretur over 1 time. Tenk de i Norge med snø, smale veier etc.
Ja dette er en pågående utvikling. De milliardene som pøses inn hvert eneste år sørger for kontinuerlige fremskritt.

Milliarder løser ingen problemer, folk som kan og vil utvikle ting løser problemer.

Ellemelle

Sitat fra: filtvet på ons 09. okt 2024, kl. 11:12
Sitat fra: Ellemelle på ons 09. okt 2024, kl. 08:06
Sitat fra: filtvet på ons 09. okt 2024, kl. 07:45FSD er forsåvidt imponerende når det fungerer, men litt livsfarlig i nesten hver kjøretur over 1 time. Tenk de i Norge med snø, smale veier etc.
Ja dette er en pågående utvikling. De milliardene som pøses inn hvert eneste år sørger for kontinuerlige fremskritt.
Milliarder løser ingen problemer, folk som kan og vil utvikle ting løser problemer.
Jeg vet ikke helt, men kanskje de bruker disse milliardene på folk som kan og vil utvikle ting da?
Er det en ting som også The Butthurts her inne kan være enig i, så er det at Musk lett sparker de som ikke presterer.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på tir 08. okt 2024, kl. 23:45
Sitat fra: daktari på tir 08. okt 2024, kl. 20:40Men bra for deg at du hele tiden forstod at FSD var en bløff.
FSD er ingen bløff, det investeres hundrevis av milliarder på FSD og snart kommer det til Norge.
Er du heldig vil Volkswagen lisensiere FSD fra Tesla, slik at din neste bil også får den muligheten.
Våre biler har allerede hardwaren som kreves.
Har du HW4 bil?

Hvor mye er du villig til å vedde på at den bilen du har får full FSD (minimum level 4, da er jeg snill fordi CEO har vel strengt tatt lovet 5)?

Ellemelle

Nei har ikke HW4, så da skal jeg kanskje bare selge bilen og kjøpe en ID4 i stedet?

What-a-watt

Endelig noe fornuftig, men var jeg deg ville jeg nok valgt kinesiske. Gjerne med en "historieløs" CEO, og med et navn som er vanskelig å stave....

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på ons 09. okt 2024, kl. 16:59Endelig noe fornuftig, men var jeg deg ville jeg nok valgt kinesiske. Gjerne med en "historieløs" CEO, og med et navn som er vanskelig å stave....
Det verste er ikke historien til CEO, men at han er en bløffmaker.
Da han startet et rakettselskap trodde han at de skulle klare å lande på mars innen 2020, og nå viser det seg at de ikke klarer å lande på mars før i 2026 eller kanskje 2028 til og med.
Helt utrolig at det går ann å bløffe så mye.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på ons 09. okt 2024, kl. 17:30
Sitat fra: What-a-watt på ons 09. okt 2024, kl. 16:59Endelig noe fornuftig, men var jeg deg ville jeg nok valgt kinesiske. Gjerne med en "historieløs" CEO, og med et navn som er vanskelig å stave....
Det verste er ikke historien til CEO, men at han er en bløffmaker.
Da han startet et rakettselskap trodde han at de skulle klare å lande på mars innen 2020, og nå viser det seg at de ikke klarer å lande på mars før i 2026 eller kanskje 2028 til og med.
Helt utrolig at det går ann å bløffe så mye.
Du er svært dårlig på ironi, synd du er så god på å gå i forsvar samt spe på med personlige angrep.

Det er INGEN i denne tråden som har hverken sagt eller antydet at Musk ikke har startet en serie med suksessfulle selskaper, det er jo derfor det er trist at han sier så mye som er alt fra horribelt til tvilsomt.

filtvet

Ikke bare Musk, men usa klarer ikke engang hente folk hjem fra romstasjonen.

Bra ikke folk ble sendt til den sikre død på Mars.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på ons 09. okt 2024, kl. 17:42det er jo derfor det er trist at han sier så mye som er alt fra horribelt til tvilsomt.
Her støtter jeg deg 100%

Sitat fra: Counterpointer på ons 09. okt 2024, kl. 17:42Det er INGEN i denne tråden som har hverken sagt eller antydet at Musk ikke har startet en serie med suksessfulle selskaper,
Kanskje ikke, men kommentaren under kan fort leses som mer enn antydning i den retningen:
SitatEller enda bedre - at Musk, genierklært av så mange - han har faktisk ikke peiling på noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på ons 09. okt 2024, kl. 08:59
Sitat fra: What-a-watt på ons 09. okt 2024, kl. 08:33Jeg finner bare denne informasjonen fra Tesla. Har du noe mere som understøtter påstanden om at godkjenning fra UNECE/EU er på vei?
Som jeg forstår det så ble den nye reguleringen godkjent av GRAV (teknisk arm av UNECE som har med bl.a autonome kjøretøy å gjøre)  den 30. september.

WP.29 (ett forum for harmonisering av kjøretøystandarder) skal ha ett møte 12-15 november hvor det er forventet at de vedtar det også.

https://unece.org/sustainable-development/press/new-un-regulation-paves-way-deployment-driving-assistance-systems

Edit: Det interessante vedr. FSD er muligheten til systeminitiert manøvrering

Sitat5.3.7.2.1.1. A manoeuvre shall only be initiated if the driver is not detected to be
disengaged, and
(a) has commanded the system to perform the manoeuvre for a driver-
initiated manoeuvre; or
(b) has acknowledged the system's intention as needed for a driver-
confirmed manoeuvre; or
(c) is given sufficient notice to react for a system-initiated manoeuvre.

Takk for en interessant oppdatering, midt oppe i alt skrålet. Burde nok også funnet veien til tråden som er hakket mer seriøs rundt FSDS sitt inntog i Europa/Norge :)

https://elbilforum.no/index.php?topic=64317.0

Antar A er utenfor rekkevidde for FSDS, så da blir det enten B eller C ("sufficient notice" kan jo være så mangt...). Satser på at Tesla kan homologere FSDS (L2) til å være i harmoni med disse bestemmelsene, slik at vi kan få tilgang her oppe. Noe jeg forventer mht. roadmap´en Tesla nylig tegnet for FSD. Denne har hittil vært hakket mer pålitelig enn Musk-tid, og bør ta høyde for det relativt forutsigbare UNECE-løpet de neste 12 månedene. Spennende tider. Også var det jammen meg 10/10.
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA