Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: OleBrummen på fredag 25. september 2020, klokken 19:51

Tittel: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: OleBrummenfredag 25. september 2020, klokken 19:51

Prismessig ligger nå E-niro tett på ID4's innstegsmodell på 426 000. Relativt bra utstyrt.

ID4 har mye mer plass, nyere modell, og har et «bedre» merke som kanskje tilsier bedre kvalitet. Hengerfeste er med, som savnes på e-niro. (Kommer vel usle 300 kg m tiden) Minus med 2 år mindre garanti.

Er det allikevel noen grunn nå til å kjøpe e-niro fremfor ID4 med prising slik den er nå?
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: 02janfredag 25. september 2020, klokken 20:09
Tja, hadde eNiro vært i annen prisklasse , ser at man forlanger 500'+ sek for denne i Sverige.

Id4 som vi ikke kjenner , er bygd opp fra grunnen som elbil, en bilstørrelse større, valgbar RWD eller AWD, re'elt hengereste ..... gjør ikke eniro dårligere som bruksbil, men nybil ville jeg ikke vært i tvil om hva som hadde passet meg best.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekklørdag 26. september 2020, klokken 08:09
Kia forventer å komme med sin første dedikerte BEV modell i løpet av 2021 som første steg i sin «plan s» strategi. Om man antar at leveringsproblemene med eNiro nå er løst, kombinert med bedre elbilutvalg i prisklassen, tror jeg det er god mulighet for at Kia vil sette ned prisen på eNiro.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: hELgenenlørdag 26. september 2020, klokken 08:36
Trådstarter antyder bedre kvalitet på VW id.4 enn Kia Niro. Kvalitet kan måles i så mangt. Mhp driftssikkerhet og garanti er jeg ikke i tvil om at Kia er bedre en VW.  Men når man skal handle er det flere momenter som også teller. Kia kommer trolig sterkt tilbake med en større elbil enn Niro også snart. Tror også Niro vil presses noe ned i pris nå,og gi mye bil for pengene
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannlørdag 26. september 2020, klokken 11:13

ID4 vil nok velges av mange foran eNiro ja.

Tror nok Kia er best på feil, kvalitet og trygghet (garanti), dessuten er den for min del mer egnet størrelse, og den har mer utstyr om man sammenligner med st. versjonen av ID4.  Har hatt 5 (nye) VW over en periode på 15 år, og det er ikke teknisk kvalitet eller service/priser hos Møller som kommer best ut.

ID4 er best på plass, på moderne elbildesign fra bunn, og selvsagt er skikkelig hengerfeste for mange en avgjørende faktor.  Større batteri blir det spennende å se om spises opp av lavere effektivitet, det vil jo tiden vise.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Moaslørdag 26. september 2020, klokken 12:52
Kia eNiro er nok ikke en direkte konkurrent til id4. Det er neste Kia CV som blir det:
https://www.autoexpress.co.uk/kia/106058/new-flagship-kia-electric-coupe-suv-spotted-ahead-2021-launch

synd at det er BOS som skal stå for mye av salget av denne. For oss som kjører mye er uansett 7 års garantiene til KIA ikke så mye verdt så lenge disse er begrenset til ca. 21k snitt i året.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Trond.msøndag 04. oktober 2020, klokken 07:37
Sitat fra: Moas på lørdag 26. september 2020, klokken 12:52
Kia eNiro er nok ikke en direkte konkurrent til id4. Det er neste Kia CV som blir det:
Den vil jo framstå som en konkurrent for mange og gir større og mer moderne bil for omtrent samme pris. Bakhjulsdrift er også en stor fordel med tanke på framkommelighet. Med fullastet e-niro er det lite vekt på forhjulene, mens id.4 i teorien bør få framkommelighet som en gammel boble 😉

Kia CV er jo en coupe-SUV og den vil nok primært henvende seg til en annen kundegruppe enn VW id.4.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Radialsøndag 04. oktober 2020, klokken 08:43
Etter 3mnd i framhjulstrekk elbil på 380nm, vil jeg konkludere med at RWD definitivt har noe for seg på denne biltypen om man skal klare seg med drivhjulene på en aksling.

Akselerasjonen er så god, at all vekt kastes bakover fra drivhjulene (forran), med resultat i masse hjulspinn ved det minste fuktighet på bakken... Det er nesten helt latterlig hvor dårlig feste man får forran, stikk motsatt av en fossilbil.

ID4's strategi med rwd kommer nok godt ut, og med såpass stor plass og aggressiv prising vil mange potensielle eNiro kunder flytte til ID4.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekksøndag 04. oktober 2020, klokken 09:10
Jeg ser at VW har tatt seg bryet å levere svingbart hengerfeste som standard på 1st. På e-Niro er vel dette ekstrautstyret ett avtagbart hengerfeste til rundt 15.000kr, og 700 kg mindre kapasitet på henger med brems (21 modell). Kia e-Niro er kjent og uten barnesykdommer, så den virker fortsatt attraktiv men Kia bør nok komme med en kampanjepris eller inkludere hengerfeste/vinterhjul f.eks.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannsøndag 04. oktober 2020, klokken 14:44
Veldig fornøyd med min eNiro, men i tenkeboksen nå på om jeg skal gå for ID4.St

Største ulempen med ID4 for vår del er et at den er 20 cm lenger, for noen er nok dette en fordel.  Bagasjeplassen i eNiro er svært praktisk utnyttbar, så 90 liter mer plass i ID4 er ikke avgjørende.

Liker også "storbilfølelsen" i eNiro, den er mykt satt opp og sittestilling passer meg utmerket.  Normalt er VW stivere satt opp, det samme gjelder sittepute i sete, så redd VW blir hardere enn eNiro. Selv om støydemping antas bli bedre. Dekkdimensjon gir også stivere bil, og ikke minst vesentlig dyrere dekk.

eNiros meget kloke oppsett med full kontroll på AC kompressor,  varmekolbe og temp. separat, er jeg usikker på om VW har på plass, dette gir om vinter mulighet for å komme lenger.

5 bil ekstra rekkevidde er også bra, og ser de med 77kWt netto med denne kjørelengden har lagt opp til lavere effektivitet enn eNiro, pussig om dette bare skyldes vekt, mulig de ikke er så gode som Kia på drivlinjeeffektivitet.
Er de det siste bør man klare godt over 50 mil. 
Jeg kjørte min eNiro over fjellet fra Stavanger til Oslo i sommer med forbruk på 12.8 kWt/100 km, men usikker på om VW klarer det samme.

Liker også ventilerte skinnseter som kan justeres elektrisk med minne for 2 personer, dette blir et savn i ID4.
Får prøve å la oppvarmet frontrute kompensere dette:-)

Hengerfeste er selvsagt en vinner. 

Liker ikke at ID4  er nesten 300 kg tyngre med samme krefter, ser også at den er en god del tregere enn eNiro av samme grunn.

Blir spennende å se salgsprisene på alle import spekulasjonsbilene av eNiro som nå ligger på FINN, det er omtrent ingen privatsalg, så dette volumet vil nok endre seg når selgere ser denne tiden er over, det kan bidra til at prisdumping unngås. (8 private, over 120 firmasalg, nesten 50% kun med sommerhjul, tyder på spekulasjon)

App er morsomt og noen ganger praktisk, det har jo ikke 2019 eNiro.  Og selvsagt OTA som jeg vil tro VW får på plass på en god måte.

Teknisk kvalitet er jeg usikker på, hatt 5 nye VW og 7 brukte i mitt liv, og det er ikke det jeg husker disse bilene for.  Kjøreegenskaper har jeg satt pris på med dem alle, men i yngre dager betydde evnen til rask kjøring mer enn komfort....

Så er ID4 selvsagt en mer moderne bil, bygd som elbil, ny plattform etc - samtidig så kjører jeg ikke en plattform, men en bil, så ikke så sikker på hvor mye det betyr i praksis.

Så er det dette å skrive kontrakt på noe man ikke har verken sett eller sittet i.......
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: femailmandag 05. oktober 2020, klokken 16:53
Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Radialmandag 05. oktober 2020, klokken 18:46
Har noen sjekka hva som faktisk er dekket av 7års garanti?

Det er ikke hele bilen.. så ekstremt fantastisk er den ikke. Kanskje noen dårligste batteri-garantien også.

https://www.kia.com/no/din-bil/verdier-og-fordeler/7-ars-garanti/garanti/
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 05. oktober 2020, klokken 20:33
Jeg mener nok at både Kia og storebror H. har gode garantier :+1: Men alt på bilen har ikke 7 år. Det stemmer :+1:

150' km er også ganske bra.

Kopi:

Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.
Ingen kilometer­begrensning de første tre årene. Dersom bilen brukes som taxi er begrensningen 150.000 km.
Under hele 7-års-perioden er kilometer­begrensningen 150.000 km. :+1:
Lakkgarantien er på 5 år / 150.000 km. Det som måtte inntreffe først.
Radio, lydanlegg og navigasjon har en garanti på 5 år / 150.000 km. Det som måtte inntreffe først.
Servicedeler har en garanti på 2 år.
Tilbehør som er solgt og montert på bilen før, eller ved levering har en garanti på 7 år.
Batteri på 12 volt har en garanti på 5 år.
Normal slitasje, vedlikehold og normale justerings­arbeider er ikke omfattet av garantien.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: oroartirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:33


Kopi:

Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.


Så det å kjøpe en Kia importert av andre enn Kia Bil Norge kan bli katastrofe? De aller fleste som ligger til salgs er importert av andre enn Kia Bil Norge, ser det ut til.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Trond.mtirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:01
Sitat fra: femail på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:53
Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??
Det har nok ikke noe med kvalitet å gjøre. Kia inkluderer 7 års garanti i prisen, og kundene betaler for det. VW og de andre leverandørene mener ikke at det er en fordel å øke prisen med å inkludere 7 års garanti. Det ryddigste hadde vært om man kunne velge 7 års garanti som tilvalg.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Tjomsastirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:31
Sitat fra: TM på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:01
Sitat fra: femail på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:53
Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??
Det har nok ikke noe med kvalitet å gjøre. Kia inkluderer 7 års garanti i prisen, og kundene betaler for det. VW og de andre leverandørene mener ikke at det er en fordel å øke prisen med å inkludere 7 års garanti. Det ryddigste hadde vært om man kunne velge 7 års garanti som tilvalg.

Det har nok ikke noe med kvalitet å gjøre, ikke direkte ihvertfall. Men at KIA lager biler med få feil er vel en kjent sak etterhvert (TUV etc.)
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: _OE_tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:14
Største ulempen med Kia er vel 15000km service /hvert år.... Man risikerer å måtte ha bilen inne til service flere ganger i året

#FTS#

Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Tjomsastirsdag 06. oktober 2020, klokken 15:20
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:14
Største ulempen med Kia er vel 15000km service /hvert år.... Man risikerer å måtte ha bilen inne til service flere ganger i året

#FTS#

Ja, helt klart. Men for oss som ikke kjører så mye i året er det ikke så viktig  :)
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: advaletirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:13
ID.3 har fått veldig mye skryt fra Teslabjørn. Så tror ID.4 vil være minst like bra. Om ikke bedre.

Problemet med e-Niro er ladehastigheten. Den kan i praksis kun lade på 50kw-ladere. Det er også en plattform som ikke er el-dedikert, samt utdatert batteri-teknologi og infotaiment-system.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: repviktirsdag 06. oktober 2020, klokken 23:13
Sitat fra: advale på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:13
Problemet med e-Niro er ladehastigheten. Den kan i praksis kun lade på 50kw-ladere. Det er også en plattform som ikke er el-dedikert, samt utdatert batteri-teknologi og infotaiment-system.
Jeg ladet fint på 74kW i dag?
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekkonsdag 07. oktober 2020, klokken 07:23
På NAF sin test ramlet eNiro ikke under 50 kWh før etter 70% lading i hvert fall.
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/kia-niro-electric/ladetest-kia-e-niro/
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: advaleonsdag 07. oktober 2020, klokken 15:20
Var noen som sa den bare peaket en kort stund på 77kw.. Og gikk kjapt ned på 55kw.. Muligens kaldt batteri etc.

Da ser det iallfall mye bedre ut. Men ID.3 lader opptil 120kw dog. ID.4 lbør vel ligge samme eller over.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannonsdag 07. oktober 2020, klokken 19:02

Jeg har bestilt ID4, men som alle andre verken sittet i den eller sett den. Så neimen ikke sikker på om jeg selger den eller eNiro'n etter å ha tatt ut min ID4.
Kjørestilling er for meg helt optimal i eNiro, det må jo testes ut på ID4.
Men, hengerfeste er blitt et så stort savn at dette var valget jeg tok.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: _OE_onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:22
Ja tragisk av Kia å ikke kunne tilby 1000kg på hengerfeste... Hvem vet er det forhjulsdrift/eller bilen generelt som ikke holder mål?
Service hver 15000 km antyder jo at bilen ikke bør kjøres for mye (spøkaktig sagt)
#FTS#
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Bjorisonsdag 14. oktober 2020, klokken 20:37
Har også gått for ID4 og legger snart ENiroen ut for salg på Finn.no. Blir som alltid spennende å se hva en kan få. Vi skulle ha AWD, men så var det noe med impulskontrollen. Taper IDen seg mye beholder vi den, men blir det ett ok verdifall blir det nok bytte neste høst også:)

Jeg tror vi selger ENiroen greit, men ser mange som er høyt priset på Finn.no så jeg går nok mot en mer edruelig pris
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: svingentorsdag 15. oktober 2020, klokken 22:37
ID4 har 75kg på taket Niro har 100 kanskje ikke så viktig får de fleste :)
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: _OE_torsdag 15. oktober 2020, klokken 22:40
Og ID3 har 0 kg på taket... Blir spennende å se hvordan regenerering vil virke på ID3/4 RWD bilene når det blir glatt.... Men RWD er nok best på sommeren

#FTS#

Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: _OE_onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:54
Utklipp fra brosjyre Polaris RANGER EV...


KRAFTIG OG ANVENDLIG

Det er ikke lenger nødvendig å ofre motorkraft og ytelser ved valg av elektrisk kjøretøy. RANGER EV har en kraftig 3 hk motor, lastekasse med nyttelast på 227kg og slepekapasitet på 680kg, noe som gjør den egnet for tøffe jobber.

Dette sier vel det meste om Kia Niro... Over Dobbel slepevekt på en ATV Med 3 HK

#FTS#
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekkonsdag 21. oktober 2020, klokken 18:10
Skal nok være 30 hestekrefter skal vi tro de amerikanske polaris-sidene, men ja bedre slepevekt på den der.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: _OE_onsdag 21. oktober 2020, klokken 18:32
Yep KIA burde manne seg opp og oppjustert tilhengervekta på Niro'n til minimum 750 kg

#FTS#

Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: femailsøndag 25. oktober 2020, klokken 10:07
Er ikke så overbevist om id4 utkonkurrerer e-Niro på kvalitet, når vi ser hvordan det "renner" inn med feil og mangler med id3😳Id4 er vel bygd på samme "moderne elbilplattform",blir spennende😉
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Amatørsøndag 25. oktober 2020, klokken 18:45
"Oroar" utelukker ikke en "katastrofe" dersom man kjøper en Kia som ikke er importert av Kia Norge. Vi vet jo at mange Kia på Finn er bruktimportert av andre enn Kia Norge, men mener han eller andre at risikoen ved å kjøpe en slik bil er så stor? I så fall hvorfor? Jeg spør siden jeg har vurdert å kjøpe en billigst mulig e-Niro 2020-modell nå. Jeg antar dessuten at konkurransen fra Id4 og andre vil tvinge Kia til å senke prisene over nyttår. Derfor ønsker jeg ikke å betale hele 440k for en helt ny e-Niro.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: oroarsøndag 25. oktober 2020, klokken 20:05
Nå ble det en e-Soul på meg, men jeg valgte en "norsk" bil så slipper jeg å finne ut om hvor god garanti man får på parallelimportert bil. Da jeg kjøpte min var det ca 60 stk 2020-modeller på finn hvorav 5 eller 6 var opprinnelig norske så utvalget ble begrenset.

Det står tydelig på Kia sine sider: Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.

Om det kan bli "katastrofe" tviler jeg på, men lite interessert i å gå strafferunder om det skulle oppstå garantisak.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Amatørsøndag 25. oktober 2020, klokken 21:03
Takk for tilbakemelding! Jeg skjønner deg godt, det beste er jo å være på den sikre siden for å unngå eventuelle problemer med garantien. Selv om selgerne forsikrer at garantien gjelder på deres importerte biler, er det sannsynligvis Kia Norge som i realiteten har det siste ordet her.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Thomas_sotirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:10
Sitat fra: oroar på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:33


Kopi:

Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.


Så det å kjøpe en Kia importert av andre enn Kia Bil Norge kan bli katastrofe? De aller fleste som ligger til salgs er importert av andre enn Kia Bil Norge, ser det ut til.

Sitat fra Kia sine sider, litt lengre ned på samme side som normal "norsk" garanti er beskrevet:


SitatGjelder garantien for parallelimporterte biler?

Du vil få vanlig garanti i Norge, men du er Ikke beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov mot Kia Bil Norge eller Kia-forhandler.
Du har ingen rettigheter via det norske veihjelpsprogrammet Kia Assistanse. Begrenset garanti gjelder for radio (3 år / 100.000 km.) og 12 volts batteri (2 år). Du har Ingen mobilitetsgaranti ved garantireparasjoner.

Husk at garantien starter når bilen ble registrert første gang, ikke når bilen ble registrert i Norge.
Det kan også være avvikende spesifikasjoner fra "norske" biler. Bilene Kia Bil Norge leverer har et gjennomgående høyt utstyrsnivå.

Det punktet de nevner med norsk forbrukerkjøpslov vil dog hjelpe mot den forhandleren man kjøper ifra. De har man en reklamasjonsrett på, på lik linje som enhver bil de hadde solgt.
Så får man et problem som ikke er dekket av garanti, men norsk reklamasjonsrett. så går det mot forhandler/brukbil selger man har kjøpt bilen hos.

katastrofalt? Nei, ikke etter min mening.
kundeservicen til BOS virker mer katastrofal. Ender nok opp med å bare bruke de ved behov for oppdatering eller kampanjer, så de får nok første service. resten tar jeg nok hos den lokale hyundai forhandler/verksted borti gaten som forstår kundeservice og oppfølgning.
BOS klarte å skremme meg vekk etter 15min hos en filial i Vestland i dag; 3 sure kunder som venter, 1 kundebehandler som prøver å hjelpe fortløpende, 2 kunde(mis)handlere som var mer interessert i å stirre i skjermen enn å ta imot kunder.



Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: geeartirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:01
Sitat fra: femail på mandag 05. oktober 2020, klokken 16:53
Er litt nysgjerrig på hva noen her mener med bedre kvalitet på VW enn Kia?? Hvorfor kan ikke /vil ikke flere ha 7 års fabrikkgaranti?? Finnes det mer driftssikker bil/ fornøyde kunder enn f.eks Kia  Niro??
Det har nok ikke noe med kvalitet å gjøre. Kia inkluderer 7 års garanti i prisen, og kundene betaler for det. VW og de andre leverandørene mener ikke at det er en fordel å øke prisen med å inkludere 7 års garanti. Det ryddigste hadde vært om man kunne velge 7 års garanti som tilvalg.
Tjah. På 1,5 år og 20kkm har vi hatt én feil på Niroen. E-Golfen og Model X-en hadde/har omtrent ti ganger så mange reklamasjoner i antall feil på tilsvarende tid, så sjansen ser ut for å være overhengende stor for at Kiaen ender med færre feil på syv år enn de to andre på fem år.. så at KIA legger på mer er nok langt fra sikkert.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemanntirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:59
Kvalitet:  Om man med det mener lite feil, funksjonssikkerhet og pålitelig, så er jeg rimelig sikker på at Kia er bedre enn VW.  Har rett nok bare hatt 2 Kia i 1 års tid, men har kjøpt og eid  6-7 nye VW de siste 30 årene og det er ikke kvalitet jeg ville ropt høyest om.  Kjøreegenskaper derimot og morrofaktoren er høyere hos VW enn hos Kia.

Garanti: En forhandler som selv importerer og selger biler utenom importør er mer utsatt for konkurs enn den offisielle importør. Ved en konkurs sliter man ettersom forbrukerkjøpsloven gir rettigheter mot egen forhandler. 
Så kan man selvsagt begynne å grave i fabrikkgarantier, importørs vennlighet osv, men dersom man er risk avers så orker man neppe denslags.  Det er en hovedgrunn til at importbiler så såpass mye billigere, markedet betaler selvsagt mindre for et dårligere produkt.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Cowboystrekkfredag 30. oktober 2020, klokken 09:55
Selv om ID4 har flere fordeler med litt bedre plass, mer hengervekt etc så har E-niro særs god garanti, veldig bra kvalitet og er i toppklassen på effektivitet\rekkevidde ut ifra batterikapasitet.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Bjoristirsdag 10. november 2020, klokken 00:14
Kia ENiro blir ikke totalt akterutseilt av ID4, men jeg tror ikke det vil være mulig for Kia å selge den til dagens pris når ID4 er kan leveres. Kia ser nok mot hva VW gjør når 1ST er utsolgt og alle ID4 modellene sine priser er gjort kjent.

Vi vet at veeeldig mange kjøper Toyota selv om det aldri er den beste bilen for en bilinteressert. Kia selger på kvalitet og nå ett veldig godt rykte, men med ett godt hakk større bil til omtrent samme pris og med nyhetens i interesse i ID4 ser jeg ikke helt hvordan ENiro ikke skal måtte ned i pris.

Men jeg kan ta feil, jeg har solgt Kiaen til hyggelig pris for både kjøper og meg, nesten gratis bil igjen for meg samtidig som kjøper fikk godt avsalg ifht ny. Jeg selger nettopp fordi en må selge en tid før nyhetene kommer viser erfaringene. Det blir nok slik med ENiro også. Ulempen er at vi nå venter på ID4 og er redd det blir veeeldig lenge med bare en bil.

Neste høst kommer TMY/ID4 og Enyaq AWD. Jeg har en deal med fruen at taper ID 4 RWD seg mer i pris enn ENiro det neste året så faller bunnen ut av alt kjøp og salg som jeg har drevet med og som jeg syns er smart. Da må jeg nok innse at vi er stuck med ID4 RWD, men for oss mener jeg dette er mye mer for pengene enn ENiro når en ser på plass, kjøreegenskaper, mest sannsynlig vesentlig mer støydempet, hengerfeste, bagasjerom plass, lading i baksete, oppvarmet frontrute, app for vår del, 3 nivå på rattvarme skiluke, ekstra rom til ladekabler som i ENiroen ikke har noen plassen og da trådløs CarPlay.

Niroen har mer utstyr, men det meste er litt sånn 2017, så selv om det er praktisk med skruknapper etc er jeg klar for den litt brokete veien med touch screens og enkel layout, genialt å ikke ha noen brytere bak ratt eller i midtkonsollene feks.

Vel, time will show hva som var lurt og ja, hva som var gøyest!

Når alt dette er sagt så savner vi begge ENiroen, den var virkelig en underdog
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 10. november 2020, klokken 08:32
Ryktebørsen sier at gen. 2 Niro/eNiro forventes som en 2022 oppdatering. Iflg. denne siden står det at Niro/eNiro fortsatt er for flere drivverk. https://electricvehicleweb.in/next-gen-2022-kia-niro-suv-detailed/

Kia forventer som kjent å komme med modeller på dedikert elplattform E-GMP fra neste år. Kan jo tenkes at Kia annonserer en søskenmodell til Ioniq 5 i 2021 som vil være litt større enn Niro/eNiro?

Bedre ladekurve uavhengig av vær, høyere hengerfestevekt og støyisolasjon er vel tre ting jeg tror hadde hjulpet for eNiro gen. 2 oppdatering uten å introdusere ny plattform for modellen.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: advaletirsdag 10. november 2020, klokken 15:18
ID-serien prøves å bygge som Tesla, dvs teknologi i bunn. Mens e-Niro er en tradisjonell bil som er lagt på en app. Historikken viser at det kommer mange barnesykdommer når det er teknologi på 4 hjul. Men den blir mye mer fremtidssikker.

Forsåvidt smart valg av Kia å ha et "mellomsteg" istedenfor å gape over så mye som VW. Men selv da mener jeg ID4 vil være et mye bedre kjøp. e-Niro sliter med coldgate og kan knapt lade over 45kwh ca 75 % i året.

Samtidig får man ordentlig hengerfeste på ID4 og mye annet som man ikke får på e-Niro. Prisen er ganske likt på vanlig 1st edition mot e-Niro. Bruktprisene vil nesten garantert falle mye mer på e-Niro vs ID4.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekkonsdag 11. november 2020, klokken 08:12
Sitat fra: advale på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:18
ID-serien prøves å bygge som Tesla, dvs teknologi i bunn. Mens e-Niro er en tradisjonell bil som er lagt på en app. Historikken viser at det kommer mange barnesykdommer når det er teknologi på 4 hjul. Men den blir mye mer fremtidssikker.

Apropo barnesykdommer, koreanerne kom best ut i en kvalitetsvurdering av Vi Bilägare. eNiro best ut av Model 3 og ID 3. Nå er dette bare ett sammendrag og uten mye detaljer, men interessant i forhold til debatten her og om Kia eNiro har blitt forbigått og er utdatert. https://motor.no/a/185127
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Bjorisonsdag 11. november 2020, klokken 08:26
Heldigvis har VW hevet kvaliteten på interiøret på ID4 vs ID3. Jeg ble ikke veldig imponert når jeg satte meg inn i ID3 hos Møller, men har ikke kjørt den.

Niroen sliter mest mot ID4 pga at den nesten er en klasse mindre. Hadde den vært like stor og hatt hengerfeste så ville den nok klart seg greit, men det er åpenbart at den trenger en refresh nå. Det er knapper over alt og selv om dette ofte blir satt pris på hos biltester så er ikke jeg enig iallefall.

Feks starter den altfor aggressive lineassist hver gang på ENiro, den knappen er vanskelige å finne bak rattet selv når du kan bilen og håpløs å forklare til folk som sitter å kjører allerede. Nå er volumknappen fin, så noe er veldig bra med den tradisjonelle løsningen, men uten å ha prøv ID skjermene noe særlig liker jeg at det er en vinkel nede med knappper, selv om de er touch knapper. Tror dette er bedre enn bare en flat skjerm der du skal treffe symboler mens finger flyttes av bilens bevegelser...
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: ProsjektXonsdag 11. november 2020, klokken 12:18
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 10. november 2020, klokken 08:32
Kia forventer som kjent å komme med modeller på dedikert elplattform E-GMP fra neste år. Kan jo tenkes at Kia annonserer en søskenmodell til Ioniq 5 i 2021 som vil være litt større enn Niro/eNiro?

Nå kommer jo Kia CV, som antatt lanseres til mars 2021. Kan bli bra. men så var det det med hengerfeste og andre praktiske løsninger, om koreanerne er like frempå der
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannonsdag 11. november 2020, klokken 18:25
ID4 og eNiro er ulike biler.  eNiro har egenskaper som ID4 ikke matcher, og motsatt. 

De som vektlegger pålitelighet, forutsigbarhet og teknisk kvalitet foretrekker nok eNiro, de som vil ha en topp moderne app-bil velger ID4.  Hengerfeste er selvsagt et must for mange.

Så er det noen som ikke orker lete enda lenger etter parkeringsplass og dermed ikke vil ha 20 cm mer å parkere, de går for eNiro, de derimot som ikke klarer seg med 450 liters plass, de velger ID4.  Osv...

Jeg er usikker på hvilke av disse 2 jeg beholder og ser ingen grunn til å prøve forklare at den ene er bedre enn den andre, dette henger mer på kjøpergruppe enn på bilen isolert sett.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: advalefredag 13. november 2020, klokken 01:09
Øh øh, reneste Sherlocken du... Selvfølgelig er de ulike biler og modeller, hvorfor tror du det diskuteres?

Man diskuterer, får input fra andre som man ikke har tenkt på selv etc. Hvis du ikke er interessert i det, hva gjør du i denne tråden?
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannfredag 13. november 2020, klokken 11:04
Jeg er ikke så mye Sherlock at jeg klarer skjønne hva du prøver å bidra med av verdifull informasjon i ditt innlegg.
Jeg skjønner dog at du er interessert i meg og synes det er morsomt å karakterisere meg, men jeg tror nok at de fleste andre her inne har mindre interesse for meg enn det du har, men som sagt, jeg er ingen komplett Sherlock, og kan ta feil  ;D

PS! Fristes til et lite sidespor, inn på det personlige sporet som du åpenbart har sansen for, så kanskje du ser at dette ikke er den mest verdifulle debattformen...
Ser nemlig at ditt innlegg er revidert sent på natten, og med ditt navn advale anbefaler jeg deg at du heretter skriver innlegg når du er ute av dvalen.  Da er nok tankene klarere ;D

Sitat fra: advale på fredag 13. november 2020, klokken 01:09
Øh øh, reneste Sherlocken du... Selvfølgelig er de ulike biler og modeller, hvorfor tror du det diskuteres?

Man diskuterer, får input fra andre som man ikke har tenkt på selv etc. Hvis du ikke er interessert i det, hva gjør du i denne tråden?
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekkfredag 13. november 2020, klokken 11:55
Magefølelsen sier meg at Kia e-Niro 2022 / gen. 2, vil få noen av de samme oppdateringene som Hyundai Kona EV får i første kvartal 2021: https://motor.no/a/185307

.. slik at den holder seg i konkurransen noen år til, og med ingen barnesykdommer pga det kun er en midlivsoppdatering.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: advalelørdag 14. november 2020, klokken 12:57
Olemann, kl var 1 på natta og innlegget ble redigert 1 min etter opprinnelig, justering for skriveleif e.l.  Flaut å lese det du skriver.

Men har du noe annet å bidra med enn å si det åpenbare at det er 2 forskjellige biler og samtidig motsier deg selv at man ikke skal sammenligne de 2?
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekklørdag 02. januar 2021, klokken 20:04
Kia har nå kampanje med vinterhjul inkludert for exclusive. Tror ikke det er så lenge siden denne kampanjen kom, har bare lagt merke til Soul kampanje tidligere.

« Akkurat nå har vi kampanje på e-Niro Exclusive med 45 mil rekkevidde; du får vinterhjul inkludert i prisen og sparer 20.800,-. »

https://www.kia.com/no/kampanjer/gode_omtaler_for_kias_elbiler/

Edit: Kampanje på active også..

« De mest fornøyde elbileierne kjører e-Niro. Vi har biler på lager!
Nå har vi kampanje på begge utstyrsversjoner:
e-Niro Active; du får vinterhjul, metallic lakk og teknikkpakke inkludert i prisen og sparer kr. 20.400,-. Kampanjepris kr. 405.900,-.
e-Niro Exclusive; du får vinterhjul, metallic lakk og skinnpakke inkludert i prisen og sparer kr. 20.800,-. Kampanjepris kr. 429.900,-.»

https://www.kia.com/no/modeller/e-niro/opplev-e-Niro/
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: trygvantorsdag 04. februar 2021, klokken 13:52
Sitat fra: Olemann på onsdag 11. november 2020, klokken 18:25
ID4 og eNiro er ulike biler.  eNiro har egenskaper som ID4 ikke matcher, og motsatt. 

De som vektlegger pålitelighet, forutsigbarhet og teknisk kvalitet foretrekker nok eNiro, de som vil ha en topp moderne app-bil velger ID4.  Hengerfeste er selvsagt et must for mange.

Så er det noen som ikke orker lete enda lenger etter parkeringsplass og dermed ikke vil ha 20 cm mer å parkere, de går for eNiro, de derimot som ikke klarer seg med 450 liters plass, de velger ID4.  Osv...

Jeg er usikker på hvilke av disse 2 jeg beholder og ser ingen grunn til å prøve forklare at den ene er bedre enn den andre, dette henger mer på kjøpergruppe enn på bilen isolert sett.
Jeg har ID.3 og skal nå prøvekjøre e-niro. Appen på ID.3 kan jeg rapportere om at fungerer ganske dårlig for meg i alle fall. Den er nok den samme på ID.4. Server / kommunikasjon er nede stadig vekk. RWD i ID.3 er fin-fint, og der hørte jeg en kollega si at han slet litt i sin e-niro med spinning osv. Framkommeligheten i ID.3 opplever jeg som god. Det virker som et godt valg å ha bakhjulsdrift som VW bruker. Barnesykdommene i ID.3 var jeg innforstått med ved avtaleinngåelse så jeg har ikke latt meg plage så voldsomt, og det går helt fint å bruke bilen for det meste. Relativt stille innvendig er et pluss. Men så har den ikke taklast eller hengerfeste. Det har jo ID.4 da. Men ID.4, som Skoda Enyaq oppfatter jeg å være nokså bred, noe som kan være et problem på smale parkeringsplasser. Slik jeg tenker så er e-niro et sted mellom ID.3 og ID.4, virker kvalitetsmessig bedre, men for meg vil det være et spørsmål om jeg tror fremkommeligheten vil være god nok,  og om jeg blir plaget av støyen. Prismessig er det vel ålreit for Kia nå, særlig om jeg får med tekna-rabatt oppå kampanjeprisen.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 04. februar 2021, klokken 14:27
Til prisen en kan få ID4 for nå vs nye prisen på eNiro ville jeg ikke vurdert eNiro nå, med mindre jeg var helt avhengig av mindre ytre mål.
eNiro er ganske billig og enkel, mye hardplast, mye støy. Men det er en enkel, solid og god asiatisk bil. Hadde jeg kjørt færre langturer (pga støy) og ikke hatt 4wd som minimumskrav ville jeg antakelig beholdt eNiroen en periode, rett og slett fordi den var en helt kurant bil til en god pris (ga vel 383 for den med metallic, takluke og skinn).
ID4 virker større, bedre støydempet og mer spennende. Men ikke nødvendigvis rett bil for alle selv om det for meg virker som et bedre kjøp.

På sparket tror jeg ikke appen i eNiro er dårligere enn plattformen VAG bruker. Det skal mye til. Men jeg har ikke testet Kias app.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 04. februar 2021, klokken 14:58
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:27
Til prisen en kan få ID4 for nå vs nye prisen på eNiro ville jeg ikke vurdert eNiro nå, med mindre jeg var helt avhengig av mindre ytre mål.
eNiro er ganske billig og enkel, mye hardplast, mye støy. Men det er en enkel, solid og god asiatisk bil. Hadde jeg kjørt færre langturer (pga støy) og ikke hatt 4wd som minimumskrav ville jeg antakelig beholdt eNiroen en periode, rett og slett fordi den var en helt kurant bil til en god pris (ga vel 383 for den med metallic, takluke og skinn).
ID4 virker større, bedre støydempet og mer spennende. Men ikke nødvendigvis rett bil for alle selv om det for meg virker som et bedre kjøp.

På sparket tror jeg ikke appen i eNiro er dårligere enn plattformen VAG bruker. Det skal mye til. Men jeg har ikke testet Kias app.

Med mindre man har fått tak i 1st versjonen så skjønner jeg hvorfor folk tar e-niro over id4, for 430 000 så får man ekslusive med skinnpakke,metalic lakk og vinterhjul, må vel opp på business for å få en tilsvarende utstyrt id4 da blir det fort 485 000 med vinterhjul.
Litt artig at før klagde folk på at e-niro var dyr men når konkurentene kom med høyere pris så virker e-niro rimelig pluss at man får en bil som har vært ute noen år så man slipper barne sykdomer.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: trygvantorsdag 04. februar 2021, klokken 15:50
Prøvekjørte e-niro nå. Har ID.3 fra før. Ble ikke helt overbevist av e-niroen. Synes ID.x er penere og stillere, samt at bakhjulsdriften synes jeg virker bra. Det som taler for e-niro er at du får mer utstyr og funksjonalitet for en billigere penge. Betjeningen er ulik, mer "touch-basert" i ID.x, noe som bidrar til det minimalistiske interiøret, men også kan være en ulempe for noen.

Id.4 1st er nok helt greit, men relativt enkelt utstyrt i grunnmodell. Men så er det de barne-softwareproblemene da, de er nok mindre i e-niro. Jeg har ikke vært veldig plaget i min ID.3, men så var jeg også forberedt på at det skulle bli en del feilmeldinger. ID.4 er et hakk bredere enn e-niro, så det bør en være obs på om en har begrenset parkeringsplass.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemanntorsdag 04. februar 2021, klokken 18:25
Jeg er usikker på om jeg beholder eNiro eller går for ID4 1st som jeg har kontrakt på. 
Vesentlig mindre utstyr på 1st enn eNiro, vil nok savne minne og elektriske seter, ventilasjon om sommeren er gøy, men ikke noe must. Skinn er bra, lettere å holde fint.
Ikke varme i baksetene sa noen om 1st, håper det er feil...

Noen ganger i året trenger jeg fordelen av de ekstra nesten 100 liter bagasjeplass, men hver eneste dag må jeg leve med ulempen av å parkere 20 cm lengre bil...også noe å tenke over.

"Billig Korea-bil..."  Vel, ikke hatt en feil på over 1 års kjøring, er på min andre eNiro nå.

Kommer også til å savne kombiløsningen med både knapper og touch, ID4 har fjernet mye av knappene.
Så fant jeg heller ikke muligheten for å kjøre AC og Heat separat på ID4, da mister man flex som igjen gir rekkevidde.

Om ID4 er like luftig inne som Enyaq så blir det en solid opptur, setene var også bedre, selv om eNiro og har bra seter.

Liker ikke "dultingen" i e Niro, som om man har et par overvektige passasjerer i baksetet konstant. Merkes best i litt fart, i  kurve og ved bremsing, som om bilen kaster/dulter, vil tro at ID4 er bedre på dette.

De som vektlegger pålitelighet og forutsigbarhet  foretrekker nok eNiro, de som vil ha en topp moderne app-bil velger ID4.  Hengerfeste er selvsagt et must for mange. AWD ditto.

Jeg er usikker på hvilke av disse 2 jeg beholder....men tror ikke det er noe stor krise å vente med å avgjøre, FINN prisene for norske eNiro med lav kjørelengde holder seg godt.  Importbilene sliter mer ser jeg, naturlig nok.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: vinterdekkfredag 05. februar 2021, klokken 15:33
Ser ut til at Mercedes EQA er nærmere e-Niro i ytre mål enn ID4, men er litt usikker på hvor godt EQA matcher på indre mål. Ser ut som baksetepassasjerer har høyt gulv i EQA, men nå tar jo batteripakken litt plass i e-Niro også har jeg forstått. Håper Tesla Bjørn tar en bananeske-test av EQA en dag. :p
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannfredag 05. februar 2021, klokken 18:43
eNiro har batteripakken "hengt under", som jeg innbiller meg betyr litt lavere bakkeklaring enn de som har pakken mer oppunder setene.

Men, jeg har sittet i baksetet på både Tesla Model 3 og Model S og løsningen med høyt gulv, lav sittepute og den ubehagelige konsekvens at man får knærne opp ved siden av ørene (for å overdrive...) synes jeg er verre.


Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. februar 2021, klokken 15:33
Ser ut til at Mercedes EQA er nærmere e-Niro i ytre mål enn ID4, men er litt usikker på hvor godt EQA matcher på indre mål. Ser ut som baksetepassasjerer har høyt gulv i EQA, men nå tar jo batteripakken litt plass i e-Niro også har jeg forstått. Håper Tesla Bjørn tar en bananeske-test av EQA en dag. :p
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: turfsurflørdag 06. februar 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:58
Med mindre man har fått tak i 1st versjonen så skjønner jeg hvorfor folk tar e-niro over id4, for 430 000 så får man ekslusive med skinnpakke,metalic lakk og vinterhjul, må vel opp på business for å få en tilsvarende utstyrt id4 da blir det fort 485 000 med vinterhjul.
Litt artig at før klagde folk på at e-niro var dyr men når konkurentene kom med høyere pris så virker e-niro rimelig pluss at man får en bil som har vært ute noen år så man slipper barne sykdomer.
Nå er vel ID.4 en klasse (eller kanskje to) større  enn e-niro. Så å sammenligne pris mellom disse blir litt rart. E-niro  er fremdeles dyr i klassen den er i, den er jo nærmere id.3 i størrelse enn id.4.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Bjorislørdag 06. februar 2021, klokken 10:35
Det har kommet litt mer likevekt i prisene nå, 1ST viste seg å være veldig gunstig priset så nå med modellene etter 1ST må en jo oppmot 500 kNOK for å få en ok utstyr ID4 og da gir det mening å gå for ENiro syns jeg til de prisene som er på den.

Pga forsinkelsene på ID4 så måtte vi bite i eplet og kjøpe en ventebil, så det ble kjøpt inn en Soul 2016 i hy og hast før jul. Fruen kaller den bare for "drittbilen" og savnet etter ENiroen er stort. Du kan si det slik at hun har store forventninger til ID4, innfris ikke disse er vi vel tilbake på ENiro før jeg vet ordet av det:)

Vel, de som fortsatt ikke har bestemt seg får nå helt andre prisalternativer å ta stilling til, tror jeg selv hadde gått på ID4 likevel, men kanskje ventet til leveringen begynte å sett om ikke det kommer noen helt nye lanseringsmodeller på finn.no for det ble kraftig dyrt nå med ID4, Business med hengerfeste, met.lakk og vinterhjul er 500 kNOK, da er det stort sett bare Matrix lysene du får utover den billigste lanseringsmodellen som vel gikk for under 450 med vinterhjul. Noen fikk den sågar under 420, men den kampanjen ble stoppet av Møller, haha

Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 06. februar 2021, klokken 10:49
ID.4 er jo litt større enn E-Niro. Litt rart å sammenligne disse kansje? Hvertfall AWD versjonen.
https://www.evspecifications.com/en/comparison/1d481474
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 06. februar 2021, klokken 15:56
Dette høre en stadig, selvfølgelig er det riktig å sammenligne to biler en kan tenke seg, eller liker.

Biler må ikke være identiske for å sammenlignes. Om sammenligningen er rettferdig eller på like vilkår er irellevant.

Det er helt greit å sammenligne epler å pærer om en liker frukt.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Stikkkontaktlørdag 06. februar 2021, klokken 16:02
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:56
Dette høre en stadig, selvfølgelig er det riktig å sammenligne to biler en kan tenke seg, eller liker.

Biler må ikke være identiske for å sammenlignes. Om sammenligningen er rettferdig eller på like vilkår er irellevant.

Det er helt greit å sammenligne epler å pærer om en liker frukt.

Tja, å sammenligne bilenes egenskaper er en ting. En annen er å tenke prioritering og/eller behov.
Jeg vurderer å kjøpe e-tron S eller Taycan, men vurderer også en gunstig leasing av ID3. Grunnen er at jeg vurderer å kjøpe båt og trenger EK. Å sammenligne disse bilene er meningsløst, men likefullt vurderer jeg alle 3.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: turfsurflørdag 06. februar 2021, klokken 17:22
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:56
Dette høre en stadig, selvfølgelig er det riktig å sammenligne to biler en kan tenke seg, eller liker.
Joda, men det blir rart å si at en bil i en mye billigere klasse av biler er mere "billig" i forhold til den andre.

Jeg er selv en som handler på tvers av bilklasser (en gang stod valget mellom en mellomklasse sedan, flerbruksbil og kompaktklasse SUV). En viktig ting for meg blir da om bilen gir en relativt god verdi for det man betaler for.

Å sammenligne pris på biler i forskjellige bilklasser blir dog litt rart.
Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Olemannlørdag 06. februar 2021, klokken 17:26
Refleksjon om egne behov har neppe all verdens interesse på et forum som dette, men det må tåles at det også gjøres.  Noen ganger er det jo også interessant informasjon i denne type refleksjon.

For min del, der valget står mellom å beholde 2020 eNiro eller slå til på ID4 1st er det relevant at den ene bilen hele tiden sleper med seg 20 cm ekstra å parkere, mens den andre har nesten 100 l mindre bagasjerom.  Dette er fakta som antagelig interesserer mange, men prioriteringen og valget er neppe interessant for andre enn meg selv.

Så oppdages også nye fakta hele tiden, f.eks under besøk på BOS da jeg hadde bilen på service tok jeg "dør-sjekken" og sammenlignet nye Soul og eNiro.  Trodde ikke hva jeg hørte, måtte repetere mange ganger, Soul låt akkurat som parodien på en billig Koreabil, skranglete og metallisk.  eNiro hadde tyngde og soliditet.  Merkelig, men sant.

Håper ID4 matcher eNiro på rekkevidde, håper lydanlegget og støydemping er bedre og ser fram til hengerfeste.  At bilen også er feilfri etter 1 år er jeg dessverre mer usikker på.

Pris-diffen den dagen jeg får min ID4 blir også viktig, glad jeg ikke solgte eNiro og hoppet på ID3 leasing som jeg vurderte for å makse prisen på eNiro.  Får være grenser for hvor mye tid og krefter som brukes på bil - er på min 8. elbil på 11. året nå, så snart blir det "bare" en bil for meg også. Kanskje  ;D

Tittel: Sv: E-niro utkonkurrert av ID4?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 06. februar 2021, klokken 19:11
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. februar 2021, klokken 17:22
Å sammenligne pris på biler i forskjellige bilklasser blir dog litt rart.
Som posten over viser så er jo prisen den viktigste faktoren mellom ID3 og Taycan.
Og de er definitivt i to forskjellige klasser. De som blir forvirret av dette og tror at ID3 er en bedre bil får vel bare gjøre det. Tror ikke noen kan hjelpe dem i det hele tatt om de gjør det.