Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

baltona

Hei,

Jeg leter etter en M3P.
Jeg har faktisk bestilt en ny (kommer i juni), men tenker å spare penger og kjøpe brukt - med FSD, med ca. 30 + 40 tkm på, hvitt interiør og blå / rød farge ... tenkte hva som egentlig er en god pris for en slik bil - 430 kNOK? Eller mindre...? De falt mye de siste par måneder.
Og hva vil skje med prisene på brukt M3P når alle som har bestilt de siste par månedene, vil få bilen sin om et par uker i juni og vil ønske å selge den nåværende bilen sin (mange har allerede en Model 3)? Kan vi forvente et drastisk fall i prisene?
Jeg er veldig nysgjerrig på meningene dine :) God helg!

hemi

var en rød med hvitt interiør, 2 sett 20" og FSD til 450k, vet ikke om den er solgt, men vi kan gjette den ikke gikk for prisen siden den lå en stund? den hadde gått 11k? elns bare :o og fra mars 2019, så eier har nok betalt 635.000

verditap sa du...?

rød og blå, med hvitt interiør generelt vil nok være billigere brukt, enn farger som sort/sort og andre mindre grusomme kombinasjoner.

så 430-440 er nok realistisk på bil med 30-40k ganske lett, men om den med 11k er basis... bør de andre være enda billigere.

tm3p er ganske krise å kjøpe nytt i starten.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på fredag 28. mai 2021, klokken 23:03
tm3p er ganske krise å kjøpe nytt i starten.
Helt enig økonomisk sett. Men har aldri noensinne hatt så mye aktiv kjøreglede i noen bil, så bruksverdien er god pr krone investert.

Det var nok værst for oss som kjøpte de første i 2019

Det blir jo interessant om det blir noe utslag i 2022 når avgifter introduseres (høyst sannsynlig).
M3P havner jo under streken på 600k som antydes, så den vil antagelig ikke få «luksusavgift».

mrdamian

#528
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. august 2021, klokken 12:51
Sitat fra: trykkertor på onsdag 19. mai 2021, klokken 18:19
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 19. mai 2021, klokken 16:53
Ser på Finn.no TM3 at de ligger bra i pris, les høyt... det er fint.
Er nkk ikke reelle salgsprisen.
Har en kollega som prøver å selge en 1,5 år gammel TM3 LR med under 30.000km

Markedspris ser ut til å være 375-390.000,-
Er det budene ligger.
Har fulgt en del biler, og de må prises under 400.000,- for å bli solgt.
Nå (3 måneder etter) ser det fortsatt ut som det er i den leia de ligger, til tross for at utleveringene av Y har startet.

Noen som har fulgt godt med i de siste ukene som kan si noe om hvordan prisene har utviklet seg i det siste? Og hvor mange TM3 som ligger til salgs nå kontra for et par uker siden?

Før jeg kjøpte helt ny LR så har jeg fulgt med på Finn de siste 3 månedene og jeg kan trygt si at hva gjelder 2021 LR modeller så har prisene fortsatt holdt seg veldig høyt til tross for at det ligger flere ute og det er liten forskjell på f.eks. de som har kjørt ~5000KM og ~15000KM. Av alle 46 som ligger ute nå så er gjennomsnittsprisen på 488 000 mens du kan få en ny inventory med lignende specs, eks. tilhengerfeste og svart premium interiør for 470-480 000. Når du tar med 0.25% rente på lån og ny vs. brukt så var det et ganske enkelt valg for min del.

TLDR: Flere nyere biler de siste ukene men prisene holder seg veldig høye. Noen prøver seg med litt høyere pris på Fremont modellen da den tilbyr 34KM mer WLTP rekkevidde men prisen tror ikke jeg er verdt så mye mer med tanke på hva du får igjen og hva jeg har lest her på forumet og på videoer av Bjørn Nyland osv.

Her er bilene som ligger ute for øyeblikket hvor du også kan se prisutviklingen, dvs. om prisen har blitt justert etter den ble lagt ut. Jeg har eksludert de som er solgt:

Tin

Mange som tror på Julenissen på Finn. Hvorfor skal man vurdere kjøpe en 2 år gammel SR+ som har gått 50k km til 350tusen når det koster 400(Ink vinter, farge osv) for en nye "forbedret" utgave. Biler som er rett priset blir solgt raskt. Mye blir bare liggende og det skjønner jeg godt. En ting er hvis det er laaang leveringstid. Det er det ikke nå, men kan selvfølgelig endre seg.

alibaba

Tjaa. Bruktverdien for modell 3 er ekstrem høy. Til og med Tesla gir veldig god innbyttepris. Jeg hadde 16% verditap på en 2 år M3P på innbytte fra Tesla.
16% er normalt sett ikke 1års verditap på en annen biltype.
TM3P

hemi

10 spenn på at model 3 bruktbilpriser får seg en solid knekk fremover, og når Y prisen droppes.

Wisd0m

Sitat fra: hemi på fredag 27. august 2021, klokken 11:13
10 spenn på at model 3 bruktbilpriser får seg en solid knekk fremover, og når Y prisen droppes.
Stemmer sikkert. De har uansett ett stykke å gå til 10 prosent i året i verditap.

Edit: Er vel normalt å regne 15 prosent første år, også ca. 10 prosent videre.

mrdamian

For de som er interessert så har jeg nå lagt merke til at veldig mange av LR 2021 modellene ute på Finn nå har fått redusert pris fra det den opprinnelig var (Price lat. rad og merket i grønt på hver rad). Som andre har skrevet tidligere på forumet er jo ikke alltid prisen bilen ble solgt for heller korrekt så vi må gå ut ifra at mange har gått får mindre enn det som er opplyst som pris.

Her er siste versjon med et par nye salg men flere biler har blitt lagt ut. Kan synse litt om at TMY har hatt en effekt allerede?



Det er bare å si ifra hvis noen vil ha denne dataen da jeg har tatt ut biler som er solgt da det kan hjelpe noen som lurer på trender over tid, ikke bare de som er tilgjengelig per dags dato. Har også tatt med et par av de andre feltene jeg bruker/brukte, bl.a. om det er en Fremont eller Shanghai bil :)

olekvi

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 29. mai 2021, klokken 07:48
Det var nok værst for oss som kjøpte de første i 2019

Det stemmer sikkert, men det er virkelig ikke noe jeg tenker på. 

For hemi og andre som bytter bil veldig ofte så er det naturligvis veldig merkbart, men om man sprer tapet utover en god del år med bredt glis så er det helt ok, IMHO.
'19 TM3P

ToWalkOrDrive

Jeg solgte en 2019-mars TM3Performance kjørt ca 72.000 for 405.000. Tipper et selvmontert hengerfeste samt en lakkskade/mangel fra bilen var ny skremte folk. Heldig ung fyr som fikk den. Var overraskende dødt selv om mange valgte den som favoritt da den lå til salgs for 420.000. Alle satt vel og ventet på at jeg skulle sette ned prisen, men fikk kun 1 henvendelse, som fikk bilen billig, spør du meg. Det var og med takbøyler, vinterhjul og EAP (summon osv). Idiots....de som ikke tok kontakt...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 28. august 2021, klokken 00:35
Jeg solgte en 2019-mars TM3Performance kjørt ca 72.000 for 405.000. Tipper et selvmontert hengerfeste samt en lakkskade/mangel fra bilen var ny skremte folk. Heldig ung fyr som fikk den. Var overraskende dødt selv om mange valgte den som favoritt da den lå til salgs for 420.000. Alle satt vel og ventet på at jeg skulle sette ned prisen, men fikk kun 1 henvendelse, som fikk bilen billig, spør du meg. Det var og med takbøyler, vinterhjul og EAP (summon osv). Idiots....de som ikke tok kontakt...

En god handel for begge parter :+1:

Speeder

Bare for sammenligning kan jeg slenge inn hva vi ble forelagt for innbytte av 2015 Zoe med 97k på telleren: 20 000 (riktignok 10k ekstra fratrekk for småbuøker og parkeringsriper...)
Bilen kostet 210000 ny. Ikke snaut verdifall.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Handyman

#538
Jeg solgte nettopp vår "strøkne" mars -19 LR, FSD (HW3), Aero, 46k km, for 395k (siste annonserte pris).
Vinterhjul, takbøyler, gummimatter, Dropoff. Mange lave tilbud på melding. Han som kjøpte, besiktiget bilen 3 ganger.
Fikk innbyttetilbud fra Tesla den 17. juli på 372k, siden salg drøyde ut, ba jeg om nytt tilbud og fikk 358k den 17.aug. Første forespørsel om innbytte gikk meget rakst, uten krav om bilder. Andre gangen ba de om mer info og ferske bilder. Det tok da også flere uker å få svar.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. august 2021, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 28. august 2021, klokken 00:35
Jeg solgte en 2019-mars TM3Performance kjørt ca 72.000 for 405.000. Tipper et selvmontert hengerfeste samt en lakkskade/mangel fra bilen var ny skremte folk. Heldig ung fyr som fikk den. Var overraskende dødt selv om mange valgte den som favoritt da den lå til salgs for 420.000. Alle satt vel og ventet på at jeg skulle sette ned prisen, men fikk kun 1 henvendelse, som fikk bilen billig, spør du meg. Det var og med takbøyler, vinterhjul og EAP (summon osv). Idiots....de som ikke tok kontakt...

En god handel for begge parter :+1:
Minst 200 k i verdifall er vel best for kjøper... ??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA