Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading /Coldgate?!

Startet av andre1980, torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:15

« forrige - neste »

andre1980

Sliter med å oppnå forventet hastighet på hurtiglading.

Eksempel:

8 grader ute... starter lading med kaldt batteri og ca 60% på batteriet. Får 35-38 kW som synker og synker (som forventet... kalt batteri).

Kjører Stavanger -Lillesand og skal lade på Ionity der. Ankommer med 18% på batteriet, og lading starter på 85kW frem til ca 33%, hvor det så synker i samme takt, men med tilsvarende lavere kapasitet. På rundt 50% er jeg på ca 50kW

Kjører så Lillesand - Stavanger, og svinger innom Ionity på Lura. Har nå 9% på batteriet. Lading starter på 95 kW og lader på 93-95 kW frem til 33% før det synker. Ca 8 grader ute.

Forsøkte å plugge i idag ved lunsjtider på ionity. hadde ca 40% på batteriet. 10 grader ute. bilen hadde stått i garasje hvor det var 16 grader. Fikk ca 45-47 kW. Ladet til ca 57% og kjørte bort til møller for å snakke med dem.

Tekniker der kunne ikke forklare noe, og vi testet på deres hurtiglader. Fikk da 40kW.

Parkerte så i garasjen igjen frem til jeg var ferdig på jobb, og etter jobb kjørte jeg ca 24km før jeg prøvde igjen. Denne gang på grønn kontakt. Fikk 40kW. temp ute var 11 grader.

Eneste gang jeg har vært i nærheten av 100kW var etter å ha kjørt over 500km.

Ønsker å høre hvordan andre opplever lading, om dette er en bug eller en "feature". Bilen skal jo ha både varming og kjøling av batteriet.

RJK

Kan ikke svare på basis av ID3, men min egen Kona, som og har aktiv kjøling og varming av batteriet.

I kulden (minusgrader) blir ikke batteriet nødvendigvis varmt nok av småveiskjøring, så sjeldent jeg ser topphastighet om vinteren. Med gode og tørre, saltede veier, går det an å ha høyere marsjfart (fordrer selvsagt at fartsgrensene tillater det +/-), og da vil og batteriet gå noe varmere, og dermed oppnå bedre ladefart.

Men det krever og en viss avstand. Å holde 130 km/t i 110-sone i carke 10-15 km, er ikke nok til at du merker noe spesielt bedre ladefart. Klarer du derimot å holde en slik marsjfart i 3-5 mil, så blir det nok litt anderledes, men fremdeles ikke drastisk forskjell.

I temperaturområdet 6-12o C, så er det ikke så kaldt, så toppfarten bør komme fortere, men igjen, batteriet må fremdeles bli endel varmere. Med lang nok forvarming på strøm, så burde sjansen være større for å få god fart på første ladingen, og de påfølgende om ikke bilen får stå seg kald i mellomtiden.

I navigasjonen, om du har kjøpt med det, skal du kunne stille inn navigering til ladestasjon, og da vil bilen selv, om den har dette i software, selv sørge for å varme batteriet noe mere, for å få bedre ladehastighet. Det fordrer selvsagt at bilen har tilstrekkelig restkapasitet ved ankomst lader, selv ved ekstra energiforbruk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andre1980

Vel, når en kjører 500km burde det være nok tid for batteriet til å bli varmt nok med aktiv varme. Merket meg også at når jeg forsøkte å stille inn navigasjon i Lillesand, så ville ikke bilen finne hverken ionity lura eller min hjemadresse. Den fant Stavanger, og den fant til slutt adressen min, men når en valgte dette så klarte den ikke å finne noen rute.

Søkte en på ionity så fant den rett og slett ikke ladestasjonen. Valgte en ladestasjoner som kategori, fikk en opp alle  ladestasjoner sortert på avstand fra der bilen er, og de er det mange av når den også inkluderer alle AC-ladere.


RJK

Joda, med 500 km burde det bli varmt nok.


Ellers samme problem med å finne ionity i bilens navigasjon, da det ser ut til at de ikke ligger inne. Kan dele fra mobilen og låne internettilgang til bilen sånn, og da via live-view, så finner den stasjonen, men "kobler ikke" at det er ladestasjon, så får ikke utnyttet forvarming. Får opp melding om at målet mitt er utenfor rekkevidde, når jeg har satt ionity-stasjonen som punkt på ruta mi, så vil den at jeg skal navigere til ladestasjon. Og selvsagt oppdateres ikke bilens base til tross for funnene via live view.


Så tror delvis problemet er det samme, de ligger ikka i NAV-kartbasen som stasjon, eller ihvertfall ikke under navnet Ionity. Hverken i Norge eller i Danmark... Ikke testet langs ruta til Sverige på den måten, men sikkert samme sak.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andre1980

Nå hadde jeg håpet at noen som faktisk har en ID3 kunne delt sine erfaringer med lading.

Hadde forvarming av bil på i 30 minutt i dag morges før kjøring til jobb. Stakk innom Circle K og sjekket på deres 150kW lader. Fikk 33kW. Temperatur ute ca 7 grader.

Tok så en tur ut litt senere. Kjørte 72 km og plugget i på Ionity med 31% igjen på batteriet. Får 45kW  (403V og 113A) Temperatur ute var 8 grader. De siste 12km hadde jeg satt opp navigasjon til ionity.

Virker ikke som det er noen som helst varming av batteriet på min bil.

Opplever andre med ID3 det samme?

unik42

I følge ladekurvene som ligger ute på nett, ser det ut som om du skulle hatt 100kW på 30%. Virker jo som om noe er bugget.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

andre1980

Ser det er enkelte andre på first movers sidene på facebook som virker å ha liknende problem. En fyr fikk 29kW på 60%.

Kjørte bilen ned til 12% i dag, og når jeg nå plugget i for å lade så fikk jeg 82-85kW fra start. Prøvde først BKK/Lyse sin kombi 75/150kW lader (brukte 150kW porten og var alene på laderen). Denne laderen gikk i feil etter ca 1 minutt med lading. Fikk feilmeldingen "Kople fra kjøretøy. Kontakt service. PU Temperature fail (080000000000)" Dette skjedde 2 ganger.

Flyttet så bilen over på en ABB lader, og denne funka. På 5 minutter fikk jeg 6,790kWh levert, noe som skulle tilsi en hastighet på 81,4kW.

Det spesielle er at ladekurven er lik slik publisert, bare med lavere hastighet... ved 33% begynte den å gå synke i samme tempo som ved 100kW bare den starter på 81kW... Der den hadde stabilisert seg på ca 50kW vil den stabilisere seg på 31kW.


Tjafsaren

Kan hende at det rett og slett er en forhåndsbestemt graf som følges uansett, og eneste variabel er starthastighet. Mener å ha kjent igjen noe lignende på MG ZS EV

02jan

I gamledager, 2014 kjørte jeg i3. Hadde av og til trøbbel om vinteren med å oppnå høy ladehastigheghet, litt pga ingen enkel oversikt over temperatur på hovedbatteri og ingen manuell mulighet til å varme batteriet under kjøring.

Løsningen var at jeg «hacket» meg inn i service menyen for å få se tempeartur i instumentpanelet og brukte noen triks med bilen for å varme batteri.

* jeg forventer at en ny elbil i 2020 har både visning av temperatur i instrumentcluster og egen knapp, unskyld kunne svipe/thouche på skjermen for å aktivt varme batteriet (aktivere varmetråder på batteri slin fører kan skru på varme i bakrute/speil).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

elektro

#9
Blir spennende å følge denne. At man ikke oppnår full effekt fra start er én ting, men selv ved ganske lav effekt burde batteriet bli ganske raskt varmere og øke hastigheten, opp til sin idealkurve. Her må de som er 1ST movers virkelig stille spørsmål.

EDIT: Her er litt informasjon som viser hvordan varmepumpe systemet fungerer. https://evflux.pro/id3-cooling-and-heating/ Det finnes en del informasjon om varmepumpens påståtte effektivitet i kaldt vær, effektiv kjøling av batteriet og hvordan overskuddsvarme fra batteriet kan gjenbrukes. Erfaring fra andre elbiler viser vel imidlertid at du kan kjøre fra Oslo til Nordkapp uten at batteriet blir nevneverdig varmt, med mindre du varmer det aktivt. Så når, hvordan og hvor mye kan batteriet tilføres varme?

e-tron varmer heller ikke batteriet til optimal temperatur selv etter lang tids kjøring. Faktisk ser det ut til at den ikke varmer det aktivt i det hele tatt, før ved -10 grader, men oppnår på forunderlig vis alltid brukbar hastighet. Og poenget; hastigheten stiger relativt raskt under lading. Helt opp til 150 kW og man taper takket være den flate kurven ikke mange minutter ved en lengre ladesesjon, selv om det kan se mørkt ut. Eller hva @daktari? ;)
https://youtu.be/V1QIJk7jxow (Her har elbil24 ettersom man forstår det i forkant kjørt i over fem timer i ikke kjempekaldt vær, men minusgrader.)

ID.3 bør kanskje varme batteriet mye tidligere, fordi den har en brattere kurve? Og alle biler burde i det minste varme opp batteriet aktivt når destinasjonen er en hurtiglader. Taycan gjør det, så kanskje det er et VAGt håp. Ideelt sett burde man i tillegg ha en knapp for å gjøre dette manuelt. At bilen ikke bruker mye energi på å varme opp batteriet alle de gangene man ikke trenger det, er helt OK.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Mondeo

Tesla og Porsche har det slik at om man velger ladestasjonen på kartet som destinasjon før man ankommer så varmes batteriet på tur dit så man får optimal hastighet.
Porsche varmer batteriet til ca 30 grader og Tesla til 50-60 grader (Model 3\Y, ikke så varmt på S\X)

Om ladestasjonene befinner seg på kartet i bilen nå så er det vel lov å håpe at en slik funksjon kommer med en oppdatering en gang. Bilen har iallefall oppvarming av batteri, og det er jo ikke en selvfølge har man jo sett.

elektro

Har sett noen i Youtube kommentarer har fablet om "on-route battery warmup" på ID.3 i den store Q1 oppdateringen. Vet ikke om det har noen rot i virkeligheten, men blir i så fall gledelig overrasket.

Først må laderne inn i kartet. Så må jo folk lære seg å navigere dit. Det kan vise seg vanskelig for en del av kundegruppen som ikke følger dette forumet, men plutselig skal hurtiglade litt en kald januardag, etter å ha bedrevet gateparkering og småkjøring i byen over en periode.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

andre1980

Ionity stasjoner ligger i kartet, det samme en haug med andre ladestasjoner, men BKK/Lyse glimrer med sitt fravær.

Virker i hvert fall ikke som om det er noe varme som virker pr i dag. Kjørt hele dagen, og ved 17% fikk jeg 72kW.
Regner med at jeg fikk den varmen av naturlig oppheting pga kjøring. Var 13 grader ute.

Hadde bilen inne på verksted for en del bugs, og ba dem også sjekke ladingen. Fikk bare en masse svadasvar tilbake om at det ikke var alle stasjoner som taklet hastigheten. Til og med når jeg nevnte Ionity så påstod dem at det var ikke alle dems stasjoner som taklet hastigheten!

Er forøvrig oppdatert til versjon 0570.

SuperPG

Ladet en håndfull ganger på ionity nå.. startet på 50-60% batteri etter å ha kjørt 8 mil. Temp 3-6grader. Har fått 4 ganger med 35kwt og helt flat kurve opp til 75 og 30-33 opp til 80% og  en med 31-33.. var vel kaldeste dagen..
VW ID.3 1st plus

Tellus

Virker ikke som om ID3 bruker batterivarming under hurtiglading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA