Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lavere pris på Model S

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Sandvika

Er nok en kombinasjon av flere ting.
1) Si gjerne at den er offer for egen suksess, men bortsett fra dual motor og ny front så har det vært inkrementelle endringer siden 2013(!). Mange sliter nok med å legge mangfoldige tusen på å bytte fra gammel til Model S til ny.

2) Bortsett fra Performance modellen så sliter nok TMS litt kanibalisering fra resten av porteføljen, begynner å bli et ganske smalt segment som ikke velger X som er marginalt dyrere eller ikke 3/Y som gir veldig mye av det samme til en betydelig lavere pris.

3) Det kommer ny model snart, skal man unngå det blir et rush av kanselereinger må man ha en viss differenase mellom ny og gammel model.

Klykken

#31
Har vært mye endringer "under panseret". Jevnlige forbedringer som øyeblikkelig blir implementert. Motorer, batteri, dempere, effektivitet, teknologi. Kjøper du ny får du det absolutt nyeste.

Men ja, designet er "gammelt" selv om jeg personlig synes det står seg godt.

Hadde bestilt S nå om den hadde hengerfeste. Reserverte Y istedenfor i dag, etter en runde med meg selv. Bortsett fra hengerfeste ser jeg på det som en nedgradering... X blir for klumpete og svær.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Polestar

Ingen prisnedgang nummer to foreløpig i Norge, men jeg ser at WLTP er økt fra 610 km til 652 km.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Rosstopher

Sitat fra: Polestar på fredag 16. oktober 2020, klokken 07:18
Ingen prisnedgang nummer to foreløpig i Norge, men jeg ser at WLTP er økt fra 610 km til 652 km.

Det var jo en underlig økning... Nesten EPA-rekkevidde, men ikke nøyaktig. Hadde jo antatt at 402 miles EPA ble over 700 km WLTP hvis det er snakk om den samme bilen som selges over there.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jazzwheel

Sitat fra: Polestar på fredag 16. oktober 2020, klokken 07:18
Ingen prisnedgang nummer to foreløpig i Norge, men jeg ser at WLTP er økt fra 610 km til 652 km.
De har også byttet modellbetegnelse fra Long Range til Long Range Plus, slik som i USA.

jazzwheel

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:33
Sitat fra: Polestar på fredag 16. oktober 2020, klokken 07:18
Ingen prisnedgang nummer to foreløpig i Norge, men jeg ser at WLTP er økt fra 610 km til 652 km.

Det var jo en underlig økning... Nesten EPA-rekkevidde, men ikke nøyaktig. Hadde jo antatt at 402 miles EPA ble over 700 km WLTP hvis det er snakk om den samme bilen som selges over there.
Den selges uten Tempesthjul i Norge, så kanskje det er en sammenheng der.

Rosstopher

Sitat fra: jazzwheel på fredag 16. oktober 2020, klokken 09:19
De har også byttet modellbetegnelse fra Long Range til Long Range Plus, slik som i USA.

Det har du jammen meg rett i! Det hadde ikke jeg sett. Jeg har lite tru på at hjula i seg selv gikk mange mil ekstra rekkevidde. Nå vet jeg ikke nok om WLTP, så følgende er bare spekulasjon fra min side: kan det være sånn at WLTP-standaren ikke krever at bilen testes? Og at Tesla bare har tenkt at den i hvertfall klarer 652 km, så da oppgir de bare det? Og hvis de hadde giddet å teste den igjen så hadde den egentlig endt opp på 700+?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

#37
Hva fabrikanter gjør ift WLTP er jamen ikke lett å forstå. Men i dette tilfellet spekulerer jeg mer i batteri endringer. Vi har «E» utgave i vår SP fra i fjor. Så kom «G» og «H» mener jeg. De har vel bedre ladehastighet i USA der de ikke trenger adapter. Muligens er det en versjon «I» eller «J» nå?

Edit: eller så er det muligens H som er siste utgave. TB så vel «G» da han tittet under sist.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Model S facelift er fortsatt den eneste pene bilen Tesla har levert, så sånn sett står den seg godt, men jeg hadde slitt veldig med å kjøpe en ny S i dag fordi jeg antar det kommer en oppgradering snart, i tillegg til at den dessverre fortsatt mangler krok.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 17. oktober 2020, klokken 21:35
Model S facelift er fortsatt den eneste pene bilen Tesla har levert, så sånn sett står den seg godt, men jeg hadde slitt veldig med å kjøpe en ny S i dag fordi jeg antar det kommer en oppgradering snart, i tillegg til at den dessverre fortsatt mangler krok.
Alle Teslaene trenger en interiør oppgradering. TM3 er jo og allerede over 3 år gammel. Kunne gjort noe med det triste rattet bl.a.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Kanskje jeg begynner å bli gammel (40 nærmer seg.. ::)), pleier definitivt ikke være av de som syns alt var bedre før, men syns fortsatt at X og S har noe av den bedre layouten/designet som er å finne, elsker førerorientert interiør, og liker godt rattet også. Rattet og interiøret i 3 er helt krise for meg... ille nok til å ikke kjøpe bilen. Var egentlig positivt innstilt, men det gikk fort over.  :o

mroek

Sitat fra: geear på søndag 18. oktober 2020, klokken 11:56
Rattet og interiøret i 3 er helt krise for meg... ille nok til å ikke kjøpe bilen. Var egentlig positivt innstilt, men det gikk fort over.  :o

Akkurat det er min tanke også, og selv om jeg ikke er fan av eksteriørdesignet heller, så er det interiøret som virkelig blir killeren for meg. Jeg må ha noe som er mer førerorientert, så jeg endte opp med noe annet.

S og X er jeg enig i at er mye bedre, men de var mindre intressante på grunn av størrelse.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Jeg liker at rattet på TM3 er mindre enn på X og S, de føles litt som lastebiler. Liker og at de legger seg på en relativt minimalistisk linje, men alt trenger da ikke se så billig ut...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. oktober 2020, klokken 14:15
Jeg liker at rattet på TM3 er mindre enn på X og S, de føles litt som lastebiler. Liker og at de legger seg på en relativt minimalistisk linje, men alt trenger da ikke se så billig ut...

Enig ang. rattet på TM3, det er det beste rattet jeg har brukt i hvert fall. Både pga. størrelsen og at jeg kan justere det akkurat som jeg vil uten at det skygger for f.eks indikatorlampa for fjernlys. Dessuten er det godt å holde i, og rullehjulene er enkle å bruke.

Førermiljøet og interiøret er nok det er jeg aller mest fornøyd med med Model 3. Skulle ønske vår Model X hadde tilsvarende interiør. Minus setetrekkene da, foretrekker stoffsetene i X'en.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Eksteriørmessig er definitivt S den peneste bilen Tesla har laget, og en endring på denne tror jeg ikke blir revolusjonerende. Men det må være mulig å lage A-stolpene smalere, for de tar for mye av utsikten. TM3s interiør er ok, men her bør skjermens vinkel endres slik at den er mere sjåførsentrisk. Her liker jeg BMWs løsning godt. Model X vil jeg ikke si noe om ..... Ellers er jeg enig i at stoffseter burde komme tilbake som et valg. Stoff er ikke miljøfiendtlig, og gir betydelig forbedret sittekomfort.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA