Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. desember 2022, klokken 12:47
Sitat fra: automat på søndag 11. desember 2022, klokken 12:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 11. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 11:14
Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.

Fra nyttår så vil jo en del av pengene folk betaler for bilen være momsbelagt - så sånn sett må nok folk som kjøper FSD i praksis også betale noen kroner til staten for dette.......Og dersom dette er en svindel så vil jo staten i praksis bli dratt inn i dette også ved at de krever moms på en vare som kunden ikke har fått....Det ligger jo ann til at noen kunder kanskje vil kunne prøve å søke refusjon av moms dersom varen ikke leveres..eller som det står i loven "ikke levert etter avtale"....
Vet du om andre tifeller der folk har fått momsrefusjon etter å ha kjøpt ubrukelige varer? Hvis ikke, så kan du godt holde slike useriøse innlegg unna.

Ja,for de som har betalt moms på ikke levert vare så er det jo slik at man kan få refusjon ifølge loven.  Spørsmålet her er jo om FSD anses som levert eller ikke levert og om dette inngår i MVA grunnlaget som kunden betaler MVA for.
Useriøst innlegg.
Dette er det du kjøper og som du får levert. Ikke noe mer eller mindre.


Motorwatt

Slik var det før mars 2019:

Full Self Driving
Dette dobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, og muliggjør full selvkjøring under nesten alle omstendigheter, med det vi tror vil være en sannsynlighet for sikkerhet som er minst dobbelt så god som en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å kunne gjennomføre korte og lange turer uten at det kreves handling fra personen i førersetet. For superladere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du ikke engang å koble til kjøretøyet. Alt du trenger å gjøre er å gå inn og fortelle bilen din hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og ta deg dit som antatt reisemål eller bare hjem hvis ingenting står i kalenderen. Teslaen din vil finne ut den optimale ruten, navigere i urbane gater (selv uten kjørefeltmerking), administrere komplekse veikryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer destinasjonen, går du ganske enkelt ut ved inngangen og bilen din vil gå inn i parksøkemodus, søke automatisk etter et sted og parkere seg selv. Et trykk på telefonen din kaller den tilbake til deg.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 14:02
Slik var det før mars 2019:

Full Self Driving
Dette dobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, og muliggjør full selvkjøring under nesten alle omstendigheter, med det vi tror vil være en sannsynlighet for sikkerhet som er minst dobbelt så god som en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å kunne gjennomføre korte og lange turer uten at det kreves handling fra personen i førersetet. For superladere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du ikke engang å koble til kjøretøyet. Alt du trenger å gjøre er å gå inn og fortelle bilen din hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og ta deg dit som antatt reisemål eller bare hjem hvis ingenting står i kalenderen. Teslaen din vil finne ut den optimale ruten, navigere i urbane gater (selv uten kjørefeltmerking), administrere komplekse veikryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer destinasjonen, går du ganske enkelt ut ved inngangen og bilen din vil gå inn i parksøkemodus, søke automatisk etter et sted og parkere seg selv. Et trykk på telefonen din kaller den tilbake til deg.

Ja, dette vet vi. Hvor mange ganger skal vi repetere forskjellen mellom før og etter 2019?? Hva ønsker du å oppnå med sånne useriøse innlegg? Tror du det skjer noe? Nei.
Det jeg svarte på var i forhold til innføring av mva fra nyttår som Helgenen var så opptatt av.

Handyman

Sitat fra: daktari på lørdag 10. desember 2022, klokken 17:28
Sitat fra: Handyman på fredag 09. desember 2022, klokken 10:56
Sitat fra: daktari på torsdag 08. desember 2022, klokken 23:26
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:16
Sitat fra: daktari på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:14
Synes også det er bra at Electrek, selv om de er fans, er klare på at det ikke har stemt at bilene har "hatt all hw nødvendig for fsd".

Hehe, blander Electrek med Teslarati? Tror det er ganske lenge siden Fred var "blodfan" i alle fall... Han virker litt bitter etter å ikke å fått sine multiple Roadstere  :laugh:
Dette er jo nettopp paradokset; at det i enkelte kretser er det ikke lov å være pro Tesla men samtidig komme med kritikk. Man må være for ALT Tesla/Musk til enhver tid sier, negativitet ter ikke akseptabelt. Alt eller ingenting, Pyonyang-prinsippet?
Å hevde at Electrek ikke er fans blir litt rart.
Sier du dette bare for å få oppmerksomhet, eller vil du bare provosere frem reaksjoner? Jeg tror svært få her tror at du mener det du skriver.
Det er dødsseriøst. Jeg er ikke alene om å mene dette. Et bedre debattklima hadde vært å foretrekke.
Hvis du ønsker et bedre debattklima, så kan du jo rydde i eget hus først. Ofte argumenterer du tendensiøst, flytter fokus og setter ting på spissen med bombastiske påstander, som om du bevist ønsker å provosere i debattene.
Personer som er uenig med deg, er ikke nødvendigvis en fanboi av den grunn. Husk, det er nyanser i det meste og ting er nesten aldri sort/hvitt (selv om man selv kanskje ser det slik).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Otkristo på søndag 11. desember 2022, klokken 14:11
Ja, dette vet vi. Hvor mange ganger skal vi repetere forskjellen mellom før og etter 2019?? Hva ønsker du å oppnå med sånne useriøse innlegg? Tror du det skjer noe? Nei.
Det jeg svarte på var i forhold til innføring av mva fra nyttår som Helgenen var så opptatt av.

Hvorfor blåser du deg opp? Jeg vet faktisk ikke hva du vet, og heller ikke hva alle andre vet. Vet du?Hvem er forresten "vi"?

Jeg har ikke svart verken deg eller Helgenen, og refererer ikke til noen av dere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. desember 2022, klokken 12:47
Sitat fra: automat på søndag 11. desember 2022, klokken 12:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 11. desember 2022, klokken 11:41
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 11:14
Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.

Fra nyttår så vil jo en del av pengene folk betaler for bilen være momsbelagt - så sånn sett må nok folk som kjøper FSD i praksis også betale noen kroner til staten for dette.......Og dersom dette er en svindel så vil jo staten i praksis bli dratt inn i dette også ved at de krever moms på en vare som kunden ikke har fått....Det ligger jo ann til at noen kunder kanskje vil kunne prøve å søke refusjon av moms dersom varen ikke leveres..eller som det står i loven "ikke levert etter avtale"....
Vet du om andre tifeller der folk har fått momsrefusjon etter å ha kjøpt ubrukelige varer? Hvis ikke, så kan du godt holde slike useriøse innlegg unna.

Ja,for de som har betalt moms på ikke levert vare så er det jo slik at man kan få refusjon ifølge loven.  Spørsmålet her er jo om FSD anses som levert eller ikke levert og om dette inngår i MVA grunnlaget som kunden betaler MVA for.
Kan man? Kan du uttdype dette? Situasjoner der man har importert varen selv er ikke relevant i sammenhengen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 14:49
Sitat fra: Otkristo på søndag 11. desember 2022, klokken 14:11
Ja, dette vet vi. Hvor mange ganger skal vi repetere forskjellen mellom før og etter 2019?? Hva ønsker du å oppnå med sånne useriøse innlegg? Tror du det skjer noe? Nei.
Det jeg svarte på var i forhold til innføring av mva fra nyttår som Helgenen var så opptatt av.

Hvorfor blåser du deg opp? Jeg vet faktisk ikke hva du vet, og heller ikke hva alle andre vet. Vet du?Hvem er forresten "vi"?

Jeg har ikke svart verken deg eller Helgenen, og refererer ikke til noen av dere.
For de som følger med i denne tråden er «vi». Denne tråden har mistet sin verdi for lenge siden. Skal vi gjenta de samme  argumentene annenhver måned?
Så hva var hensikten med innlegget ditt ? Kan ikke se det var noe nytt ifht ditt tidligere innlegg?

Motorwatt

Sitat fra: Otkristo på søndag 11. desember 2022, klokken 16:48
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 14:49
Sitat fra: Otkristo på søndag 11. desember 2022, klokken 14:11
Ja, dette vet vi. Hvor mange ganger skal vi repetere forskjellen mellom før og etter 2019?? Hva ønsker du å oppnå med sånne useriøse innlegg? Tror du det skjer noe? Nei.
Det jeg svarte på var i forhold til innføring av mva fra nyttår som Helgenen var så opptatt av.

Hvorfor blåser du deg opp? Jeg vet faktisk ikke hva du vet, og heller ikke hva alle andre vet. Vet du?Hvem er forresten "vi"?

Jeg har ikke svart verken deg eller Helgenen, og refererer ikke til noen av dere.
For de som følger med i denne tråden er «vi». Denne tråden har mistet sin verdi for lenge siden. Skal vi gjenta de samme  argumentene annenhver måned?
Så hva var hensikten med innlegget ditt ? Kan ikke se det var noe nytt ifht ditt tidligere innlegg?


Jeg har min fulle rett til både å skrive, og å gjenta det som er skrevet tidligere. Selv om det kan være tungt å svelge for noen. Denne trådens tittel, trådens innhold, og det som nå fremkommer i media, viser berettigelsen til å fokusere på temaet. Til tross for Teslas bestrebelser på å holde saken utenfor media blir den nå blottlagt fullstendig.

Så med mindre du har overtatt Adminstrators rolle, så må du nok bare akseptere at sånt som dette blir skrevet og gjentatt. "Vi" ser nok langt ifra slutten på denne "fiaskoen" selv om det sårer noen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 17:43
Sitat fra: Otkristo på søndag 11. desember 2022, klokken 16:48
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 14:49
Sitat fra: Otkristo på søndag 11. desember 2022, klokken 14:11
Ja, dette vet vi. Hvor mange ganger skal vi repetere forskjellen mellom før og etter 2019?? Hva ønsker du å oppnå med sånne useriøse innlegg? Tror du det skjer noe? Nei.
Det jeg svarte på var i forhold til innføring av mva fra nyttår som Helgenen var så opptatt av.

Hvorfor blåser du deg opp? Jeg vet faktisk ikke hva du vet, og heller ikke hva alle andre vet. Vet du?Hvem er forresten "vi"?

Jeg har ikke svart verken deg eller Helgenen, og refererer ikke til noen av dere.
For de som følger med i denne tråden er «vi». Denne tråden har mistet sin verdi for lenge siden. Skal vi gjenta de samme  argumentene annenhver måned?
Så hva var hensikten med innlegget ditt ? Kan ikke se det var noe nytt ifht ditt tidligere innlegg?


Jeg har min fulle rett til både å skrive, og å gjenta det som er skrevet tidligere. Selv om det kan være tungt å svelge for noen. Denne trådens tittel, trådens innhold, og det som nå fremkommer i media, viser berettigelsen til å fokusere på temaet. Til tross for Teslas bestrebelser på å holde saken utenfor media blir den nå blottlagt fullstendig.

Så med mindre du har overtatt Adminstrators rolle, så må du nok bare akseptere at sånt som dette blir skrevet og gjentatt. "Vi" ser nok langt ifra slutten på denne "fiaskoen" selv om det sårer noen.
«Vi» skjønner hvorfor dette temaet sårer noen

Motorwatt

#2064
Ja, jeg kan godt være såret, men ikke av samme grunn som deg. Jeg fordi jeg kjøpte og betalte for FSD for 4 1/2 år siden uten å ha fått det jeg betalte for. Du blir såret fordi noen skriver noe negativt om Tesla. Stor forskjell på det.

Jeg gjentar dette her fordi jeg ikke er sikker på om du har fått det med deg:

Teslas advokater sier at den selvkjørende teknologien kan være en ' fiasko ' — men ikke svindel
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Svindelen med FSD sårer ikke meg. Tesla måtte betale meg tilbake.

Hvorfor noen føler et behov for å forsvare Tesla og Musk for FSD er over min fatteevne.

Siden handlemåten til Tesla og Musk ikke kan støttes med seriøse argumenter faller forsvarerne raskt over til personangrep. Det hadde vært klokere å akseptere Tesla og Musks fiasko teknisk og omdømmemessig. Kom gjerne med forsøk på en forklaring, men det vil igjen og igjen lett skytes ned. Så blir det personangrep istedet.

Jeg trenger ikke forklare meg, det er ikke jeg som har solgt noe som ikke eksisterer i 6 år på rad!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 18:55
Ja, jeg kan godt være såret, men ikke av samme grunn som deg. Jeg fordi jeg kjøpte og betalte for FSD for 4 1/2 år siden uten å ha fått det jeg betalte for. Du blir såret fordi noen skriver noe negativt om Tesla. Stor forskjell på det.

Jeg gjentar dette her fordi jeg ikke er sikker på om du har fått det med deg:

Teslas advokater sier at den selvkjørende teknologien kan være en ' fiasko ' — men ikke svindel
Du er tydeligvis såret som vi ser, men jeg har ingen grunn til å være såret siden jeg leste hele teksten om alle forutsetningene/avhengighetene den gang i 2017. Du har fått det du kjøpte.
Jeg registrerer at du i ditt utklipp bevisst valgte å ikke vise disse  "advarslene" fra 2017:
Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon. Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse.
Hvorfor skal jeg bry meg om hva Tesla sine advokater mener og ikke mener.



Motorwatt

Dette gidder jeg ikke lenger. Du virker å ta standpunkt uten i det hele tatt ha begreper. Her er mitt svar til deg om dette, og det siste:

"Tesla trenger ingen føderal godkjenning for å distribuere et automatisert kjøresystem i sine nåværende kjøretøy," sa Bryant Walker Smith, en jusprofessor som spesialiserer seg på autonome kjøretøy ved University of South Carolina. "Tesla ville trenge statlig godkjenning i California og et lite antall andre stater, men de har ikke søkt om den godkjenningen. Tesla ville trenge godkjenning i Europa, men den har ikke søkt den godkjenningen.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Otkristo (Tesla): Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.

Jeg var i samme situasjon som Motorwatt. Vi forstod sikkert begge to den teksten. Men samtidig pushet Elon Musk, som CEO, at alt gikk på skinner...produktet var ferdig...kun finpuss igjen...en millimeter igjen...beklager et nano-sekund..

Musk har satt nye grenser og forventninger til rollen som CEO, på samme måte som Trump har til presidentembetet.
(Musk fortjener honør for elbil-utviklingen og Trump for at han ikke startet en krig.)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Otkristo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 19:52
Dette gidder jeg ikke lenger. Du virker å ta standpunkt uten i det hele tatt ha begreper. Her er mitt svar til deg om dette, og det siste:

"Tesla trenger ingen føderal godkjenning for å distribuere et automatisert kjøresystem i sine nåværende kjøretøy," sa Bryant Walker Smith, en jusprofessor som spesialiserer seg på autonome kjøretøy ved University of South Carolina. "Tesla ville trenge statlig godkjenning i California og et lite antall andre stater, men de har ikke søkt om den godkjenningen. Tesla ville trenge godkjenning i Europa, men den har ikke søkt den godkjenningen.
Standpunkt om begreper? Jeg viser deg hele teksten som beskriver det du kjøpte.
Du kjøpte bil i Norge, og ikke i USA.
For Europa så gjelder UNECE sine reguleringer. Disse er så regide at til og med dagens basis Autopilot (L2)  er sterkt begrenset. Du kan glemme FSD Beta de neste årene.







© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA