Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading /Coldgate?!

Startet av andre1980, torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:15

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Ok, my bad. Men, Borgeskogen...Ionity...??

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 28. november 2020, klokken 21:50
Ok, my bad. Men, Borgeskogen...Ionity...??

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no


En "lett omskriving" av Ringdalskogen?

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SuperPG

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 28. november 2020, klokken 21:50
Ok, my bad. Men, Borgeskogen...Ionity...??

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tror ikke du leste hva jeg skrev. Det var bare ett eksempel på hvor dårlig kartet/karttjenesten i Id.3 er..Ionity som ikke kommer opp er på Rygge
Forøvrig var jeg på Borgeskogen igjen i går og lagret stedet som favoritt. Og da kom adressen opp, men om en søker etter adressen så finner den ingenting..
VW ID.3 1st plus

SuperPG

Sakte ladet i 2,5 time i går etter en god kjøretur, kjørte så noen få km og skulle handle på OBS Sandefjord før retur til Oslo,og prøvde grønn kontakt.. fikk i snitt bare 20kwt der når bilen ikke var kjørt noe særlig på forhånd men stått i ro og sakteladet. Ladet opp til 80%
VW ID.3 1st plus

Stikkkontakt

Meanwhile, Autocar can confirm that Volkswagen is planning to upgrade the charging capacity of the ID 3. It will receive a 130kW charging option next July, plus a 170kW option is set to become available by December 2021, allowing a 93-mile range extension on a 10-minute charge.

Regner med at dette er HW og ikke SW.

andre1980

#35
Den tyske billeietjenesten Nextmove har testet ID3 med tanke på varmepumpe vs ikke varmepumpe, samt ladehastighet om vinteren. Testene ble utført med 0-3 grader utetemperatur og det ble brukt analyseverktøy.

De testet forbruket 2 ID3er hadde ved oppvarming av kabinen over 9 timer, og kom fram til at bilen med varmepumpe hadde HØYERE forbruk enn bilen uten. Bilene var plassert på samme sted og ble testet samtidig.

Videre testet de forbruk under kjøring ved å kjøre ca 140km på autobahn i 90 km/t. Forbruket var tilnærmet likt for begge bilene, med noe fordel til bilen uten varmepumpe.

Neste test var batterivarming:
Ved start av kald bil med kaldt batteri, så varmer ID3 opp batteriet til 13 grader før batterivarming blir slått av.
Dersom batteriet har en høyere temperatur enn 9 grader, slås ikke varmen på.

De testet også ladehastighet. De plugget til en helt kald bil il ionity, og fikk ca under 30kW. Batterivarming startet heller ikke opp ved ladingen av bilen.

De startet så med 75% på batteriet  og kjørte 190 km i 90km/t til batterinivået var under 20% og forsøkte å lade igjen. De fikk da en hastighet på 56-58kW. Deres analyse viser at batteriet varmet seg opp til 13 grader ved start av kjøreturen, men at temperaturen i batteriet faktisk falt drastisk før de kom til hurtigladeren. Ved hurtigladingen etter 190 km så benytter heller ikke ID3 seg av batterivarming. Klimatisering slår seg ikke på før batteriet når 25 grader pga ladingen, og da ikke for å varme batteriet, men for å holde det på ca 30 grader.

Etter å ha ladet opp igjen til 75% kjørte de videre i 95 km i 150km/t. Deres analyse viser at etter første lading hadde batteriet blitt varmet godt opp, og holdt på varmen, så ved hurtiglading nr 2 fikk de forventet 100kW.

Nextmove gjør faktisk et stikk til oss nordmenn om at bilen ikke er laget for 90km/t, slik den er konfigurert av VW nå.

Videoen er på tysk, men med engelsk understekst, og finnes her: https://www.youtube.com/watch?v=Zf-ikz0wrls&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3GUuqaU8ULCIEeNv39IrsdRTzIc8BBp1umHWkeq-XxSvTJprVj0RJkCdU

Edit: oppsummert tekstbasert versjon på engelsk: https://nextmove.de/winter-performance-nextmove-tests-electric-verhicles/

turfsurf

Sitat fra: andre1980 på fredag 11. desember 2020, klokken 06:54

Etter å ha ladet opp igjen til 75% kjørte de videre i 95 km i 150km/t. Deres analyse viser at etter første lading hadde batteriet blitt varmet godt opp, og holdt på varmen, så ved hurtiglading nr 2 fikk de forventet 100kW.

Nextmove gjør faktisk et stikk til oss nordmenn om at bilen ikke er laget for 90km/t, slik den er konfigurert av VW nå.

Så bare å dundre avgårde i 150 med ID3 på vinteren
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SuperPG

Holder å kjøre 2 timer i 110 og ha igjen 7-8% .. fikk 100 kwt i dag etter å ha kjørt fra Oslo. Ladet før Larvik og så kjøre videre og ladet i Lillesand.. 7-81%på 37 min.. startet på 100 og gikk nedover til 50.. v453 var fart 88kwt
VW ID.3 1st plus

elektro

I følge Battery Life varmer den batteriet ved forvarming i software Me 2.0 (0783) og skal forvarme også på vei til hurtiglading med den neste, store softwareoppdateringen. Han snakker om det på slutten her
https://youtu.be/SaWSO7BqDF8
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

andre1980

Sitat fra: elektro på tirsdag 22. desember 2020, klokken 18:22
I følge Battery Life varmer den batteriet ved forvarming i software Me 2.0 (0783) og skal forvarme også på vei til hurtiglading med den neste, store softwareoppdateringen. Han snakker om det på slutten her
https://youtu.be/SaWSO7BqDF8
Jeg tror det når jeg ser det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA