Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 15. desember 2023, klokken 22:34Nio og Xpeng sine nivå 2-systemer har vært en gedigen skuffelse, de holder rett og slett ikke mål på nivå 2 en gang. Hyundai/Kia og Nissan sine er også svake.
Synes dette er typisk for asiatisk elektronikk generelt. De lesser på med masse hardware for å kunne skryte av funksjonalitet og så er software alt for dårlig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Motsatt av Tesla. Fjerner mere og mere hardware. Kanskje for å prøve å skryte hva de kan uten?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

TeslaBjørns test viser uansett at man må ha spyling/rengjøring av sensorer i norsk by-vinter.

Det kommer Ruter til å erfare også.

Strategien i Oslo med "svart asfalt hele året" innebærer helt latterlig mye møkk, og det går ikke mange minuttene før ruta må spyles.

Festlig nok hadde etron classic spyling av lidaren, men den skulle ikke brukes til selvkjøring...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lørdag 16. desember 2023, klokken 11:03Motsatt av Tesla. Fjerner mere og mere hardware. Kanskje for å prøve å skryte hva de kan uten?
Det rette antall sensorer er så mange som nødvendig og så få som mulig. Flere sensorer (både typer og antall) innfører kompleksitet og feilkilder, som du vil ha minst mulig av. Tesla ligger nok litt for langt på motsatt side av Nio og Xpeng igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Antall og type sensorer er ikke et problem lenger i selvkjøringsbransjen.

Software andre steder i kjeden er problemet, prediction (hva gjør de andre) og planning (hva gjør jeg).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Personlig så har jeg svært liten tro på generell FSD i overskuelig horisont.

FSD i definerte områder for visse typer kjøretøy virker mer mulig.

Akkurat nå virker ingen å være noe spesielt bedre enn andre  ::)

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 16. desember 2023, klokken 12:57Antall og type sensorer er ikke et problem lenger i selvkjøringsbransjen.

Software andre steder i kjeden er problemet, prediction (hva gjør de andre) og planning (hva gjør jeg).
Sensorer er selvfølgelig ett problem. De driver kostnader og er en feilkilde (det ser vi jo lett om vinteren i Norge). At det kan håndteres er en annen sak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 16. desember 2023, klokken 13:42Personlig så har jeg svært liten tro på generell FSD i overskuelig horisont.

FSD i definerte områder for visse typer kjøretøy virker mer mulig.

Akkurat nå virker ingen å være noe spesielt bedre enn andre  ::)
Enig i dette. FSD som kan kjøre overalt er mange tiår om ikke mere unna. Kan være så langt unna at vi aldri får det.

Selvkjøring på tilrettelagte veier tror jeg dog er relativt greit oppnåelig. Norge kommer nok til å henge etter grunnet vinterveier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ny versjon, 12.3, folk er begeistret.  Musk hyper opp 12.4 som enda bedre.
Men så...
https://www.youtube.com/watch?v=LbCGAN6Pk_c&t=2049

Da venter vi på 12.4.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 23:13Ny versjon, 12.3, folk er begeistret.  Musk hyper opp 12.4 som enda bedre.
Men så...
https://www.youtube.com/watch?v=LbCGAN6Pk_c&t=2049

Da venter vi på 12.4.

Shit... var bra reagert. "that was not good".... Hadde vært interessant å sett hva som hadde skjedd om han ikke overstyrte. Han bør prøve en gang til...
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

-Shit... var bra reagert. "that was not good".... Hadde vært interessant å sett hva som hadde skjedd om han ikke overstyrte. Han bør prøve en gang til...
Jepp. Han bør prøve en gang til!


Bra reagert :+1:  Slik brukte jeg AP i begynnelsen. Opp i mot grensene 8)

Vi som har hatt AP i over 5år, tror jeg har en egen symbiose med maskinen og SW. Vi har garantert opplevd ting Tesla hadde vært flaue over.. ;) Vi er på vakt.

Tesla burde få ut fingen, og latt oss drevne "APèr" få en bit av beta.
Synes FSDbeta er flink, og hadde ikke brukt beta, i like mange vågale situasjoner. Lover ::)

Kanskje Tesla kunne betalt oss på heltid, med en god lønn :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Løp og kjøp!
https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1770240251623358605

SitatWhole Mars Catalog
@WholeMarsBlog

If you can afford it, please buy FSD or subscribe to support the team.

We need to show Wall Street that people want this and believe in it.

When it gets to the point that attention is no longer required, today's prices will look cheap.

Convince your friends & family too.

1:05 a.m. · 20. mar. 2024
·
132k
 visninger
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

En nøytral og god kilde 😂


Sånt som dette får meg til å lure på om det faktisk «brenner på dass» i reell forstand ikke bare Elon som surrer med sine særprosjekter.

daktari

Det slo meg også. Over natten dukket det opp haugevis av FSD-positive poster på reddit. Mistenker boter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Skal i alle fall mer til for å overtale meg. Etter ha ha kjørt Tesla (uten FSD, men med EAP) siden 2017, så er jeg  om mulig enda mer skeptisk til nytteverdi av FSD nå enn for 6-7 år siden. Om det blir kjøp av ny Tesla, så er det nok nesten 100% sikkert at det blir med KUN standard AP siden det er standardutstyr. Tror faktisk ikke jeg hadde betalt for FSD om det var snakk om bare noen få tusenlapper i tillegg til standard AP heller. Prisen som FSD koster i dag er jo latterlig, og da mener jeg ikke latterlig lav.

Om, og det er jeg veldig usikker på at blir reelt, FSD noen gang blir brukbart som et ferdig produkt med lv4 eller  lv 5 selvkjøring skal jeg heller vurdere å kjøpe en Tesla med FSD da. Jeg tror det uansett ligger mange år fram i tid, og jeg vil tippe at det uansett ikke blir mulig med dagens HW.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA