FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Tror ikke Tesla lenger har noe behov for å ha EM som CEO, og tror også det har vært en stund siden behovet var der. Nå gjør han mere skade enn gavn. Twitter, verdifallet av Tesla-aksjene, FSD-fiaskoen, EMs polisering, mulige utfordringer i Kina, etc. kan faktisk skape den "perfekte storm".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på torsdag 15. desember 2022, klokken 08:55
Sitat fra: overskyet på torsdag 15. desember 2022, klokken 00:11
Til og med fanboysa sier dette suger:

Tesla Full Self-Driving data looks awful: We challenge Elon Musk to prove otherwise

The little data that is coming out of Tesla's Full Self-Driving Beta looks awful, and that's putting it mildly.
We challenge Elon Musk to prove otherwise by releasing disengagement and driver intervention data.

Based on this again limited set of data, Tesla FSD Beta can only drive a few miles between disengagement, while other self-driving programs, like Waymo and Cruise, are reporting tens of thousands of miles between disengagement on average.

These results are disappointing, as they point to very little to no progress in the FSD Beta program over the last year

https://electrek.co/2022/12/14/tesla-full-self-driving-data-awful-challenge-elon-musk-prove-otherwise/
Hvem sikter du til? Fred gikk jo ut av kategorien Fanboi for lenge siden. Du mener kanskje Taylor og diverse Tweets om at den siste versjonen er crap?
Fanboy er en ekstremt negativ kategori i mitt hode. Der bør ingen være. Lambert er definitivt positiv til Tesla, men bare når det er mulig å være. Til hans store kreditt er han også kritisk når det er behov for det.

Jeg har hørt alle podcastene de siste årene, og lest mange artikler. Han ser alltid det positive selv ved Elons villeste uttalelser, så å kalle han kritiker som overskrift er mildt sagt feil. Et godt eksempel er jo at Elon blokkerer Lambert på Twitter, men har ved flere anledninger (også nylig) linket til artikler av Lambert.

Otkristo

Sitat fra: daktari på lørdag 19. november 2022, klokken 11:05
Sitat fra: emurof på fredag 18. november 2022, klokken 21:35
Sitat fra: daktari på onsdag 16. november 2022, klokken 16:27Utfordringen for Tesla på FSD er sensor-strategien. De trenger noen store gjennombrudd på computer vision. Samle data er ikke nok. Man er ikke på det nivået av presis CV som behøves. (sensitivitet/recall, spesifisitet og presicion)

Dette tenker jeg nok AI-ekspertene hos Tesla har bedre kunnskap om enn noen av oss her. Her stoler jeg på Andrej Karpathy!

SitatDet er derfor de med Lidar leder - lidar gjengkjenner objekter med måling av avstand og fart, selv om de ikke forstår hva objektet er. CV (Tesla sin strategi) MÅ kunne forstå hva grensene til objektet er, før de kan starte å beregne avstand, fart og generell oppførsel til objektet. Da må man ha 99,9999% recall og presisjon osv, og der er man bare ikke enda.

De med Lidar leder jo ikke. De viser seg at det ikke skalerer, og ting som regn eller tåke skaper store problemer.
"Ikke skalerer" er beviselig feil!

Cruise har nå på et år åpnet "hele" San Francisco og også åpnet 24/7 aktivitet for ansatte.
https://cleantechnica.com/2022/11/01/cruise-expands-robotaxi-service-in-san-francisco-massively/
Lidar og flere sensorer er løsningen, hilsen Cruise.
Tenker det er fornuftig at Tesla holder seg til L2+ en stund til.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. desember 2022, klokken 16:54
Fanboy er en ekstremt negativ kategori i mitt hode. Der bør ingen være. Lambert er definitivt positiv til Tesla, men bare når det er mulig å være. Til hans store kreditt er han også kritisk når det er behov for det.

Jeg har hørt alle podcastene de siste årene, og lest mange artikler. Han ser alltid det positive selv ved Elons villeste uttalelser, så å kalle han kritiker som overskrift er mildt sagt feil. Et godt eksempel er jo at Elon blokkerer Lambert på Twitter, men har ved flere anledninger (også nylig) linket til artikler av Lambert.
Enig, men for meg er en kritiker gjerne kritisk i både positiv og negativ retning. Ref musikk- kunst- ol. En kritiker skal etter min mening forholde seg noenlunde nøytralt til et tema.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 12:08

Enig, men for meg er en kritiker gjerne kritisk i både positiv og negativ retning. Ref musikk- kunst- ol. En kritiker skal etter min mening forholde seg noenlunde nøytralt til et tema.
Er det ikke akkurat slik @daktari omtaler Lambert da?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. desember 2022, klokken 12:48

Kanskje, men ikke relevant da min kommentar var @overskyet sitt innlegg der han kategoriserte Lambert som fanboi. Noe jeg mener at han absolutt ikke er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

overskyet

Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 14:00
Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. desember 2022, klokken 12:48

Kanskje, men ikke relevant da min kommentar var @overskyet sitt innlegg der han kategoriserte Lambert som fanboi. Noe jeg mener at han absolutt ikke er.

Det er mange nyanser mellom fanboi og kritiker. Kanskje ikke fanboi da, men nesegrus beundrer.

Motorwatt

Her er et utdrag fra en av Electreks siste artikkler. Synes at selv "nesegrus beundrer" blir feil når det gjelder Lambert. Tesla er et amerikansk under, og det er naturlig at Electrek som de fleste amerikanske medier er begeistret for de som klarer å oppfylle "den amerikanske drømmen". Spesielt når han er nærmere begivenhetene rundt EV enn de aller fleste andre.

It has gone so far now that every day I see a new Musk superfan suggesting that Tesla's board should consider a new CEO. I am talking about people you couldn't imagine saying anything like that just a few months ago.

I am having a hard time seeing how Musk turns things around here. I know people will get tired of the whole Twitter situation soon enough and things should die down, but the loss of credibility he has suffered so far is going to last a while.

I don't think it will outweigh the tremendous impact he had on the electric revolution, clean energy, and space exploration, but his handling of the situation will be a stain on his record that will last a long time in my opinion.
Tesla S75D - 09/2018

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på søndag 18. desember 2022, klokken 20:24
Her er et utdrag fra en av Electreks siste artikkler. Synes at selv "nesegrus beundrer" blir feil når det gjelder Lambert. Tesla er et amerikansk under, og det er naturlig at Electrek som de fleste amerikanske medier er begeistret for de som klarer å oppfylle "den amerikanske drømmen". Spesielt når han er nærmere begivenhetene rundt EV enn de aller fleste andre.

It has gone so far now that every day I see a new Musk superfan suggesting that Tesla's board should consider a new CEO. I am talking about people you couldn't imagine saying anything like that just a few months ago.

I am having a hard time seeing how Musk turns things around here. I know people will get tired of the whole Twitter situation soon enough and things should die down, but the loss of credibility he has suffered so far is going to last a while.

I don't think it will outweigh the tremendous impact he had on the electric revolution, clean energy, and space exploration, but his handling of the situation will be a stain on his record that will last a long time in my opinion.

Selv i kirken er det folk som tviler. Det er derfor man har utrykk som "sterk i troen" osv. Alle menigheter har noen som tviler av og til, men det betyr ikke at de blir ateister av den grunn.

Motorwatt

Få menigheter som anbefaler å bytte ut "sjefen"....
Tesla S75D - 09/2018

kodax

På tide vi får én verdensreligion der gudsministeren velges for noen et begrenset antall år!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Jeg har alltid hatt trua på fsd og er like glad hver gang jeg kjører fsd, men har tenkt at det er «elontime» som gjelder og at ttt ting tar tid som gjelder.

Men nå leste jeg nettopp dette på Reddit og ble bekymret. Er det bare tull eller har California nektet å kalle det fsd? Er denne underskrift kampanjen som nå kom på Tesla Reddit forumet bare tull?

https://www.change.org/p/rename-tesla-s-fsd-to-not-fsd

Kopi under med Google norsk:

California har vedtatt en lov som forbyr Tesla å kalle deres autonome kjøreprogramvare Full Self Driving (FSD).
Bli med oss ​​og begjær Tesla om å gi nytt navn til FSD til Not-FSD, et desidert mer imøtekommende, om enn ikke like nøyaktig navn på produktet.

overskyet

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. desember 2022, klokken 14:21
Jeg har alltid hatt trua på fsd og er like glad hver gang jeg kjører fsd, men har tenkt at det er «elontime» som gjelder og at ttt ting tar tid som gjelder.

Men nå leste jeg nettopp dette på Reddit og ble bekymret. Er det bare tull eller har California nektet å kalle det fsd? Er denne underskrift kampanjen som nå kom på Tesla Reddit forumet bare tull?

https://www.change.org/p/rename-tesla-s-fsd-to-not-fsd

Kopi under med Google norsk:

California har vedtatt en lov som forbyr Tesla å kalle deres autonome kjøreprogramvare Full Self Driving (FSD).
Bli med oss ​​og begjær Tesla om å gi nytt navn til FSD til Not-FSD, et desidert mer imøtekommende, om enn ikke like nøyaktig navn på produktet.

Mener du man bør kalle det FSD, når det åpenbart ikke er FSD? Å selge FSD uten å levere FSD (og det i flere år, til tross for at de hele tiden har sagt "kommer i år") er jo svindel?

Eller mener du det er greit å selge "jetfly" og så levere propellfly? Hva annet er greit? Selge "elbil" og levere bensinbil?

Motorwatt

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. desember 2022, klokken 14:21

Det du har kjørt, hvis du har FSD, er den europeiske versjonen som består i at den stopper på rødt og grønt trafikklys, og for stoppskilt. Personlig skal det mere til å glede meg...
Tesla S75D - 09/2018

emurof

Sitat fra: Mobileum på fredag 02. desember 2022, klokken 19:55
SitatDe selger det som fremtidig FSD.

Det gjorde de ikke fram til mars 2019.

Jo, jeg er rimelig sikker på at FSD-teksten på salgssiden alltid har vært tydelig på at det er snakk om noe fremtidig.

Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:41Mener å ha lest at Tesla Vision må ha informasjon fra alle kameraene for å virke. Stemmer det?

Godt mulig. Jeg har ikke opplevd at Tesla Vision har kuttet ut når det har samlet seg snø/is på fronten, i motsetning til da den brukte radar. Og jeg får aktivert Autopilot selv om jeg f.eks. får feilmelding om kamera på dørstolpe eller kameraet bak er dekket til av snø som er virvlet opp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA