FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Hvordan skal den beregne forbruk og tid til destinasjonen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 04. juni 2022, klokken 18:18
Sitat fra: emurof på lørdag 04. juni 2022, klokken 16:49
Sitat fra: daktari på lørdag 04. juni 2022, klokken 09:25Meanwhile, in Phoenix:
https://e24.no/teknologi/i/mropE0/her-kjoerer-taxien-uten-sjaafoer

Problemet med dette er at det er veldig begrenset. Det kan kun brukes innenfor klart definerte områder, og det er ekstremt dyrt å skalere det opp. Man kunne nesten like gjerne satt opp biler på skinner. For det er i praksis det disse er. De kan kun kjøre på forhåndsdefinerte gater, omtrent som en trikk.
og så går vi i sirkler.

For Tesla FSD beta kan ikke kjøre en eneste meter autonomt, og har aldri kunnet det.

FSD er ikke ferdig enda, men mange opplever at de kan bruke betaen ganske lenge uten å måtte bryte inn. Forskjellen på FSD og de andre er at FSD er ment å gjøre så bilene ikke er begrenset til å "gå på skinner".

SitatSelv om det er det de har solgt, i 6 år på rad. De kommer heller ikke til å få det til. Hvor lenge synes du det er greit at tar penger for dette?

De har solgt fremtidig selvkjøring.

Om de får det til eller ikke vet ingen. Å være så skråsikker har vist seg å straffe seg for deg før.

Nå var FSD mye billigere før, men Tesla kunne nok ha gitt folk muligheten til å heve kjøpet. I det minste hvis man kjøpte før FSD-betaen ko ut.

SitatHvorfor er det så vanskelig for deg å anerkjenne hva andre firmaer har fått til? Og akseptere at Musk bløffer, og har gjort det i 6 hele år?

Å være forsinket er ikke det samme som å bløffe.

Hvorfor kan ikke du anerkjenne fremskrittene FSD har gjort?

SitatSammenlikning din med skinner er forøvrig bare piss, hilsen en som vet hvordan trikk og tbane funker.

Nei, i praksis så er jo de andre løsningene "biler på skinner" (eller virtuelle skinner) siden de ikke kan kjøre på annet enn forhåndsdefinerte veier/ruter.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juni 2022, klokken 18:35Uansett så må alle bruke en eller annen form for kart for å navigere til en destinasjon. Forskjellen er kartenes oppløsning. Regner med at de som benytter HD-kart i stor grad lager disse selv, men tar lang tid å konstruere. Kart med mindre oppløsninger er vel nærmest hyllevare, men er også belemret med flere feil. Det har vi sett på flere videoer.  Men de har kortere TTM. Så hva er da best?

FSD vil vel bruke kart som et menneske bruker kart. Dersom kartet ikke stemmer, må man finne en ny rute.

FSD skal frem til nå også ha brukt kart enda mer aktivt enn dette, men det var en endringslogg for litt siden der de gikk enda mer bort fra å bruke kartet til noe.

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juni 2022, klokken 22:45Han sa 18 april:

Elon Musk Says Tesla's FSD Now Has Over 100,000 Beta Testers

Og i dag sa han at den konkrete versjonen han nevnte vil sendes ut til 100.000 biler. Det betyr ikke at det er 100.000 biler totalt som har FSD-betaen. Det betyr at 100.000 av de bilene som har det, vil få denne versjonen.

Slik jeg har skjønt det, så slipper de nye versjoner til et begrenset antall biler først, for å sjekke om det er noen feil de må fikse før det slippes til flere.

I følge svar på tweeten hans er det visst snart noe slikt som 250.000 som har en eller annen versjon av FSD-betaen nå? Vet ikke om dette er bekreftet av Tesla.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 04. juni 2022, klokken 22:42
Så den trenger altså ikke å vite om det engang finnes en vei til stedet på forhånd?
Går vel for robotstøvsuger-teknikken; kjøre på måfå til målet er nådd :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Eller når batteriet er tomt. Det var forøvrig det som stoppet min søsters robotklipper da den hadde rasert naboens staudebed etter et vellykket fluktforsøk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: emurof på lørdag 04. juni 2022, klokken 23:29

Problemet med dette er at det er veldig begrenset. Det kan kun brukes innenfor klart definerte områder, og det er ekstremt dyrt å skalere det opp. Man kunne nesten like gjerne satt opp biler på skinner. For det er i praksis det disse er. De kan kun kjøre på forhåndsdefinerte gater, omtrent som en trikk.
og så går vi i sirkler.

For Tesla FSD beta kan ikke kjøre en eneste meter autonomt, og har aldri kunnet det.

FSD er ikke ferdig enda, men mange opplever at de kan bruke betaen ganske lenge uten å måtte bryte inn. Forskjellen på FSD og de andre er at FSD er ment å gjøre så bilene ikke er begrenset til å "gå på skinner".

SitatSelv om det er det de har solgt, i 6 år på rad. De kommer heller ikke til å få det til. Hvor lenge synes du det er greit at tar penger for dette?

Om de får det til eller ikke vet ingen. Å være så skråsikker har vist seg å straffe seg for deg før.

Nå var FSD mye billigere før, men Tesla kunne nok ha gitt folk muligheten til å heve kjøpet. I det minste hvis man kjøpte før FSD-betaen ko ut.

SitatHvorfor er det så vanskelig for deg å anerkjenne hva andre firmaer har fått til? Og akseptere at Musk bløffer, og har gjort det i 6 hele år?

SitatSammenlikning din med skinner er forøvrig bare piss, hilsen en som vet hvordan trikk og tbane funker.

Nei, i praksis så er jo de andre løsningene "biler på skinner" (eller virtuelle skinner) siden de ikke kan kjøre på annet enn forhåndsdefinerte veier/ruter.
De siste par årene har de helt riktig solgt FREMTIDIG selvkjøring i den norske oversettelsen, men da jeg kjøpte solgte de FULL selvkjøring. Veldig mange har derfor kjøpt full self driving, ikke noe fremtidig. Har ikke googlet, men kan ikke huske å ha sett at de kaller det FUTURE self driving på den amerikanske nettsiden.

daktari

og så går vi i sirkler.

Du svarer ikke på spørsmålene og fortsetter å vri på sannheten om fsd. Det går ikke an å ta deg seriøst. Jeg kan svare for deg siden du ikke klarer:

Tesla har solgt FSD I 6 år allerede, men er like langt unna en selvkjørende bil nå som da - den kan ikke kjøre uten sjåfør en meter. Husk at målet er å kjøre en levetid uten feil.

Det er uetisk av Tesla å selge et uferdig produkt så langt unna det som er lovet.kunder får aldri fsd på bilen før den er utslitt. Det er uetisk at Musk fortsatt lyver om fsd.

Waymo kan kjøre autonomt på kryss og tvers over 2 områder i Phoenix som er større i areal enn Oslo innenfor Ring 3. Bilen henter deg der du er og tar deg dit du vil, som en drosje, og likner overhodet ikke på skinnegående trafikk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Vanskelig å "anerkjenne" noe man verken har prøvd eller fått (men allikevel har betalt for). Det man ser på YT er til tider så unyansert at det er vanskelig å få en oppfatning, og produseres ofte av folk med tydelige agendaer i den ene eller andre retningen. Men vi kan ta opp temaet om ∞ år når FSD leveres i Norge med den beskrivelsen den hadde i juli 2018 da jeg bestilte produktet 🙁
Tesla S75D - 09/2018

emurof

Sitat fra: geear på søndag 05. juni 2022, klokken 07:47De siste par årene har de helt riktig solgt FREMTIDIG selvkjøring i den norske oversettelsen, men da jeg kjøpte solgte de FULL selvkjøring. Veldig mange har derfor kjøpt full self driving, ikke noe fremtidig. Har ikke googlet, men kan ikke huske å ha sett at de kaller det FUTURE self driving på den amerikanske nettsiden.

Når kjøpte du? I de årene jeg har fulgt Tesla så har jeg ikke sett noe annet enn at de har solgt fremtidig selvkjøring.

Det ahr også stått på den amerikanske nettsiden at det kommer senere.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 05. juni 2022, klokken 09:50Du svarer ikke på spørsmålene og fortsetter å vri på sannheten om fsd. Det går ikke an å ta deg seriøst. Jeg kan svare for deg siden du ikke klarer:

Hvilke spørsmål har jeg ikke svart på? Ingen av spørsmålene jeg kan se i innlegget ditt er reelle spørsmål, men forsøk på å overtale meg til å gå med på dine feilaktige premisser.

SitatTesla har solgt FSD I 6 år allerede, men er like langt unna en selvkjørende bil nå som da - den kan ikke kjøre uten sjåfør en meter. Husk at målet er å kjøre en levetid uten feil.

Jeg er helt uenig i at FSD er like langt unna nå som da. FSD-betaen kom for halvannet år siden eller så, og var en tydelig forskjell fra det man hadde hatt før. Siden da har det også kommet kraftige forbedringer.

Jeg mener det er beviselig feil at den er like langt unna nå som for seks år siden. Videre er det mange videoer på YouTube som viser at folk bruker FSD-betaen uten å måtte bryte inn.

SitatDet er uetisk av Tesla å selge et uferdig produkt så langt unna det som er lovet.kunder får aldri fsd på bilen før den er utslitt. Det er uetisk at Musk fortsatt lyver om fsd.

Å ta feil om noe er ikke det samme som å lyve. Eller skal jeg beskylde deg for å lyve fordi du påstår at det ikke har skjedd noe som helst med FSD på seks år?

SitatWaymo kan kjøre autonomt på kryss og tvers over 2 områder i Phoenix som er større i areal enn Oslo innenfor Ring 3. Bilen henter deg der du er og tar deg dit du vil, som en drosje, og likner overhodet ikke på skinnegående trafikk.

Waymos biler på skinner er begrenset til forhåndsdefinerte områder. Dette skalerer ikke, noe de selv vel også har innrømmet. Det ligner på skinnegående trafikk fordi bilene kun kan kjøre på forhåndsdefinerte veier/ruter. Dette har jeg allerede forklart.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 05. juni 2022, klokken 10:17
Sitat fra: emurof på lørdag 04. juni 2022, klokken 23:29Hvorfor kan ikke du anerkjenne fremskrittene FSD har gjort?

Vanskelig å "anerkjenne" noe man verken har prøvd eller fått (men allikevel har betalt for). Det man ser på YT er til tider så unyansert at det er vanskelig å få en oppfatning, og produseres ofte av folk med tydelige agendaer i den ene eller andre retningen. Men vi kan ta opp temaet om ∞ år når FSD leveres i Norge med den beskrivelsen den hadde i juli 2018 da jeg bestilte produktet 🙁

Hvis det ikke går an å "anerkjenne" noe så lenge man ikke har prøvd det selv, hvorfor kreves det at jeg skal anerkjenne noe på samme premisser? Det må da være likhet her.

Det er mange lange videoer på YouTube der man kan se alt som skjer under en kjøretur.

JorEl

Er ikke såå viktig hva vi har sagt, men hva Musk og Tesla har sagt ;)

Fra Musk sin tweet; "within a few months, FSD should be able to drive to a GPS point with zero map data."

Kan dette endelig være fixen til Summon?  Plutselig kan Teslaen finne et GPS punkt, 20m lenger inne på parkeringsplassen.   :)

Edit; Mener Musk FSD tror dere? Eller mener han FSD-Beta?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 05. juni 2022, klokken 13:19
Er ikke såå viktig hva vi har sagt, men hva Musk og Tesla har sagt ;)

Fra Musk sin tweet; "within a few months, FSD should be able to drive to a GPS point with zero map data."

Kan dette endelig være fixen til Summon?  Plutselig kan Teslaen finne et GPS punkt, 20m lenger inne på parkeringsplassen.   :)

Det er dessverre ikke vits å bruke krefter på å tolke hva Musk "egentlig mener", han skrøner og ljuger om FSD og har gjort det I 6 år. Men han er smart og kaster små forhåpninger til sine influensere og følgere på en slik måte at optimismen holdes oppe.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 05. juni 2022, klokken 17:42
Sitat fra: JorEl på søndag 05. juni 2022, klokken 13:19Er ikke såå viktig hva vi har sagt, men hva Musk og Tesla har sagt ;)

Det er dessverre ikke vits å bruke krefter på å tolke hva Musk "egentlig mener", han skrøner og ljuger om FSD og har gjort det I 6 år. Men han er smart og kaster små forhåpninger til sine influensere og følgere på en slik måte at optimismen holdes oppe.

Full autonomi er et av de vanskeligste problemene man noen gang har prøvd å løse. At man bommer på tidsplaner er kanskje ikke så rart siden det aldri er gjort før. Å påstå at det å ta feil er det samme som å lyve, er bare usaklig.

Hvis å ta feil er å lyve så er det mange her som bør føle seg truffet...

Motorwatt

SitatFull autonomi er et av de vanskeligste problemene man noen gang har prøvd å løse. At man bommer på tidsplaner er kanskje ikke så rart siden det aldri er gjort før. Å påstå at det å ta feil er det samme som å lyve, er bare usaklig.

Hvis å ta feil er å lyve så er det mange her som bør føle seg truffet...
Burde ikke fyren med den selvbestemte tittelen "Technoking Of Tesla" visst dette? Det er iallfall jeg overbevist om at han gjorde, men på det tidspunktet han lanserte produktet/ideen hadde ikke Tesla økonomi til å starte utviklingen, så han solgte heller keiserens klær til entusiaster og godtroende kunder for å skaffe penger. Hvilket ord man benytter for å beskrive denne handlingen varier, igjen, med graden av entusiasme.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA