Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Egne inntrykk ved prøvekjøring av ID.3

Startet av Gnist, fredag 04. september 2020, klokken 17:29

« forrige - neste »

Counterpointer

AR har ikke kommet enda?

Noen skriver om det uten at det høres ut som det er funksjonelt enda. Det er noe jeg er spent på, og også det eneste unike på ID3

elektro

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. september 2020, klokken 23:07
AR har ikke kommet enda?

Noen skriver om det uten at det høres ut som det er funksjonelt enda. Det er noe jeg er spent på, og også det eneste unike på ID3

LED stripen som indikerer hvilken vei man skal kjøre, og forskjellige andre ting, uavhengig av om man har head-up display eller ikke, er jo også unikt. :) Ellers vil jeg si at det er helheten man får her som er unik i denne klassen;

Sportslighet, lettkjørthet kombinert med veldig god komfort, 420 km. WLTP rekkevidde, rask lading, god plass i kupé, praktisk bagasjerom og praktiske løsninger, nøytralt men moderne utseende, god byggekvalitet (uten at interiøret imponerer noen), en relativt god og moderne touchskjerm med moderne navigasjonssystem, informativt instrumentpanel som følger rattet, head-up m. AR, futuristisk ambientbelysning, martrix hovedlys, avanserte kjøresassistentsystemer med fremragende adaptiv cruise, pluss prediktiv regen utfra topografi/veidata/trafikk ved vanlig kjøring, osv. Noen biler gjør enkelte av disse tingene bedre, men hvilken annen bil til 400.000 har alt dette?

Noen vil påstå at den ligger lysår etter Tesla pga. AI / neural network, underholdning på skjermen, funksjoner som hundemodus og parkeringskamera, hyppige OTA oppdateringer, planer om oppgradering til full selvkjøring i dagens modeller, som man kan forhåndsbetalte, samt at Tesla har et eget romprogram. :P ID.3 er også er treg fra 0-100 i forhold til Model 3, med ytelser som en gammel GTI. Men folk flest vil nok foretrekke gode lys/viskere, lavt støynivå i kupeen, praktisk 5-dørs format og en «bilkjøringen i fokus» tilnærming, fremfor dette.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:32
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. september 2020, klokken 23:07
AR har ikke kommet enda?

Noen skriver om det uten at det høres ut som det er funksjonelt enda. Det er noe jeg er spent på, og også det eneste unike på ID3
Sportslighet, lettkjørthet kombinert med veldig god komfort, 420 300 km. WLTP rekkevidde, rask lading, god plass i kupé, praktisk bagasjerom og praktiske løsninger, nøytralt men moderne utseende, god byggekvalitet (uten at interiøret imponerer noen), en relativt god og moderne touchskjerm med moderne navigasjonssystem, informativt instrumentpanel som følger rattet, head-up m. AR, futuristisk ambientbelysning, martrix hovedlys, avanserte kjøresassistentsystemer med fremragende adaptiv cruise, pluss prediktiv regen utfra topografi/veidata/trafikk ved vanlig kjøring, osv. Noen biler gjør enkelte av disse tingene bedre, men hvilken annen bil til 400.000 har alt dette?
Peugeot e-2008 til ca 30% lavere pris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magnetic


elektro

Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 07. september 2020, klokken 19:23
Velourseter i den jag prøvde idag, max-utgave. Var ikke noe sidestøtte der nei. Så er alternativet skinn, greit. Må da si at jeg merka STOR forskjell når jeg satte meg tilbake i Teslaen idag. Men dette med seter er like domt og snakke om som hva noen synes er pent og ikke. Vi er alle byggd forskjellige og har ulike smak.

Ikke en sjanse i havet på det med ryggekamera. Føltes som og spille 64-biters Nintendo på nytt. Utruligt dårlig oppløsning, til og med plasseringslinjerne hade piksler, ikke noe med smuss og gjøre. Samme kamera i min Model 3 er nærmest i HD i forhold til denna. Kan og vare at displayet til ID.3 er knøttlitet og i Model 3 er det en svær skjerm? Da bør du kanskje prøve en Model 3 som er oppdatert? Var vel noen måneder siden det kom OTA på ryggekamera.

Tror ikke det finnes seter med mer støtte til ID.3 per i dag, men det kommer sikkert. Skinnsetene jeg snakker om er kun i e-Golf og er vel gjenbruk fra fossilvariantene. Men som du sier, smaken er som baken. :) Ingen av de nevnte setene er fantastiske. Og ID.3 som tråden handler om har ikke spesielt god sidestøtte. Det er helt riktig. :) Men de har justerbar lårstøtte, korsryggstøtte og massasje (kun Max). Minus for manglende minne i 1ST utgavene. De ser heller ikke veldig flotte ut i mine øyne. Pluss for at de er lette å stige ut/inn av, ikke sklir eller er klamme og at de er passe harde.

Model 3 har veldig mye bedre ryggekamera enn ID.3, ingen tvil. På alle måter. Det jeg snakker om er alle andre biler på markedet, uansett drivlinje. Ift. disse finnes det mange langt dyrere, splitter nye biler, med dårligere ryggekamera enn ID.3. Og jeg står fast ved at jeg heller ville hatt VW sin løsning med skjult kamera på Model 3. For det hjelper ingenting med stor skjerm og bra oppløsning når kameraet er møkkete, som det ofte er i Norge. Hadde selv Model S før. Kameraet på e-Golfen har jeg aldri vasket på fem og et halvt år. Det er ikke veldig imponerende, men ganske lyssterkt og gjør jobben.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Har head up med AR kommet på demobilene? Fikk ikke noe svar på det.

Motorwatt

Visstnok ikke ennå, men fint å ha noe å glede seg til da....

**For å motta tilbudet må du signere avtalen om å bli medlem i 1ST Mover Club og akseptere at AR-funksjonaliteten i Head-up displayet vil oppgraderes kostnadsfritt på et senere tidspunkt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnist

Sitat fra: model3citizen på mandag 07. september 2020, klokken 19:57
Det eneste jeg fant å pirke på var litt rar følelse i bremsepedalen.

Den var veldig myk i starten, og overgangen mellom regenerering og bremsing syntes jeg var merkbar. Noen flere som opplevde det samme?

Opplevde noe lignende. Kanskje første 2/3 av bevegelsesområdet for bremsepedalen medførte myk oppbremsing av bilen, antagelig basert på regenerering. For å få til kontant stopp i lav hastighet måtte jeg mye lengre inn med bremsepedalen enn jeg er vant til fra andre biler.

elektro

#23
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:54
Har head up med AR kommet på demobilene? Fikk ikke noe svar på det.

Nei. Det vil oppleves omtrent som dette.

https://www.youtube.com/watch?v=03n2H_EY2zA

Etter å ha sett dette intervjuet med markedssjefen for ID familien er det imidlertid en del som tyder på at det kommer en større oppdatering allerede i slutten av måneden. Utleveringene starter på fredag.
https://youtu.be/NAHz0I0zry4?t=591

Andre interessante ting hun sier er at det ikke blir mulighet for egen spec. før til våren, men at det muligens kommer en "Fast Track variant". (Min tanke er at en sånn som ligger nær dagens Plus variant, til NOK 399' med vinterhjul og full pakke, ev. en god leasingpris, vil bli en hit.) 45 kWh varianten kommer først til våren, mens 77 kWh leveransene starter allerede i år. Per i dag produserer de ca. 500 biler om dagen og takten er økende.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:43
Sitat fra: elektro på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:32
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. september 2020, klokken 23:07
AR har ikke kommet enda?

Noen skriver om det uten at det høres ut som det er funksjonelt enda. Det er noe jeg er spent på, og også det eneste unike på ID3
Sportslighet, lettkjørthet kombinert med veldig god komfort, 420 300 km. WLTP rekkevidde, rask lading, god plass i kupé, praktisk bagasjerom og praktiske løsninger, nøytralt men moderne utseende, god byggekvalitet (uten at interiøret imponerer noen), en relativt god og moderne touchskjerm med moderne navigasjonssystem, informativt instrumentpanel som følger rattet, head-up m. AR, futuristisk ambientbelysning, martrix hovedlys, avanserte kjøresassistentsystemer med fremragende adaptiv cruise, pluss prediktiv regen utfra topografi/veidata/trafikk ved vanlig kjøring, osv. Noen biler gjør enkelte av disse tingene bedre, men hvilken annen bil til 400.000 har alt dette?
Peugeot e-2008 til ca 30% lavere pris.

Tja, e-2008 virker som veldig en god kandidat, jeg liker den godt, men den har altså 110 km (26%) kortere WLTP rekkevidde.

Jeg stiller også spørsmålstegn ved prisdifferansen du oppgir. Vanskelig å sammeligne utstyr, men laveste nivå e-2008 Active med 7,2 kW ombordlader, uten ryggekamera, uten adaptive cruise og uten vinterhjul koster koster 307.000. Laveste nivå ID.3 1ST koster 352.000 med 11 kW omborlader, uten ryggekamera, men med adaptiv cruise og vinterhjul inkludert, i lanseringsperioden. I mitt hode er dette toppen 15% prisdifferanse.

For å få ryggekamera, navigasjon, 18" felger, parksensor foran, adaptive cruise og fjernlysassistent må du opp i GT varianten av e-2008 til 355.000. Sammenligner du den med ID.3 1ST Plus til 404.00 er differansen fremdeles snaue 15%. Da får du i tillegg 19" felger og Matrix LED hovedlys inkludert på ID.3 og trolig bedre restverdi. Og ikke nok med det! :)

e-2008 lader fra 10-80% SOC på 36 minutter. Dvs. en gjennomsnittlig ladehastighet på 362 km/t.
Max er 76 kW, ved 80% er den nede i 28 kW. (kilde: Teslabjørn
https://youtu.be/fzkiAAOlyUs?t=249)
ID.3 58 kWh lader fra 10-80% på 34 minutter. Dvs. en gjennomsnittlig ladehastighet på 519 km/t.
Max er 102 kW og ved 80% er den nede i 57 kW. (kilde: NextMove
https://youtu.be/DqCGEJDxP9o?t=1139)

ID.3 gjør forøvrig 0-100 på 7,6 sek og har bakhjulsdrift, e-2008 trenger 8,5 sek og har forhjulsdrift.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

02jan

Men vi må ikke glemme at 2008 har mulighet for taklast og grei bakkeklaring. Å
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Motorwatt

Finnes vel en tråd om ID.3 og konkurrerende biler. Hvorfor ikke ta en slik diskusjon der?

https://elbilforum.no/index.php?topic=45715.0
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

elektro

Sitat fra: 02jan på tirsdag 08. september 2020, klokken 18:46
Men vi må ikke glemme at 2008 har mulighet for taklast og grei bakkeklaring. Å

Godt poeng, nordmenn elsker tradisjonelt det, men på ID.3 har VW i stedet valgt å tilby hengerfeste for sykkelstativ eller en 300 liter bagasjeboks som ekstrautstyr, for å holde forbruket nede.
https://www.volkswagen.no/no/service/tilbehor-og-deler/anbefalt-tilbehor-til-id3.html Noe Peugeot absolutt burde tenkt på, med sitt utgangspunkt på det området.. Til ski har ID.3 i alle fall skiluke, Peugeot har kun 60/40 seterygg.

Bakkeklaring er 1 cm. høyere på ID.3 enn 2008, ifølge produsentene:
https://media.ndp.awsmpsa.com/file/80/2/kundeprisliste-e2008.687802.pdf
https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-3/Tekniske_data_ID_3.pdf
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 08. september 2020, klokken 18:51
Finnes vel en tråd om ID.3 og konkurrerende biler. Hvorfor ikke ta en slik diskusjon der?

https://elbilforum.no/index.php?topic=45715.0

Ja, nei.. si det. Det gled vel litt over i hverandre. ::)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA