Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: THE på fredag 22. mars 2024, klokken 08:04Skal i alle fall mer til for å overtale meg. Etter ha ha kjørt Tesla (uten FSD, men med EAP) siden 2017, så er jeg  om mulig enda mer skeptisk til nytteverdi av FSD nå enn for 6-7 år siden. Om det blir kjøp av ny Tesla, så er det nok nesten 100% sikkert at det blir med KUN standard AP siden det er standardutstyr. Tror faktisk ikke jeg hadde betalt for FSD om det var snakk om bare noen få tusenlapper i tillegg til standard AP heller. Prisen som FSD koster i dag er jo latterlig, og da mener jeg ikke latterlig lav.

Om, og det er jeg veldig usikker på at blir reelt, FSD noen gang blir brukbart som et ferdig produkt med lv4 eller  lv 5 selvkjøring skal jeg heller vurdere å kjøpe en Tesla med FSD da. Jeg tror det uansett ligger mange år fram i tid, og jeg vil tippe at det uansett ikke blir mulig med dagens HW.

FSD (HW3/4) blir neppe noe mer enn et knallbra L2-system, og sanns. L3 på oversiktlige strekninger der systemet har bevist sikker kjøring over lengre tid.

Jeg har blitt fullstendig avhengig av hva (E)AP tilbyr i mitt bruksmønster, og tar gjerne mer, mye mer L2-kapasitet. Jf. FSDB 12.3-videoene som florerer, med lyriske eiere (vi holder fanboien WMC og et par andre utenfor, åpenbart vested interests). Og det er nok her verdien av FSDB ligger, ikke som Robotaxi...

Absolutt ingen grunn til å kjøpe FSD nytt, da kapasiteten ligger der latent, og kan aktiveres dersom (nytte)verdien faktisk skulle dukke opp. Hva som faktisk gjøres tilgjengelig, jf. ny lovgivning, gjenstår å se. Og først da er man bedre posisjonert til å måle pris opp mot faktisk produkt, selv om produktet utvikler seg videre. Samme gjelder EAP, som gir veldig lite i tillegg til AP.

Mye tyder på at vi er ved et lite vannskille inneværende år, hvor vi sanns. ser enkelte FSDB-funksjoner gjøres tilgjengelig her oppe. Norge prioritert marked for videre utrulling. Mulig prisen øker i takt med kapasiteten, men det har jeg liten tro på skjer med de nærmeste iterasjonene. 75K bør gi en hel del.
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 26. mars 2024, klokken 07:59Jeg har blitt fullstendig avhengig av hva (E)AP tilbyr i mitt bruksmønster, og tar gjerne mer, mye mer L2-kapasitet. Jf. FSDB 12.3-videoene som florerer, med lyriske eiere (vi holder fanboien WMC og et par andre utenfor, åpenbart vested interests). Og det er nok her verdien av FSDB ligger, ikke som Robotaxi...

Hadde de fikset alle former for fantombremsing og fikset fartstilpasning i svinger 100% så hadde det løst det viktigste for min del.

Når det er sagt så har fantombremsing med møtende biler så godt som blitt borte de siste månedene.

Selv om FSD videoer av bykjøring er interessant å se på så er det det minst interessante for min del, siden det er en veldig liten del av kjøringen vår. Og med fortauskantene vi har i Norge er det lenge til at jeg vil la en autonom bil ta over.

Nei, håndter landevei og motorvei strøkent, så kan jeg ta resten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er full push på FSD nå. Slippes til ALLE i USA for en mnd prøving. Det blir litt av en test.

https://www.facebook.com/share/7DJMYThB7i4zKVbn/?mibextid=WC7FNe

Lucaria

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 26. mars 2024, klokken 08:52Det er full push på FSD nå. Slippes til ALLE i USA for en mnd prøving. Det blir litt av en test.

Jøss, det blir litt av en test. Det er faktisk litt sjokkerende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:19
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 26. mars 2024, klokken 08:52Det er full push på FSD nå. Slippes til ALLE i USA for en mnd prøving. Det blir litt av en test.

Jøss, det blir litt av en test. Det er faktisk litt sjokkerende.

Kjære vene. Sier enten litt om Teslas tiltro til 12.3.1 eller risikovilligheten. Eller begge deler.

Popcorntime, bare å tune seg inn på youtube...

Dette vil sannsynligvis også gi svært mye ekstra opplæringsdata til Tesla, for å videreutvikle systemet.
TMYP HW4 / TM3P Atom

kodax

Alle kan vel allerede prøve FSD gratis i tre måneder. Forskjellen her er vel at det nå "tvangs-aktiveres" for én måned, samt at det blir gitt en slags "opplæring" av en Tesla-ansatt.
- Det vil gi mer opplæringsdata
- Det vil sannsynligvis gi mer salg
- Det vil potensielt føre til flere ulykker dersom folk ikke får god nok forståelse av begrensningene
- Kanskje gjør Tesla dette også av juridiske grunner, kanskje det er noe i loven i USA som gjør at Tesla lettere kan fraskrive seg ansvar hvis det skjer en ulykke og det er gitt "opplæring" i forkant
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CorsoDante

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. mars 2024, klokken 16:38Alle kan vel allerede prøve FSD gratis i tre måneder.

Nei?

Kan hende du tenker på denne; https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/167oong/fsd_3month_trial_promotion_extended/?rdt=38060

... som ble avsluttet; https://www.benzinga.com/news/23/11/35993944/no-more-free-fsd-for-tesla-owners-looking-to-buy-new-model-y-3-but-heres-what-they-get-instead

Gjaldt nykjøp med referral. Åpenbart en vesentlig forskjell på antallet som får FSDB tilgjengelig denne gangen.

Spent på om frislippet gjør noe med ulykkesfrekvensen.
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Jeg tror ikke ulykkesfrekvensen vil øke særlig mye. Virker som FSD hittil har vært så ustabil at sjåførene har passet ganske mye på. Folk har stort sett et overlevelsesinstinkt. I motsetning til AP på motorveien hvor folk legger seg til å sove etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Hmm. Tror ikke alle som henter ut en ny Tesla er annengangs-kjøpere. Det mye å sette seg inn i før man lærer en Tesla-biler å kjenne, så en liten tur med en representant som skal skryte av FSD for en Tesla-fersking høres ikke bra ut. Selvsagt imponerende for de som opplever FSD for første gang uten å ha noe bakgrunnskunnskap om plusser og minuser. Attpåtil med en Tesla-representant som garantert vet hvor hen skal kjøre for å ikke komme opp i blamerende situasjoner. Dette er igjen et salgsstunt fra EMs side som jeg synes å være lite gjennomtenkt. Det er etterhvert blitt ganske mange av dem, og felles er at de alltid varer en kort stund, og særlig i forbindelse med kvartalsslutt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på torsdag 28. mars 2024, klokken 09:54Hmm. Tror ikke alle som henter ut en ny Tesla er annengangs-kjøpere. Det mye å sette seg inn i før man lærer en Tesla-biler å kjenne, så en liten tur med en representant som skal skryte av FSD for en Tesla-fersking høres ikke bra ut. Selvsagt imponerende for de som opplever FSD for første gang uten å ha noe bakgrunnskunnskap om plusser og minuser. Attpåtil med en Tesla-representant som garantert vet hvor hen skal kjøre for å ikke komme opp i blamerende situasjoner. Dette er igjen et salgsstunt fra EMs side som jeg synes å være lite gjennomtenkt. Det er etterhvert blitt ganske mange av dem, og felles er at de alltid varer en kort stund, og særlig i forbindelse med kvartalsslutt.
Dette tror jeg du har veldig rett i. Har prøvekjørt alle nye Tesla modeller siden 2013 og har spurt og gravd den som har vært med fra Tesla opp gjennom årene. Det er utrolig mye de ikke vet og feilinformasjon som gis. Antagelig med de beste intensjoner. De er først og fremst selgere og har vel provisjon også, så det er veldig forståelig.

Jeg er veldig spent på om det vil komme noe relevant info om en slik kampanje. Sannsynligvis blir det polarisert ved at fansen hyper og kritikerne gjør akkurat det.

Mobileum

SitatDe er først og fremst selgere og har vel provisjon også, så det er veldig forståelig.

Teslas "selgere" har ikke provisjon. Mener deres tittel er "Customer Sales Advisor".

Da jeg impulskjøpte en Tesla på en ambulerende salgsutstilling fikk jeg "låne" en PC for å bestille med beskjed om å spørre hvis det var noe jeg lurte på 😀.

ps. Det eneste rådet jeg fikk var å kjøpe FSD fordi dette kom til Norge til nyttår (2018/2019)....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på torsdag 28. mars 2024, klokken 13:13
SitatDe er først og fremst selgere og har vel provisjon også, så det er veldig forståelig.

Teslas "selgere" har ikke provisjon. Mener deres tittel er "Customer Sales Advisor".

Da jeg impulskjøpte en Tesla på en ambulerende salgsutstilling fikk jeg "låne" en PC for å bestille med beskjed om å spørre hvis det var noe jeg lurte på 😀.

ps. Det eneste rådet jeg fikk var å kjøpe FSD fordi dette kom til Norge til nyttår (2018/2019)....
Kjenner ikke betingelsene i detalj, men de får aksjer som del av godtgjørelse. Dette vil også være incentiv for salg.

Poenget blir det samme, det er ikke verdens beste infokanal for god opplæring i FSD beta sitt intrikate bruksmønster og varierende behov for oppfølging.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA