Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

goggo

Hmm...    Nå har jeg riktignok Ioniq men jeg henger meg på her i denne tråden :)

Jeg fikk også kuponger for 1500 kr, men det står at de bare er gyldige til 9.april 2022, altså 6 mndr.

Jeg er egentlig mest fristet til å kjøpe 12 måneders abb. på Ionity for 1620,- kr nå, og så kan jeg lade for 1.65 pr KWh i 12 måneder framover.  Men det går kanskje ikke? Den Ionity avtalen faktureres kanskje pr mnd?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vidar_S

Sitat fra: goggo på fredag 08. oktober 2021, klokken 16:49
Hmm...    Nå har jeg riktignok Ioniq men jeg henger meg på her i denne tråden :)

Jeg fikk også kuponger for 1500 kr, men det står at de bare er gyldige til 9.april 2022, altså 6 mndr.

Jeg er egentlig mest fristet til å kjøpe 12 måneders abb. på Ionity for 1620,- kr nå, og så kan jeg lade for 1.65 pr KWh i 12 måneder framover.  Men det går kanskje ikke? Den Ionity avtalen faktureres kanskje pr mnd?

mvh
Hugo

Jeg håper på det samme. Sendte et spørsmål til Chargemyhyundai om det tidligere i dag og håper på et "ja" men antar de kun har mulighet for månedlig fakturering sånn om jeg skal være realistisk. Skulle kanskje ventet noen måneder med å registrere rabattkode nr 2.

TB

Vil tro perioden koden er gyldig ligger i selve koden, dvs dato for aktivering ikke har noe å si?

Men, kan ikke garantere det er slik.  : :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: Vidar_S på fredag 08. oktober 2021, klokken 16:24
Sitat fra: RJK på fredag 08. oktober 2021, klokken 12:48

Nå kom jo begrensningene i årsskiftet, og vi er nå i måned 10 av dette året. Så da virker det nesten som de har satt månedsbeløpet til 150,- og ikke 500,-.

Fikk du brevet fra Hyundai Norge så tidlig? Jeg fikk med meg at det var snakk om begrensninger i USA og sånt allerede rundt årsskiftet, men offisielt brev fra Hyundai Norge med beskjed/anmodning/anbefaling om å sette ladegrense til 90% mottok jeg rundt 20 april 2021 og selve brevet er datert 14.04.2021 fra Hyundai sin side.
Selve brevet fikk jeg nok ikke tidligere enn dere andre, så jeg blandet nok litt her. Var inne på "service" i desember pga kampanjer som lå inne, og fikk da melding om å sette ladegrense.

Forsåvidt greit, for 150,- per måned synes jeg var noe snaut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: Vidar_S på fredag 08. oktober 2021, klokken 16:54
Sitat fra: goggo på fredag 08. oktober 2021, klokken 16:49
Hmm...    Nå har jeg riktignok Ioniq men jeg henger meg på her i denne tråden :)

Jeg fikk også kuponger for 1500 kr, men det står at de bare er gyldige til 9.april 2022, altså 6 mndr.

Jeg er egentlig mest fristet til å kjøpe 12 måneders abb. på Ionity for 1620,- kr nå, og så kan jeg lade for 1.65 pr KWh i 12 måneder framover.  Men det går kanskje ikke? Den Ionity avtalen faktureres kanskje pr mnd?

mvh
Hugo

Jeg håper på det samme. Sendte et spørsmål til Chargemyhyundai om det tidligere i dag og håper på et "ja" men antar de kun har mulighet for månedlig fakturering sånn om jeg skal være realistisk. Skulle kanskje ventet noen måneder med å registrere rabattkode nr 2.

Fikk bekreftet fra Chargemyhyundai kundeservice at forhåndsbetaling ut over 1 måned for ionitypakken eller andre pakker ikke var mulig.

TB

Vi må "trøste" oss med at å bruke opp summen ved å lade ved Ionity går fort da...  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

Sitat fra: TB på mandag 11. oktober 2021, klokken 21:12
Vi må "trøste" oss med at å bruke opp summen ved å lade ved Ionity går fort da...  :angel:

Neeeida, bare tegne ionity-abonnement så varer summen betydelig lengre :) En månedsleie med ionity tilsvarer jo ikke mer enn 25-30 kWh ladet hos BKK/Recharge/Mer via Chargemyhyundai, så de roamingprisene er ikke så veldig gode.

Med 1,65 kr/kWh gjennom vinteren + 5 kr per ladeøkt har man også en slags trøst om strømprisene skulle ta enda mer av. Satser på at ikke Hyundai Norge bruker mer enn 6 måneder på å bestemme seg for neste kompensasjonssum slik at kommende kupong kan dekke abonnementet de siste 6 månedene av bindingstiden.

RJK

Tenker som så at de 1500,- dekker det meste av 12 måneders abonnement. Og det er midler jeg uansett ikke ville hatt ellers. Og man sparer dessuten en god del per "tanking" som man ellers ikke ville hatt. Eventuelle summer jeg får senere, dekker resten.

Ellers rekker jeg 6 måneders abonnement + det jeg lader for i strøm hos Ionity, og eventuelt andre operatører jeg kan betale via CMH. Så om ikke annet, har jeg flyttet de kostnadene til perioden etter at jeg ikke får ladekreditt mere.

Så får det bli opp til meg å lade så ofte at jeg klarer å utnytte disse kredittene før de går ut på dato, men helst ikke så veldig mye mere.

Og likevel vil jeg spare penger ved å lade hos Ionity etter at batteriet er byttet, og frem til mitt nye Ionity-abonnement løper ut av seg selv, ifølge vilkårene.

Er derfor lite sjanse for at jeg kommer dårligere ut av dette, enn uten ladekreditten. Og sannsynligvis vil jeg også spare i forhold til å bare lade hos andre operatører med kreditten jeg har fått. Men innser at for noen så vil de hurtiglade så lite at de midlene helt eller delvis vil gå ut før de er brukt opp, og da er en Ionity-avtale bortkastet. Det er nok ikke meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Artikkel om bytte av batteripakken på Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt.
Kostbat for LG.

Er det samme fordeling for Hyundai blir dette kostbart for LG.

https://www.elbil24.no/nyheter/na-far-batteriprodusenten-svi/74392997
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorC

Fikk før helgen en kupong på 1000,-

Hvorfor fikk dere andre 1500,-?

Og ikke minst hvordan innløste dere kupongen? Jeg har forsøkte å registrere meg på ChargeMyHyundai, men der krever de at jeg skal betale for å få et eller annet form for kort, og i tillegg krever at jeg legger inn kredittkortopplysninger.

Jeg har forsøkt å få svar fra Charge My Hyundai og Hyundai her i Norge om hvorfor de trenger mitt kredittkortnummer (inkl CVC nummer) for å gi meg kompensajon, men de unnlater å svare.

Selv om dette neppe er et forsøk på bedrageri, så bruker de jo nøyaktig samme triks som bedragere bruker.  De får ikke mitt kredittkortnummer med det første, og det føyer seg jo inn i rekken av inntrykkket av at Hyundai i Norge famler i blinde.

Jeg kunne dog gjerne høre spekulasjoner om hvorfor dere andre har fått 1500,- (noe som er hårreisende lavt), mens jeg bare har fått 1000,-
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

RJK

Sitat fra: TorC på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:19
Fikk før helgen en kupong på 1000,-

Hvorfor fikk dere andre 1500,-?

Og ikke minst hvordan innløste dere kupongen? Jeg har forsøkte å registrere meg på ChargeMyHyundai, men der krever de at jeg skal betale for å få et eller annet form for kort, og i tillegg krever at jeg legger inn kredittkortopplysninger.

Jeg har forsøkt å få svar fra Charge My Hyundai og Hyundai her i Norge om hvorfor de trenger mitt kredittkortnummer (inkl CVC nummer) for å gi meg kompensajon, men de unnlater å svare.

Selv om dette neppe er et forsøk på bedrageri, så bruker de jo nøyaktig samme triks som bedragere bruker.  De får ikke mitt kredittkortnummer med det første, og det føyer seg jo inn i rekken av inntrykkket av at Hyundai i Norge famler i blinde.

Jeg kunne dog gjerne høre spekulasjoner om hvorfor dere andre har fått 1500,- (noe som er hårreisende lavt), mens jeg bare har fått 1000,-
Du skal finne 2 koder på den meldingen du kommer til, når du klikker linken i eposten. Den ene som du har funnet, er på 1000,- mens den andre er på 500,-. Gå i eposten du fikk, og klikk på denne igjen, så skal du få den frem mer eller mindre i samme setningen. En av de over, fant den heller ikke med en gang, så sjekk igjen.

Beløpet er ikke noe du blir rik av. Det skal i første omgang dekke de ekstraladestoppene du får som følge av at du ikke kan lade til 100 % før avreise. Dette er en initial kompensasjon, som dekker frem til en viss dato, som ikke er kommunisert. Så vil du kunne motta en eller flere slike verdikuponger fremover, avhengig av når du faktisk får byttet batteriet.

CMH er en ladeavtale tilsvarende det man gjør når man registrerer seg hos de forskjellige leverandørene. Forskjellen er at du skal kunne lade hos mange/de fleste ladeoperatørene uten å ha registrering hos hver enkelt operatør. Kjempeflott når man er ny kunde/ny elbilist, og ikke allerede har kontoer overalt allerede.

Du må derfor velge et av alternativene for CMH-abonnement/avtale, og de trenger kortinfo for å kunne belaste deg for de kostnadene som hører til det valget du har tatt om avtale, og for fremtidige ladinger. Men når du registrerer slike verdikoder, så får du da en slags pott å ta av, slik at det skal trekkes av disse midlene først, og så er det eventuelt det overskytende som du blir fakturert i ettertid (månedlig).

Dvs, du vil neppe få noen trekk fra kortet du knytter avtalen til, før du har brukt opp verdikodene. Og det er når du er registrert med avtale, at du ser hvor du kan legge inn koden for verdikupongene, en om gangen.

Det eneste jeg savner her, er at man kan knytte sin Hyundai-ladebrikke til kontoen. Det er litt paradoksalt.

Uansett, dette er jo ihvertfall en viss kompensasjon/plaster på såret for ubeleilighetene vi er påført, selv om ikke alle egentlig plages av det, siden man normalt sett klarer seg med bilens kapasitet selv med redusert topplading.

Så får det så være at de velger å knytte det til sitt alternativ til individuelle avtaler med ørten leverandører. Jeg synes ikke det er så dumt, selv om det i realiteten koster meg ca 5,- per ladeøkt med den avtalen jeg har valgt. Og jeg sliter med å se at de dyrere alternativene egentlig gir oss noe besparelse. Jeg ser ikke at disse med månedskost blir billigere enn disse 5 per økt, med mindre man lader ofte på kommersielle ladere..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Denne tråden viser i seg selv at løsningen Hyundai har valgt ikke er uproblematisk.

Beløpets størrelse kan en diskutere frem og tilbake, men det er beløpet de har valgt. Jeg ser det som mer problematisk at det er verdikuponger som du kun får benytte på ChargemyHyundai.

Slik jeg ser det er dette en økonom sitt verk. Hyundai har trolig rabattavtaler slik at det ikke koster dem noe mindre enn gavekortene. I tillegg slipper de å betale for ubenyttede verdikuponger. I tillegg er kompensasjonen pr måned og de opererer med ca antall måneder rundet ned til deres fordel (ihvertfall i mitt tilfelle).

Jeg mener det ville vært langt enklere å overføre beløpet til kundene som en kompensasjon for ulempene som kunden kan lade for og kundene har fått kompensasjon for ulempene. Løsningen slik den er nå minner om matkupongene flyselskapene deler ut ved forsinkelse.

Hyundai sparer noen kroner og synes ikke veldig bekymret for hvordan kundene opplever løsningen. Det er faktisk så ille at et Hyuindaiverksted jeg snakket med var både oppgitt og litt fortvilet over hvordan Hyundai løser ettermarkedet med reklamasjoner og utbedringer. Vedkommende mente mye av problemet var knyttet til sentral styring i Europa som ikke forholder seg til norsk forbrukerlovgivning.

TorC

Sitat fra: RJK på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:50

Du skal finne 2 koder på den meldingen du kommer til, når du klikker linken i eposten. Den ene som du har funnet, er på 1000,- mens den andre er på 500,-. Gå i eposten du fikk, og klikk på denne igjen, så skal du få den frem mer eller mindre i samme setningen. En av de over, fant den heller ikke med en gang, så sjekk igjen.

Beløpet er ikke noe du blir rik av. Det skal i første omgang dekke de ekstraladestoppene du får som følge av at du ikke kan lade til 100 % før avreise. Dette er en initial kompensasjon, som dekker frem til en viss dato, som ikke er kommunisert. Så vil du kunne motta en eller flere slike verdikuponger fremover, avhengig av når du faktisk får byttet batteriet.

CMH er en ladeavtale tilsvarende det man gjør når man registrerer seg hos de forskjellige leverandørene. Forskjellen er at du skal kunne lade hos mange/de fleste ladeoperatørene uten å ha registrering hos hver enkelt operatør. Kjempeflott når man er ny kunde/ny elbilist, og ikke allerede har kontoer overalt allerede.

Du må derfor velge et av alternativene for CMH-abonnement/avtale, og de trenger kortinfo for å kunne belaste deg for de kostnadene som hører til det valget du har tatt om avtale, og for fremtidige ladinger. Men når du registrerer slike verdikoder, så får du da en slags pott å ta av, slik at det skal trekkes av disse midlene først, og så er det eventuelt det overskytende som du blir fakturert i ettertid (månedlig).

Dvs, du vil neppe få noen trekk fra kortet du knytter avtalen til, før du har brukt opp verdikodene. Og det er når du er registrert med avtale, at du ser hvor du kan legge inn koden for verdikupongene, en om gangen.

Det eneste jeg savner her, er at man kan knytte sin Hyundai-ladebrikke til kontoen. Det er litt paradoksalt.

Uansett, dette er jo ihvertfall en viss kompensasjon/plaster på såret for ubeleilighetene vi er påført, selv om ikke alle egentlig plages av det, siden man normalt sett klarer seg med bilens kapasitet selv med redusert topplading.


[/quote]

Jeg har ikke fått noen e-post. Bare SMS, men i teksten står det at det er snakk om 1000,- kroner.

Videre har jeg store vansker med å akseptere at jeg må betale for å få tilsendt et RFID-kort for å nyttegjøre meg av kompensasjonen, og i tillegg legge inn kredittkortinformasjon. Selv om jeg i utgangspunktet stoler på Hyundai, så er dette NØYAKTIG samme metode Nigerasvindlerne bruker. "Du må bare betale et lite gebyr for at vi skal sende deg bankkortet med 100 000 000 trilliarder dollar, og vi må ha kredittkortinformasjonen din for å verifisere at du er rett person".

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Ikke uenig i at det er en litt uheldig løsning. Spørsmålet er om det er verdt å ta kampen? Det må hver enkelt vurdere selv.

Tror ikke jeg betalte noe for kortet, men om en mister kortet vil de fakturere for erstatnings kort.

Om en legger inn et kort som er på vei til å gå ut bør fungere. Konto bør forbli aktiv frem til innbetalt sum er brukt opp?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 18. oktober 2021, klokken 22:22
Ikke uenig i at det er en litt uheldig løsning. Spørsmålet er om det er verdt å ta kampen? Det må hver enkelt vurdere selv.

Tror ikke jeg betalte noe for kortet, men om en mister kortet vil de fakturere for erstatnings kort.

Om en legger inn et kort som er på vei til å gå ut bør fungere. Konto bør forbli aktiv frem til innbetalt sum er brukt opp?
Nei, første kortet er "inkludert", og ingen månedsavgift på den grunnavtalen, så det er "gratis".

Enig i at det er litt shady, og at man faktisk må opprette den dyreste avtalen, for å få se i appen hva ladingen faktisk prises til.Har skrevet endel negativt om CMH, nettopp fordi det er så mye hemmelighold på dette. Eneste grunnen til at jeg registrerte meg, var pga kompensasjonen.

Og jeg ble jo temmelig overrasket over at ladinger jeg gjorde hos Mer i sommer, før jeg hadde fått kortet (det kom i posten mens jeg var på ferie), så ble fakturering gjort via CMH. Dog uten den 5-kroningen i gebyr for å starte ladeøkt. Så vil nok teste det igjen, om jeg er på tur og en Ionity-lader ikke er nært nok, siden jeg inngikk en slik avtale.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA