ang WLPT: Som med fossile biler påvirker også kjørestilen også forbruket. Med rolig økonomisk "bykjøring" f.eks. har flere tester vist at biler har opptil 25% høyere rekkevidde enn oppgitt WLPT!! Teksla Bjørn kjørte f.eks. en S 85 godt over 700 km.
Denne nettsiden har noen interessante beregninger i så måte:
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
Her ser vi også beregninger mhp. temperatur.
Jeg indikerte tall for IV50 og IV60
Linken indikerer IV50 (205km) og IV60 (230km) Highway -10 grader (står ikke hvilken hastighet imellom 80-120).
Ja, kjører en pent i byen får en helt klart en bedre WLTP.
Linken for IV80 indikerer 300Km Highway i -10 grader.
Eksempelvis : En Harrytur fra Drøbak til Strømstad er rundt 12 mil
Konaen har rundt 370-380km max batteri i den temperaturen.
Lovlig hastighet er 100 og 110km (men Nordmenn ligger normalt imellom 10-20km over dette), som igjen suger batteri.
Ligger jeg innenfor lovlig hastighet har jeg 80-100km igjen på batteri ved retur, etter å ha passert mange E-Golfer, Leafer osv. 😊.
Så det jeg mente var at det kan bli et ladestress med IV50 og 60 på en slik tur om vinteren.