Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

hELgenen

Det er vel ikke avgjort om disse tyske bilene som er rett på lager biler,faktisk vil bli tilbudt i Norge,eller?  Var noe støy vedr. Omgåelse.av regelverk mener jeg det stod skrevet ett sted

Dieselgubben

Da var antakelsene rett... også vw kommer med "skinn" og søm i dashbord. Se innvendige bilder dersom du konfigurerer "tech" eller "max" utgavene. I tillegg til andre stoler som nå gjør at den kan framstå ganske lik innvendig sammenlignet med en viss E. Id.Furkan har også en video som viser en bil med "ekslusiv" dash og seter. Lever godt som markedsføringsplakat for vw og first utgaven. Målet har sikkert vært å pushe ut mange biler til en god pris slik at den kan vises i gatebildet med et utseende som ikke så mange kan matche med first trim og felger. Så kan de som vil ha skreddersøm i dash og andre seter få dette senere.

hELgenen

Mest spent på hva slags opsjoner som er mulig med AWD..Vil anta likt som vist i Furkan videoen,men ennå mer rent sort interiør med gode seter vil være å foretrekke. Videre gjerne litt mindre hardplast i dørtrim,men tviler de tør å løfte opplevd kvalitet for mye da de fort vil snuble med Q4. Skiller det f.eks 10-20k mellom ID.4 og Q4 med det utstyret en vil ha så blir det kannibalisme. Men tradisjonelt har VW gitt mer bil for pengene,men så har du verdifallet og før du vet ordet av det er det Q4 som gir mest for pengene.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. april 2021, klokken 09:46
Men tradisjonelt har VW gitt mer bil for pengene,men så har du verdifallet og før du vet ordet av det er det Q4 som gir mest for pengene.
Ja, Q4 blir jokeren her. Den blir vel lansert snart?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Generelt gjelder vel regelen om at dyrere biler har høyere verdifall i kr målt opp mot billigere biler. Jeg tenker at Audien nok kommer til å bli en del dyrere enn Id4 og Enyaq (tipper 40-50k for likt utstyrt bil).

Chimp

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. april 2021, klokken 09:49
Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. april 2021, klokken 09:46
Men tradisjonelt har VW gitt mer bil for pengene,men så har du verdifallet og før du vet ordet av det er det Q4 som gir mest for pengene.
Ja, Q4 blir jokeren her. Den blir vel lansert snart?

14 april kl 19

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 10. april 2021, klokken 12:14
Generelt gjelder vel regelen om at dyrere biler har høyere verdifall i kr målt opp mot billigere biler.
Innenfor samme merke gjelder jo det, men det er ikke så enkelt på tvers av merker. Populære merker holder seg ofte bedre i pris en de mindre populære. Men akkurat i dette tilfellet tror jeg du har rett, hvis ikke VAG gjør noe så merkelig som å prise q4 lavt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

unik42

I følge denne kan det se ut til at dashbordet i ID.4 skal få en oppgradering og ligne litt mer på Enyaq sitt.
Se side 12 - double ceramic stitching on dash.

Dog, så må jo innrømme, at jeg ofte føler at ID4 ser kjipere ut innvendig enn Enyaq når jeg ser bilder og leser artikler på nett, men når jeg setter meg inn i min så ser den rett og slett knallfin ut. Og, ja, ID.4 ser jo hakket vassere ut utvendig enn Enyaq (som ser ut som om noen på 80 tallet prøvde å designe en bil lagd i 2020).

https://www.vwidtalk.com/attachments/id4-us-models-details-1-pdf-%C2%B7-version-1-pdf.2819/
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

amrois

Sitat fra: unik42 på onsdag 21. april 2021, klokken 10:16
Dog, så må jo innrømme, at jeg ofte føler at ID4 ser kjipere ut innvendig enn Enyaq når jeg ser bilder og leser artikler på nett, men når jeg setter meg inn i min så ser den rett og slett knallfin ut. Og, ja, ID.4 ser jo hakket vassere ut utvendig enn Enyaq (som ser ut som om noen på 80 tallet prøvde å designe en bil lagd i 2020).

https://www.vwidtalk.com/attachments/id4-us-models-details-1-pdf-%C2%B7-version-1-pdf.2819/
Akkurat hva jeg tenker. Jeg hører så mange som kommenterer at ID4 er kjip innvendig, men jeg synes den er ganske så fet. Nå sammenligner jeg ikke med premiumsegmentet, men med andre helt vanlige familiebiler. Når det gjelder Enyaq likte jeg den basert på de første bildene, men husobersten syntes den var boksete og stygg, så den utgikk uten videre diskusjon.
ID4 Pro Perf Tech

Olemann

Bilene er konsernsøsken med passe stor ulikhet, her er min oppsummering der jeg prøver unngå bruke ladede begreper som gjør at den ene er "bedre" enn den andre.  Det interessante er forskjeller, hva jeg eller andre måtte mene er "best" er nokså uinteressant for andre enn en selv, og ev. svigermor etc.

Skoda Enyaq er for de som synes smartphone er greit nok til sitt bruk, men gjerne bruker keyboard og PC når de får velge. Og de liker classy Bentley sømmer og skinn og synes et dashboard skal ha knapper. Funker det ikke ved første trykk er det noe hersens nymotens greier. Let-finn og trykk metoden er slitsom og irriterende. Stasjonsvogn er praktisk og en bil skal se ut som en bil. Dont' change a winning team. Praktisk er viktigere enn stilig. Hva er forresten stilig?

VW ID4 er for de som mener det meste kan og bør gjøres på en smartphone, de mener knapper er oppskrytt og minimalisme er både stilig og praktisk. Og de stresses ikke av at man ikke får til ting første gang. Let-finn og trykk metoden er morsom og utviklende. Ny bil bør se annerledes ut enn kjerra man bytter inn. Design er bra selv når det spiser opp plassen til et par bæreposer.

OlaM

Jeg trodde jeg tilhørte den gruppen som liker nymotens ting helt til jeg så touchkontrollene på rattet. Så var jeg skeptisk men åpen helt til jeg testet. Etter jeg testet var jeg sikker. Det er ekstremt dårlig ergonomi, du er aldri helt sikker på hva som skjer når du trykker. +1 og +10 på cruise kontroll var bingo.

Det minner meg litt om den sitruspressen som var så populær for mange år siden, den var et ikon der den så ut som et slags strømlinjeformet art deco romskip fra en annen planet. Så lekkert! Men når man brukte det så var det helt elendig til å faktisk presse sitron med, ustødig og lite effektivt. Det er noe sørgelig med noe som forsøker å være altfor stilig på bekostning av sin egentlige funksjon. Da ser det plutselig ikke så stilig ut lenger.

Du blir sikkert flink etter noen uker på motorveien, du lærer deg hvordan du skal treffe riktig uten å se på det. Men det samme kan du si om brukergrensesnittet til et damplokomotiv. Det er ikke en positiv kvalitet i seg selv at du til slutt blir vant til det, vi blir jo vant til det meste.

Jeg tror at VAG er en så stor og treig gruppe at dette designet har lært låst inn i mange år. Pianosvart har rast ut av bilmoten, takk og lov, men det var for sent for VW å snu i denne omgangen. Nå kommer det pianosvart og touchknapper til fossilbilene også, så dette er nok låst inn i flere år fremover fremdeles. Sannsynligvis bare fordi en 65 år gammel direktør har sagt "touch er på moten! touch på alt!" for fem år siden.

Som dere sikkert skjønner så er dette nok for meg til å heller ville gå for Skoda, når det ellers er så mye likt. Det er fint å kunne ha valget. Er ennå åpen for at Q4 sitt ratt er bedre, siden cruisekontrollen er på en spak, vi får se etter første prøvekjøring.
'21 3LR

Olemann

Her er man ulike ja. Jeg er nå veldig fornøyd med rattet og knappene på ID4, selv om jeg nærmer meg aldersmessig den omtalte direktøren i siste innlegg.
Tok en uke eller 2 før det satt, men glipper aldri på enkelttrykk og dobbelttrykk på cruise, og glidning over knappene går som smurt også.
Veldig glad jeg slipper den 15 år gamle Polo/Touran løsningen med cruise på spak på rattet, er det denne som er gjenopplivet i Enyaq?
Men det kan da tyde på at VW er kloke, de har laget biler for enhver smak.

Counterpointer

Tilvenning til nye funksjoner/brukergrensesnitt/betjeningsløsninger tar tid å venne seg til.

En liten kjøretur eller to er ikke nok til å vite.

Nå har jeg ikke kjørt ID4/Enyaq, men et par eksempler fra egen bil kan illustrere.
Var ekstremt skeptisk til å bare ha sentral skjerm, det viste seg etter kort tid å være bedre enn å ha skjerm foran rattet, HUD som jeg trodde jeg måtte kjøpe savnes ikke.
Ingen knapper bortsett fra et par hendler går veldig bra, med ett unntak, viskerbetjening kunne vært bedre med den gode gamle «vriknappen» til VAG (m.fl.).

Så i forhold til touchknapper så kan det hende litt lengre tilvenning ordner saken, men det er desverre ikke sikkert.

Dieselgubben

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:56
Tilvenning til nye funksjoner/brukergrensesnitt/betjeningsløsninger tar tid å venne seg til.

En liten kjøretur eller to er ikke nok til å vite.

Nå har jeg ikke kjørt ID4/Enyaq, men et par eksempler fra egen bil kan illustrere.
Var ekstremt skeptisk til å bare ha sentral skjerm, det viste seg etter kort tid å være bedre enn å ha skjerm foran rattet, HUD som jeg trodde jeg måtte kjøpe savnes ikke.
Ingen knapper bortsett fra et par hendler går veldig bra, med ett unntak, viskerbetjening kunne vært bedre med den gode gamle «vriknappen» til VAG (m.fl.).

Så i forhold til touchknapper så kan det hende litt lengre tilvenning ordner saken, men det er desverre ikke sikkert.

Det er ikke sikkert alle klarer å venne seg til bilen du hinter om heller!

Det er egentlig ikke så mye å venne seg til. Hvem sitter egentlig i det daglige å trykker over alt i menyen? Det er noe man gjør de første dagene.

Vanlig bruk for meg og sikkert flere er:
Sett bilen i B.
Velg annen stasjon på radio hvis drittmusikk på.
Trykk på klimaikon. Velg "jeg fryser på hendene" hvis jeg fryser. Det blir varme. Ellers la klima være.
Trykker "Set" på rattet for å aktivere adaptiv cruise. Ofte kø, så ikke poeng å justere opp det som foreslås.
Trykk på mobilikon, velg kontakt og ring.

Disse operasjonene gjøres med minimum av touch.
Ser ikke noe lægg i daglig bruk.

Regnsensor fortreffelig i mine øyne, rører ikke hendel annet en hvis jeg trenger litt spylevæske.



Strøm Tycoon

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 18:56
Tilvenning til nye funksjoner/brukergrensesnitt/betjeningsløsninger tar tid å venne seg til.

En liten kjøretur eller to er ikke nok til å vite.

Nå har jeg ikke kjørt ID4/Enyaq, men et par eksempler fra egen bil kan illustrere.
Var ekstremt skeptisk til å bare ha sentral skjerm, det viste seg etter kort tid å være bedre enn å ha skjerm foran rattet, HUD som jeg trodde jeg måtte kjøpe savnes ikke.
Ingen knapper bortsett fra et par hendler går veldig bra, med ett unntak, viskerbetjening kunne vært bedre med den gode gamle «vriknappen» til VAG (m.fl.).

Så i forhold til touchknapper så kan det hende litt lengre tilvenning ordner saken, men det er desverre ikke sikkert.

Ble aldri helt fortrolig med skjermen på Model 3, syntes jeg ofte gikk glipp av varslinger, selv om det også var lyd. Her var Model S, og øvrige biler med skjerm foran føreren, bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA