Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EPA range 335 km

Startet av power59, onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:59

« forrige - neste »

power59


Thomas Parsli

Med Cd på 0,34 (Model 3 har 0,23) og stor front, er utgangspunktet dårlig...




2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

40km under PS2 som er lik på batteri/drivverk virker vel relativt fornuftig, eller?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oivindg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:04
40km under PS2 som er lik på batteri/drivverk virker vel relativt fornuftig, eller?
Omtrent som forventet hos meg.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hELgenen

I praksis så kommer den vel verre ut enn E-tron 50. Da tenker jeg på daglig mhp rekkevidde. Se f.eks her :

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml#

Ser spesielt på kolonnene  : pendling, smr   pendling, vtr

Disse antar jeg er pendling sommer / pendling vinter  mhp. bruksrekkevidde



Trond.m

#5
 Med tilnærmet likt forbruk og 10 kwh større nettokapasitet på XC40 er det helt urealistisk. Men i daglig bruk betyr rekkevidden uansett ingen ting for de fleste.

Og så lurer jeg etterhvert på om det er en eneste elbil som er brukbar sett med dine øyne ? 😏

hELgenen

Av de bilene jeg har sett så langt synes jeg ID 4 1st er mest bil for pengene
Skoda Enyaq IV80 (IV80x) synes jeg er pen (bedre enn ID.4), men for dyr sett opp mot ID.4 1st. (snodig i grunn)
Andre biler som er innenfor er Audi e tron sportback 50 - du får mye bil her også selv om rekkevidden er laber.
Tar mye igjen på rask lading dersom du skal dra den ut på langtur, men snodige trikkelyder under kjøring....
Ford Mach-e er også en bil jeg liker tallene på - men her mangler en del praktisk som hengerfeste og taklast.
Bilen har også vist at den klarer langtur på en ypperlig måte - har også sett den live og den gjør seg faktisk bedre live enn på bilder.
Polestar 2 var på papiret veldig mye bil for pengene - reell rekkevidde drar ganske mye ned dessverre.
Ellers fin bil å kjøre - virket godt skrudd sammen - litt kompakt følelse var det i den dog - men ser en gjennom fingrene på rekkevidde og forbruk - så er det fortsatt en morsom pendlerbil - men litt liten som familiebil og fortsatt en del usikkerhet mhp feil gjør denne den mest usikre anbefalingen i min liste.
TMY er jo en bil som ser veldig,veldig bra ut på papiret - men her må en vente lenge....Ville ventet på Berlin versjonen og da snakker vi elbil avgifter er jeg redd.
TMX har blitt en bedre bil i siste versjon - et tryggere kjøp nå enn før - synes fortsatt denne er noe overpriset og tror det kommer en prisjustering der - har vært innom denne før, men da var det så hersens mye feil som skremte vettet av meg til å beholde den, men har kikket på en splitter ny nå ser mye bedre ut  enn før.
Av de mer enklere/mindre nye bilene mener jeg Peugeot e-2008 er et bra kjøp.
Ellers det er mange andre kinesere som står der og banker på døren som på papiret ser ok ut - f.eks BYD, men her er jeg skeptisk til hva man faktisk får og hvilken risiko man tar på seg ved kjøp - men jeg mener BYD i alle fall har potensial i seg til å bli nevnt av biler som kan være av interesse fremover.

Da har jeg nevnt noen som jeg mener kan være et ok kjøp - det finnes også andre biler der ute som er bra elbiler - men ingen jeg har på min radar for øyeblikket.

Hva med deg - har du noen tips til bra kjøp i dag og fremover?

Trond.m

#7
Tja, XC40 som er temaet her har jeg tro på...fortrinnsvis før prisøkningen på 30K. Og id.4 1St uten Max synes jeg framstår som et knallkjøp for de som ikke trenger 4WD...mao de fleste 😏. Mange fler tror at de trenger 4WD enn de som virkelig trenger det.

Men jeg synes vi skal konsentrere oss om XC40 i dette delforumet 😏
Min vurdering av XC40 er at den får nesten samme rekkevidde som e-tron 55, og dermed 25 % mer enn e-tron 50. Har du 22-25 mil til hytta på fjellet vil du måtte lade med e-tron 50 om vinteren. Jeg velger å tro at du slipper det med XC40 med mindre det er ekstremvær og føre. Det kan bety en stor forskjell for mange. Faciten får vi om 2 mnd 👍

Det er svært at spå...især om fremtiden sitat: Storm P. Det meste som annonseres langt fram i tid har fantastiske ytelser til lav pris, men når det skal lanseres er det langt mer moderate ytelser og prisen en ganske annen 😏

Skorpo

Det var sagt om bensinvarianten av xc-40 at han var tørst, så det overraskar ikkje meg at elbilen drar meir strøm enn meir strømlinjeforma bilar. Men vi ønska oss ein SUV, og høgt forbruk har mindre å seie når bilen går på strøm enn når han går på fossilt drivstoff.
To eller tre gonger for året er vi på langtur og kunne nok ønska oss bensinbilens rekkevidde. Men no som eg har passert 60, er det kanskje greitt for alle med ein energistopp kvar fjerde time.

Så eg gler meg til xc40-en kjem nordover på ettervinteren.

hELgenen

Dersom vi tar utgangspunkt i EPA tallene så er rekkevidden på XC40 lavere enn e-tron 50 sportsback

https://insideevs.com/news/427261/audi-e-tron-sportback-epa-official-range/
https://insideevs.com/news/447615/electric-volvo-xc40-epa-range-208-miles/

Dette overrasket meg - men hvem vet hvordan dette blir i praksis - ganske likt vil jeg tippe. Bortsett fra at Audi'n vil bli fortere ferdig på hurtigladeren.......

oivindg

#10
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:33
Dersom vi tar utgangspunkt i EPA tallene så er rekkevidden på XC40 lavere enn e-tron 50 sportsback

https://insideevs.com/news/427261/audi-e-tron-sportback-epa-official-range/
https://insideevs.com/news/447615/electric-volvo-xc40-epa-range-208-miles/

Dette overrasket meg - men hvem vet hvordan dette blir i praksis - ganske likt vil jeg tippe. Bortsett fra at Audi'n vil bli fortere ferdig på hurtigladeren.......
Gjelder ikke EPA 218 miles (351km) e-tron Sportback 55?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

#11
Jo, og e-tron 55 SUV hadde vel 208. Mulig den er litt høyere nå etter optimaliseringen i uke 48 i fjor, men under 218.

2020 Audi e-tron Sportback (55 quattro) EPA rating:

range of 218 miles (351 km)
energy consumption (including charging losses):
combined: 77 MPGe - 438 Wh/mi (272 Wh/km)
city: 76 MPGe - 443 Wh/mi (275 Wh/km)
highway: 78 MPGe - 432 Wh/mi (268 Wh/km)

olavxxx

Dette er for dårlig, jeg synes det er litt kjipt.
Var en volvofan i mange år, men når de aldri leverte en elbil måtte jeg til slutt kjøpe noe annet.

Så har jeg hele tiden håpet de skulle lansere noe som fikk meg tilbake som kunde, men jeg vil jo ikke gå ned på rekkevidde, ytelse osv. Selv det om jeg har en forkjærlighet for Volvo.

Dette er jo dårligere rekkevidde enn min første elbil jeg hadde i 2017, litt skuffet.

oivindg

Jeg skjønner at folk ønsker seg lenger rekkevidde, men så vidt jeg kan huske sa Volvo over 400km WLTP og rundt 320 km EPA da de først begynte å snakke om XC40 for et par år siden, så de har jo ikke bommet så mye.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Det får vi se på når praksis viser seg, med tanke på forskjell i WLTP og praktisk rekkevidde på sommeren viser seg. Ligger forbruket langt over det de sier det skal være, så hjelper det ikke at tallene de fikk i tester ikke stemmer for kundene. For er de like presise som Polestar, så er det bare å vente på å bli skuffet.


Skulle gjerne vært mere optimistisk på Volvo sine vegne, men forbruket som har visst seg hittil, er alt for høyt i forhold til reklamert for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA