Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lavere pris på Model S

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

daktari

Moro!
Hva er det som utløser dette prisfallet?
Facelift? Lucid? EQS? Etron GT? Sviktende salg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

At prisen i Norge skal reflektere prisen i USA, viser seg jo å ikke holde vann lenger. Mener å huske at vi tidligere hadde priser som sto mer i stil med de amerikanske, i motsetning til nå, da det er store påslag på prisen i Norge på flere modeller.

Prisen på TM3 SR+ ligger vel 13-14% høyere i Norge.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Polestar

Sitat fra: daktari på onsdag 14. oktober 2020, klokken 23:37
Moro!
Hva er det som utløser dette prisfallet?
Facelift? Lucid? EQS? Etron GT? Sviktende salg?
Utelukkende Lucid, vil jeg tro. Kun Model S som har fått nedsatt pris. Jeg tror vi kan få se langvarig lave priser på Model S for å pine oppstarten til Lucid mest mulig.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Diagenic

#18
Sitat fra: Polestar på onsdag 14. oktober 2020, klokken 23:46
Sitat fra: daktari på onsdag 14. oktober 2020, klokken 23:37
Moro!
Hva er det som utløser dette prisfallet?
Facelift? Lucid? EQS? Etron GT? Sviktende salg?
Utelukkende Lucid, vil jeg tro. Kun Model S som har fått nedsatt pris. Jeg tror vi kan få se langvarig lave priser på Model S for å pine oppstarten til Lucid mest mulig.
Lucid
https://electrek.co/2020/10/14/tesla-reduce-model-s-price-again-elon-musk-takes-shot-lucid/
2019 Model S FSD/HW 3

Rosstopher

Sitat fra: Polestar på onsdag 14. oktober 2020, klokken 22:42
721.990 x (69.420/71.990) = 696.215

696.420 kr kunne kanskje vært en passende pris i Norge?

69.420 x dagens dollarkurs = 641.995.
Det hadde vært noe!
Men 699.420 virket mer realistisk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TeslaModelX

Hvorfor gjør de ikke noe med X? Den prisforskjellen kan ikke forsvares i mine øyne!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Polestar på onsdag 14. oktober 2020, klokken 22:42
721.990 x (69.420/71.990) = 696.215

696.420 kr kunne kanskje vært en passende pris i Norge?

Og for de som ikke gidder Google 420...hvis det ikke er mer kjent andre steder....

Uansett, så tror jeg at de var fullt klar over at de skulle sette ned prisen i USA når de satte ned prisen i Norge i forgår, så regner med de ikke setter prisen ned i Norge en gang til den nærmeste fremtid....når de til og med må godkjenne fakturaer fra norske leverandører på 100 kroner i USA så tviler jeg på at de får sette ned prisen med NOK 30.000 uten at Musk er spurt...hvor han da ville svart...hold on for two days....hvis det ikke er han som har gitt beskjed om de 30 tusenene... So, don't hold your breath....dude....som de vel sier i 70s show....
Tesla Model Y                         2021-

s3xy

Så at Elon laget Tesla for å redde verden stemmer ikke lenger altså, siden han nå begynner å konkurre på pris... får håpe at setter ned prisen på Y også da.... er vel ikke S som selges mest av lenger

daktari

Litt snålt å sette ned prisen ca 2 år FØR Lucid innstegsmodell kommer til levering i 2022? Det er noe fishy her...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:53
Litt snålt å sette ned prisen ca 2 år FØR Lucid innstegsmodell kommer til levering i 2022? Det er noe fishy her...

Er Lucid en konkurrent til Model S?
Syns den ser ut som en luksusbil med svært påkostet interiør.

RJK

Sitat fra: s3xy på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:46
Så at Elon laget Tesla for å redde verden stemmer ikke lenger altså, siden han nå begynner å konkurre på pris... får håpe at setter ned prisen på Y også da.... er vel ikke S som selges mest av lenger

Du redder ikke verden ved å gå konkurs. Da kan jo de andre fortsette på sin vante måte.

Men om du har et bedre produkt til konkurransedyktig pris, så presser man ikke bare seg selv til å levere det beste man kan, men og konkurrentene. Og siden dette går på å lage "grønnere produkter" på en langt "grønnere" metode, så er det ihvertfall et veldig viktig bidrag.

Men det har aldri vært ment at Tesla skal redde verden alene, men de vil hjelpe til med å redde verden, ved å få alle til å tenke og handle "grønt". Jeg vil si dette foreløpig går rette veien, pga bidraget fra Tesla og Elon Musk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

keepitsimple

Det er jo mye dyrere med servicefolk i Norge enn i USA. I tillegg kommer 5 års garanti. Så det at prisen i Norge er høyere tenker jeg er veldig naturlig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: s3xy på torsdag 15. oktober 2020, klokken 09:46
Så at Elon laget Tesla for å redde verden stemmer ikke lenger altså, siden han nå begynner å konkurre på pris... får håpe at setter ned prisen på Y også da.... er vel ikke S som selges mest av lenger

Det kan jo være at Lucid ikke er den eneste grunnen til at de setter ned prisen på Model S. Kan jo og være at de ser de ikke er konkurransedyktige mot ICE-biler, og i tillegg ser at kostnaden har gått ned for å produsere de. De har tross alt vært veldig mye dyrere enn Model 3/Y. Model S er ikke med på salgsstatistikken over verdens 20 mest solgte EV/PHEV-biler, så hvis de vil selge den må de gjøre noe. Men tror ikke de helt har fått ut til folket at det er 650km rekkevidde på den... Mangler bare skikkelig hengerfeste ;-). De trenger Model S for å bevare Tesla som Konge på elbil...en slags spydspiss som gjør merket lukrativt.

Tesla Model Y                         2021-

sjokomelk

Å sette ned prisen er en "demand lever" man bruker for å forsøke å øke salget. Tesla gjør alt de kan for å nå målet sitt med 500.000 solgte biler i 2020. For å få til dette må de gjøre noen grep. Og Rob Maurer i TeslaDaily regnet seg frem til at dette kan være opptil $38 millioner i redusert fortjeneste hvis de selger så mange Model S som de har gjort i tidligere rekordkvartaler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Contango

Den enkleste grunnen er at S selger dårlig. En mindre sannsynlig men mer spennende årsak kan være at de vil selge unna dagens S produksjon uten å bygge inventory - fordi ny S kommer fortere enn annonsert.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA