Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading /Coldgate?!

Startet av andre1980, torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:15

« forrige - neste »

el_r

Erfaring ca. 5 ukers bruk: Hurtiglading på Ionity er tragisk, har ikke fått mer enn i underkant av 50 kW på start ca. 20 % og varm bil. Pinlig når bilen som står på lading ved siden av, eTron, får nær 100 kW nokså kontinuerlig.

Tellus

Hmm, dette får jo til og med I-Pace til å bli en raser ved strømpumpa. Hurtigladet forrige helg og fikk under 50 kW i starten, men den trappet fint opp etterhvert. Toppet ut på litt over 80 kW.

SuperPG

har tenkt å teste grønn kontakt i morgen tidlig, for å se om det er likt. prøvd dem par ganger , men da med 12-15 grader ute, men mye høyere hastighet. men fulgte ikke med da, var og spiste, handlet. bør jo være likt, men vet aldri
VW ID.3 1st plus

SuperPG

Dagens lading
Kjørt 8 mil.
Temp -3 grader
Startet på 50%

Først 5 min på grønn kontakt
Fart:34,3kwh

Så over på ionity
Startet på. 35steg sakte til 37 på det beste for ned igjen mot 35.. sank ned mot 33kwt fra 75-82% hvor jeg stoppet..

Så stort sett som før. Ørlite raskere som kan være fordi jeg kjørte mer kupevarme pga kaldere?
VW ID.3 1st plus

02jan

Du skriver ikke hva barreritemperaturen er når du kommer til ladestasjon. Normalt vanskelig å få full fart på lading med lave temperaturer.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

andre1980

Sitat fra: 02jan på fredag 27. november 2020, klokken 08:01
Du skriver ikke hva barreritemperaturen er når du kommer til ladestasjon. Normalt vanskelig å få full fart på lading med lave temperaturer.

Det er ikke mulig å vite batteritemperaturen på ID3. VW ønskervisst ikke å avsløre dette.
Heller ingenting annet vedr. batteriet og hvordan det varmes opp.
Blir stadig flere på first movers club som klager på ladefart etter langkjøring.

Virker som en må kjøre et par timer på autobahn i 130 for å oppnå god hastighet.

Pr i dag virker det ikke som om det er noen temperaturstyring på batteriet.


unik42

Men hjelper det ikke å legge ladestasjonen som destinasjon i navigasjonen en liten stund i forveien?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

SuperPG

Sitat fra: unik42 på fredag 27. november 2020, klokken 11:57
Men hjelper det ikke å legge ladestasjonen som destinasjon i navigasjonen en liten stund i forveien?
Jeg lader 2,5 km fra min endelige destinasjon, som jeg bruker navigasjon til. antar de 3 minuttene ikke har noe å si.

Så pr dags dato ; Nei!
VW ID.3 1st plus

02jan

Rart hvis de ikke har visning av batteritemp i instrumentbordet.

Selv bmw i3 hadde fra 2013 visuell visning av kaldt og ikke kaldt batteri, selv om jeg måtte fikle litt med kjørekomputeren for å få visning av batteritemp i rene tall.

Jeg kommer til å vurdere å droppe ut av 80x/id4x , hvis jeg sitte bak rattet som et nek og ikke ha nødvendig oversikt. Dette finner jeg ut av ved første prøvekjøring etter nyttår.  Ville ha rapportert inn manglende info om batteritemp.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

espenri

Sitat fra: SuperPG på fredag 27. november 2020, klokken 13:06
Sitat fra: unik42 på fredag 27. november 2020, klokken 11:57
Men hjelper det ikke å legge ladestasjonen som destinasjon i navigasjonen en liten stund i forveien?
Jeg lader 2,5 km fra min endelige destinasjon, som jeg bruker navigasjon til. antar de 3 minuttene ikke har noe å si.

Så pr dags dato ; Nei!

Slik jeg skjønner svaret ditt har du da ikke ladestasjonen som destinasjon, da er det vanskelig for bilen å vite at den skal forvarme batteri for lading.

Det høres helt hårreisende ut at dette er et problem på en BEV-only plattform utviklet av verdens største bilkonsern i 2020. 30-40kw er skandaløst, og dette er mer enn stort nok problem til at jeg vil hoppe av fra ID.4 / Enyaq hvis det ikke blir adressert.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Tellus

I og med at bilen tydligvis ikke kjører batterivarmeren under lading ville det vært rart det finnes programvare for å varme før lading. Men hvem vet.

Egentlig burde vi se stigende effekt uansett da selve ladeprosessen øker varmen i batteriet. Tipper det kommer en programvareoppdatering etterhvert som bedrer dette.

andre1980

#26
Det skal være varming av batteriet, men hvordan (og om) dette fungerer i dag, vet bare Volkswagen. Det er hauer og lass av folk som klager i First mover gruppa på facebook, men Volkswagen-studentene som er satt til å svare kommer stort sett bare med svada-svar om de i det hele tatt svarer. Det skal visstnok bli mulig å forvarme batteriet ved å sette ladestasjonen som destinasjon etter den o store oppdatering, men om dette kun gjelder ionity-stasjoner er pr nå ukjent.

Pr nå fungerer det som følger:
Du har kjørt langt ( minimum 100-150 km på landevei ), ankommer med maks 10-15% og pumpa gassen før du ankommer ladestasjon: 100kW og riktig ladekurve

Du har kjørt tilsvarende, med maks 10-15% på batteriet og ikke pumpa gassen før lading: du får kanskje 60kW eller kanskje 80 kW og ladekurven blir tilsvarende dårligere under hele ladesesjonen.

Du kommer med kaldt batteri: Du får 30-40kW under hele ladesesjonen.

Du kommer med varmt batteri men plugger i over 20%: Du får lavere hastighet enn ladekurven tilsier på hele sesjonen.

SuperPG

Sitat fra: espenri på fredag 27. november 2020, klokken 13:49
Sitat fra: SuperPG på fredag 27. november 2020, klokken 13:06
Sitat fra: unik42 på fredag 27. november 2020, klokken 11:57
Men hjelper det ikke å legge ladestasjonen som destinasjon i navigasjonen en liten stund i forveien?
Jeg lader 2,5 km fra min endelige destinasjon, som jeg bruker navigasjon til. antar de 3 minuttene ikke har noe å si.

Så pr dags dato ; Nei!

Slik jeg skjønner svaret ditt har du da ikke ladestasjonen som destinasjon, da er det vanskelig for bilen å vite at den skal forvarme batteri for lading.

Det høres helt hårreisende ut at dette er et problem på en BEV-only plattform utviklet av verdens største bilkonsern i 2020. 30-40kw er skandaløst, og dette er mer enn stort nok problem til at jeg vil hoppe av fra ID.4 / Enyaq hvis det ikke blir adressert.
I og med ladestasjoner er rimelig random om de er på kart så er ikke det så lett å sette de som destinasjon.. vet ikke hvem de (ikke har betalt) for kartet, men det er veldig random hva en finner og ikke. Nekter feks å finne Borgeskogen industri felt V Stokke. På noen adresser, selv om det er mange tiår..
VW ID.3 1st plus

Erik Ola Ulvestad

#28
Sitat fra: SuperPG på fredag 27. november 2020, klokken 19:16

... vet ikke hvem de (ikke har betalt) for kartet, men det er veldig random hva en finner og ikke. Nekter feks å finne Borgeskogen industri felt V Stokke. På noen adresser, selv om det er mange tiår..
Hjelp til med å rapportere inn ladestasjoner her : https://info.nobil.no/tips



~~~~~~~~~~~~~
Inkubator for "MW CHARGING MASTER" - lastkontroller for ladestasjoner.
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

SuperPG

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 27. november 2020, klokken 19:28
Sitat fra: SuperPG på fredag 27. november 2020, klokken 19:16

... vet ikke hvem de (ikke har betalt) for kartet, men det er veldig random hva en finner og ikke. Nekter feks å finne Borgeskogen industri felt V Stokke. På noen adresser, selv om det er mange tiår..
Hjelp til med å rapportere inn ladestasjoner her : https://info.nobil.no/tips



~~~~~~~~~~~~~
Inkubator for "MW CHARGING MASTER" - lastkontroller for ladestasjoner.
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Det er kartet i bilenog funksjoner der som er problemet. Vil tro ionity ladere er registrert på tjenesten du henviser til
VW ID.3 1st plus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA