Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 priser

Startet av Gnist, torsdag 24. september 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

Trond.m

#15
Det er overraskende liten forskjell på RWD of AWD på Skodaen. Tror de har feilberegnet markedet så jeg vil tippe at differansen vil bli større, kanskje 50K ?
Det er også vesentlig dyrere å produsere AWD. Hver motor på e-tron koster så vidt jeg husker ca 160.000 som reservedel, og selv om marginene er enorme vil jeg tro den kan koster 1/10. Hvis det stemmer at det i Europa visstnok bare vil være ca 30 % som ønsker AWD på kompaktSUV, så vil de nok heller prise RWD modellen aggressivt for å få volum. Eller kanskje de tar en Audi og bygger alle som AWD og lar brukeren leie det som «Functions on demand» 😉

hELgenen

Jeg har ikke nistirret på prislisten - men hvilken versjon fremstår som mest for pengene mener dere?
Ser forskjellen er 79.600 - og det jeg umiddelbart tenker er bedre på Max er jo panorama, Led Matrix og så liker jeg elektriske seter.



Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. september 2020, klokken 10:07
Jeg har ikke nistirret på prislisten - men hvilken versjon fremstår som mest for pengene mener dere?
Ser forskjellen er 79.600 - og det jeg umiddelbart tenker er bedre på Max er jo panorama, Led Matrix og så liker jeg elektriske seter.

Er nok max hvis man har råd, hvis ikke så kanskje bedre å vente på non 1st versjonene hvis man har lyst på noe av det som er i max men ikke alt
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. september 2020, klokken 10:11
Sitat fra: hELgenen på fredag 25. september 2020, klokken 10:07
Jeg har ikke nistirret på prislisten - men hvilken versjon fremstår som mest for pengene mener dere?
Ser forskjellen er 79.600 - og det jeg umiddelbart tenker er bedre på Max er jo panorama, Led Matrix og så liker jeg elektriske seter.

Er nok max hvis man har råd, hvis ikke så kanskje bedre å vente på non 1st versjonene hvis man har lyst på noe av det som er i max men ikke alt

Det er ikke "har råd" som er problemet - men å finne ut hva som er mest bil for pengene med tanke på verditap.
Får man 80k igjen for max sett opp mot 1.st når man skal selge den?
Jeg tenker kanskje at man får igjen 30-40k, men ikke hele differansen...
Synd en ikke kan spesifisere selv - panorama,matrix led og el-seter er vel det jeg ser er verdt mer.
21" dekk er verdt å kvitte seg med (i mine øyne ). AWD er jo også noe jeg definitivt ønsker, men når prisen ender syd for 450k for en rwd, med ok rekkevidde og ok bagasjeplass - så kanskje...........

Dieselgubben

En selger fortalte meg at han tippet 4wd kom til å bli 60k dyrere enn 2wd da sistnevnte var veldig aggressivt priset for å få opp volum.

espenri

Hehe... dette møller-sirkuset er en berg-og-dalbane altså. Første tanke var at Enyaq var passe priset, og at ID.4 kom til å bli priset høyere. Så slår VW til med overraskende priser, også begynner man å sammenligne priser på ID.4 og Enyaq med et 4wd påslag ut fra tilsvarende påslag på Enyaq, da står de relativt likt. Men så kommer denne meldingen om vesentlig høyere påslag for 4wd, så er man tilbake til at Enyaq igjen er fordelaktig på pris.

De gjør det neimen ikke enkelt å bestemme seg.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

hELgenen

Veldig irriterende greier disse "pakkene".
Nettingvegg er ikke mulig på 1st? Synes det høres ekstremt merkelig ut - er ikke dette noe en kan kjøpe separat og feste i B stolpe/gulv da? Det burde være standard på alle familiebiler - vil nesten si at å ikke ha det nærmer seg som å kjøre rundt med familien på trekasser på lasteplanet - vw burde være forbi det stadiet nå

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 25. september 2020, klokken 09:08
Hver motor på e-tron koster så vidt jeg husker ca 160.000 som reservedel, og selv om marginene er enorme vil jeg tro den kan koster 1/10.
160k høres ut som enorme marginer ja. Elmotorer er enkle greier. Fordelen med to motorer er og at da kan den enkelte motor være mindre men gi samme ytelse totalt (ref Tesla da de gikk fra 85 til 85d).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#23
e-tron motorene er ikke akkurat enkle greier. Men prisen er likevel drøy:


https://youtu.be/uWBEPEspbWI

50-60K ekstra for 4x4 høres ikke urimelig ut. Det må vi jo håpe på, vi som har valgt å kjøre RWD utgaven 😏

ProsjektX

I USA prises awd som tillegg med 3680 USD, så bør forvente under 35.000kr som awd tillegg her da
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 25. september 2020, klokken 22:36
e-tron motorene er ikke akkurat enkle greier.
Sammenlignet med en forbrenningsmotor er den rimelig enkel jo.

Det som er mest fordyrende er vel at de ikke har klart å automatisere hele prosessen. Resten er jo bare noen få metall deler, magneter og viklinger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

manchesterfan

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. september 2020, klokken 10:33
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. september 2020, klokken 10:11
Sitat fra: hELgenen på fredag 25. september 2020, klokken 10:07
Jeg har ikke nistirret på prislisten - men hvilken versjon fremstår som mest for pengene mener dere?
Ser forskjellen er 79.600 - og det jeg umiddelbart tenker er bedre på Max er jo panorama, Led Matrix og så liker jeg elektriske seter.

Er nok max hvis man har råd, hvis ikke så kanskje bedre å vente på non 1st versjonene hvis man har lyst på noe av det som er i max men ikke alt

Det er ikke "har råd" som er problemet - men å finne ut hva som er mest bil for pengene med tanke på verditap.
Får man 80k igjen for max sett opp mot 1.st når man skal selge den?
Jeg tenker kanskje at man får igjen 30-40k, men ikke hele differansen...
Synd en ikke kan spesifisere selv - panorama,matrix led og el-seter er vel det jeg ser er verdt mer.
21" dekk er verdt å kvitte seg med (i mine øyne ). AWD er jo også noe jeg definitivt ønsker, men når prisen ender syd for 450k for en rwd, med ok rekkevidde og ok bagasjeplass - så kanskje...........

Jo mindre utstyr, jo mindre verditap er hovedregelen. 1.st er godt utstyrt med det viktigste, så om du tenker mest for pengene ville jeg definitivt gått for den. MÅ du ha det og det utstyret så velg Max. Jeg hadde speca enyaq til 100 000 mer enn id4 1st. Så droppet den og gikk for id4 1st når det gode tilbudet kom.

Elektro12

Er jo mye penger uansett. 1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.

Tar du bort hengerfestet (som har for liten kapasitet) og ikke har behov for lang rekkevidde gjør jo en Leaf til 100 lapper samme jobb.

Magnus Hansen

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 26. september 2020, klokken 10:58
Er jo mye penger uansett. 1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.

Tar du bort hengerfestet (som har for liten kapasitet) og ikke har behov for lang rekkevidde gjør jo en Leaf til 100 lapper samme jobb.

Hvis du ikke har behov for plass, hengerfeste eller rekkevidden, så kan du kjøpe noe annet, ja. Var det poenget ditt? 

elektro

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 26. september 2020, klokken 10:58
Er jo mye penger uansett. 1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.

Tar du bort hengerfestet (som har for liten kapasitet) og ikke har behov for lang rekkevidde gjør jo en Leaf til 100 lapper samme jobb.

Hei, Copy Cat!  ;) Sånn kan man jo alltid si da, det er jo bare tøv. Du kan jo heller kjøpe en Kia Santa Fe i stedet for en BMW X5 da, den gjør jo akkurat samme nytte til myye lavere pris. Det er litt dette som er problemet med mange diskusjoner om elbil. Folk bedømmer bilene ut fra hvordan de er på papiret i stedet for hvordan de oppleves og fungerer i praksis.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA