Model S Plaid

Startet av rfagerdal, onsdag 23. september 2020, klokken 08:19

« forrige - neste »

Muffinman

Neste uke skal vi prøve sarkasme  ;D

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 10:54
En kan lure på hvilken akselerasjon Plaid ville fått med girkasse som Taycan har
Sant. Men lurer på hva de har gjort annerledes for å få så hinsides bedre akselerasjon en Raven P100. Blir og interessant å se hvordan ny LR gjør det. Den er jo ikke akurat treg den heller. Akselerasjon i motorveifart har jo alltid vært svakheten til Tesla (for ikke å si elbiler generelt).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#169
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juli 2021, klokken 13:22
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 10:54
En kan lure på hvilken akselerasjon Plaid ville fått med girkasse som Taycan har
Sant. Men lurer på hva de har gjort annerledes for å få så hinsides bedre akselerasjon en Raven P100. Blir og interessant å se hvordan ny LR gjør det. Den er jo ikke akurat treg den heller. Akselerasjon i motorveifart har jo alltid vært svakheten til Tesla (for ikke å si elbiler generelt).
Synes 100-150 går temmelig bra i min M3p (og helt greit opp til 210), er jo ikke det syke draget som fra 0 men bedre enn det meste jeg ellers har kjørt. Selv racing MC med nær en hk pr kilo faller av opp mot og over 200

Det er vel temperaturkontroll på motor og batteri som er bedre, samt carbonforsterkningen i motor som gjør at den ikke delaminerer på fullt øs.

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. juli 2021, klokken 13:22
Sitat fra: Counterpointer på fredag 02. juli 2021, klokken 10:54
En kan lure på hvilken akselerasjon Plaid ville fått med girkasse som Taycan har
Sant. Men lurer på hva de har gjort annerledes for å få så hinsides bedre akselerasjon en Raven P100. Blir og interessant å se hvordan ny LR gjør det. Den er jo ikke akurat treg den heller. Akselerasjon i motorveifart har jo alltid vært svakheten til Tesla (for ikke å si elbiler generelt).

Så en video vedrørende den Plaid-bilen som skal ha antent spontant. Der hadde det ramla ut noen celler, og vedkommende beregnet ut fra ratio for høyde og bredde at det må være gamle formatet 18650, men antagelig med ny kjemi innvendig. Det skal bety mere energi i batteriene, og langt bedre evne til å gi fra seg effekt, slik jeg forstod det.

https://www.youtube.com/watch?v=5bdO4sSG5xc&list=TLPQMDIwNzIwMjH9cIfkxeB08w&index=3
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tiger123

Panasonic sin kjemi det da sikkert. De lovte jo ca 5% økt performance per år, de neste årene.

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 03. juli 2021, klokken 07:35
Panasonic sin kjemi det da sikkert. De lovte jo ca 5% økt performance per år, de neste årene.
De lovte 5% økt energitetthet (2170 batteriene har jo allerede økt med mere), som egentlig ikke har noe med hvor mye effekt de klarer å levere.

Og uansett, økningen i ytelse på plaid er mye større, så her er det mere ting inne i bildet. Både thermal management, men og motorer som holder moment på mye høyere turtall.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. juli 2021, klokken 08:18
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 03. juli 2021, klokken 07:35
Panasonic sin kjemi det da sikkert. De lovte jo ca 5% økt performance per år, de neste årene.
De lovte 5% økt energitetthet (2170 batteriene har jo allerede økt med mere), som egentlig ikke har noe med hvor mye effekt de klarer å levere.

Og uansett, økningen i ytelse på plaid er mye større, så her er det mere ting inne i bildet. Både thermal management, men og motorer som holder moment på mye høyere turtall.
Nei, energitettheten sier ikke noe om evnen til å avgi/motta effekt, bare om kapasitet. Men poenget mitt var at den nye kjemien skal være bedre til å både motta (opplading) og avgi effekt, som sammen med bl.a. 2 nye motorer på bakaksel (denne trodde jeg var en kjent faktor) og en motor (fremme (tri-motor-design) som betyr mye for totalt faktisk levert effekt.

Så har de vel og jobbet med kjøling ellers for å unngå overoppheting, og justering av bremser av samme årsak og pga mer krefter trenger mer stop-power.

Men som antydet, trimotor og ny, forbedret motor var "kjent stuff", det som var det største spørsmålet slik jeg føler og oppfatter det, er hva slags batterier ville den komme med.

Der har det jo vært spekulert masse, bl.a. pga den lange tiden linja var nede. Skulle de erstatte de gamle batteriene med samme 2170-batteriene (med ny kjemi) som i TM3 eller komme med de nye 4680-batteriene?

Så med mindre dette var en "gammel" TMS med Plaid-etterligninger/tilbehør (felger, hekkspiler og dekaler) som var ofret for å sverte Tesla (ja, har lest spekulasjoner om dette), eller det faktisk var den nye Plaid-modellen, så vet vi nå en god del ,er om Tesla sitt batterivalg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#174
Dette må Elon gripe tak i! Det handler omomdømme.  Vi snakker tross alt om konkurrenter som Taycan Ikke har slike feil. Men disse feilene er sikkert bare på de tidligere bygde bilene og blir fortløpende forbedret.... Jeg håper og tror det👌👍

Kopi fra lenken:

https://www.autoevolution.com/news/2021-tesla-model-s-plaid-detailing-video-reveals-glaring-quality-issues-164558.html

2021 Tesla Model S Plaid Detailing Video Reveals Glaring Quality Issues

2 Jul 2021, 19:59 UTC by Mircea Panait

Save for rarefied hypercars like the Rimac Nevera, the Model S Plaid is the second most expensive all-electric vehicle for the regular Joe and Jane after the Porsche Taycan Turbo S. And for that bundle of money, Joe and Jane would expect few to no quality issues whatsoever, isn't that right?

k1

Sålangt «bare» 25 Plaid utlevert, og skremmende opplevelse for en av dem:
https://www.tv2.no/nyheter/14099843/

Stikkkontakt

Sitat fra: k1 på søndag 04. juli 2021, klokken 10:08
Sålangt «bare» 25 Plaid utlevert, og skremmende opplevelse for en av dem:
https://www.tv2.no/nyheter/14099843/

4% selvantennelsesrate er vel innafor normalen det vel?

k1

Det håper jeg virkelig ikke...

Electric cars in Norway

Dette kan være tilfeldigheter.... la oss håpe det... ellers så har vi jo alltids Murphys lov....

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 04. juli 2021, klokken 10:15
Sitat fra: k1 på søndag 04. juli 2021, klokken 10:08
Sålangt «bare» 25 Plaid utlevert, og skremmende opplevelse for en av dem:
https://www.tv2.no/nyheter/14099843/

4% selvantennelsesrate er vel innafor normalen det vel?
Tenkte du at det var 100% selvanntennelse på Taycan når den første som var levert i Florida brant?

Såvidt jeg har forstått er situasjonen her temmelig uklar og fyren er representert av to advokatfirma allerede ..... Veldig tidlig å konkludere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA