FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Det kan umulig være "personlig" provisjon knyttet til salgene den enkelte salgsrådgiver medfører.
Vil du kjøpte mens du er i utstillingslokalene, så får du beskjed om å bestille på nettet. Enten hjemme i ro og mak eller så kan de bistå deg på mobilen eller på PCen i lokalet. Ingenting knyttes til en bestemt salgsrådgiver. De er per definisjon derfor ikke selgere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Prøvde å forklare i forrige post at når aksjer er en del av lønna, blir selskapets verdi direkte koblet til arbeidstagers innsats. Det er jo hele poenget med det.

Dette er helt greit og ikke noe galt med det. Men de vil da naturlig gjerne selge selskapet mest innbringende produkt FSD, som på mange måter har 100% fortjeneste. Det er jo også derfor Tesla selv nå promoterer dette til alle.

Mobileum

Tesla begynner å bruke språket "Supervised Full Self-Driving".

Så er det endelig endelig:

Fra Electrek:

Når det gjelder å gjøre FSD Beta om til et ekte selvkjørende system, har Tesla og Musk vært mye mer vage.

I det siste har de fokusert på å bruke språket "Supervised" Full Self-Driving. Musk refererte nylig til det i en e-post sendt til Tesla-ansatte , og Tesla brukte det samme begrepet i nylige innlegg på sosiale medier.

Det er en referanse til at sjåfører må "overvåke" systemet. I den tidligere nevnte e-posten sendt til Tesla-ansatte, sa Musk stolt at "overvåket full selvkjøring" faktisk fungerer.

https://electrek.co/2024/03/28/tesla-supervised-full-self-driving-language/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

En annen måte å si "vi gir opp" Men bra de gjør det, for det er jo noe som reflekterer virkeligheten. Hadde vært fint om bilen taklet kryss og rundkjøringer også.

På veier hvor man kjører mye lærer man seg jo uansett hva bilen takler og ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Dette kan jo bli spennende for aksjonærene. FSD som forutsetning for robotaxi er en scam større enn Theranos, WeWork og Nikola til sammen, og mere til.

Tesla overlever nok på bilproduksjon alene, men Musk kan slite.

Det er jo fint hvis det kommer bedre assistanse-systemer, men det betyr ikke noe for aksjen.
Mine I-Pace videoer

Counterpointer

Supervised full self driving har jeg egentlig gjort siden første gang jeg kjørte en kompis sin Datsun Cherry på 1980 tallet, han hadde satt inn ettermontert cruise kontroll i den 😂

Verden går langsomt fremover.

daktari

Mine I-Pace videoer

Counterpointer

(Possibly)Faulty Suprvised Driving

Det er mange muligheter.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 28. mars 2024, klokken 18:38Prøvde å forklare i forrige post at når aksjer er en del av lønna, blir selskapets verdi direkte koblet til arbeidstagers innsats. Det er jo hele poenget med det.
Ja jeg så det. Jeg kommenterte kun din antakelse om at salgsrådgiverne har provisjon. Noe de ikke har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Vet ikke hvorfor du svarer på det som allerede er besvart i #2953.

Forøvrig:

Dette får alle Tesla-ansatte fra dag én:

Every Tesla employee receives comprehensive benefits starting from day one and has the option to be a shareholder.

hELgenen

Sitat fra: Mobileum på fredag 29. mars 2024, klokken 23:50Vet ikke hvorfor du svarer på det som allerede er besvart i #2953.

Forøvrig:

Dette får alle Tesla-ansatte fra dag én:

Every Tesla employee receives comprehensive benefits starting from day one and has the option to be a shareholder.

Noen nærmere detaljer? For alt vi vet kan det jo være snakk om kvikk lunsj til påske og julestrømpe til jul...
Aksjer i et vekst selskap hvor veksten avtar er jo heller ikke gull. Innsatsen til de ansatte trenger ikke bli speilet i aksjekursen..hverken den ene eller andre veien. Iblant handler det om timing,flaks,trender politiske rammebetingelser og hva andre selskaper i samme bransje finner på for å nevne noe..

Musk sin egen oppførsel kan fort slå negativt ut for Tesla også.
Ikke sikkert FSD får så stor verdi når politikere kommer på banen og regulerer det hele grundig..Hvem vet,kanskje alle må følge en felles standard slik at alle må bruke lik eller lignende teknologi? Hadde jeg vært politiker hadde jeg nok definert ett sett med regler og tekniske krav som også forutsatte en viss teknologisk åpenhet mhp godkjente løsninger...så verdien av FSD kan fort falle..

OlaM

En ting jeg har nevnt i diverse internett-debatter siden ca 2016, mot argumenter som sier at navnet "autopilot" får folk til å tro at bilen kan styre seg helt selv, er nemlig det at autopilot som brukt på båt og i fly er et system som må overvåkes kontinuerlig. Så da kan de jo bare droppe hele "...self driving" og gå tilbake til gode gamle autopilot.
'21 3LR

Mobileum

Grovt sagt er autonomi i bil mere komplekst enn Autopilot i fly.

En enkel autopilot på et fly holder vingene i vater i en gitt høyde, og holder nesen pekt i en gitt retning (vil fly inn i andre fly, fjell og master). Et komplekst system vil kompensere for vind, navigere til "waypoints", unngå andre fly, og kan lande flyet.

En autonom bil bør oppdage og håndtere hull i veibanen, barn, veiarbeid, trafikklys, andre kjøretøy, sykler, solens posisjon, våte og snødekte veier, jernbaneoverganger, osv. osv. I tillegg skal den navigere på komplekse ruter (waypoints).

Selve funksjonen på en "Autopilot" er ikke definert, og brukes forskjellige måter på fly, båter, landbruksmaskiner, og biler. Jeg har iallfall ingen innvendinger mot at Tesla kaller det Autopilot. FSD derimot .....

Counterpointer

For å utdype litt så kan vel fly både ta av og lande på automatikk, så analogi til ren cruise kontroll blir vel litt tynn. Piloten blir mer og mer en overvåker og redundans slik jeg forstår det.

Forøvrig er jeg enig i at overvåket autopilot er mer riktig betegnelse enn det villedende FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA