Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EPA range 335 km

Startet av power59, onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:59

« forrige - neste »

Trond.m

#15
Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 19:16
Skulle gjerne vært mere optimistisk på Volvo sine vegne, men forbruket som har visst seg hittil, er alt for høyt i forhold til reklamert for.
Takk. Veldig nyttig informasjon 😴

RJK

Så det er ikke interessant å sammenligne med Polestar 2 som er nesten 100 % identisk på alt bortsett fra logo og chassisform?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Jo da, hvis man har konkret informasjon om produksjonsversjonen av XC40 så må man gjerne linke til det. Ukvalifisert synsing om alle bilmerker er av liten verdi.
Så langt har det ikke kommet noen offisiell informasjon om rekkevidde eller forbruk som er i konflikt med det Volvo har lovet. Over 400 km WLTP er de godt innenfor. EPA rekkevidden er bedre enn e-tron 55 og helt som forventet.
Men noen som IKKE skal kjøpe bilen forsøker å gjøre alle som har bestilt bilen usikre, uten at det er noe grunnlag for det. Man kan undre seg over motivet.

RJK

Ukvalifisert synsing? Har du ikke fått med deg disse trådene som omhandler tema?


Er ikke ute etter å "disse" Volvo/PS2, men som potensiell eier ville jeg blitt glad for å se info om mulige problemer/mangler, slik at jeg kunne adressert det til selger eller sjekke ut før aksept av bilen. Så skjønner ikke hva du blir så sur for.


Håper for all del at Volvo kommer med de fiksene som de har blitt klar over med PS2, og at dette da ikke er et problem på XC40 RCE, på samme måte som jeg håper det løser seg med PS2 som jeg faktisk var ganske interessert i.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52499.0

https://elbilforum.no/index.php?topic=52569.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tellus

Forstår ikke helt hvorfor noen er overrasket over 208 miles EPA på denne. Ligger vel ganske nøyaktig rundt det man kunne forvente give or take. 2019 Etron-55 har 204 miles så vidt jeg husker. Årets modell av etron-55 noen flere tipper jeg.

Trond.m

208 var det e-tron hadde også. Sportback har 218, så 208 på Recharge er da absolutt godkjent, uansett hva RJK eller andre måtte mene.

Contango

Litt overrasket over mangelen på ambisjoner her inne ift forbruket på nye modeller. Er det virkelig «godkjent» at en kliss ny og så liten modell forbruker kilowattene i sånt tempo? Den er vesentlig mindre enn både ID4 og MY, for ikke å snakke om Audi.  Er dette det vi er fornøyd med og som skal bringe fossilbrukere inn i ev verden? Jeg synes faktisk ikke det. Denne bilen representerer i hvert fall ikke løsningen for de som kjører mye og langt på motorvei, eksvs i sentraleuropa og USA som er store markeder. Utenfor Norge er den altfor dyr ift bruksverdi. Ja, jeg er faktisk skuffet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

#22
Jeg ser på XC40 som en tøff liten SUV som er laget for bykjøring og småturer. Skal du ha en Volvo for langturer velger du noe annet. Sånn sett er XC40 et greit sted å starte for Volvo. 400km WLTP og 300km i praksis holder i massevis for de fleste av kundene. Etterhvert som de blir bedre på effektivitet og lading kan de elektrifisere de større modellene som kundene forventer mer av.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Electric cars in Norway

#23
Enig da kan de med behov for større bil velge seg det og ikke XC40 EV og så kan Volvo i tillegg også arbeide med de mindre modellene under XC40. Slik denne nyheten fra 6. oktober beskriver.

Volvo confirms small electric car on Lynk& Co. platform

https://www.electrive.com/2020/10/06/volvo-to-build-smaller-electric-car-on-lynkco-platform/

Trond.m

#24
Sitat fra: Contango på mandag 12. oktober 2020, klokken 19:37
Litt overrasket over mangelen på ambisjoner her inne ift forbruket på nye modeller.
Nå forstår jeg ikke at ambisjonen i forumet påvirker produsentene i særlig stor grad. At SUV formen ikke er spesielt effektivt er jo åpenbart, men med snitthastigheter som vi har på landeveiskjøring i Norge under 70 km/t så er luftmotstanden ikke ekstrem. Synes det er bra at Volvo utvikler en kompakt SUV som supplement til store SUV'er som e-tron. Det er mange husstander med bare 2-3 personer og da blir det meningsløst med så stor bil som e-tron, Model X etc. Det som gjør e-tron til Norges mest solgte bil er at de har tilstrekkelig rekkevidde for folk flest. Det bør da også gjelde XC40, men da i mindre størrelse. Etapper på inntil 50 mil daglig bør en god sommerdag kunne kjøres med 1 ladestopp, men hvis er å regne som «bykjøring og småturer», ja da er det det denne bilen egner seg til.

RJK

#25
Med den ambisjonen, for å bruke uttrykket til Contango, som du skriver lengre opp, så risikerer du nå å måtte ta et stopp nummer 2 på den turen om vinteren, mens med rekkevidden som loves i WLTP, så skulle du klart den turen med bare ett stopp, nesten uansett.


Så fint at du selv er med på å tegne opp et godt eksempel på hva jeg snakker om. Takk.


EDIT, da har jeg tatt høyde for redusert rekkevidde om vinteren, som tilsier at du får mellom 25-30 mil om den holder hva den lover, mens du kegger oop til 20-25 mil om vinteren, og som sagt, da risikerer et "lite" stopp til, da du normalt sett lader til 80 % på laderen som maks, og du ikke starter på null, men kanskje 10-15 %. Ergo må du stå en stund på stopp 2 for å komme helt frem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#26
Det er vel bare Kona som duger for deg da @RJK.
Har hatt det også, og jeg lader heller 1 gang ekstra i året enn å kjøre 365 dager i året i en liten bil som Kona med plastikk-interiør 👍

Blir jeg lei av det så bytter jeg til id.4 eller EQS med 700 km rekkevidde 😏
Men nå er det XC40 vi skal snakke om. XC40 blir garantert en suksess 👍

Tellus

Nå er det jo dessverre ikke så lette å bruke WLTP som sammenligningsgrunnlag, men jeg har en bil med ca 30 km mer WLTP rekkevidde enn XC40-EV (I-Pace HSE, 20 tommer).

Å kjøre Oslo-Trondheim med en ladestopp er fullstendig uproblematisk om sommeren. Har også kjørt denne distansen om vinteren med kun en ladestopp. Det kan selvfølgelig være vinterdager hvor jeg nok hadde planlagt med 2 stopp. Munus 25 og snødrev oppover Østerdalen tipper jeg suger bra med strøm.

Tror dette blir en helt OK bil for mange. Skal du på tur gjennom Europa så velger man kanskje en annen elbil, men for det aller fleste i Norge så blir dette bra. Du kommer fint de 20-25 milene til hytta om vinteren og du trenger vanligvis kun en ladestopp hvis du skal på tur mellom de norske 'stor'byene.



Trond.m


power59

Om 335 km rekkevidde er tilstrekkelig eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Kjører selv bil med rekkevidde 150 - 200 km og er stort sett godt fornøyd med det. Rekkevidde i 3 - 400 km området er fornuftig for de fleste.

Skuffet blir man når forventninger ikke blir innfridd.

Når Volvo forsøker å selge inn bilen med 418 km rekkevidde (https://www.volvocars.com/no/v/cars/xc40-electric) og underpresterer med EPA 335 km - så er det åpenbart at Volvo (som flere) har et stykke å gå når det gjelder energiforbruket i sin første elbil. 

Kjapp hoderegning tilsier at med oppgitt batteristørrelse og EPA rekkevidde så er energiforbruket nesten 1 kWh høyere pr. mil enn i min nåværende bil. For meg er det skuffende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA