Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Egne inntrykk ved prøvekjøring av ID.3

Startet av Gnist, fredag 04. september 2020, klokken 17:29

« forrige - neste »

Gnist

Jeg har prøvekjørt ID.3 i en klokketime. Her er mine førsteinntrykk.

Det er sannsynlig at det er faktafeil i teksten som følger på grunn av at jeg har misoppfattet eller husker feil.

Jeg kjørte en 1st Plus. 190 høy testperson.

FØRERPLASSEN

Lett å komme inn og ut av førersetet.

Satt greit og det var lett å finne en god kjørestilling.

Følte at sikkerhetsbeltet lå noe mot utsiden av skulderen. Dette selv når setet var justert ned til nesten laveste posisjon. Ikke mulig å justere høyden på beltefestet i veggen.

God utsikt fremover og til sidene.

Begrenset utsikt bakover gjennom bakspeilet. Dette fordi:

  • Taket bak er trukket langt ned bak noe som gjør at høye personer ikke kan se vannrett bakover via bakspeilet. Anslår at jeg kunne se veibanen inntil ca 20 meter bak bilen. Når jeg sank litt ned i setet kunne jeg se vannrett ut bakover via bakspeilet.
  • Bakvinduet er (sterkt?) tonet. ( ?? )

KJØREOPPLEVELSE

Bilen føles smidig.

Bilen føles ikke tung under kjøring.

Kommer over fartsdumper uten at det føles som noen stor hindring.

Akselerer mer enn raskt nok i alle hastigheter jeg prøvde mellom 0 og 100.

Jeg følte jeg hadde lite oversikt over det som skjedde bak bilen. Spesielt i en situasjon hvor det gikk fotgjengere bak og på siden av bilen.

Begrenset utsyn bakover ved rygging. Det lille, tonede bakvinduet i kombinasjon med brede C-søyler og lavt tak gjorde at jeg synes det var vanskelig å få tilstrekkelig oversikt ved å se bakover under rygging. Ryggekameraet ga selvsagt en mye bedre oversikt og fungerte helt som forventet.

ASSISTENTER

Jeg opplevde at når man seiler så bremser bilen automatisk ned når fartsgrensen går ned og når man nærmer seg kryss, rundkjøringer eller andre hindre. Denne funksjonen var til stede uavhengig av om fartsholder eller fartsbegrenser var aktivert.

Fartsholderen bremser bilen dersom man ned en bakke ellers ville trillet raskere enn innstilt fart. (Det er mulig at man kan ha på både fortsholder og fartsbegrenser samtidig og at dette var situasjonen da jeg opplevde at bilen bremset da den rullet ned en bakke.)

I den begrensede tiden jeg hadde, så fant jeg ingen måte å skru av de to overnevnte funksjonene.

NAVIGASJON

Bilnavigasjonen fungerte greit det lille jeg rakk å teste den. Jeg fant stedet jeg ønsket å kjøre til på kartbildet, klikket på det og anga det som destinasjon. Skjermen viste mer enn stort nok kartbilde.

Noe jeg likte godt var hvordan den mange-fargede led-stripen som går langs hele nedre kant av frontruta viste hvor jeg skulle kjøre ut av kryss.

BETJENINGSKNAPPER

Ikke lett å umiddelbart forstå hvordan aktivere/deaktivere og stille inn fartsholder og fartsbegrenser.

Jeg opplevde det som det lett ble registrert feiltrykk på knappene på begge sider av rattet. Dette fordi trykk ble registrert når fingrene gled over knapper uten å på noen måte trykke ned.

Ikke mulig å føle seg frem til knappene på rattet, man må se på dem. Dette fordi trykk registreres når fingene bare så vidt er nær knappene. Jeg tror heller ikke det var andre taktile markører som kunne hjelpe fingrene å finne frem. (Eksempel på slike taktile markører er hvordan noen pc-tastatur har en forhøyning på F- og J-tastene.)

Sliderknappene under skjermen midt på dashbordet var ikke intuitive å bruke. Kanskje i første rekke fordi de er for dårlig merket.

Touch-skjermen midt på dashbordet er enkel å bruke og hjem knappen til venstre på touch-skjermen er genial.
Knappene for styring av sidevindu og speil sitter uventet langt fremme på døren på førersiden. Tungvint at det ikke var egne knapper for å justere vinduene fremme og bak.

Hendelen for å sette bilen i Park, D, B eller revers var for meg skjult bak rattet slik at den var ute av syne.

Knappene for innstilling av lys på dashbordet til venstre for rattet er skjult av rattet.

Følte det det at disse to settene av knappe var skjult bidro til å gjøre dashbordet mindre oversiktlig.

Jeg er mer skeptisk til betjeningsknappene på dashbordet nå enn før jeg prøvekjøre bilen.

Jeg vil tro at etter mer trening så ville jeg vendt meg til de fleste av betjeningsknappene, men jeg er svært skeptisk til at knappene på rattet registrerer trykk bare man så vidt er nær dem. Jeg ser for meg at dette kan bli et langvarig irritasjonsmoment.

TALEASSISTENT

Bilen har taleassisten som aktiviseres når man sier "Hello ID".

Fra man har sagt aktiviseringsfrasen til systemet er klart til å ta imot kommandoer gikk det flere sekunder. Litt for mange sekunder slik jeg følte det.

Slik jeg har skjønt det så er taleassistenten slik laget at tolkning av det man sier skjer på servere knyttet til nettet og ikke i bilen. Dette slik som Amazon Alexa og Google Assistant også er implementert.

Jeg har en del erfaring med taleassistenter og er vant til å snakke klart og tydelig til slike enheter.

Taleassistenten i ID.3 misforstår lett det man sier.

I min testing var det svært begrenset hva taleassistenten kunne gjøre.

Dialogen med taleassistenten må følge strenge maler, for eksempel i hvordan man angir en adresse.

Jeg klarte ikke å få taleassistenten til å skjønne adressene jeg anga. Dette på tross av 10-15 forsøk på å angi 2-3 ulike adresser. Jeg har en mistanke om at dette handler om at assistenten ikke klarer å oversette norsk uttale av stedsnavn til korrekt skriftlig representasjon av samme navnet.

Taleassistenten uttaler norske adresser dårlig. Antagelig er taleassistenten så langt kun trent til å si et begrenset antall fraser på godt norsk. Når den skal uttale adresser med ukjente ord så benytte den antagelig uttaleregler som gjelder for et annet språk enn norsk.

Jeg er sikker på at taleassistenten ikke er ferdig tilpasset norsk språk ennå.

Jeg er sikker på at taleassistenten vil bli forbedret i månedene som kommer og fordi den etter all sannsynlighet i hovedsak er implementert på servere så tror jeg forbedring av taleassistenten kan skje løpende og uten at bilens programvare må oppdateres.

UNDERHOLDNINGSSYSTEM

Jeg fikk lett koblet mobilen til lydsystemet via Bluetooth og startet avspilling av musikk strømmet gjennom telefonen. Jeg har imidlertid sett enklere brukersnitt for å gjøre disse operasjonene tidligere. Lydkvaliteten var helt grei. Det var imidlertid ikke lyd i de bakre høyttalerne i bilen jeg testet.

TIL SLUTT

Kombinasjonen av svært godt utsyn fremover og til sidene sammen med at jeg satt bra gjør at jeg føler at dette er en bil jeg gjerne kjører langt og lenge i.

Samtidig opplevde jeg det som om jeg med lettet kommer inn og ut av bilen noe som jeg tenker er behagelig ved bruk av bilen til ærender i nærmiljøet.

Det som for meg trekker ned er at jeg føler at betjeningsknappenes utforming, virkemåte og plassering ikke er gjennomarbeidet godt nok og at utsikten bakover via bakspeilet blir for begrenset.

Dersom det skulle vise seg at det ikke er mulig å skru av at assistentene bremser bilen inn mot kryss, så vil dette også trekke ned for meg.

Motorwatt

Jeg fikk bare 40 minutter på stort sett motorvei, men bilen var en stor overraskelse. Jeg har ikke notert slik som @Gnist har gjort, men brukte tiden på å nyte hvert minutt. En fantastisk bil etter mitt syn. Det kommer garantert små (og store) justeringer etterhvert over OTA, så  ville ikke bekymre meg over oppførselen før kryss og rundkjøringer. Ville helt sikkert kunne trives godt i denne bilen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Elmo

#2
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. september 2020, klokken 19:31
Det kommer garantert små (og store) justeringer etterhvert over OTA, så  ville ikke bekymre meg over oppførselen før kryss og rundkjøringer.
Har du sett VW sin versjon av OTA  ???
Via kabel   :o >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektro

Takk for grundig gjennomgang @Gnist. Skal prøvekjøre selv på mandag. Vil bare nevne at den automatiske bremsingen høres ut som «Prediktiv regen», som bla. e-tron, Porsche og EQC eiere vil kjenne igjen. Både denne og automatisk hastighetsbegrensning etter skilting kan deaktiveres i menyen i e-tron IG Porsche alle fall.. I EQC er det vel en D+ modus. Smart!

Jeg synes imidlertid det er helt topp at bilen vet når det er lurt å bruke regen. Som regel er jeg enig, dermed blir det en slags ACC light, eller en enpedalkjøring light om du vil. Det beste av begge verdener. Det, og seiling. For å oppheve prediktiv regen midlertidig, kan du bare touche gasspedalen lett, så triller du som bare det. Men for å kjøre på en bil bakfra, må du nesten gi gass.

Hastighetsbegrensning etter skilting har jeg deaktivert i e-tron. Det kunne vært fint, den leser skiltene bra. Dessverre overstyrer Navi, som ofte er feil. Vet ikke hvordan dette er på ID.3.

Skeptisk til touch knappene på rattet. Har e-Golf i dag med fysiske knapper og ville fortrukket det. Tror jeg.. samtidig må jo dette være testet grundig.

Personlig er jeg ikke så opptatt av talestyring, før det fungerer bra på norsk. I denne videoen ser det jo ut til å fungere bra på svensk..? (Ca. 30 sek.)
https://youtu.be/z5Kgvnw0McI
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

OlaM

Takk for grundig post Gnist. Skal se om jeg får prøvd den i morgen. Bekrefter dessverre mine bangeste anelser om rattkontrollene.
'21 3LR

daktari

Takk @Gnist.

Til dere andre, fint om dere kan eksperimentere med manuell regen uten seiling.

Min erfaring med automatisk prediktiv regen i Audi er at den enten bremser for tidlig, for mye, eller ikke når den burde. Og den vil aldri stoppe for en bil i kø, det vil derimot radar-cruise.

Interessert i å høre sammenligning av ryggekamera, fjæring-,  sittekomfort og støy mot andre merker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Stakk innom Møller Åsane, fikk prøvekjørt en rask tur i 1st Max på 20-tommere med pano. Er mye trøkk på de to bilene de foreløpig har og jeg var ærlig på at jeg ikke skulle handle umiddelbart, så ville ikke utnytte den gjestfriheten jeg tross alt fikk.

Viktigste først: Knappene på rattet er ikke touch-sensitive, du kan stryke over de uten at de trigger, bortsett fra den cc mode slideren. Der er det både sveip og trykk. Det er et tydelig klikk og bevegelse i paden når du trykker, som på I-Pace. Men det kan godt hende at det er et syntetisk klikk og at du kan velge om det skal være klikk eller touch i menyen, og at bilen @Gnist prøvde hadde annen innstilling. Det er også en forsenking som gjør at du kan føle deg fram til riktig knapp og ingenting trigges mens du føler deg fram - bortsett fra mode. Fikk ikke testet dette skikkelig, men foreløpig så friskmelder jeg hele dette systemet. Det er ikke veldig bra, og de burde helst bare ta rattet til e-Golf på neste oppdatering, men det er ingen deal breaker. Traff fint på +1 og +10 km på cruisekontroll ved første forsøk.

"Rear"-knappen til vinduene. Jepp, irriterende. Veldig unødvendig "nyvinning". Heldigvis ikke noe man bruker like ofte som cruisekontroll.

Solid styrefølelse. Helt komisk svingradius! Dette er røyskatta på parkeringsplassen, så utrolig smidig og lettkjørt der det er trangt. Glemte å sjekke sikten bak nøye, men det virket faktisk helt ok. Tror høyden på setet har mye å si. Men vinduet bak er jo lite. Ryggekamera var knivskarpt og hadde god vidvinkel. Kom ikke opp noe 360-kamera, vet ikke om bilen hadde det.

Støtdemping var veldig bra. Mykt anslag, men så stivere gjennom vandringen, akkurat som gode dempere skal være. Ga på litt mot noen fartshumper, ingen smell, ikke ubehagelig, ikke så mye som et lite knirk fra noen deler av bilen. Og den er sikkert enda bedre på et mer diskret felgsett. Skulle gjerne testet på brostein, men det ble det ikke denne gangen.

Støynivået på motorveien var litt høyere enn forventet faktisk, kan minne om I-Pace. Lavfrekvent virker det veldig bra isolert, men høyfrekvent var det litt mer. MEN, den var på 20-tommere og trekket til pano-taket var åpent. Jeg prøvde å sveipe oppi det sporet, men traff vel ikke skikkelig. Tipper bare det trekket vil dempe noe, det blir en sånn hard, forsterkende effekt med glasstak. Uten pano og/eller på 19-tommere blir det nok betraktelig bedre.

I det hele tatt minnet støy, rattkontroller og støtdemping om I-Pace på 19-tommere.

Motoreffekt virker lavt, mindre pepp enn Leaf 40. Har jo sett at testere på youtube sier det er bra, så sikkert en eco mode setting eller tilsvarende. Jeg brukte null tid i menyene, ville kun kjenne på det fysiske på den korte tiden jeg hadde, fikk derfor ikke testet prediktiv regen annet enn at det virket som den slo inn én gang. Var ikke så mye trafikk uansett.

Bilen hadde HUD og den virket helt ok. Var litt til siden og litt uskarp, men det kan man sikkert stille inn. Jeg vil likevel si at HUD ikke er noe must. Instrumentet på rattstammen er litt lavt, men er aldri skjult av rattet.

Girvelgeren var litt skjult bak rattet, men dermed var den jo også lett å finne. Intuitivt og fint, du trenger ikke se på den, god følelse.

Sittekomfort var helt topp. Du sitter litt høyt, armlenet var akkurat riktig for meg, samme var den manuelle lårstøtten. Stor forskjell på hvor du har den, så den burde nok passe til mange. Brukte ikke tid på å stille inn helt perfekt, men kjente at her kan jeg bo bra.

Alt i alt, bange anelser avlivet. En og annen liten lyte, men i det store og det hele er det en veldig bra bil. Veldig bra platform!
'21 3LR

Komle

Har i en relativt lang periode vært på jakt etter en ny bil og hadde egentlig utelukket ID.3 både pga. pris og opplevelsen av lanseringsperioden, som vi har følt vært brokete for å si det mildt. Var på en prøvekjøring av en annen bil på onsdag da vi tilfeldigvis kjørte forbi en VWforhandler og siden vi hadde litt tid til overs så tenkte vi at vi skulle stikke innom for å se om de hadde en på utstilling. Det hadde de og vi ble veldig positivt overrasket over størrelsen, og en selger tilbød oss en prøvekjøring av plusmodellen der og da. Vi hadde ikke mye tid, maks en halvtime, men vi takket ja til en kjapp tur.

Den korte turen var alt vi trengte. Noen ganger handler det om følelser, og vi følte oss hjemme i bilen med en gang. Smidig, god reaksjon, stille. Godt fraspark i sportmodus, latterlig grei å parkere. Deilig og åpent inni bilen. Kjøreopplevelsen var såpass god at selv om vi ikke hadde tid til å gjøre oss kjent med alle systemene i bilen, så bumpet vi opp budsjettet vårt, dro tilbake og la inn bestilling på bilen i går. Vi skjønte at dette var bilen vår. Bilen var en veldig hyggelig overraskelse og noe helt annet enn alle de andre bilene som vi har sett på. Nå gleder vi oss veldig til levering tidlig i oktober. :)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

eirikbg


Nickelilltroll

#10
Var inom Sulland og tok meg en prøvetur i nya Kona´n. Må bare vurdere alternativer til denna Model Y jeg venter på, med tanke på eventuelle påslag i pris osv. Etter ca 20 kom jeg på at jeg måtte få et prisoverslag på noe jeg skulle gjort på Møller. Drog inom der, 2 minutter etterpå hade jeg papiret i hånda. Gick forbi en helt ny demo ID.3. Stoppa opp og spurte hvis det var mulig for en prøvetur. 10 min seinere satt jeg i demobil fra dem. Det var enn fullspekka Max-demobil.

Jeg veit hva jeg ser etter i min neste elbil. I min model 3 har jeg alt jeg trenger, bare litt trang åpning i bagasjen egentlig.

Følte med en gang at seterne i denna 1st edition mangla helt sidestøtte, det er nok typisk vw-biler, ihvertfall husker jeg detta fra E-golfen. Model 3 sitter som støpt på meg når jeg setter meg.

Når en kommer fra Tesla er denna utrulig kjedelig i akselerasjon, trudde først det var noe feil på bilen. Ja, prøvde sportmodus. Men er heller ikke det ID.3 er bygget for så det ser jeg ikke som noe stort minus. Er man vant vid elbiler så var det meste enkelt at sette seg inn i her. At alt er nytt og inovativt er ikke at komme ifra, heller ikke dårligere enn andre. Prøvde og "avansert lane assist", den er grei den, mye mykere og forsiktigere enn Model 3, eller i kjøring generellt følte jeg bilen ofte tok over min kjøring....det var litt irriterande da bilen er litt FOR forsiktig, men skjønner hvorfor det er der.

Ryggekamera var veldig dårlig oppløsning på, men spørs og hva enn er vant vid. Men klarte og både luke og rygge in mot parkeringen..

Bråker omtrent like mye som alle andre elbiler med store hjul. Prøvde på 80-vei. Svaret er simpelt her, demobil med 20" felger og støyisolering er ikke prio nr 1 hos vw denne gangen. De har da mange alternativer til felgstrørrelser, er ikke noe issue.

Føltes godt at sitte der, men må si at det ikke føltes veldig VAG egentlig, og da mener jeg dette er bare positivt. Fikk følesen at det var inovativ tenking på funksjonalitet i førersete og fremtidsretta satsing i opplevelsen.

Selger hade funnet ut at det er væskekontrollert batteri på ID.3, spurte før jeg reiste. Veldig bra det. Appen var noe HELT nytt som ikke var utprøvd ennå. Første bil skulle leveres første mandag, da får vi se da. Er ihvertfall OTA uansett som mange andre har allerede. Så skulle denna lage kluss finner dem nok ut det kjappt om det er SW eller selve appen som tuller. Det er en dealbreaker for meg hvis ikke app virker til 100%, sånn er det når vi bor i vinterklima som er barskt mot elbiler.

Jeg mener selv det er en ok rekkevidde på de 58kwh en har tilråde. Denna koster 30k mer enn Hyundai kona som går noe lenger, MEN når jeg satt meg i Kona´n og skulle levere tilbake den etterpå, var det enn enkel sak....blir IKKE Kona på meg. Det er 2 helt forskjellige biler detta.

All-in-all, bra jobba VAG!! E-golfen var en skuffelse, og kommer det positiver tilbakemeldinger på funksjon av nye appen her, da henger Model Y i enn tynn tråd.

Kommer vente på 77kwh, ID.4 og battery day selv. VAG har smart nok lagt ut lanseringen dagen etter battery day den 22. september.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

elektro

#11
Prøvekjørte ID.3 1ST Plus 58 kWh i dag, altså på 19 tommers sommerhjul.

Må si meg enig i mye av det som er skrevet over. Hadde dog ingen utfordringer med høyde på setebelte eller utsyn bakover med mine 180 cm. :) Touchkontrollene på rattet var heller ingen favoritt hos meg, men det er sikkert en vanesak. Touch for klima/volum under skjermen fungerte imidlertid fint, betjening av speil og vinduer like så. Selv om man kan spørre seg hvorfor Volkswagen har endret det.. Det er nok så enkelt som at de må vise at de tør å prøve noe nytt og henvende seg til en yngre kjøpergruppe i stedet for å alltid velge det trygge. MMI forøvrig er vel snarere en evolusjon enn revolusjon, men jeg venter med å trille terningen til den er helt ferdig mht. kart osv. Så langt vil jeg si det er godkjent, og tross alt bedre enn veldig mye annet.

Veloursetene i ID.3 Plus var gode, hverken mer eller mindre, men er det mindre sidestøtte enn i Model 3 som ble nevnt her? Når det gjelder e-Golf, så kommer den med to forskjellige slags seter. Skinnsetene er "sportsseter", som jeg mener har mer støtte enn både Model 3 og ID.3, men de er også glattere enn sistnevnte.  En artig detalj er at det er tre nivåer på rattvarmen. At ryggekamera har dårlig oppløsning er jeg ikke helt enig i, den er bare ikke blant de aller beste på markedet. Likevel langt bedre enn f.eks. nye BMW X1 med "stor Navi" som jeg prøvde forleden dag. ID.3 har en vidvinkel og en zoom funksjon. Og så har jo VW markedets kanskje beste løsning for å unngå at kamera blir møkkete. :+1: Det alene trumfer oppløsning etter min mening. Du kannst nicht alles haben. :)

LED-stripen og ambientbelysning var funksjonelt og stilig selv i dagslys, og sammen med head-up/AR og et helt fullendt navigasjonssystem, tror jeg dette løfter helhetsinntrykket ytterligere. Blir spennende å se mer av dette etterhvert! Hovedlysene ser også stilige ut, og bilens oppsyn høstet en tommel opp fra en fotgjenger. Med Matrix funksjonalitet vil de antakelig stå igjen som et klart pluss ved ID.3 kontra konkurrenter.

Ok, det beste til slutt; Jeg synes denne bilen kjører veldig bra! Styringen var veldig trygg og presis, og å kjøre bakhjulsdrevne elbiler er jo generelt moro. Topp score. Ujevnheter, hull og sprekker i litt hastighet håndterer den etter min mening nesten oppsiktsvekkende bra. I hjuloppheng og demping virker det som det ikke er spart på noe. Magisk. Det kan også være en effekt av den store akselavstanden i forhold til bilens størrelse. Jeg synes det er nok krefter til all vanlig kjøring. Tror ni av ti bilkjøpere vil oppfatte ID.3 som rask og morsom, men det er definitivt ingen sportsbil.. Det finnes fire innstillinger, Eco, Comfort, Sport og Individual. Litt gimmick, det hadde kanskje holdt med Eco/Normal, eller egentlig bare én kjøremodus og Eco innstilling på klima. Dette med gassrespons osv. en smakssak, men tror nok veldig mange av kjøperne aldri kommer til å bytte innstilling.

Støynivået i kupeen var behagelig lavt, men som forventet ikke helt WOW! på norsk asfalt med 19 tommers sommerhjul. Nå skal det sies at jeg kjørte til og fra prøvekjøringen i en e-tron.. Er ganske sikker på at ID.3 med 19 tommers hjul er like stillegående som e-Golf med 16 tommers hjul fra 80 km/t og oppover. Det er i alle fall min subjektive oppfatning uten å ha målt. Hørte litt vindsus fra øvre del av frontruta i 100 km/t faktisk, men det kan tyde på at det var lite annen støy. Det var også litt vind ute. Kjørte ikke fortere. Det som er sikkert er at denne bilen på 18 tommers piggfrie vintergummi blir veldig stille! Men igjen, ingen sportsbil..

EDIT: Glemte å prøve å skru av prediktiv regen som fungerte glimrende, men testet «B» som gir relativt kraftig regen hver gang man slipper gassen. Det føles etter min mening helt feil, men hadde vært villig til å betale et par tusen for «paddels» bak rattet som på e-tron. Eller kanskje enda bedre utført i EQC.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Nickelilltroll

#12
Velourseter i den jag prøvde idag, max-utgave. Var ikke noe sidestøtte der nei. Så er alternativet skinn, greit. Må da si at jeg merka STOR forskjell når jeg satte meg tilbake i Teslaen idag. Men dette med seter er like domt og snakke om som hva noen synes er pent og ikke. Vi er alle byggd forskjellige og har ulike smak.

Ikke en sjanse i havet på det med ryggekamera. Føltes som og spille 64-biters Nintendo på nytt. Utruligt dårlig oppløsning, til og med plasseringslinjerne hade piksler, ikke noe med smuss og gjøre. Samme kamera i min Model 3 er nærmest i HD i forhold til denna. Kan og vare at displayet til ID.3 er knøttlitet og i Model 3 er det en svær skjerm? Da bør du kanskje prøve en Model 3 som er oppdatert? Var vel noen måneder siden det kom OTA på ryggekamera.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Strøm Tycoon

Må innrømme at i en bil som ID. 3. som skal brukes i det daglige, så ville jeg verdsatt enkelhet med å komme inn og ut av bilen, fremfor sidestøtte.

Har ikke det i i3 og i det daglige fungerer det veldig bra. Setene i Model 3 Performance som vi hadde, funket svært dårlig på Rudskogen uansett, men greit nok på landeveien.

Strøm Tycoon

Prøvde forøvrig ID. 3. i helgen, bare en halvtime. Det eneste jeg fant å pirke på var litt rar følelse i bremsepedalen.

Den var veldig myk i starten, og overgangen mellom regenerering og bremsing syntes jeg var merkbar. Noen flere som opplevde det samme?

Ellers er dette en helt topp bruksbil, hadde den hatt støtte for hengervekt hadde vi nok like godt kunne hatt den i stedet for Polestar 2 som vi venter på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA