FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på tir 08. okt 2024, kl. 10:12Bildet var hentet og lagret etter et søk for 4-5 år siden, og ikke på noen måte manipulert av meg. IMO forandrer det intet.
Du "glemte" bare å ta med siste del av bildet, man trenger ikke engang å spekulerer over årsaken til det.

La meg legge inn hele bildet her:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på tir 08. okt 2024, kl. 10:12
Sitat fra: Handyman på tir 08. okt 2024, kl. 09:25
Sitat fra: Ellemelle på tir 08. okt 2024, kl. 08:36Bildet ditt har fjernet det siste avsnittet hvor Tesla har sin disclaimer. Altså en ren fake.
Skjermdumpen i seg selv er vel ikke "fake"? Den bare utelater svært viktige forbehold. Innlegget er derfor misvisende, og kan kanskje plasseres i kategorien "fake".
Det bekrefter kanskje bare min generelle oppfattelse av at en del personer ikke leser "det med liten skrift", eller at de ikke klarer å ta inn over seg hva det faktisk betyr.

------------------------------------------
Bildet var hentet og lagret etter et søk for 4-5 år siden, og ikke på noen måte manipulert av meg. IMO forandrer det intet.
Jeg har ikke antatt at du har manipulert skjermdumpen, og opphavet er lite interessant. Poenget var at vesentlig info manglet.

Sitat fra: What-a-watt på tir 08. okt 2024, kl. 10:12Dette er bare flåsete, men kanskje som forventet av deg:
SitatDet bekrefter kanskje bare min generelle oppfattelse av at en del personer ikke leser "det med liten skrift", eller at de ikke klarer å ta inn over seg hva det faktisk betyr.
Som konklusjon: Tesla har innrømmet sin feil, og erstattet med penger. Men det hindrer tydeligvis ikke "at endel personer" mener at det burde de ikke ha gjort.
Jeg mener selvfølgelig at folk som har blitt lurt (eks. ikke har fått info om forbehold) skal få pengene tilbake.
Kommentaren om "liten skrift" var dog helt generell og ikke spesielt knyttet til FSD. Hvor mange dropper ikke å lese betingelselne før de signerer, trykker "Enig" eller "Aksepter". Kan nevne i fleng; lån, lisenser, strømmetjenster, abbonementer, kontrakter mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på tir 08. okt 2024, kl. 11:15Hvor mange dropper ikke å lese betingelselne før de signerer, trykker "Enig" eller "Aksepter". Kan nevne i fleng; lån, lisenser, strømmetjenster, abbonementer, kontrakter mm.
Husk at forbeholdsteksten ovenfor også var inkludert i selve kryssruten hvor man skulle krysse av hvis man ville legge til FSD når man bestilte bilen.
Den var ikke gjemt i dette tilfellet.

Alt dette er tilgjengelig gjennom Internet Archive.

Handyman

Nemlig. Noen ganger må man til og med rulle gjennom betingelsene helt til bunnen før man kan gå videre.  Påstanden min er at mange ikke leser det med "liten skrift" uansett hvor tilgjengelig og påtvunget den er. Lite å gjøre med det. Risikoen ligger uansett på dem som godtar uten å sette seg inn i betingelsene de aksepterer. 

daktari

Ufattelig hvordan noen har behov for å slå knute på ryggraden for å forsvare Musk sin FSD-bløff.

Skjermbildet over, 2016-versjonen, er tydelig på hva produktet skal løse, men unnskylder seg med "regulatoriske godkjenning". Me. Det har aldri vært mulig med regulatoriske godkjenning, for produktet eksisterte ikke - helle rikke i dag.

I 2019-versjonen legges inn noen forbehold om at dette ikke er helt L4, men krever førerstøtte, altså et L2-produkt.

Allikevel har Musk før og også etter 2019 snakket som om FSD er L5, og det slipper han jaggu unna med. Og fansen støtter det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Ufattelig hvordan noen slår knute på all virkelighetsforståelse, og hevder at man forsvarer Musk når man påpeker forbehold i Teslas markedsføring av FSD. Glem nå Musk.
Jeg valgte ikke å gå for FSD da jeg bestilte TM3 i 2016, nettopp på grunn av forbeholdene. For meg virket FSD som en form for crowdfunding, mer enn noe man ville få nytte av. Jeg tror en del kjøpte FSD med dette som utgangspunkt. Andre trodde nok (med optimistisk bias) at det ville komme raskt.

Ellemelle

Sitat fra: daktari på tir 08. okt 2024, kl. 14:00men unnskylder seg med "regulatoriske godkjenning"
Forbeholdet er ikke begrenset til regulatorisk godkjenning, men også til "omfattende programvarevalidering".

Du hører til den gruppen som ikke forstod dette. Vi andre valgte å ikke kjøpe denne pakken.
Det er derfor vi ikke er butthurt.

daktari

Sitat fra: Ellemelle på tir 08. okt 2024, kl. 15:47
Sitat fra: daktari på tir 08. okt 2024, kl. 14:00men unnskylder seg med "regulatoriske godkjenning"
Forbeholdet er ikke begrenset til regulatorisk godkjenning, men også til "omfattende programvarevalidering".

Du hører til den gruppen som ikke forstod dette. Vi andre valgte å ikke kjøpe denne pakken.
Det er derfor vi ikke er butthurt.
Du var åpenbart kjempesmart som så bløffen umiddelbart, og styrte unna. Advarte du andre?

Du forsvarer stadig at firmaet og sjefen bevisst lurer kjøpere.

I tillegg angriper du de som faktisk trodde på det firmaet og sjefen sa - de burde visst bedre.

At du så tilsynelatende mener dette er etisk ok fremferd av et firma er vanskelig å forstå.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Handyman på tir 08. okt 2024, kl. 14:17Ufattelig hvordan noen slår knute på all virkelighetsforståelse, og hevder at man forsvarer Musk når man påpeker forbehold i Teslas markedsføring av FSD. Glem nå Musk.
Jeg valgte ikke å gå for FSD da jeg bestilte TM3 i 2016, nettopp på grunn av forbeholdene. For meg virket FSD som en form for crowdfunding, mer enn noe man ville få nytte av. Jeg tror en del kjøpte FSD med dette som utgangspunkt. Andre trodde nok (med optimistisk bias) at det ville komme raskt.
Forstår ikke hvor du vil med denne argumentasjonen?

I innlegget sitert skriver du i klartekst at det er 3 måter å forstå FSD på:
1) lufslott/bløff (pga skriftlige forbehold)
2) crowdsourcing som ikke var tydeliggjort (pga skriftlige forbehold)
3) som det var beskrevet

Musk har hele tiden trukket i retning 3.

De skriftlige forbeholdene er vage, og må sees i kontekst av all informasjon, bl. a.  FSD-bloggen og videoen Tesla nå har fjernet fra nettsidene. Musk sin twittring.

Men allikevel tar du ikke avstand fra  at Tesla har solgt dette. All din tilstedeværelse i denne tråden, og andre, er forsvar av Tesla.

Men bra for deg at du hele tiden forstod at FSD var en bløff.
Mine I-Pace videoer

Ellemelle

Sitat fra: daktari på tir 08. okt 2024, kl. 20:40Men bra for deg at du hele tiden forstod at FSD var en bløff.
FSD er ingen bløff, det investeres hundrevis av milliarder på FSD og snart kommer det til Norge.
Er du heldig vil Volkswagen lisensiere FSD fra Tesla, slik at din neste bil også får den muligheten.
Våre biler har allerede hardwaren som kreves.

What-a-watt

SitatFSD er ingen bløff, det investeres hundrevis av milliarder på FSD og snart kommer det til Norge.

Hvor og hvem har du det ifra?

filtvet

FSD er forsåvidt imponerende når det fungerer, men litt livsfarlig i nesten hver kjøretur over 1 time. Tenk de i Norge med snø, smale veier etc.

Ellemelle

Sitat fra: filtvet på ons 09. okt 2024, kl. 07:45FSD er forsåvidt imponerende når det fungerer, men litt livsfarlig i nesten hver kjøretur over 1 time. Tenk de i Norge med snø, smale veier etc.
Ja dette er en pågående utvikling. De milliardene som pøses inn hvert eneste år sørger for kontinuerlige fremskritt.

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på ons 09. okt 2024, kl. 06:55
SitatFSD er ingen bløff, det investeres hundrevis av milliarder på FSD og snart kommer det til Norge.

Hvor og hvem har du det ifra?
Tesla har sagt at det kommer til Europa første kvartal neste år og formuleringen de har brukt tyder på at en godkjennelse fra EU er på vei.
FSD Supervised er enn så lenge bare en videreutvikling av AutoPilot, så ser ikke noen grunn til at den ikke skulle bli godkjent av EU.

What-a-watt

Jeg finner bare denne informasjonen fra Tesla. Har du noe mere som understøtter påstanden om at godkjenning fra UNECE/EU er på vei?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA