Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S Plaid

Startet av rfagerdal, onsdag 23. september 2020, klokken 08:19

« forrige - neste »

rfagerdal

Video av laptime  :o
https://twitter.com/Tesla/status/1308618501062422528?s=20

Får håpe de kommer med egen update på ny look på bilen når det nærmer seg lansering  :+1:

SurSnasen


Leaf_2014

Blir perfekt med EU-fartssperre på disse bilene (2022?).
Leaf 2014

emphezis

Heftig bil. Så får den enkelte vurdere om det er verdt å bruke ca. 400 000 kroner på å senke 0-60 mph-tiden fra 2,4 sek til < 2,0 sek og topphastigheten godt over 320 km/t. Med på kjøpet får man jo ca. 20 mil lenger rekkevidde også. (Og sikkert raskere lading.)

Litt overraskende at det er ingen updates hverken av eksteriør eller interiør. Mistenker vel at vi kanskje ser en oppgradering her likevel når Plaid lanseres i "late 2021" (ref. deres hjemmeside) i statene. Da er det vel ikke noen europeisk lansering før godt uti 2022 tenker jeg.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

lightscribe

Blir vel ny LR med 840km eller mer rekkevidde etterhvert også.  Men først skal det selges Plaid.

Rosstopher

Husk at det er EPA range det er snakk om her. WLTP-rekkevidde for Plaid blir nok godt over 900 km, mot over 700 km for LR+ (den som per i dag bare selges i USA).

Jeg har mine tvil om at LR får rekkevidden til Plaid. Plaid er jo en fin halo car for å vise at Tesla fortsatt lager den elbilen med lengst rekkevidde og raskest akselerasjon, men for de aller fleste forbrukere vil økningen fra 700+ til 900+ kilometer rekkevidde være lite nyttig, og føre til uforholdsmessig stor prisøkning.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

For de rekkeviddehungrige hadde det jo vært bra om de kunne satt dette batteriet i en bil med mindre ytelsesfokus.
Jeg tviler på at trippel-motor konfigurasjonen gir bedre rekkevidde, så en kunne fått enda bedre rekkevidde med standard motoroppsett og "plaid" batteriet.
Audi har jo lansert sin "grom-versjon" av E-tron med litt bedre ytelser og trippel-motor. Men den fikk kortere rekkevidde enn standard E55.

Synd Lucid fikk stå såpass kort på tronen. Teslas fokus synes jeg personlig burde ligge andre steder enn enda heftigere ytelser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Jeg er for så vidt enig i at nytten i å gå fra 700+ km til 900+ km rekkevidde ikke er den største, spesielt på Model S. Synes det er mye viktigere at man kan redusere vekten på batteripakken betydelig og beholde samme rekkevidde som man har i dag, samt at man sikkert får raskere lading også. For Model X sin del mener jeg det er mer riktig å tilby en LR med 700 km OG en "extended range" med 900 km rekkevidde, da den ekstra batterikapasiteten vil bety mye ved trekking av tilhenger/campingvogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: THE på onsdag 23. september 2020, klokken 12:13
For Model X sin del mener jeg det er mer riktig å tilby en LR med 700 km OG en "extended range" med 900 km rekkevidde, da den ekstra batterikapasiteten vil bety mye ved trekking av tilhenger/campingvogn.
Synes ikke det skader med ekstra rekkevidde på S heller, men ja, Model X trenger det absolutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Burde bli mulig med 500+ km med henger og last, så da er det ikke mange corner cases igjen, hvor man kan klage reelt på rekkevidden. Er vel bare Autbahn i 200+ km/t som noen fremdeles vil ha sine meninger om der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

emphezis

Sitat fra: RJK på onsdag 23. september 2020, klokken 12:33
Burde bli mulig med 500+ km med henger og last, så da er det ikke mange corner cases igjen, hvor man kan klage reelt på rekkevidden. Er vel bare Autbahn i 200+ km/t som noen fremdeles vil ha sine meninger om der.

Blir autobahn i 300+ km/t nå. 😂
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Counterpointer

Sitat fra: emphezis på onsdag 23. september 2020, klokken 15:48
Sitat fra: RJK på onsdag 23. september 2020, klokken 12:33
Burde bli mulig med 500+ km med henger og last, så da er det ikke mange corner cases igjen, hvor man kan klage reelt på rekkevidden. Er vel bare Autbahn i 200+ km/t som noen fremdeles vil ha sine meninger om der.

Blir autobahn i 300+ km/t nå.
Lurer på hvor lang rekkevidde en får i 320 km/t ?

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 17:18
Sitat fra: emphezis på onsdag 23. september 2020, klokken 15:48
Sitat fra: RJK på onsdag 23. september 2020, klokken 12:33
Burde bli mulig med 500+ km med henger og last, så da er det ikke mange corner cases igjen, hvor man kan klage reelt på rekkevidden. Er vel bare Autbahn i 200+ km/t som noen fremdeles vil ha sine meninger om der.

Blir autobahn i 300+ km/t nå.
Lurer på hvor lang rekkevidde en får i 320 km/t ?

Vil tro forbruket vil ligge på litt over 1000wh/km.
TB brukte ca 600wh/kn i 200 med TMX.
Kvadratet av fartsøkningen (1,5x1,5) er 2,25x600=1350wh/km. Noe bedre aerodynamikk drar det noe ned. Det blir selvsagt veldig omtrentlig når man kun tar hensyn til aerodrag, men det er nesten altoverskyggende i slike hastigheter.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 23. september 2020, klokken 17:34
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 17:18
Sitat fra: emphezis på onsdag 23. september 2020, klokken 15:48
Sitat fra: RJK på onsdag 23. september 2020, klokken 12:33
Burde bli mulig med 500+ km med henger og last, så da er det ikke mange corner cases igjen, hvor man kan klage reelt på rekkevidden. Er vel bare Autbahn i 200+ km/t som noen fremdeles vil ha sine meninger om der.

Blir autobahn i 300+ km/t nå.
Lurer på hvor lang rekkevidde en får i 320 km/t ?

Vil tro forbruket vil ligge på litt over 1000wh/km.
TB brukte ca 600wh/kn i 200 med TMX.
Kvadratet av fartsøkningen (1,5x1,5) er 2,25x600=1350wh/km. Noe bedre aerodynamikk drar det noe ned. Det blir selvsagt veldig omtrentlig når man kun tar hensyn til aerodrag, men det er nesten altoverskyggende i slike hastigheter.
Ja, jeg husker noe James May sa når han kjørte Veyron i 400 km/t, luftmotstanden var som å kjøre gjennom fyrstekake

320 blir da som å kjøre gjennom rullekake ?

lightscribe

Hva blir batteri størrelse?  25% mer rekkevidde/krefter betyr kanskje 125kw?  Hvor kommer plassen fra?  Ny batteri arkitektur?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA