FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. september 2022, klokken 23:23
Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:36
Model Y uten radar fikk høyeste score av noen bil, noen gang. Dette kommer i tillegg til toppscore fra IIHS. Det ser styggere og styggere ut for de som påstår at radar er et must.
«Special software for test situations»

https://electrek.co/2022/09/13/tesla-special-code-crash-testing-in-cars-raising-red-flags/?fbclid=IwAR1woMCDI4GVFBgmcP8TFAXHIIjf1ILJ4P83xPlUblOr1Ta9ram-Z_SHF4g

Minner litt om dieselgate. De hadde også spesial test sw.......

Edit: skrivefeil

Nei, dette viste seg å være tøys. Det er ikke noen spesiell programvare som gjør noe annerledes enn bilene som er i produksjon. Rob Maurer gikk blant annet gjennom dette i en av episodene sine.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:27
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 13. september 2022, klokken 23:23
Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:36
Model Y uten radar fikk høyeste score av noen bil, noen gang. Dette kommer i tillegg til toppscore fra IIHS. Det ser styggere og styggere ut for de som påstår at radar er et must.
«Special software for test situations»

https://electrek.co/2022/09/13/tesla-special-code-crash-testing-in-cars-raising-red-flags/?fbclid=IwAR1woMCDI4GVFBgmcP8TFAXHIIjf1ILJ4P83xPlUblOr1Ta9ram-Z_SHF4g

Minner litt om dieselgate. De hadde også spesial test sw.......

Edit: skrivefeil

Nei, dette viste seg å være tøys. Det er ikke noen spesiell programvare som gjør noe annerledes enn bilene som er i produksjon. Rob Maurer gikk blant annet gjennom dette i en av episodene sine.
Har sett den episoden med Rob Maurer og det er definitivt ikke det han sier!

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 09:13
Sitat fra: k1 på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:53
Du MÅ sitte parat til å ta over til enhver tid, og det enkelte ganger på tiendels sekunder. "Almost never", er jo at du aldri helt vet NÅR. Da forsvinner liksom nytteverdien for meg, og trives bedre med å kjøre helt selv.
Etter hvert som man blir kjent med AP så er det ikke slik. Man lærer seg fort hva bilen kan reagere på og ikke. Har aldri opplevd at bilen har gjort noe rart uten at det var relativt forutsigbart. Er det vei med god oppmerking og ikke overganger mellom skygge/opplyst så har jeg til gode å oppleve at bilen gjør rare ting (mtp styring).
Helt enig. Krever lite påpass når man kjenner den, man skjønner hvor den får trøbbel. Jeg er nok kanskje mer trygg på AP enn jeg burde være. Men som jeg har sagt før, eneste gangen jeg har opplevd noe helt uventet er en låne-S med AP1 som prøvde å vrenge meg inn i møtende bil, helt utav det blå. Sånn er det ikke med AP2.

daktari

Problemet til FSD er at det ikke funker. Det er ustabilt og uforutsigbart. Hver eneste situasjon tolkes på nytt, hver gang.

Sjekk Frenchies siste video på ca 02:20, i krysset. Legg merke til at bilene som står el kjører bak andre biler blir borte. De eksisterer ikke for FSD når de er skygget for, og så dukker de plutselig opp igjen. Hvert sekund er et nytt verdensbilde for FSD. Tesla har så sjukt langt igjen.

https://youtu.be/IGzNHuapQZk
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:24Problemet til FSD er at det ikke funker. Det er ustabilt og uforutsigbart. Hver eneste situasjon tolkes på nytt, hver gang.

Sjekk Frenchies siste video på ca 02:20, i krysset. Legg merke til at bilene som står el kjører bak andre biler blir borte. De eksisterer ikke for FSD når de er skygget for, og så dukker de plutselig opp igjen. Hvert sekund er et nytt verdensbilde for FSD. Tesla har så sjukt langt igjen.

Det du ser på skjermen er ikke alt systemet ser. Skjermen er en veldig forenklet fremstilling av omgivelsene. Bilene du påstår forsvinner for FSD gjør egentlig ikke det, da FSD benytter seg av video/tid og "skjønner" at ting ikke bare forsvinner når de er midlertidig bak noe. De viste vel noen videoer av det på AI Day 2, tror jeg.

Husker ikke helt om "Occupancy Network" husker både stasjonære objekter/omgivelser og bevegelige objekter, men ON viser i det minste at bilene ikke må tolke hele verden på nytt hver gang.

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:45
Sitat fra: daktari på lørdag 22. oktober 2022, klokken 22:24Problemet til FSD er at det ikke funker. Det er ustabilt og uforutsigbart. Hver eneste situasjon tolkes på nytt, hver gang.

Det du ser på skjermen er ikke alt systemet ser. Skjermen er en veldig forenklet fremstilling av omgivelsene. Bilene du påstår forsvinner for FSD gjør egentlig ikke det, da FSD benytter seg av video/tid og "skjønner" at ting ikke bare forsvinner når de er midlertidig bak noe. De viste vel noen videoer av det på AI Day 2, tror jeg.

Husker ikke helt om "Occupancy Network" husker både stasjonære objekter/omgivelser og bevegelige objekter, men ON viser i det minste at bilene ikke må tolke hele verden på nytt hver gang.
Hvorfor mener du at fsd lar objekter forsvinne på skjermen i bilen men ikke for egen del? De har lissom lagt inn egen kode som tilfeldigvis skjuler objekter akkurat når de er i skyggen for kamera?
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. oktober 2022, klokken 15:36
Også uenig. Seneste i dag på veien fra Horten til E18 dro bilen plutselig kraftig til høyre til tross for at det var en nymalt og heltrukket hvit kantlinje. Mere enn bare ubehagelig.
Kjørte du med AP på? Med gode lysforhold og merking har jeg aldri opplevd dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. oktober 2022, klokken 15:24
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 09:13Man lærer seg fort hva bilen kan reagere på og ikke. Har aldri opplevd at bilen har gjort noe rart uten at det var relativt forutsigbart.
Helt uenig. Det tar lang tid og grunnen til det er at det i noen grad er uforutsigbart.
Da får vi være uenige. Hva som er kort eller lang tid blir jo veldig udefinert, og kommer jo og an på hvor mye man kjører med AP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Ang: FSDbeta
Jeg har ingen forventning om at den grafiske fremstillingen skal være et speilbilde av virkeligheten. Men mest mulig, er jo greit.

AP uten radar/T.Vision:
I det jeg satte på AP, for første gang, merket jeg at det var en mye bedre sjåfør bak rattet, kona også, som kun er passasjer, dvs hun bruker ikke AP. (Lurer litt på hvordan kjønnsfordelingen er blandt APbrukere? 90% menn? Eller blir jeg en "mannssjåvenist nå ??? ::) :-\ :-X     

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Sitat fra: JorEl på søndag 23. oktober 2022, klokken 09:52
Ang: FSDbeta
Jeg har ingen forventning om at den grafiske fremstillingen skal være et speilbilde av virkeligheten. Men mest mulig, er jo greit.
Enig. Jeg har forstått det sånn at visningen på skjermen kun er det kameraene ser i øyeblikket, og bare det som er svært nær. Den viser ikke andre ting computeren har i "minne" og heller ikke objekter den ser som er lenger unna.
(Er det noen som tror at det som vises på skjermen er alt computeren forholder seg til?)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

Noen biler blir blå på skjermen. Hvorfor?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

JorEl

kodax: Jeg har forstått det sånn at visningen på skjermen kun er det kameraene ser i øyeblikket, og bare det som er svært nær.

Tror vel du har rett, og at det er naturlig, at hjelpemiddelet, dvs skjermen, viser nærområdet med størst presisjon. Det er greit, men er det egentlig bare tull?! Når jeg tenker meg om, så er det vel ingen i Teslasystemet som tror at sjåføren skal kikke på skjermen(e) for å orientere seg i trafikken?
Da burde heller den grafiske fremstillingen, kanskje merke av noen potensielle farer?

Det jeg bruker når jeg kjører med AP, er grafikken som viser kantlinjene. Her ser man jo på oppførselen til grafikken, hvor sikker AP er på veien forran seg.

Oppførselen til bilen i alle situasjoner, tvinger sjåføren til å lære eller gi opp/feige ut, og ikke bruke AP. Derfor tror jeg at flere menn kjører med AP. Vi er sikrere på oss selv, om at vi kører sikkert. Men det er jo ikke sikkert at sikkerheten blir bedre av det.. Svaret på dette ligger nok allerede klart, hos de flinkeste forsikringsselskapene, som lever av å kalkulere risiko.

Ang TeslaVision som jeg synes gjør en bedre jobb, enn sin forgjenger. Nye problemstillinger kommer med ny HW og SW. Nå liker bilen bedre busslommer, når veien ikke er merket. Men alt i alt, liker jeg T.Vision bedre. I neste uke reiser vi på en langtur, med motorvei :) Håper jeg beholder positiviteten 8)
Edit2: Elendig språk og rettskriving, er blitt bedree :)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 23. oktober 2022, klokken 00:06

Hvorfor mener du at fsd lar objekter forsvinne på skjermen i bilen men ikke for egen del? De har lissom lagt inn egen kode som tilfeldigvis skjuler objekter akkurat når de er i skyggen for kamera?

Det er ikke det at de koder at det skal forsvinne, men som sagt så viser ikke skjermen alt systemet oppfatter.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 23. oktober 2022, klokken 12:44
Sitat fra: daktari på søndag 23. oktober 2022, klokken 00:06

Det er ikke det at de koder at det skal forsvinne, men som sagt så viser ikke skjermen alt systemet oppfatter.
Da har de kodet at det skal forsvinne.

Logikken er: før occupancy network så ville forskjellige NN identifisere objekter (folk, biler, fortau, skilt osv). Egne NN predikerte fart og retning. Disse leverer data til prediksjonsalhoritmen som ikke er ml-basert men kodet. De leverte også til visuell visning på skjermen.

Med "occupancy network" er dette gjort om og tidligere NN finnes ikke lenger. Nye NN gjør jobben og skulle angivelig fikse dette.

Det er begrenset med hvor mange NN som kan kjøre samtidig pga fsd-chipens manglende kapasitet. Det er derfor helt usannsynlig at de både kjører ON og de gamle NN samtidig.

Konklusjonen er at bilen klarer ikke å "huske" skjulte objekter på låten mennesker kan.

PS det er også søte bilder fra roboten som viser det samme fra siste reklame-dag, inkl at d3n tror naturen på andre siden av en glassdør er limit - ikke døra i seg selv.
Mine I-Pace videoer

JorEl

Når det gjelder skiltgjenkjenning og tilpassning av fart, så forstår jeg ikke hvorfor dette er så vanskelig?
Men jeg forstår det er vanskelig, siden vi ikke har det.  :)
Hvordan skal bilen kjøre av seg selv på en trygg måte, når den ikke vet farten på stedet?

Er egentlig fornøyd med tingenes tilstand, så lenge Tesla jobber med selvkjøringen, og at de satser på oss FSDere. At Tesla ikke forteller hvordan de skal forholde seg til oss, er litt skuffende. Og at noen er nødt til å kjøpe FSD mer enn en gang, er ikke Tesla verdig. Edit: Det gir kun mening, at Tesla lar FSD følge bilen, om de følger opp bilen :police:  HW3 er ikke nok.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA