Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

unik42

Jeg savner bare en mulighet for å ha bilen i gang, mens jeg er inne på butikken, slik at ungene kan høre på radio.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019


ihaal

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Olemann

#63
Interessant.  Synd det med mye veistøy, antar det er flere enn meg som tidligere har eid både Ampera_e, Kona og eNiro som hadde et håp om at støyisolasjon denne gang ikke var noe å pirke i....men, som kjent er dette subjektivt og veldig dekkavhengig, så får håpe det ikke er noen stor sak.  (Ampera_e og Kona ble jeg aldri fortrolig med støyen i, eNiro med rett dekk og egendemping bak er helt OK.)

Sitat fra: magfred på onsdag 13. januar 2021, klokken 14:19
Svenskene har fått testet bilen:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagen-id4-elbil-direktrapport/
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210112/vi-har-kort-volkswagen-id-4-i-pa-svenska-vagar-aldigt-smidig-och-lattkord/

Bjoris

Sitat fra: ihaal på torsdag 14. januar 2021, klokken 23:01
https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/ Svenskene ikke imponert over bakhjulsdrift på vinterføre

Jeg som byttet fra 19 til 20 tommere i dag for å få sorte felger. Tror jeg bytter tilbake til 19 selv om det her er snakk om Pirelli dekk på toppen

Øyvindkwh

Sitat fra: Olemann på torsdag 14. januar 2021, klokken 23:29
Interessant.  Synd det med mye veistøy, antar det er flere enn meg som tidligere har eid både Ampera_e, Kona og eNiro som hadde et håp om at støyisolasjon denne gang ikke var noe å pirke i....men, som kjent er dette subjektivt og veldig dekkavhengig, så får håpe det ikke er noen stor sak.  (Ampera_e og Kona ble jeg aldri fortrolig med støyen i, eNiro med rett dekk og egendemping bak er helt OK.)

Sitat fra: magfred på onsdag 13. januar 2021, klokken 14:19
Svenskene har fått testet bilen:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagen-id4-elbil-direktrapport/
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210112/vi-har-kort-volkswagen-id-4-i-pa-svenska-vagar-aldigt-smidig-och-lattkord/

De sier vel ikke det er mye veistøy, men heller det motsatte? " ID.4 är tyst, kursstabil och går dit man styr."
Tyst = stille

unik42

Og angående bakhjulstrekk:

Volkswagen förklarar beteendet med att vinterdäcken på testbilarna är monterade i Tyskland och inte gör bilen rättvisa i halka. Bilen har enligt uppgift "autobahn-däck" som inte är anpassade för kallt svenskt klimat.

Dette er på holkeføre, og jeg tipper ID4 oppfører se akkurat som andre tilsvarende biler. Som det står i artikkelen, antispinnen klarer ikke å oppheve naturlovene. Med skikkelige dekk hadde nok dette gått veldig fint.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Olemann

Dette skrives: 

"Är det något som är mindre bra?  Ja, det är lite högt vägljud i den som man absolut kan anmärka på, och några grejer till. Men det tänker jag inte avslöja här utan det får man läsa om nästa nummer av ams och här på sajten inom kort."

högt vägljud tolker jeg som mye veistøy.   Men som sagt, dette er subjektivt, men hadde håpet mye veistøy var noe man slapp i denne bilen.


Sitat fra: ØyvindS på fredag 15. januar 2021, klokken 00:07
Sitat fra: Olemann på torsdag 14. januar 2021, klokken 23:29
Interessant.  Synd det med mye veistøy, antar det er flere enn meg som tidligere har eid både Ampera_e, Kona og eNiro som hadde et håp om at støyisolasjon denne gang ikke var noe å pirke i....men, som kjent er dette subjektivt og veldig dekkavhengig, så får håpe det ikke er noen stor sak.  (Ampera_e og Kona ble jeg aldri fortrolig med støyen i, eNiro med rett dekk og egendemping bak er helt OK.)

Sitat fra: magfred på onsdag 13. januar 2021, klokken 14:19
Svenskene har fått testet bilen:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagen-id4-elbil-direktrapport/
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210112/vi-har-kort-volkswagen-id-4-i-pa-svenska-vagar-aldigt-smidig-och-lattkord/

De sier vel ikke det er mye veistøy, men heller det motsatte? " ID.4 är tyst, kursstabil och går dit man styr."
Tyst = stille

hELgenen

Veistøy er også noe som kan reduseres med rett dekk, rett dimensjon og rett variant. F.eks 1st eller Max.
Jeg tror en del støy kan elimineres - har i alle fall god erfaring med svært enkle triks som f.eks tunge gummimatter bak og velge dekk med omhu.

Olemann

Enig, som jeg også kommenterte over, mitt håp var at ID.4, i motsetning til mine 3 siste elbiler ikke trengte slikt for å være normalt stille.  Men, da er det kanskje på'n igjen med dekkvalg, bitumen, dempematter og alt annet mange av oss allerede har mye erfaring med... :D

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. januar 2021, klokken 10:58
Veistøy er også noe som kan reduseres med rett dekk, rett dimensjon og rett variant. F.eks 1st eller Max.
Jeg tror en del støy kan elimineres - har i alle fall god erfaring med svært enkle triks som f.eks tunge gummimatter bak og velge dekk med omhu.

ID4

Sitat fra: Olemann på fredag 15. januar 2021, klokken 12:48
Enig, som jeg også kommenterte over, mitt håp var at ID.4, i motsetning til mine 3 siste elbiler ikke trengte slikt for å være normalt stille.  Men, da er det kanskje på'n igjen med dekkvalg, bitumen, dempematter og alt annet mange av oss allerede har mye erfaring med... :D

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. januar 2021, klokken 10:58
Veistøy er også noe som kan reduseres med rett dekk, rett dimensjon og rett variant. F.eks 1st eller Max.
Jeg tror en del støy kan elimineres - har i alle fall god erfaring med svært enkle triks som f.eks tunge gummimatter bak og velge dekk med omhu.

Tror støy kommer av test på grovasfalt. Youtuber fra Nederland sier at han har problemer med å holde fartsgrensen pga at bilen er så stillegående at han blir fartsblind. Vil derfor ikke ta sorgene på forhånd.

Jorn01

#71
Ser at Insideev i sin test fremhever at ID.4 er en stille bil: https://insideevs.com/reviews/459739/video-vw-id4-first-drive-insideevs/

... VW ID.4 isn't "melt-your-face fast," but it accelerates quickly and provides an exceptionally smooth and quiet ride.

En test til:
https://www.youtube.com/watch?v=H5lzBJKcMxc

Øyvindkwh

#72
Sitat fra: Olemann på fredag 15. januar 2021, klokken 12:48
Enig, som jeg også kommenterte over, mitt håp var at ID.4, i motsetning til mine 3 siste elbiler ikke trengte slikt for å være normalt stille.  Men, da er det kanskje på'n igjen med dekkvalg, bitumen, dempematter og alt annet mange av oss allerede har mye erfaring med... :D

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. januar 2021, klokken 10:58
Veistøy er også noe som kan reduseres med rett dekk, rett dimensjon og rett variant. F.eks 1st eller Max.
Jeg tror en del støy kan elimineres - har i alle fall god erfaring med svært enkle triks som f.eks tunge gummimatter bak og velge dekk med omhu.

Tror du slipper det med "på'n igjen" altså. Alle andre tester jeg har sett, hvor støynivå kommenteres, påmerker at det er en stille elbil. De motsier seg i den svenske testen hvor de både sier at den er stille, og "litt høy veilyd".

Trond.m

#73
Alt er relativt. Tipper man hører hjulstøy veldig godt med 21 tom på grov, piggdekk-slitt asfalt som vi har mye av her i landet. Tror ikke vi skal forvente et støynivå på nivå med e-tron og EQC.
Antar at den er i klasse med PS2 / XC40. De fleste omtaler vel også de som stille, men i klassen under Audi og Mercedes.

02jan

Jo , hadde forventet minimal dekkstøy. Men testen er jeg litt skeptisk til, det ble referert til 1985 med. Volvo 740 , for å illustrere utfordringer med vinteregenskapene.
Jeg hadde 1986 modell Volvo 740(sedan), samtidig med senket ( sportsunderstell) audi a6 quattro, det var flere ganger quattroen stod fast på «buken» pga lav bakkeklaring, mens 740 pløyde igjennom (med litt fart). Husker 740 som meget god vinterbil med godt varmeapparat, gode lys, funksjonell, komfortabel og god framkommelighet på snøføre (til å være 2wd).

Kjører også med Pirelli pigfrie dekk 235/45 18, valgte Pirelli for de er myke og komfortable , ingen rulle/dekkstøy inn i min folkevogn.

Sitte å høre på dekkstøy på langturer er uaktuelt for min del.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA