Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y med/uten enhanced autopilot?

Startet av ViktorS, fredag 01. april 2022, klokken 08:19

« forrige - neste »

ViktorS

Hei
Klarte ikke helt å forstå hva som er forskjellen mellom de funksjoner som kommer med/uten enhanced autopilot.

Kan noen forklare kjapt?

Takk.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

k1

Uten får du med TACC som er kort fortalt cruise control.
Med får du det den lister opp.
(Og med FSD får du i tillegg det det listes opp for den).

Så må du selv vurdere om det er verdt prisen for hver av dem.

Redgarden

Standard er adaptiv cruisecontrol + filholder.
EAP gir deg i tillegg automatisk filskifte (når du blinker med blinklyset), summon (parkerer på trange plasser mens du står utenfor og styrer med appen) og autopark (den lukeparkerer etc).

Eneste i EAP som har noen verdi (etter min mening) er automatisk filskifte. Veldig deilig å slippe å skru autopiloten av hver gang man skal skifte fil på motorveien, og så på igjen når man har kommet seg over i ønsket fil. Summon er et partytriks og autopark gjør du bedre selv.

Men er automatisk filskifte alene verdt prisen for EAP? Nei, sier jeg. Jeg hadde EAP på forrige, men spanderte ikke det på den nye Y'en.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: ViktorS på fredag 01. april 2022, klokken 08:19
Hei
Klarte ikke helt å forstå hva som er forskjellen mellom de funksjoner som kommer med/uten enhanced autopilot.

Kan noen forklare kjapt?

Takk.
Det er svært liten forskjell i praksis. Du får "full selvkjøring" innenfor en fil uten noen som helst pakker. Altså den styrer, bremser og gasser selv. Akkurat like bra som med EAP eller FSD. Ønsker du at den også skal foreslå filbytte så må du ha EAP. Alt det andre har svært liten praktisk nytte og er generelt irriterende dårlig, som autoparkering, summon og trafikklys.

Redgarden

Sitat fra: Handyman på fredag 01. april 2022, klokken 09:14
Autostyring er også i standard AP
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-32E9F9FD-0014-4EB4-8D96-A8BE99DBE1A2.html#:~:text=Search-,Autopilot,-About%20Autopilot

EAP har følgende:
- Navigate on Autopilot
- Automatisk filskifte
- Autopark
- Summon
- Smart Summon (ingen nytte i Europa enda)
https://www.tesla.com/no_NO/modely/design?redirect=no#:~:text=Enhanced%20Autopilot,Smart%20Summon

Ja, jeg glemte navigering på autopilot. I praksis er det at den selv tar av på riktig avkjøring på motorveien, og så må du ta over selv. Du slipper altså å passe på at du svinger av motorveien på rett avkjøring...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Klykken

Kan være at det blir bedre tider nå fremover, men ta det med en klype salt som alt annet av lovnader fra den kanten. :p
https://www.notateslaapp.com/news/736/elon-tesla-to-release-fsd-beta-in-europe-this-summer
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

automat

Sitat fra: Redgarden på fredag 01. april 2022, klokken 09:20

Ja, jeg glemte navigering på autopilot. I praksis er det at den selv tar av på riktig avkjøring på motorveien, og så må du ta over selv. Du slipper altså å passe på at du svinger av motorveien på rett avkjøring...

Den intierer også feltskift og forbikjøringer ( I hvertfall på TMX). Men europeiske regelkrav om å bekrefte filskift med blinklys reduserer nytteverdien.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ViktorS

Høres ut som enhanced autopilot er noe man glatt kan overse.
Ikke er det flerfeltsveier her oppe, og ikke trenger jeg navigering.
Parkere burde jeg klare å gjøre selv! Og at bilen kommer til meg, har jeg aldri hatt behov for :)

Takk for gode svar.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Klykken

Summon har jeg brukt en del, og jeg bor på landet. I all hovedsak de gangene vi har reist inn til byen og må parkere på offentlige p-plasser hvor det kan være trangt er det kjekt å kunne kjøre ut bilen fra parkeringsplassen uten å sitte i den.

Kan uansett etterbestilles når som helst det der da, så ingen krise. Men at prisen vil øke fremover hvis FSD lanseres her til lands nå, må man forvente.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

Sitat fra: geear på fredag 01. april 2022, klokken 09:14
Sitat fra: ViktorS på fredag 01. april 2022, klokken 08:19
Hei
Klarte ikke helt å forstå hva som er forskjellen mellom de funksjoner som kommer med/uten enhanced autopilot.

Kan noen forklare kjapt?

Takk.
Det er svært liten forskjell i praksis. Du får "full selvkjøring" innenfor en fil uten noen som helst pakker. Altså den styrer, bremser og gasser selv. Akkurat like bra som med EAP eller FSD. Ønsker du at den også skal foreslå filbytte så må du ha EAP. Alt det andre har svært liten praktisk nytte og er generelt irriterende dårlig, som autoparkering, summon og trafikklys.

Trafikklys synes jeg fungerer rimelig bra. Må riktig nok,  i Europa på grunn av reglene,
bekrefte at den skal få lov å kjøre på grønt, men det er jo enkelt å bekrefte enten med gasspedalen eller hendelen.

Jeg har FSD på model 3 , men har foreløpig ikke bestilt annet enn vanlig Autopilot på Model Y, men er fristet til å legge til EAP for å få automatisk filskifte. For det er vel slik at en må reaktivere standard Autopilot om en tar en forbikjøring.?...og det er litt 'kav'.

Min Ioniq 5 , er langt fra Tesla sin Autopilot /FSD, men den skifter også fil,  og den slår på igjen Autopilot / lane assist etter at den er kommet i den nye fila. Dersom Tesla sin standard Autopilot slår av autopilot når en skrur på blinklys og slår den automatisk på igjen når bilen er kommet over i nytt felt (fordi jeg har svingt over) så ville jeg vært happy uten EAP/FSD ...hvis ikke så blir det EAP
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: Redgarden på fredag 01. april 2022, klokken 09:20
Sitat fra: Handyman på fredag 01. april 2022, klokken 09:14
Autostyring er også i standard AP
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-32E9F9FD-0014-4EB4-8D96-A8BE99DBE1A2.html#:~:text=Search-,Autopilot,-About%20Autopilot

EAP har følgende:
- Navigate on Autopilot
- Automatisk filskifte
- Autopark
- Summon
- Smart Summon (ingen nytte i Europa enda)
https://www.tesla.com/no_NO/modely/design?redirect=no#:~:text=Enhanced%20Autopilot,Smart%20Summon

Ja, jeg glemte navigering på autopilot. I praksis er det at den selv tar av på riktig avkjøring på motorveien, og så må du ta over selv. Du slipper altså å passe på at du svinger av motorveien på rett avkjøring...

And believe it or not.   I ukjente områder når jeg ikke hsr fulgt helt med så har Tesla'en tatt av og inn på ny vei. Får jo litt sjokk når en ikke helt har fulgt med og lurer på hva som skjer...får så tenkt og orientert meg litt og har da konkludert 'Åja, så jeg slulle ta av her ja, godt Tesla'en passet på for ellers hadde jeg kjørt for langt'...
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: Klykken på fredag 01. april 2022, klokken 09:49
Kan være at det blir bedre tider nå fremover, men ta det med en klype salt som alt annet av lovnader fra den kanten. :p
Hvis de fortsetter med safety score så er det null sjans at vi får noen Beta her i huset :) Litt for mange brukere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: GOS på fredag 01. april 2022, klokken 13:02
And believe it or not.   I ukjente områder når jeg ikke hsr fulgt helt med så har Tesla'en tatt av og inn på ny vei. Får jo litt sjokk når en ikke helt har fulgt med og lurer på hva som skjer...får så tenkt og orientert meg litt og har da konkludert 'Åja, så jeg slulle ta av her ja, godt Tesla'en passet på for ellers hadde jeg kjørt for langt'...
Jepp, synes og NOA er nice til dette innimellom. På lengre turer er det fort gjort å glemme en avkjøring her og der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA