Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken utgave av Enyaq har du SIGNERT KONTRAKT på?

Startet av J@x, onsdag 09. september 2020, klokken 13:52

« forrige - neste »

J@x

Tenkte det kunne være artig å se fordelingen mellom hvilke biler som er bestilt..  :)
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

J@x

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

biggern

Sitat fra: J@x på onsdag 16. september 2020, klokken 20:49
Ingen på 60 altså?

Hehe
340 og 390 Km på en god sommerdag tror jeg ikke holder i Norge :-)
Hva får en da på Vinter -10 ? 260 og 300 + litt ladestress ?
Tror nok at veldig mange som vil ha denne går for 80 serien.
Med over 11K i kø og antatt levering av 4x4 ut mot slutten av neste år, om ikke forsinkelser, er jo ikke så positivt. Dette samtidig som importør ikke vil gi noe lev. garanti/tid +  at de kan kreve 8% om en kansellerer gjør ikke meg veldig engasjert til å krive kontrakt.

espenri

De har fått 12k produksjonsplasser i 2021, så med mindre selve produksjonen blir veldig forsinket får nok de fleste bil.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

biggern

Sitat fra: espenri på torsdag 17. september 2020, klokken 15:57
De har fått 12k produksjonsplasser i 2021, så med mindre selve produksjonen blir veldig forsinket får nok de fleste bil.

Om det er garantert, vet ingen. Og det viktigste er hvilke modeller. Rundt 40% ønsker 4x4, hvor prod. start er indikert over sommeren 2021. Dette uten noen lovnader om levering iløpet av 2021. Mao er kjøper totalt ansvarlig for event. prisøkning  og avgifter til staten. Ønsker en å kansellere kan 8% kanskje bli en ekstra kostnad.

tornaldo

Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 15:01
Sitat fra: J@x på onsdag 16. september 2020, klokken 20:49
Ingen på 60 altså?

Hehe
340 og 390 Km på en god sommerdag tror jeg ikke holder i Norge :-)
Hva får en da på Vinter -10 ? 260 og 300 + litt ladestress ?
Tror nok at veldig mange som vil ha denne går for 80 serien.
Med over 11K i kø og antatt levering av 4x4 ut mot slutten av neste år, om ikke forsinkelser, er jo ikke så positivt. Dette samtidig som importør ikke vil gi noe lev. garanti/tid +  at de kan kreve 8% om en kansellerer gjør ikke meg veldig engasjert til å krive kontrakt.

Hvis denne rekkevidden ikke holder for mange, er det merkelig at det selges en hel masse e-tron...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

biggern

Sitat fra: tornaldo på torsdag 17. september 2020, klokken 19:05
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 15:01
Sitat fra: J@x på onsdag 16. september 2020, klokken 20:49
Ingen på 60 altså?

Hehe
340 og 390 Km på en god sommerdag tror jeg ikke holder i Norge :-)
Hva får en da på Vinter -10 ? 260 og 300 + litt ladestress ?
Tror nok at veldig mange som vil ha denne går for 80 serien.
Med over 11K i kø og antatt levering av 4x4 ut mot slutten av neste år, om ikke forsinkelser, er jo ikke så positivt. Dette samtidig som importør ikke vil gi noe lev. garanti/tid +  at de kan kreve 8% om en kansellerer gjør ikke meg veldig engasjert til å krive kontrakt.

Hvis denne rekkevidden ikke holder for mange, er det merkelig at det selges en hel masse e-tron...

Tja. Kjenner ikke til eiere av e-tron sine erfaringer. Men det er sikkert en komfortabel bil.

biggern

Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:09
Sitat fra: tornaldo på torsdag 17. september 2020, klokken 19:05
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 15:01
Sitat fra: J@x på onsdag 16. september 2020, klokken 20:49
Ingen på 60 altså?

Hehe
340 og 390 Km på en god sommerdag tror jeg ikke holder i Norge :-)
Hva får en da på Vinter -10 ? 260 og 300 + litt ladestress ?
Tror nok at veldig mange som vil ha denne går for 80 serien.
Med over 11K i kø og antatt levering av 4x4 ut mot slutten av neste år, om ikke forsinkelser, er jo ikke så positivt. Dette samtidig som importør ikke vil gi noe lev. garanti/tid +  at de kan kreve 8% om en kansellerer gjør ikke meg veldig engasjert til å krive kontrakt.

Hvis denne rekkevidden ikke holder for mange, er det merkelig at det selges en hel masse e-tron...

Tja. Kjenner ikke til eiere av e-tron sine erfaringer. Men det er sikkert en komfortabel bil.

Sjekk Audi sidene her. Imellom 22-28 kW per 100 km. Latterlig høyt forbruk. Konaen ligger på 14-16. Hva Enyaqen ligger på vet ingen.

tornaldo

Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:09

Tja. Kjenner ikke til eiere av e-tron sine erfaringer. Men det er sikkert en komfortabel bil.
[/quote]

Du skrev at rekkevidde for iV60 ikke holder i Norge. Uavhengig av om e-tron er en komfortabel bil eller ikke, så selger den godt, og tydeligvis holder altså rekkevidden for veldig mange. E-tron 50 har dårligere rekkevidde enn iV60, ergo vil iV60 også holde for mange. Folk har ulikt kjøremønster.

Forøvrig vet vi hva WLTP rekkevidden er på IV60, og den indikerer et WLTP forbruk på ca 14 kW/100km. Det er med andre ord noe man kan forvente på norsk landevei, under brukbare forhold.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

biggern

Sitat fra: tornaldo på torsdag 17. september 2020, klokken 21:56
Sitat fra: biggern på torsdag 17. september 2020, klokken 19:09

Tja. Kjenner ikke til eiere av e-tron sine erfaringer. Men det er sikkert en komfortabel bil.

Du skrev at rekkevidde for iV60 ikke holder i Norge. Uavhengig av om e-tron er en komfortabel bil eller ikke, så selger den godt, og tydeligvis holder altså rekkevidden for veldig mange. E-tron 50 har dårligere rekkevidde enn iV60, ergo vil iV60 også holde for mange. Folk har ulikt kjøremønster.

Forøvrig vet vi hva WLTP rekkevidden er på IV60, og den indikerer et WLTP forbruk på ca 14 kW/100km. Det er med andre ord noe man kan forvente på norsk landevei, under brukbare forhold.
[/quote]

Hehe. Stoler du virkelig på de tallene ?
Produsenter indikerer kun "beste" test tall ifra egen kurve, kjøremønster og varme temperaturer. Det er noe helt annet når en forbruker gjør dette. Mao "virkelige" tall.

Rusalka

ang WLPT:  Som med fossile biler påvirker også kjørestilen også forbruket. Med rolig økonomisk "bykjøring" f.eks. har flere tester vist at biler har opptil 25% høyere rekkevidde enn oppgitt WLPT!!  Teksla Bjørn kjørte f.eks. en S 85 godt over 700 km. 
Denne nettsiden har noen interessante beregninger i så måte:
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
Her ser vi også beregninger mhp. temperatur.

biggern

Sitat fra: Rusalka på fredag 18. september 2020, klokken 12:51
ang WLPT:  Som med fossile biler påvirker også kjørestilen også forbruket. Med rolig økonomisk "bykjøring" f.eks. har flere tester vist at biler har opptil 25% høyere rekkevidde enn oppgitt WLPT!!  Teksla Bjørn kjørte f.eks. en S 85 godt over 700 km. 
Denne nettsiden har noen interessante beregninger i så måte:
https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80
Her ser vi også beregninger mhp. temperatur.

Jeg indikerte tall for IV50 og IV60
Linken indikerer IV50 (205km) og IV60 (230km)  Highway -10 grader (står ikke hvilken hastighet imellom 80-120).
Ja, kjører en pent i byen får en helt klart en bedre WLTP.
Linken for IV80 indikerer 300Km Highway i -10 grader.
Eksempelvis : En Harrytur fra Drøbak til Strømstad er rundt 12 mil
Konaen har rundt 370-380km max batteri i den temperaturen.
Lovlig hastighet er 100 og 110km (men Nordmenn ligger normalt imellom 10-20km over dette), som igjen suger batteri.
Ligger jeg innenfor lovlig hastighet har jeg 80-100km igjen på batteri ved retur, etter å ha passert mange E-Golfer, Leafer osv. 😊.

Så det jeg mente var at det kan bli et ladestress med IV50 og 60 på en slik tur om vinteren.

tornaldo

Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 11:18
Hehe. Stoler du virkelig på de tallene ?
Produsenter indikerer kun "beste" test tall ifra egen kurve, kjøremønster og varme temperaturer. Det er noe helt annet når en forbruker gjør dette. Mao "virkelige" tall.

Jeg vet ikke hva du finner så morsom, men jeg synes det er litt artig når du skal fortelle andre hvordan dette fungerer. Atskillige tester viser at aller fleste biler klarer wltp på norsk landevei, på sommerføre. Av egen erfaring så klarer mine to siste elbiler mer enn wltp på typiske øst mot vest turer. Selvfølgelig ikke når man kjører 120-130 km/t, eller vinterstid. Såpass tro på en gjennomsnittlig elbileier har man da, at man skjønner kjøremønster og værforhold påvirker rekkevidde.

Poenget var jo at du mente Enyaq iV60 hadde for dårlig rekkevidde for nordmenn. Hvordan forklarer du at veldig mange kjøper og klarer seg med e-tron?

Jeg forstår jo det er litt ladestress når du skal lade Konaen din, som har middelse ladehastighet. Nye biler av en viss kvalitet har jo ladehastighet som kurerer dette problemet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

biggern

Sitat fra: tornaldo på fredag 18. september 2020, klokken 19:51
Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 11:18
Hehe. Stoler du virkelig på de tallene ?
Produsenter indikerer kun "beste" test tall ifra egen kurve, kjøremønster og varme temperaturer. Det er noe helt annet når en forbruker gjør dette. Mao "virkelige" tall.

Jeg vet ikke hva du finner så morsom, men jeg synes det er litt artig når du skal fortelle andre hvordan dette fungerer. Atskillige tester viser at aller fleste biler klarer wltp på norsk landevei, på sommerføre. Av egen erfaring så klarer mine to siste elbiler mer enn wltp på typiske øst mot vest turer. Selvfølgelig ikke når man kjører 120-130 km/t, eller vinterstid. Såpass tro på en gjennomsnittlig elbileier har man da, at man skjønner kjøremønster og værforhold påvirker rekkevidde.

Poenget var jo at du mente Enyaq iV60 hadde for dårlig rekkevidde for nordmenn. Hvordan forklarer du at veldig mange kjøper og klarer seg med e-tron?

Jeg forstår jo det er litt ladestress når du skal lade Konaen din, som har middelse ladehastighet. Nye biler av en viss kvalitet har jo ladehastighet som kurerer dette problemet.

Jeg har aldri hatt noe ladestress med Konaen og aldri hatt noe behov for å stoppe å lade på Harryturer. Den leverer, som også tester gjennomført av NAF indikerer. Til og med Audi med små batterier sliter og ligger i lav hastighet på avstander over 25 mil t/R. Dette kaller jeg unødvendig ladestress, som jeg syntes er noe en bør unngå så langt en kan. Audi er en fin bil, som mange koser seg med i nærmiljøet ( 10 mil t/R jobb osv.). Jeg syntes det er drøyt å betale 600+ K for en bil som ikke klarer mer enn en bil til 300k.

biggern

Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 21:57
Sitat fra: tornaldo på fredag 18. september 2020, klokken 19:51
Sitat fra: biggern på fredag 18. september 2020, klokken 11:18
Hehe. Stoler du virkelig på de tallene ?
Produsenter indikerer kun "beste" test tall ifra egen kurve, kjøremønster og varme temperaturer. Det er noe helt annet når en forbruker gjør dette. Mao "virkelige" tall.

Jeg vet ikke hva du finner så morsom, men jeg synes det er litt artig når du skal fortelle andre hvordan dette fungerer. Atskillige tester viser at aller fleste biler klarer wltp på norsk landevei, på sommerføre. Av egen erfaring så klarer mine to siste elbiler mer enn wltp på typiske øst mot vest turer. Selvfølgelig ikke når man kjører 120-130 km/t, eller vinterstid. Såpass tro på en gjennomsnittlig elbileier har man da, at man skjønner kjøremønster og værforhold påvirker rekkevidde.

Poenget var jo at du mente Enyaq iV60 hadde for dårlig rekkevidde for nordmenn. Hvordan forklarer du at veldig mange kjøper og klarer seg med e-tron?

Jeg forstår jo det er litt ladestress når du skal lade Konaen din, som har middelse ladehastighet. Nye biler av en viss kvalitet har jo ladehastighet som kurerer dette problemet.

Jeg har aldri hatt noe ladestress med Konaen og aldri hatt noe behov for å stoppe å lade på Harryturer. Den leverer, som også tester gjennomført av NAF indikerer. Til og med Audi med små batterier sliter og ligger i lav hastighet på avstander over 25 mil t/R. Dette kaller jeg unødvendig ladestress, som jeg syntes er noe en bør unngå så langt en kan. Audi er en fin bil, som mange koser seg med i nærmiljøet ( 10 mil t/R jobb osv.). Jeg syntes det er drøyt å betale 600+ K for en bil som ikke klarer mer enn en bil til 300k.

Som NAF skriver:. Audi e-tron 55 SUV skal ha et forbruk på 24,3 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 24,4 kWt/100 km under rekkeviddetesten.
Som er på sommeren og langt over Konaen.
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/rekkeviddetest-audi-e-tron-55-quattro/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA