FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. oktober 2022, klokken 19:06
Sitat fra: RJK på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:50
Sitat fra: Motorwatt på fredag 21. oktober 2022, klokken 15:59
Som forventet. Helt vanlig dårlig skjult, og formulert, tåkeprat! Har lenge sagt at hans siste halmstrå for å forsvare sine egne helt urimelige tidsangivelser vil være å skylde på sendrektighet hos myndighetene. Ikke bare i USA.
Tesla har aldri lovet en myndighetsgodkjent FSD på noe spesifikt tidspunkt, det har hele tiden vært snakk om når systemet er kapabelt. Det har alltid vært et forbehold om at myndighetsgodkjennelse kan ta lengre tid, og må godkjennes utenfor Tesla sin kontroll.

Selvsagt et helt nødvendig forbehold, når man ser hvordan politikken kan skifte, uten at man nødvendigvis skjønner hvorfor.
RJK, det er ingen som sier Tesla skal få myndighetsgodkjenning på sine egne tidslovnader. BILEN skal kunne kjøre selv uten intervensjon for å kunne fortjene betegnelsen FSD, ikke L2 som den har i dag!!
Les innlegget som er det første i denne siteringen. Det er det jeg har svart på, og som kommer med påstanden om å bruke myndighetsgodkjenning som et siste halmstrå. Ikke hva alle andre har sagt ellers i diskusjonen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på fredag 21. oktober 2022, klokken 19:16
Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. oktober 2022, klokken 19:06
Sitat fra: RJK på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:50
Sitat fra: Motorwatt på fredag 21. oktober 2022, klokken 15:59
Som forventet. Helt vanlig dårlig skjult, og formulert, tåkeprat! Har lenge sagt at hans siste halmstrå for å forsvare sine egne helt urimelige tidsangivelser vil være å skylde på sendrektighet hos myndighetene. Ikke bare i USA.
Tesla har aldri lovet en myndighetsgodkjent FSD på noe spesifikt tidspunkt, det har hele tiden vært snakk om når systemet er kapabelt. Det har alltid vært et forbehold om at myndighetsgodkjennelse kan ta lengre tid, og må godkjennes utenfor Tesla sin kontroll.

Selvsagt et helt nødvendig forbehold, når man ser hvordan politikken kan skifte, uten at man nødvendigvis skjønner hvorfor.
RJK, det er ingen som sier Tesla skal få myndighetsgodkjenning på sine egne tidslovnader. BILEN skal kunne kjøre selv uten intervensjon for å kunne fortjene betegnelsen FSD, ikke L2 som den har i dag!!
Les innlegget som er det første i denne siteringen. Det er det jeg har svart på, og som kommer med påstanden om å bruke myndighetsgodkjenning som et siste halmstrå. Ikke hva alle andre har sagt ellers i diskusjonen...
Poenget er at Musk prøver å skifte fokuset fra egne lovnader til godkjenning

daktari

Noe som også er et skalkeskjul, den gang flere selskaper allerede har godkjenning I USA allerede i enkelte stater, og de fikk det meget raskt.

Electrek trekker frem at han ikke lenger nevner den tidligere lovede tidslinjen for robotaxier. https://electrek.co/2022/10/21/elon-musk-language-tesla-self-driving-changing/

Merker jeg har lyst til å bruke sterke ord om FSD og Musk men tør ikke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: k1 på fredag 21. oktober 2022, klokken 18:53
Du MÅ sitte parat til å ta over til enhver tid, og det enkelte ganger på tiendels sekunder. "Almost never", er jo at du aldri helt vet NÅR. Da forsvinner liksom nytteverdien for meg, og trives bedre med å kjøre helt selv.
Etter hvert som man blir kjent med AP så er det ikke slik. Man lærer seg fort hva bilen kan reagere på og ikke. Har aldri opplevd at bilen har gjort noe rart uten at det var relativt forutsigbart. Er det vei med god oppmerking og ikke overganger mellom skygge/opplyst så har jeg til gode å oppleve at bilen gjør rare ting (mtp styring).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

k1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 09:13
Du MÅ sitte parat til å ta over til enhver tid, og det enkelte ganger på tiendels sekunder. "Almost never", er jo at du aldri helt vet NÅR. Da forsvinner liksom nytteverdien for meg, og trives bedre med å kjøre helt selv.
Etter hvert som man blir kjent med AP så er det ikke slik. Man lærer seg fort hva bilen kan reagere på og ikke. Har aldri opplevd at bilen har gjort noe rart uten at det var relativt forutsigbart. Er det vei med god oppmerking og ikke overganger mellom skygge/opplyst så har jeg til gode å oppleve at bilen gjør rare ting (mtp styring).
Da har vi to vidt forskjellige opplevelser av dette.
Joda, for det meste gikk det jo fint, og man kan forutse hva bilen kan og ikke kan, men det var allikevel ganger hvor det kom ut av det blå.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 09:13Man lærer seg fort hva bilen kan reagere på og ikke. Har aldri opplevd at bilen har gjort noe rart uten at det var relativt forutsigbart.
Helt uenig. Det tar lang tid og grunnen til det er at det i noen grad er uforutsigbart.

Motorwatt

Også uenig. Seneste i dag på veien fra Horten til E18 dro bilen plutselig kraftig til høyre til tross for at det var en nymalt og heltrukket hvit kantlinje. Mere enn bare ubehagelig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Jeg er av dem som trives mye bedre med å passe på AP enn å kjøre selv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. september 2022, klokken 23:36FSD (er et produkt, og ikke en funksjon) er ikke tilgjengelig for noen. FSD-Beta er tilgjengelig for noen utvalgte, det er ikke noe som kan kjøpes, men en forsmak og testing av hva FSD kan bli. Er det virkelig over hundre tusen som er med i programmet?

Ja, FSD er et uferdig produkt eller hva du nå måtte ønske å kalle det.

Ja, det er nå 160.000 betatestere i følge Tesla.

emurof

Sitat fra: Kanutten på fredag 09. september 2022, klokken 09:54
Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:28Common Sense Skeptic, som er kjent for å lage videoer fulle av faktafeil. Og når noen påpeker alle faktafeilene, så blokkerer han folk eller rapporterer dem for å prøve å få dem utestengt.

Kan du dokumentere dette?

Ja, du har blant annet denne artikkelserien som avkler ham grundig:

https://littlebluena.substack.com/

Hvis du følger CSS på Twitter ser du også hvordan han hele tiden lyver, og så blokkerer han folk som avslører løgnene hans.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 09. september 2022, klokken 09:56
Sitat fra: RuneW på fredag 09. september 2022, klokken 08:54Jeg har også hørt denne påstanden tidligere her på forumet (av samme person?). Den kan selvfølgelig være sann, men det kunne ha vært interessant og hørt hva slags løgner det er snakk om.

Har du virkelig ikke sett videoene hans?

Han skriver "no interventions" gang på gang, men hvis du følger nøye med så ruller på farsthjulet og trykker på gassen for å få bilen til å gå. Gjerne så ffw han videoen når det skjer.
Hver eneste versjon er "mindblowing" mens alle andre derimot ser små små steg fremover og et I all hovedsak ubrukelig system.
Tror du han legger ut videoer der ting ikke gikk så bra?

Selv om dere er optimister mtp å få robotaxi i Norge så er det greit å være basis kildekritisk.

Hvilke videoer tenker du på?

Om noen synes noe er "mindblowing" eller ikke har vel heller lite å gjøre med om han lyver eller ikke? Det handler kun om personlige meninger. Han må få lov til å mene det han vil uten å bli kalt en løgner.

Sitat fra: daktari på søndag 11. september 2022, klokken 22:28Så opphausede 10.69.2 med det noe "occupancy network" sier mange er mykere i svingene, men Kim P har ingen god dag:

https://youtu.be/xX27I13S-5U

Telte ca 15 avbrytelser (tar over styring, bremser, gasser eller ruller på fartsnivå) og i tillegg 4-5 tilfeller av rar oppførsel (stopper for fotgjengere som ikke krysser veien o.l.) hun lar passere.
Alt på 14 min bykjøring i ca 10-20 mph som kanskje tilsvarer 3 km avstand. Legg bl.a. merke på rattet på 13 min.

Over her kritiserte du noen for å bare legge ut videoer der det går bra. Har du lagt ut noen videoer der det går bra selv, eller legger du bare ut videoer som ser negative ut?

emurof

Sitat fra: IbizaMan på søndag 11. september 2022, klokken 12:56
Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:36
Model Y uten radar fikk høyeste score av noen bil, noen gang. Dette kommer i tillegg til toppscore fra IIHS. Det ser styggere og styggere ut for de som påstår at radar er et must.

Ja, du fornekter deg ikke. Det er helt greit at du ikke forstår (eller vil forstå) men litt respekt for egne argumenter bør du vel tillate deg å ha?

Det at Tesla eller andre får god score på en sikkerhetstest er helt topp det og det gleder meg selvfølgelig at jeg selv kjører rundt i nettopp en Tesla. MEN, dette har ingenting med argumentasjonen for flere sensorer å gjøre ettersom testene er gjort under identiske/optimale forhold for hver eneste bil. Hele argumentasjonen for flere sensorer i forhold til selvkjøring er at bilen skal kunne håndtere variable forhold og slik sett blander du to diskusjoner.

Men jeg forventer ikke at du kommer til å forstå det denne gangen heller dessverre......  :)

Det har å gjøre med argumentet om at bilen blir dårligere ved å fjerne radar. Nå har vi objektive tester som viser at biler uten radar er bedre enn biler uten. På den andre siden har vi de som kun har egne meninger å basere seg på, og ikke objektive data å vise til.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. september 2022, klokken 13:10
Sitat fra: emurof på torsdag 08. september 2022, klokken 23:19Jo, den er jo det. Betaen er i bruk av over hundre tusen kunder. "FSD" er navnet på funksjonaliteten, og versjonen som er i bruk blant kunder nå er en betaversjon av denne.

Din påstand om at "den er i bruk av over hundre tusen kunder" er nettopp det. Bare en påstand. Det kan være at den kan brukes av hundre tusen (hvis man har oppnådd kravene), men min påstand er at det er atskillig færre. Noen har gitt opp på grunn av at de ikke har fått oppdateringer på flere måneder (det er nemlig ikke slik at alle får oppdateringer), enda flere har meldt seg ut på grunn av det definerer som "ubrukelig og farlig". Og mange har rett og slett ikke giddet å prøve på å oppnå kravet.

Det er Tesla som melder disse tallene, ikke jeg. Siste taller 160.000. Dette ble meldt til markedet i kvartalspresentasjonen, så det er offisielle, korrekte tall.

De som ikke har oppnådd kravet til sikkerhetspoeng får heller ikke tilbud om å teste betaen, så de er ikke med i disse tallene.

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 24. september 2022, klokken 09:25Kanskje det hadde vært godt for EM å få fokus bort fra FSD, og inn i et nytt pyramidespill? Han har faktisk bedt folk kjøpe Robotaxi med løfte om millioner i gevinst. Når det mest sannsynlig ikke blir noen Robotaxi på mange år, så skal Optimus komme på banen. Nå flyttes det utviklere fra Tesla, og ingen skal få meg til å tro at dette bare er midlertidig. EM er sikkert dritlei hele Tesla, og skjønner vel at det nå er på overtid for å finne på noe nytt. Så nå hevder han at Optimus vil bli mere innbringende enn Tesla.

Tesla satser like mye på FSD som før. De ansetter nye for å jobbe på AI generelt, og på roboten. AI generelt kommer både FSD og roboten til gode.

Så nei, Optimus er ikke noe nytt som fjerner fokus fra FSD i det hele tatt.

emurof

Sitat fra: overskyet på tirsdag 13. september 2022, klokken 18:33Var det ikke radar de påstod var bare tull?

Nja, det Musk har sagt er at radar kan ha noe for seg når det er høyoppløselig nok og i god nok kvalitet.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 21. oktober 2022, klokken 14:36
... It's just that you will almost never have to touch the vehicle controls.

Akkurat dette jeg synes er mest skummelt med hele FSD, og hvorfor jeg aldri var komfortabel med å bruke det (uavhengig av at det er en mye mindre utviklet utgave vi har her i landet). Du MÅ sitte parat til å ta over til enhver tid, og det enkelte ganger på tiendels sekunder. "Almost never", er jo at du aldri helt vet NÅR. Da forsvinner liksom nytteverdien for meg, og trives bedre med å kjøre helt selv.

Man må alltid sitte klar til å ta over når som helst med cruise control, uansett hvilken bil det er snakk om. Jeg blir i det minste mye mindre sliten av å kjøre med Autopilot enn å måtte kjøre manuelt. Og jeg har mer kapasitet til å følge med og faktisk ta over hvis det skjer noe uventet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA