Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi functions on demand

Startet av Morten L, tirsdag 22. september 2020, klokken 20:58

« forrige - neste »

janbanan

'20 50 as, med 360 kamera.
Ingen mulighet for parkeringsassistent i FOD.
Men kan bilen styres med telefon når den parkerer?
Med parkeringsassistent pluss, så kan bilen parkeres med styring fra telefon, enten inne fra billen eller utenfor.
Det står om det på side 182-183 i manualen på my.audi.com
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Individual

Sitat fra: janbanan på søndag 20. juni 2021, klokken 18:35
'20 50 as, med 360 kamera.
Ingen mulighet for parkeringsassistent i FOD.
Men kan bilen styres med telefon når den parkerer?
Med parkeringsassistent pluss, så kan bilen parkeres med styring fra telefon, enten inne fra billen eller utenfor.
Det står om det på side 182-183 i manualen på my.audi.com


Parkeringsassistent kan ikke kombineres med 360-kamera,
og ingen mulighet på dagens e-tron å ha mobilstyring...


ThomasEL

Det er jo ingen tvil om at 360 kamera er å foretrekke fremfor parkeringsassistent!!!
- Dessverre for meg hadde ikke forhandler Advanced Sport inne den gangen jeg kjøpte bilen, bare Advanced business.

Og da kan kanskje den parkeringsassistenten ha noe for seg. Må teste den ut litt og se om det er noe jeg vil abonnere på.
- Men likte dårlig den svingingen med nesten stillestående hjul 🙈
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat fra: ThomasEL på søndag 20. juni 2021, klokken 21:31
<snip>
- Men likte dårlig den svingingen med nesten stillestående hjul 🙈

Jeg ville ikke ha stresset mye med den biten. Om bilen ikke tåler det, hva da når du har 2,5 tonn i 60 km/t i en skarp sving? Jeg antar at kreftene som virker på hjulopphenget er adskillig sterkere da enn når bilen står stille.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

turfsurf

Sitat fra: storeulv på mandag 21. juni 2021, klokken 10:23
Jeg antar at kreftene som virker på hjulopphenget er adskillig sterkere da enn når bilen står stille.
Nei, der tar du feil. Sett deg inn i en bil uten servo og prøv å dreie på rattet uten å kjøre. Så kan du prøve det samme mens du kjører.

Å svinge mens bilen står i ro på asfalt utsetter understellet for kraftige påkjenninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tony Rofstad

#35
Tyngden på rattet er pga motstand i dekkene grunnet grepet i dekket du jobber i mot....g krefter sideveis er krefter av en annen skala som du ikke klarer og få frem når bilen står rolig grunnet 0 sideveis belastning.

Så fort du får rotasjon på hjulene forsvinner friksjonen og motstanden i rattet forsvinner....hadde friksjonen fortsatt vært der hadde dekke vært slitt ut på få km..


storeulv

Sitat fra: Tony Rofstad på tirsdag 06. juli 2021, klokken 23:32
Tyngden på rattet er pga motstand i dekkene grunnet grepet i dekket du jobber i mot....g krefter sideveis er krefter av en annen skala som du ikke klarer og få frem når bilen står rolig grunnet 0 sideveis belastning.

Så fort du får rotasjon på hjulene forsvinner friksjonen og motstanden i rattet forsvinner....hadde friksjonen fortsatt vært der hadde dekke vært slitt ut på få km..

Det er mitt poeng også, at hjuloppheng og nav utsettes for store belastninger pga. kraften fra bilen (Newtons første(?) lov) som helst vil rett frem i svingen mens hjulet gjennom sin friksjon mot underlaget motvirker denne kraften. Da må dette etter min forståelse være en stor belastning på hjulopphenget.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

turfsurf

Sitat fra: storeulv på onsdag 07. juli 2021, klokken 08:55
Det er mitt poeng også, at hjuloppheng og nav utsettes for store belastninger pga. kraften fra bilen (Newtons første(?) lov) som helst vil rett frem i svingen mens hjulet gjennom sin friksjon mot underlaget motvirker denne kraften. Da må dette etter min forståelse være en stor belastning på hjulopphenget.
Disse tingene påvirker jo forskjellige deler av hjulopphenget. Ved normal kjøring kommer man ikke opp i noe særlig mere enn 0,3-0,4g sideveis, og det tåler bilene fint. Da er og rattutslag mye mindre.

I lavere fart med skarpere svinger er rattutslaget mye større men man kan ha like store g-krefter som i høyere fart.

Det er ikke uten grunn at så godt som samtlige Teslaer som har knekt stagene på bakhjulet har skjedd i lav fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Tilfeldig funn: Det er 20% rabatt ut dagen på "Functions on demand" og kartoppdateringer:

Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/min-audi/functions-on-demand.htmlBestill nå og få 20 % rabatt på Audi connect lisensfornyelser, infotainment, lysfunksjoner og andre function on demand-produkter. Bruk koden: FeatureFriday i myAudi. Rabattkoden er gyldig i perioden 20.11 – 27.11.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

storeulv

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA