Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-niro utkonkurrert av ID4?

Startet av OleBrummen, fredag 25. september 2020, klokken 19:51

« forrige - neste »

advale

#45
Øh øh, reneste Sherlocken du... Selvfølgelig er de ulike biler og modeller, hvorfor tror du det diskuteres?

Man diskuterer, får input fra andre som man ikke har tenkt på selv etc. Hvis du ikke er interessert i det, hva gjør du i denne tråden?

Olemann

Jeg er ikke så mye Sherlock at jeg klarer skjønne hva du prøver å bidra med av verdifull informasjon i ditt innlegg.
Jeg skjønner dog at du er interessert i meg og synes det er morsomt å karakterisere meg, men jeg tror nok at de fleste andre her inne har mindre interesse for meg enn det du har, men som sagt, jeg er ingen komplett Sherlock, og kan ta feil  ;D

PS! Fristes til et lite sidespor, inn på det personlige sporet som du åpenbart har sansen for, så kanskje du ser at dette ikke er den mest verdifulle debattformen...
Ser nemlig at ditt innlegg er revidert sent på natten, og med ditt navn advale anbefaler jeg deg at du heretter skriver innlegg når du er ute av dvalen.  Da er nok tankene klarere ;D

Sitat fra: advale på fredag 13. november 2020, klokken 01:09
Øh øh, reneste Sherlocken du... Selvfølgelig er de ulike biler og modeller, hvorfor tror du det diskuteres?

Man diskuterer, får input fra andre som man ikke har tenkt på selv etc. Hvis du ikke er interessert i det, hva gjør du i denne tråden?

vinterdekk

Magefølelsen sier meg at Kia e-Niro 2022 / gen. 2, vil få noen av de samme oppdateringene som Hyundai Kona EV får i første kvartal 2021: https://motor.no/a/185307

.. slik at den holder seg i konkurransen noen år til, og med ingen barnesykdommer pga det kun er en midlivsoppdatering.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

advale

Olemann, kl var 1 på natta og innlegget ble redigert 1 min etter opprinnelig, justering for skriveleif e.l.  Flaut å lese det du skriver.

Men har du noe annet å bidra med enn å si det åpenbare at det er 2 forskjellige biler og samtidig motsier deg selv at man ikke skal sammenligne de 2?

vinterdekk

#49
Kia har nå kampanje med vinterhjul inkludert for exclusive. Tror ikke det er så lenge siden denne kampanjen kom, har bare lagt merke til Soul kampanje tidligere.

« Akkurat nå har vi kampanje på e-Niro Exclusive med 45 mil rekkevidde; du får vinterhjul inkludert i prisen og sparer 20.800,-. »

https://www.kia.com/no/kampanjer/gode_omtaler_for_kias_elbiler/

Edit: Kampanje på active også..

« De mest fornøyde elbileierne kjører e-Niro. Vi har biler på lager!
Nå har vi kampanje på begge utstyrsversjoner:
e-Niro Active; du får vinterhjul, metallic lakk og teknikkpakke inkludert i prisen og sparer kr. 20.400,-. Kampanjepris kr. 405.900,-.
e-Niro Exclusive; du får vinterhjul, metallic lakk og skinnpakke inkludert i prisen og sparer kr. 20.800,-. Kampanjepris kr. 429.900,-.»

https://www.kia.com/no/modeller/e-niro/opplev-e-Niro/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

trygvan

Sitat fra: Olemann på onsdag 11. november 2020, klokken 18:25
ID4 og eNiro er ulike biler.  eNiro har egenskaper som ID4 ikke matcher, og motsatt. 

De som vektlegger pålitelighet, forutsigbarhet og teknisk kvalitet foretrekker nok eNiro, de som vil ha en topp moderne app-bil velger ID4.  Hengerfeste er selvsagt et must for mange.

Så er det noen som ikke orker lete enda lenger etter parkeringsplass og dermed ikke vil ha 20 cm mer å parkere, de går for eNiro, de derimot som ikke klarer seg med 450 liters plass, de velger ID4.  Osv...

Jeg er usikker på hvilke av disse 2 jeg beholder og ser ingen grunn til å prøve forklare at den ene er bedre enn den andre, dette henger mer på kjøpergruppe enn på bilen isolert sett.
Jeg har ID.3 og skal nå prøvekjøre e-niro. Appen på ID.3 kan jeg rapportere om at fungerer ganske dårlig for meg i alle fall. Den er nok den samme på ID.4. Server / kommunikasjon er nede stadig vekk. RWD i ID.3 er fin-fint, og der hørte jeg en kollega si at han slet litt i sin e-niro med spinning osv. Framkommeligheten i ID.3 opplever jeg som god. Det virker som et godt valg å ha bakhjulsdrift som VW bruker. Barnesykdommene i ID.3 var jeg innforstått med ved avtaleinngåelse så jeg har ikke latt meg plage så voldsomt, og det går helt fint å bruke bilen for det meste. Relativt stille innvendig er et pluss. Men så har den ikke taklast eller hengerfeste. Det har jo ID.4 da. Men ID.4, som Skoda Enyaq oppfatter jeg å være nokså bred, noe som kan være et problem på smale parkeringsplasser. Slik jeg tenker så er e-niro et sted mellom ID.3 og ID.4, virker kvalitetsmessig bedre, men for meg vil det være et spørsmål om jeg tror fremkommeligheten vil være god nok,  og om jeg blir plaget av støyen. Prismessig er det vel ålreit for Kia nå, særlig om jeg får med tekna-rabatt oppå kampanjeprisen.

Øyvind.h

Til prisen en kan få ID4 for nå vs nye prisen på eNiro ville jeg ikke vurdert eNiro nå, med mindre jeg var helt avhengig av mindre ytre mål.
eNiro er ganske billig og enkel, mye hardplast, mye støy. Men det er en enkel, solid og god asiatisk bil. Hadde jeg kjørt færre langturer (pga støy) og ikke hatt 4wd som minimumskrav ville jeg antakelig beholdt eNiroen en periode, rett og slett fordi den var en helt kurant bil til en god pris (ga vel 383 for den med metallic, takluke og skinn).
ID4 virker større, bedre støydempet og mer spennende. Men ikke nødvendigvis rett bil for alle selv om det for meg virker som et bedre kjøp.

På sparket tror jeg ikke appen i eNiro er dårligere enn plattformen VAG bruker. Det skal mye til. Men jeg har ikke testet Kias app.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:27
Til prisen en kan få ID4 for nå vs nye prisen på eNiro ville jeg ikke vurdert eNiro nå, med mindre jeg var helt avhengig av mindre ytre mål.
eNiro er ganske billig og enkel, mye hardplast, mye støy. Men det er en enkel, solid og god asiatisk bil. Hadde jeg kjørt færre langturer (pga støy) og ikke hatt 4wd som minimumskrav ville jeg antakelig beholdt eNiroen en periode, rett og slett fordi den var en helt kurant bil til en god pris (ga vel 383 for den med metallic, takluke og skinn).
ID4 virker større, bedre støydempet og mer spennende. Men ikke nødvendigvis rett bil for alle selv om det for meg virker som et bedre kjøp.

På sparket tror jeg ikke appen i eNiro er dårligere enn plattformen VAG bruker. Det skal mye til. Men jeg har ikke testet Kias app.

Med mindre man har fått tak i 1st versjonen så skjønner jeg hvorfor folk tar e-niro over id4, for 430 000 så får man ekslusive med skinnpakke,metalic lakk og vinterhjul, må vel opp på business for å få en tilsvarende utstyrt id4 da blir det fort 485 000 med vinterhjul.
Litt artig at før klagde folk på at e-niro var dyr men når konkurentene kom med høyere pris så virker e-niro rimelig pluss at man får en bil som har vært ute noen år så man slipper barne sykdomer.
Model 3 2019 LR Rwd

trygvan

Prøvekjørte e-niro nå. Har ID.3 fra før. Ble ikke helt overbevist av e-niroen. Synes ID.x er penere og stillere, samt at bakhjulsdriften synes jeg virker bra. Det som taler for e-niro er at du får mer utstyr og funksjonalitet for en billigere penge. Betjeningen er ulik, mer "touch-basert" i ID.x, noe som bidrar til det minimalistiske interiøret, men også kan være en ulempe for noen.

Id.4 1st er nok helt greit, men relativt enkelt utstyrt i grunnmodell. Men så er det de barne-softwareproblemene da, de er nok mindre i e-niro. Jeg har ikke vært veldig plaget i min ID.3, men så var jeg også forberedt på at det skulle bli en del feilmeldinger. ID.4 er et hakk bredere enn e-niro, så det bør en være obs på om en har begrenset parkeringsplass.

Olemann

#54
Jeg er usikker på om jeg beholder eNiro eller går for ID4 1st som jeg har kontrakt på. 
Vesentlig mindre utstyr på 1st enn eNiro, vil nok savne minne og elektriske seter, ventilasjon om sommeren er gøy, men ikke noe must. Skinn er bra, lettere å holde fint.
Ikke varme i baksetene sa noen om 1st, håper det er feil...

Noen ganger i året trenger jeg fordelen av de ekstra nesten 100 liter bagasjeplass, men hver eneste dag må jeg leve med ulempen av å parkere 20 cm lengre bil...også noe å tenke over.

"Billig Korea-bil..."  Vel, ikke hatt en feil på over 1 års kjøring, er på min andre eNiro nå.

Kommer også til å savne kombiløsningen med både knapper og touch, ID4 har fjernet mye av knappene.
Så fant jeg heller ikke muligheten for å kjøre AC og Heat separat på ID4, da mister man flex som igjen gir rekkevidde.

Om ID4 er like luftig inne som Enyaq så blir det en solid opptur, setene var også bedre, selv om eNiro og har bra seter.

Liker ikke "dultingen" i e Niro, som om man har et par overvektige passasjerer i baksetet konstant. Merkes best i litt fart, i  kurve og ved bremsing, som om bilen kaster/dulter, vil tro at ID4 er bedre på dette.

De som vektlegger pålitelighet og forutsigbarhet  foretrekker nok eNiro, de som vil ha en topp moderne app-bil velger ID4.  Hengerfeste er selvsagt et must for mange. AWD ditto.

Jeg er usikker på hvilke av disse 2 jeg beholder....men tror ikke det er noe stor krise å vente med å avgjøre, FINN prisene for norske eNiro med lav kjørelengde holder seg godt.  Importbilene sliter mer ser jeg, naturlig nok.

vinterdekk

Ser ut til at Mercedes EQA er nærmere e-Niro i ytre mål enn ID4, men er litt usikker på hvor godt EQA matcher på indre mål. Ser ut som baksetepassasjerer har høyt gulv i EQA, men nå tar jo batteripakken litt plass i e-Niro også har jeg forstått. Håper Tesla Bjørn tar en bananeske-test av EQA en dag. :p
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

eNiro har batteripakken "hengt under", som jeg innbiller meg betyr litt lavere bakkeklaring enn de som har pakken mer oppunder setene.

Men, jeg har sittet i baksetet på både Tesla Model 3 og Model S og løsningen med høyt gulv, lav sittepute og den ubehagelige konsekvens at man får knærne opp ved siden av ørene (for å overdrive...) synes jeg er verre.


Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. februar 2021, klokken 15:33
Ser ut til at Mercedes EQA er nærmere e-Niro i ytre mål enn ID4, men er litt usikker på hvor godt EQA matcher på indre mål. Ser ut som baksetepassasjerer har høyt gulv i EQA, men nå tar jo batteripakken litt plass i e-Niro også har jeg forstått. Håper Tesla Bjørn tar en bananeske-test av EQA en dag. :p

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:58
Med mindre man har fått tak i 1st versjonen så skjønner jeg hvorfor folk tar e-niro over id4, for 430 000 så får man ekslusive med skinnpakke,metalic lakk og vinterhjul, må vel opp på business for å få en tilsvarende utstyrt id4 da blir det fort 485 000 med vinterhjul.
Litt artig at før klagde folk på at e-niro var dyr men når konkurentene kom med høyere pris så virker e-niro rimelig pluss at man får en bil som har vært ute noen år så man slipper barne sykdomer.
Nå er vel ID.4 en klasse (eller kanskje to) større  enn e-niro. Så å sammenligne pris mellom disse blir litt rart. E-niro  er fremdeles dyr i klassen den er i, den er jo nærmere id.3 i størrelse enn id.4.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Det har kommet litt mer likevekt i prisene nå, 1ST viste seg å være veldig gunstig priset så nå med modellene etter 1ST må en jo oppmot 500 kNOK for å få en ok utstyr ID4 og da gir det mening å gå for ENiro syns jeg til de prisene som er på den.

Pga forsinkelsene på ID4 så måtte vi bite i eplet og kjøpe en ventebil, så det ble kjøpt inn en Soul 2016 i hy og hast før jul. Fruen kaller den bare for "drittbilen" og savnet etter ENiroen er stort. Du kan si det slik at hun har store forventninger til ID4, innfris ikke disse er vi vel tilbake på ENiro før jeg vet ordet av det:)

Vel, de som fortsatt ikke har bestemt seg får nå helt andre prisalternativer å ta stilling til, tror jeg selv hadde gått på ID4 likevel, men kanskje ventet til leveringen begynte å sett om ikke det kommer noen helt nye lanseringsmodeller på finn.no for det ble kraftig dyrt nå med ID4, Business med hengerfeste, met.lakk og vinterhjul er 500 kNOK, da er det stort sett bare Matrix lysene du får utover den billigste lanseringsmodellen som vel gikk for under 450 med vinterhjul. Noen fikk den sågar under 420, men den kampanjen ble stoppet av Møller, haha


Electric cars in Norway

#59
ID.4 er jo litt større enn E-Niro. Litt rart å sammenligne disse kansje? Hvertfall AWD versjonen.
https://www.evspecifications.com/en/comparison/1d481474

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA