Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen spenning på tenning

Startet av TheSmoBro, mandag 12. oktober 2020, klokken 17:12

« forrige - neste »

TheSmoBro

Heisann. Nettopp kjøpt meg en billig Buddy 2009 modell, med tomt batteri. Har tatt ut de gamle batteriene og slengt inn noen midlertidige i-miev batterier i serie, slik at jeg får 72v. Har også bytta 12v batteriet bak ettersom det var 0v igjen på det.

Da jeg vrir om nøkkelen skjer det ingen verdens ting. Ingen lys eller noe. Eneste jeg har er park lys som kommer på da jeg vrir på spaken.

Tok av dekslene rundt rattet, og målte på tennings koblingene. Målte ingen spenning på noen av de.

Noen som har peiling på hva som kan forårsake det og evt hvor jeg bør begynne feilsøking?
(Alle sikringer er hele)


TheSmoBro

Vet forresten ikke om cc'en i det hele tatt virker. Jeg har forska litt på forumer og ser att om fjernlys og taklys ikke virker, så er det ett dårlig tegn. Men jeg har taklys, men fjernlys har jeg ikke. Hører reelet slå inn, og pærene er ok, men ingen lys.

Noe annet jeg kan gjøre for å sjekke att cc'en virker?

Buddy-DK

Det er kun positionslys og baglys som virker, hvis nøglen ikke er aktiveret. Det tyder på din cc måske ikke kobler ind/starter op.
Hvis din cc ikke får korrekte måleværdier ind på batteriovervågningen, så tror jeg ikke cc kobler ind. Dette for at beskytte batterierne.
Tag evt et kig på danske facebook side kewet og buddy biler. Her findes også lidt diagrammer osv.

TheSmoBro

Takk for svar. Fant ikke siden på Facebook, men jeg har fått liv i tenning. Delvis.

Forsket meg frem til  att reelene ved sikringene ikke slik inn. Så jeg satt en ledning mellom strøm og det som "skulle" vært pluss på reelet. Da slo det inn i cc'en, og bakhjulene begynte å snurre ett par runder bakover ( hadde såklart jekka opp bilen )

Deretter var det liv i tenning, og alle lys osv+ horn virker.

Likevel skjer det ikke noe når jeg vrir på tenning, heller ikke liv i gasspedalen.

De gamle batteripakkene har jo "føler ledninger" for å måle spenningene fra batteriene. Disse har jeg bare koblet av og latt ligge løst.
Noe jeg må gjøre for å lure bilen til å tro den har rett spenning?
Hørt den ikke liker å måle spenning på lithium batterier?

Buddy-DK

Der skal være korrekt spænding på følerledninger, ellers kobler den ikke relæet ind ved drej på nøglen. Jeg har selv bare bygget en spændingsdeler af modstande og bruger kun 0v og 72v fra batteri.

https://m.facebook.com/groups/41054049809/?locale2=da_DK

Jeg har loddet spændingsdeleren direkte ind i CC, så jeg er fri for alt for mange ledninger. Ved ikke hvordan man sætter billede ind her, men billede findes på facebook gruppen

RoadRunner

Vil bare bekrefte at det må være spenning på de enkelte "følere" for at CC skal virke og gi signal ut. Mener det er et 72v styre-rele som må aktiveres av CC (tror det sitter sammen med de andre lys-releene ved siden av sikringene) når CC er fornøyd med de enkelte celler, og at dette igjen trigger 72v kontaktor i el-kassen bak. Antaglig er det dette styre-releet du har funnet og aktivert.

CC slår på dette styrings-releet hvis alle batteri-cellene er ok (dvs. spenning inn på de enkelte "følere" 0-12-24-36-48-60-72V).


Husk riktig prosedyre når du kobler av / på car-controller (se på forumet). Koble av CC når du jobber med framdriftsbatteriet, det er meget lett at CC blir ødelagt av spennings-pulser. Koster to-tre tusen for en ny (med innbytte)
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

TheSmoBro

Takker for alle mulige svar. Jeg tror carcontrolleren i Buddyen er delvis defekt. Ettersom jeg er elektrikerlærling, så liker jeg å feilsøke. Men nå har jeg fått liv i bilen, med lithium test pakken. Kobler slik att jeg slår inn ett rele manuelt, som jeg kobler på en bryter, slik at bilen "starter". Trenger kun nøkkel for tenningslåsen XD.

Bilen gikk kun forover en periode, så jeg måtte jo feilsøke det også... Fant ut att det var konstant spenning inn på motorcontroller på "forward input". Da jeg satt bilen i revers, ble det som å sette den i nøytral. Men koblet om på en bryter slik att forward input blir byttet over til revers input.

Jeg har ikke noe liv i "displayet" utenom blinklys, fjernlys, osv som virker. Men ikke speedometer.
Alt annet ser ut til å virke. Men mener carcontrolleren min er natta.

Men man kan vel i teorien lage sine egne relestyringer osv? For det er vel det carcontrolleren egentlig gjør?

Marcus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA