Slutt på fantom-bremsing?

Startet av kodax, torsdag 08. oktober 2020, klokken 23:24

« forrige - neste »

Motorwatt

Hvis det er riktig at de nå har løst problemet etter 5-6 år, er det naturlig å undre seg over hva de har brukt disse årene til. Nå skal det sies at fra jeg fikk bilen til nå, er det nå ytterst sjelden jeg får noe oppbremsinger på "gamle" E18, så noe har da skjedd. Men minner igjen på at det er minst 3 forskjellige typer fantombremsinger som alle har fått samme benevnelse, men som har helt forskjellige karakteristika.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. januar 2022, klokken 08:39
Hvis det er riktig at de nå har løst problemet etter 5-6 år, er det naturlig å undre seg over hva de har brukt disse årene til. Nå skal det sies at fra jeg fikk bilen til nå, er det ytterst sjelden jeg får noe oppbremsinger på "gamle" E18, så noe har da skjedd. Men minner igjen på at det er minst 3 forskjellige typer fantombremsinger som alle har fått samme benevnelse, men som har helt forskjellige karakteristika.
Jeg sikter til nye E18 på strekningen. Der har det vært flere tydelige fartsreduksjoner (ikke nødbrems, eller kraftige oppbremsinger) HVER gang jeg har kjørt der, helt siden veien var ny. I går var det som sagt ingen, og alle i bilen bemerket dette.
Det er noen mnd. siden jeg kjørte stekningen sist, og jeg lurer på om det kan skyldes bedre kartgrunnlag eller SW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Nå var det ikke akkurat "din" E18 jeg refererte til, men et mere generelt svar på trådens tittel. Men ok, nye E18 fra Stathelle til Bamble (som jeg sjelden kjører på), har vært grusom helt fra åpningen. Kjørte den 28. januar med v. 2022.4. og det var ingen endringer. Her er det feil fartsgrenser som slår til, og det mest irriterende er at man ikke får justert farten opp fra APs 80 km/t til fartsgrense 110 km/t. Da blir det TACC som blir løsningen.

Tvedestrand-Arendal: Kan det være lys- og/eller veiforhold (spesielt sol) som kan ha vært forskjellen? Det har iallfall jeg opplevd fra tid til annen kan skape problemer. Var det det samme på tilbaketuren, så kan vel solen utelukkes.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Det var en kartoppdatering i desember, dvs bilen som jeg hentet ut i tidlig desember trengte en kartoppdatering men den kan jo ha hatt relativt gamle data fra fabrikk. Jeg har ikke fått 2022.4 ennå og har fremdeles bremsing på bl.a. disse punktene:

Rv 555, rett etter Sotrabroen, ved avkjøringen til Drotningsvik.
E16, ved avkjøringen til Osterøybroen. I begge retninger, men verst mot øst.
Fløyfjellstunnelen retning sør. TACC er ok, men indikert fartsgrense er helt koko.

I alle tilfeller tror jeg det er overlappende kartdata, at veiene som ligger fysisk over den man kjører på bestemmer fartsgrensen.
'21 3LR

geear

Mener siste kartoppdatering var tidlig i høst, jeg fikk en rett etter jeg hentet ut bil tidlig september, og har ikke sett noe nytt siden det, så jeg vil nesten tro at det var gamle kart på bilen du fikk utlevert.

Thalgar

Forbetringa på Arendal-Tvedestrand kom med nye kart.
Model Y LR Quicksilver, 2023

JorEl

Sitat fra: DagfinnN på mandag 31. januar 2022, klokken 08:10
Bare på AP eller både AP og TAAC?
TAAC har jeg ikke brukt aktivt på lenge. Sluttet pga av fantombremsing, som for meg er et "bråstopp" ned i fart, f.eks når man passerer en buss i venstresving.

AP er luksus på kjente og flotte veier.
TAAC bryter med min kjørestil. Liker å gi plass til andre, flyt i trafikken og ingen i bakskjermen 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

filtvet

Har hatt flere uheldige episoder i det siste. Plutselig bråbremsinger ved broer, lav sol og møtende trafikk. Blitt helt ubrukelig dessverre. Må stadig forklare passasjerer at det ikke var jeg som bråbremset....

Heldigvis går dette som farsott i media nå: https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/sjidjf/tesla_is_under_federal_scrutiny_for_phantom/

Handyman

Sitat fra: filtvet på fredag 04. februar 2022, klokken 04:08
Har hatt flere uheldige episoder i det siste. Plutselig bråbremsinger ved broer, lav sol og møtende trafikk. Blitt helt ubrukelig dessverre. Må stadig forklare passasjerer at det ikke var jeg som bråbremset....

Heldigvis går dette som farsott i media nå: https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/sjidjf/tesla_is_under_federal_scrutiny_for_phantom/
Hvliken versjon har du? Ellers er tipset som vanlig å sitte med foten klar rett over wattpedalen, slik at man unngår bremsinger. Da blir det bare en liten fartsendring.

THE

Sitat fra: Handyman på fredag 04. februar 2022, klokken 08:28
Sitat fra: filtvet på fredag 04. februar 2022, klokken 04:08

Hvliken versjon har du? Ellers er tipset som vanlig å sitte med foten klar rett over wattpedalen, slik at man unngår bremsinger. Da blir det bare en liten fartsendring.
Dette med å holde foten klar har jeg gjort et par år nå, men det er mer slitsomt enn å bruke den samme foten til å justere hastigheten med manuelt. På MCU1 biler med 2020.48 FW er det i alle fall ikke noe fantom-bremsing forbedringer. Heldigvis har jeg ikke vært plaget med veldig mange kraftige oppbremsinger (80-40 km/t før man rekker å reagere), men bilen napper i bremsen, slipper brått opp pådraget og bremser litt mer kraftig i et sett. I tillegg ser bilen mye rart ved veikanten slik at den piper og drar bilen inn i veien både titt og ofte. Prøvekjørte TMY i kraftig regnvær og på varierte veger for et par uker siden, og der fungerte AP, viskerautomatikk og det meste annet mye mer stabilt enn på min utdaterte TMX i alle fall. Hadde ingen antydning til uønsket brems, og det var flere situasjoner der jeg er sikker på at TMX hadde gjort mye rart på den strekningen jeg teste AP.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Veldig spent på hva Tesla kan gjøre med denne saken. Helt klart at de har et massivt problem som har pågått i snart 6 år. Men nå har myndighetene kastet seg over problemet, og det tvinger fram en reaksjon. Dette kan ikke Tesla bare fortsette å ignorere.

Å holde foten over wattpedalen er ingen løsning. Det kan kun avhjelpe ved milde fartsendringer, og er ganske slitsomt. De kraftige oppbremsingene kan man ikke unngå, og det er nok de myndighetene nå reagerer på da de er direkte farlige.

En bemerkelsesverdig reaksjon er at selv Tesla-fans nå kommer på banen, og krever løsninger. Til tross for at det har vært slik i 6 år. Ref. utenlandske fora.
Tesla S75D - 09/2018

Lynet

Har 2022.4 og aldri hatt så mye bremsing ved møtende biler, til og med personbiler!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. februar 2022, klokken 10:18
... Å holde foten over wattpedalen er ingen løsning. Det kan kun avhjelpe ved milde fartsendringer, og er ganske slitsomt.....
Jeg er helt enig i at det ikke er en løsning på problemet, men det er en fin måte å "dempe bivirkningene" på ;-)
Jeg syntes det var uvant i starten, men tenker nå ikke over det i det hele tatt. Like naturlig som å alltid ha en hånd på rattet ved aktiv AP. Det er påfallende hvor mye man venner seg til. Denne vanen gjør at AP kan benyttes uten at passasjerene blir irritert. Kraftig brems har jeg bare hatt en gang på over 50kkm, og det var ikke i så kraftig som nødbrems. Min påstand er at det er få som er klar over hvor kraftig en nødbrems er... prøv bare å trå bremsen i bånn uten å varsle de andre i bilen på forhånd.... eller nei, ikke gjør det. ;-)

DagfinnN

Sitat fra: Handyman på fredag 04. februar 2022, klokken 15:51
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. februar 2022, klokken 10:18
... Å holde foten over wattpedalen er ingen løsning. Det kan kun avhjelpe ved milde fartsendringer, og er ganske slitsomt.....
Jeg er helt enig i at det ikke er en løsning på problemet, men det er en fin måte å "dempe bivirkningene" på ;-)
Jeg syntes det var uvant i starten, men tenker nå ikke over det i det hele tatt. Like naturlig som å alltid ha en hånd på rattet ved aktiv AP. Det er påfallende hvor mye man venner seg til. Denne vanen gjør at AP kan benyttes uten at passasjerene blir irritert. Kraftig brems har jeg bare hatt en gang på over 50kkm, og det var ikke i så kraftig som nødbrems. Min påstand er at det er få som er klar over hvor kraftig en nødbrems er... prøv bare å trå bremsen i bånn uten å varsle de andre i bilen på forhånd.... eller nei, ikke gjør det. ;-)
Jeg har nå min 5. Tesla i bestilling. Likevel er jeg sterkt kritisk til Fantombremsing. Klart det er mye man kan vende seg til, men Tesla må fjerne dette. Det er for dumt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Motorwatt

SitatKraftig brems har jeg bare hatt en gang på over 50kkm

Hvis du ikke har hatt skikkelig bråbrems mere enn et par ganger på 50K kilometer, har jeg en viss forståelse for din løsning. Skal jeg tippe, har jeg hatt nærmere 100 ganger så mange... på motorvei. Men det er blitt marginalt bedre etterhvert. Verst var det sommeren 2020 i Danmark da jeg ble nektet av passasjerer å bruke funksjonen, ellers ville de ta flyet hjem.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA