Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-niro utkonkurrert av ID4?

Startet av OleBrummen, fredag 25. september 2020, klokken 19:51

« forrige - neste »

Counterpointer

Dette høre en stadig, selvfølgelig er det riktig å sammenligne to biler en kan tenke seg, eller liker.

Biler må ikke være identiske for å sammenlignes. Om sammenligningen er rettferdig eller på like vilkår er irellevant.

Det er helt greit å sammenligne epler å pærer om en liker frukt.

Stikkkontakt

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:56
Dette høre en stadig, selvfølgelig er det riktig å sammenligne to biler en kan tenke seg, eller liker.

Biler må ikke være identiske for å sammenlignes. Om sammenligningen er rettferdig eller på like vilkår er irellevant.

Det er helt greit å sammenligne epler å pærer om en liker frukt.

Tja, å sammenligne bilenes egenskaper er en ting. En annen er å tenke prioritering og/eller behov.
Jeg vurderer å kjøpe e-tron S eller Taycan, men vurderer også en gunstig leasing av ID3. Grunnen er at jeg vurderer å kjøpe båt og trenger EK. Å sammenligne disse bilene er meningsløst, men likefullt vurderer jeg alle 3.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 06. februar 2021, klokken 15:56
Dette høre en stadig, selvfølgelig er det riktig å sammenligne to biler en kan tenke seg, eller liker.
Joda, men det blir rart å si at en bil i en mye billigere klasse av biler er mere "billig" i forhold til den andre.

Jeg er selv en som handler på tvers av bilklasser (en gang stod valget mellom en mellomklasse sedan, flerbruksbil og kompaktklasse SUV). En viktig ting for meg blir da om bilen gir en relativt god verdi for det man betaler for.

Å sammenligne pris på biler i forskjellige bilklasser blir dog litt rart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann

#63
Refleksjon om egne behov har neppe all verdens interesse på et forum som dette, men det må tåles at det også gjøres.  Noen ganger er det jo også interessant informasjon i denne type refleksjon.

For min del, der valget står mellom å beholde 2020 eNiro eller slå til på ID4 1st er det relevant at den ene bilen hele tiden sleper med seg 20 cm ekstra å parkere, mens den andre har nesten 100 l mindre bagasjerom.  Dette er fakta som antagelig interesserer mange, men prioriteringen og valget er neppe interessant for andre enn meg selv.

Så oppdages også nye fakta hele tiden, f.eks under besøk på BOS da jeg hadde bilen på service tok jeg "dør-sjekken" og sammenlignet nye Soul og eNiro.  Trodde ikke hva jeg hørte, måtte repetere mange ganger, Soul låt akkurat som parodien på en billig Koreabil, skranglete og metallisk.  eNiro hadde tyngde og soliditet.  Merkelig, men sant.

Håper ID4 matcher eNiro på rekkevidde, håper lydanlegget og støydemping er bedre og ser fram til hengerfeste.  At bilen også er feilfri etter 1 år er jeg dessverre mer usikker på.

Pris-diffen den dagen jeg får min ID4 blir også viktig, glad jeg ikke solgte eNiro og hoppet på ID3 leasing som jeg vurderte for å makse prisen på eNiro.  Får være grenser for hvor mye tid og krefter som brukes på bil - er på min 8. elbil på 11. året nå, så snart blir det "bare" en bil for meg også. Kanskje  ;D


Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. februar 2021, klokken 17:22
Å sammenligne pris på biler i forskjellige bilklasser blir dog litt rart.
Som posten over viser så er jo prisen den viktigste faktoren mellom ID3 og Taycan.
Og de er definitivt i to forskjellige klasser. De som blir forvirret av dette og tror at ID3 er en bedre bil får vel bare gjøre det. Tror ikke noen kan hjelpe dem i det hele tatt om de gjør det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA